Sida 1 av 3
Spiralturbomufflers?
Postat: sön jul 16, 2006 19:13
av danettiracing
Tjena!
Kör med glaspack insatser nu i mina hooker sidepipes men tycker jag tappar för mycke effekt efter 4000rpm med min 500cid motor?Vad ljuddämpare rekomendera ni?Och vem har??
Mvh:Dan
Postat: sön jul 16, 2006 20:46
av frisk
Är väldigt nöjd med min Apple Racing dämpare men jag har inte sidepipes men jag tänkte att kanske har Apple även till Sidepipes??
Postat: sön jul 16, 2006 21:20
av Peter
Postat: mån jul 17, 2006 8:37
av antos
Postat: tis jul 18, 2006 7:23
av danettiracing
Finns de nån som importererar spiralturbobaffles?
Postat: tis jul 18, 2006 9:48
av antos
Vet inte, men jag var i kontakt med killen i USA för några år sedan då jag hade Hooker rör på bilen. Han fixar frakt och om du mailar honom får du säkert svar på vad det kostar med typ UPS.
Postat: mån jul 24, 2006 19:10
av johan lu
Jag kör med spiralturbobaffles på min vässade 461a och jag har tagit bort locken på bafflarna och först då andas motorn.Men ljudet är långt över behaglig nivå.Med locken på försvinner ca 50-100hk och bilen gick ändå inte igenom besiktningen.Jag är själv intresserad utav en bra lösning med sidepipes i hop med 500++ bigblock.
Någon som har erfarenhet av dom nämnda 2,5" insatserna?.
Postat: mån jul 24, 2006 19:16
av Peter
Jag har en liknande version som Hookers nya,men med 3" rör och en rackarns massa svetsade kryss inuti. Dämpar bra och när det e dags för besiktning så skruvar jag dit perforerade plåtar med diskbollar imellan utifrån och sen e det bara att besiktiga.
Dämpar hyffsat och min maskin vekar inte klaga på flödet iaf.

Postat: tor jul 27, 2006 0:06
av Hånta
Hej Peter
Du har ingen bild på detta?Skulle vara roligt och få se hur det serut.Tänkte själv bygga ett eget system,så det skulle vara roligt och se hur ditt är.
Lars
Postat: tor jul 27, 2006 9:45
av Peter
Visst,vad har du för mailadress så skickar jag dom jag har.
Postat: tor jul 27, 2006 9:59
av Hånta
Hej Peter
Perfect

,nu får man lite mera ideer om hur man ska göra.Här kommer min adress:
hoglund.lars@gmail.com
Lars
Postat: lör jul 29, 2006 20:11
av danettiracing
Tjena! Peter!
En till här som är intresserad av dina ljuddämpare...Kan du skicka på mejl åt mig korten du har ??Jag e nämligen tvungen att bygga egna...
Mvh:Dan
Postat: lör jul 29, 2006 20:13
av danettiracing
Fasen de börjar gå för fort hann inte med e-mail.
dan.rafsback@elisanet.fi
Postat: lör jul 29, 2006 21:44
av johan lu
Beställde ett par hooker 2.5 tum häromdan.Väntar med spänning
corvette bb -70 461
Postat: tor jan 04, 2007 22:09
av Hånta
Jaha nu var detta ämne uppe igen

.
Har kollat runt lite mera nu om insatser i sidepipsena och det är en jävla djungel det hära.Vissa påstår att sidepipsena tar bort 50 till 70hk.Men hur mycket tar ett orginal system bort då?
Men det verkar som att Isborrs insatser verkar bäst av vad jag har läst.Men hur mycket låter dom?
Är det risk för att man väcker alla grannar med sådanna då eller?
Ni som kör med sådana insatser,tyck till nu

.
Och vad är det som gör att man får"back pressure"

.Och vad är det egentligen.
Lars
Postat: fre jan 05, 2007 13:32
av Peter
Har ju använt hemmagjorda "isborrsinsatsser" och man kan säga att dom låter rejält. Blir ett hårt metalliskt ljud av dom.
Tänkte köpa en uppsättning från Spiralmufflers,men frakten översteg inköpspriset.
Så jag fixade till en ny uppsättning/design av dämpare som faktist funkar ypperligt.
Borde väll finnas en massa gamla trådar ang detta?
Postat: fre jan 05, 2007 14:00
av johan lu
Jag kör nu mera med hookers 2.5"maximun flow insatser och är helnöjd.Fick bilen att gå bättre än med raka rör.Vill ngn köpa mina spiralturbobaffles som inte ens duger till isborr som jag betalade 300 dollar för.
vette 461 high performence
Postat: fre jan 05, 2007 18:36
av ornet
ÖH
Ser du ROffe det är 2,5" inte 2" som jag skrev
ursäkta johan lu jag gjorde en felaktig uppskattning.
MEN 2,5" är fortfarande astmaframkallande.
Att det ska va så svårt å få till en bra ljuddämparlösning (läs: dålig ljuddämpning mkt flöde)

