Sida 1 av 1

Hastighetsmätaren!

Postat: tis sep 19, 2006 21:08
av Jukkasjärvi
Hello!

Har en -92 med digital mätare som tyvärr visar ca 20% för lite. Upptäckte det efter att jag passerat ca 100st kameror Stockholm-Kiruna :-( Går den att ställa om på ett "enklare" sätt. För den som inte vill riva hela instrumenteringen?

Mvh Peter

Postat: tis sep 19, 2006 22:31
av Jakobsson
Det sitter en liten givare vid växellådan som konverterar mekaniskt varvtal till elektronisk puls.
Om det sitter orginal utväxling i bakaxeln så är det nog denna givare (VSS) som är trasig.
Har någon bytt utväxling så kan man byta utväxling till den mekaniska givaren eller sätta in en box typ:

http://www.dakotadigital.com/index.cfm/ ... prd126.htm

Det konstiga är att om någon har bytt utväxling så är det vanligaste att man byter till en som borde visa för mycket på hastighetsmätaren.

Däckstorleken har också betydelse.

Pelle

Postat: ons sep 20, 2006 6:43
av gta324
92 e' de Lt1?

På en TPI kan man ändra i chippet om det diffar för mycket, det bör man kunna på lt1 oxå men det är inte jag byxad till att svara på........

/N.

Postat: ons sep 20, 2006 8:12
av Jukkasjärvi
Tack!

Men hur vet jag om man ändrat på utväxlingen? Vilka varvtal har en -92 lt1 vid ca 100km/h? Kankse man får en vink om det?

Chip? hur fixar man sånt, och hur vet jag om något är gjort?

Köpte grisen i säcken i och med denna bil. Troligtvis är inget gjort på den, men man vill ju gärna leka lite detektiv och veta vad tidigare ägare gjort.

Mvh Peter

Postat: ons sep 20, 2006 16:31
av kothe
Min -92:a (automat) ligger på ca 1500 rpm i 100km/h, kanske till och med lite över uppåt 1600 eller så.

Daniel

Postat: ons sep 20, 2006 19:54
av Jakobsson
Bakaxeln går att mäta upp genom att snurra på kardan och jämföra med drivhjulsaxeln och därmed räkna ut vilken utväxlng man har. Det finns även en speciell skiva man kan sätta på drivhjulsaxeln som hjälpmedel.
Öppna kåpan bak på diffen och räkna tänderna känns lite överkurs.
Om växellådan är bytt så kanske utväxlingen till hastighetsgvaren är annorlunda.
Kontrollera hastighetsmätaren mot verklig fart brukar jag göra med GPS.


Pelle

Postat: ons sep 20, 2006 20:25
av Jukkasjärvi
Har testat mot GPS, och då kom jag fram till att det var ca 17% för lite. 75 = 90 osv.