Sida 1 av 1

Tändning

Postat: sön aug 13, 2006 18:24
av Red Corvette -76
Jag har problem med min tändning, bilen går helt ok med tändningen ställd på gehör. Efter kontroll med tändningslampa står den på 36 grader på tomgång. Kan inte fatta att bilen över huvud taget går med denna tändning. Kollade i dag så att det inte har hänt något med svängningsdämparen,den var helt ok(är dessutom ny).
Kollade även hur vipparmarna stod på 1ans cylinder vid 36 grader och dom står o väger i detta läge. Vad kan vara felet ? Har en teori om att jag kan ha satt kammen en kugge fel vid kamkedjan när jag hade den bortmonterad i vintras men skulle verkligen bilen gå helt ok då?

Postat: mån aug 14, 2006 18:17
av Corv1-Micke
Låter som om du inte ryckt ut vacumslangen till fördelaren när du kollar tändningen!?!

/ Micke

Postat: mån aug 14, 2006 19:50
av Red Corvette -76
Jodå, vacumet var bortkopplad.
Om jag vänder på frågan, hur går en motor där kamaxeln hamnat en kugge fel på kamkedjan ?
Ett tänkbart fel skulle också kanske vara att jag gjort något fel när jag hade borta vikterna i fördelaren och jag har återmonterat dom fel. Med vad man kan göra för fel där vet jag ej. Går hyfsat på tomgång.

Postat: tor aug 17, 2006 0:30
av Korven
Jeg har opplevd det samme og har trolig funnet svaret.
Chevrolet har levert dempere med forskjellig merking. Din svengningsdempare tilhører ikke din motor og tenningsmerket er feil plasset. Du må finne T.D.C. og lage et nytt merke eller bruke tape.
Mvh
Jostein

Postat: tor aug 17, 2006 20:09
av Red Corvette -76
Korven: Nix det är inte svängningsdämparen som är felmärkt heller.
Kilspåret mot TDC är samma som dom tidigare dämparna som jag har.

Postat: fre aug 18, 2006 0:49
av Korven
Hvis svengningsdemparen er korrekt og merket stemmer med T.D.C. ... Har du kollat det ?
Hva med timingskalaen ? Har du den orginale som sitter på registerdekslet eller er den skrudd fast i festeskruene ? Noen motorer hadde merket klokkan 12 og de fleste kl 14 ..

Mvh
Jostein

Postat: fre aug 18, 2006 7:14
av M Nordin
Eftersom det är amerikanskt skall du först kolla att 1ans kolv är i TDC när dampern påstår detta - sedan kan vi fundera vidare.

M

Postat: lör aug 19, 2006 11:29
av Red Corvette -76
Har nu kollat o 1ans kolv är i TDC när dampern påstår detta. Jäkligt tungt att dra runt motorn med en hand även om alla stiften var bortplockade.
Om det håller uppe i e.m skall jag testa o köra blackrace o då får vi se vad jag får för tid. Får jag en hyfsad tid borde det inte kunna vara något stort fel.

Postat: sön aug 20, 2006 11:48
av Red Corvette -76
Det gick genomföra blackracet i går o jag körde 9,2 sek o 126km i sluthastighet. Hade problem med fästet på 1an hela tiden. Har bara 235 Gatdäck så det är kanske inte så konstigt.Tycker ändå att tiden tyder på att det inte kan vara några större fel med tanke på att tändningen bara är ställd på gehör. Men skulle ändå vilja komma på vad det är för lurt med tändningen så att jag kan ställa in den exakt.

Postat: mån sep 04, 2006 17:49
av Red Corvette -76
I dag plockade jag av fördelarlocket när motorns stod 0grader TDC och då visar det sig att rotorn pekar mot 8ans cylinder i stället 1an.
Motorn är en -67a men jag har monterat på orginal HEI från -76 fördelare.
Enl rep hanbok skall fördelaren stå olika beroende på om motorn är mellan 63-74 (except HEI)jämfört med om den är med HEI 74-84.
Vad är det som styr vilket läge fördelaren skall stå , är det årsmodellen på motorn eller är det HEI fördelaren som avgör detta. Kan detta vara lösningen på problemet med tändningen är på ca 40 vid grundinställning.

Postat: tis sep 05, 2006 5:53
av pappi
Jag har själv en hei från en 76:a på en 70:ans motor och rotorn skall peka på ettans cylinder (i fördelarlocket) för att motorn skall fungera. Är du verkligen säker på att du har ställt den i nollans läge? Din motor borde inte fungera ifall den står ett halvt varv fel, vilket jag tror att den gör just nu.
MVH Pappi

Postat: tis sep 05, 2006 6:59
av Peter
Bara dom har satt kablarna efter hur rotorn pekar såere ju lugnt.

Postat: tis sep 05, 2006 17:01
av Red Corvette -76
Hej Pappi
Ett halvt varv fel kan den inte stå eftersom 1an o 8an ligger bredvid varndra.Har tittat i Chiltons Tune up/repair book och i den finns två olika bilder beroende på årsmodell.Och enl den bilden skall fördelaren stå med 1an 2an framåt från 63-74 och på 74-84 skall 1an o 8an vara framåt.
http://www.mypix.se/usrimg/JNGMRMIQFPC/ ... HOPMM0.jpg

Postat: tis sep 05, 2006 21:17
av pappi
Opps! Tror jag var lite trött i morse... :oops:

MVH Pappi

Postat: tis jun 26, 2007 21:05
av Red Corvette -76
Hej.Jag provar igen med mitt "problem" med tändningen. Egentligen är det inget stort problem eftersom motorn går bra men jag vill ändå få reda på hur det kan var möjligt med 46 graders förtändning vid 800varv med vacum botkopplat. Jag har kört ett blackrace i år på 8,66 och 133km
så jag tycker inte det kan vara något general fel. Dom felsökningar jag har gjort är att jag flera gånger kontrollerat att kolven är i TDC när dämparen är 0 grader, införskaffat en digital tändningslampa, bytt kamaxel och då försökt lista om något kunde vara fel där.
Det ända jag inte har kunnat kolla upp är om kamaxel är helt rätt ställd gentemot vevaxel eftersom jag inte har den gradskiva som krävs.
Är även provat ät mäta tändningen på 6ans cylinder och får då exakt samma resultat som på 1an.
Nu är jag helt slut på ideer om vad detta fenomen kan bero på.
Någon som kan ge mig tips ??

Postat: tis jun 26, 2007 22:51
av Peter
Är fjädrarna till vikterna monterade? Låter ju lite udda.

Postat: ons jun 27, 2007 19:29
av Red Corvette -76
Hej. Jodå dom är monterade, köpte ett kit där man kan testa med olika fjädrar.Dock kan jag inte svara på om det blir ytterliggare 25-30 graders förtändning vid 3000varv (skall väl normalt vara totalt 36grader vid ca 3000varv)men när man gasar till så ser man att den förtänder ytterligare mot vad den gör på tomgång.