Postat: fre jan 05, 2007 19:54
av Peter
ornet skrev:MEN 2,5" är fortfarande astmaframkallande.
Fy tusan.
Hur mycket varvar du?
side
Postat: fre jan 05, 2007 20:10
av Lars-Henrik
jag undrar om det är någon som kör med sidepipes utan ljudbämpare?
och vad får man ut av det? mera power? eller bara mera v8 ljud? har själv kvar mina insattser men får men mer power så tar jag bort dom,så svara nu hur är det i värkligheten

Postat: fre jan 05, 2007 20:36
av frisk
Ska man ha bottenvrid så ska det vara motstånd i rören. Varvar man högt ska det vara fritt flås.... så lite motstånd som möjligt.... men det räcker ju att förminska ner en rörbit så blir det ju ett motstånd. Och det gäller väl inte alla motorer utan kanske mer dom extremt trimmade??? Men när man kör bredvid ornet och han kör utan insattser i sidepipsen så hör man inte mycket annat

Re: side
Postat: fre jan 05, 2007 21:27
av Peter
Lars-Henrik skrev:jag undrar om det är någon som kör med sidepipes utan ljudbämpare?
Jag har testat det och det e inte hållbart. Det låter något överjävligt och uppskattas inte av någon efter en stund.

Postat: fre jan 05, 2007 21:48
av Hånta
Det här var ett jävla problem.Nä man får göra höljet och sen så får man testa sig fram med insatserna.Man blir ändå inte riktigt klok på det hära.
Men det verkar vara ett intressant ämne i allafall

.
MvH
Lars
Postat: tor jan 11, 2007 22:04
av Hånta
Fick ett telefon samtal från bilprovningen i dag.Jag frågde vad som gäller för att man ska få ha sidepipes på Vetten då jag var och besiktigade Audi`n förra veckan.Så i dag ringde han upp mig och sa att de bilar som inte få ha sidepips är 2dörrars bilar,och bilar med cab.Jag frågade om han drev med mig.Nä dessa regler är för att inte avgaserna inte ska kunna komma in i cupe`n.-Ja men om jag har caben upp fälld då?Då blev han lite stumm,han viste inte vad han skulle svara längre

.Hur har det gått för ni med cab,kör ni olagligt eller hur har ni gjort?Ska man behöva skrota sidepips ideèrna nu eller

.
Lars
Postat: tor jan 11, 2007 22:48
av vetteforever
inte ska du skrota dina ideer om sidepipes!
jag kör och har bes med sidepipes på båda mina corvetter coupe och cab.
coupen har jag haft pipes på i 6 år och ingen som klagat ,cabben reg bes med pipes . bes mannen tyckte bara synd om mig som skulle åka i en bil som lät så illa det var så gott som raka rör på den. frågade vad som gällde när jag monterade pipes på coupen och då svarade dom att det var ok om dom slutade bakom dörren. sen så kan man ju tolka lite olika var dörren slutar ! den är ju kortare nertill än upptill.så montera pipes och se glad ut när du ska bes
Sälja?
Postat: tor feb 15, 2007 13:19
av R0ffe
johan lu skrev:Jag kör nu mera med hookers 2.5"maximun flow insatser och är helnöjd.Fick bilen att gå bättre än med raka rör.Vill ngn köpa mina spiralturbobaffles som inte ens duger till isborr som jag betalade 300 dollar för.
vette 461 high performence
Hej Johan!
Jag har provat maila, pm:a men inte lyckats få tag i dig, så jag provar denna väg och hoppas du kollar ämnet.
Har du kvar insatserna och vad ska du isåfall ha för dom? Bilder?
Roffe
Postat: tor feb 15, 2007 18:04
av Målarn59
Ja då kan nog skicka tillbaka bilen när den kommer sitter ju side pipes på
o inga utgångar bak för vanligt system så det verkar va orginal monterat blir nog en spännande regbesikning

Postat: ons jun 20, 2007 17:23
av Hånta
Hej igen
Nu är man i full gång med att färdig ställa sidpipsena.Men jag är fundersam om hur grovt rör man ska ha när man kopplar ihop vänster och höger sida med ett sk "H-piprör" eller vad det nu heter.Hade lurat på ett 50 eller 60mm rör räcker det

.Och hur nära törs man ha det mot växellådan( har manuell) utan att oljan eller något annat i lådan tar stryk

.
Lars
Postat: ons jun 20, 2007 18:23
av Målarn59
Så nu e det nära nu då...Hånta?

Postat: ons jun 20, 2007 22:52
av Hånta
Nä det är en heldel kvar med inredningen,går och väntar på en ny instrumentpanel.Så under tiden så snickrar jag ihop sidepipsena.
Ev så ska väl jag starta motorn nästa helg.Men det är väl som vanligt,alltid så är det något som jävlas.
Hur som hellst så blir det ett 54mm rör som kommer att samman binda högersida med vänstersida,så ev så är väl avgassystemet klart i morgon kväll

.
Lars