Sida 1 av 1
Automatlåda på väg att rasa?
Postat: ons aug 10, 2005 19:43
av Håkan
Problemet är att lådan har börjat växla för hårt under låg belastning.
Växlarna ”smäller i” oftast vid nedväxling mellan 3-2 och 2-1 utan gaspådrag
men ibland vid även vid uppväxling.
Jag har kollat oljenivå och TV-wire som jag justerat enligt Hayes
(drog tillbaka wirehållaren och vred full gas på spjället så TV-wiren klickade
fram en bit)
Det är nytt filter och olja och jag lyfte bilen här om dagen för att se om
det kunde vara kardan, bakaxel eller drivaxel men jag tycker att det låter som
bakdelen av växellådan, Lockupen eller?
Jag ska lämna bilen till verkstad nästa vecka för en koll men det vore
intressant att veta om någon har varit med om något liknande och vad
man kan tänka sig för kostnader för rep.
Ska man köpa en begagnad på skroten eller renovera?
Jag tror att det sitter en TH700-R4 i bilen (C4 -90) och då funkar alla
TH700-R4 från Vans, Camaro, Blazer Osv. eller?
Tacksam för svar
Håkan
Låda
Postat: ons aug 10, 2005 22:37
av Skp
Fungerar gör dom, men Corvetternas lådor är alltid kraftigare och bättre än övriga bilars lådor (Corvetterna är ju Flaggskeppet)
Stefan
Postat: lör aug 13, 2005 2:28
av ghostvette
Hejsan.
Ett tips på en bra kille är : Anders 0157-22060
Han kan du ringa nästan närsomhelst för råd,
han bygger autlådor efter önskemål / reparerar o fixar
så som du vill ha det.
Ring idag , imorrn kan det vara försent.
Re: Automatlåda på väg att rasa?
Postat: tis aug 16, 2005 7:21
av Jorma K
Helloj
Jag verkar ha samma problem med min 88, har du löst problemet ?
Våre bra o få lite tips om problemet.
jkantone@volvocars.com
Håkan skrev:Problemet är att lådan har börjat växla för hårt under låg belastning.
Växlarna ”smäller i” oftast vid nedväxling mellan 3-2 och 2-1 utan gaspådrag
men ibland vid även vid uppväxling.
Jag har kollat oljenivå och TV-wire som jag justerat enligt Hayes
(drog tillbaka wirehållaren och vred full gas på spjället så TV-wiren klickade
fram en bit)
Det är nytt filter och olja och jag lyfte bilen här om dagen för att se om
det kunde vara kardan, bakaxel eller drivaxel men jag tycker att det låter som
bakdelen av växellådan, Lockupen eller?
Jag ska lämna bilen till verkstad nästa vecka för en koll men det vore
intressant att veta om någon har varit med om något liknande och vad
man kan tänka sig för kostnader för rep.
Ska man köpa en begagnad på skroten eller renovera?
Jag tror att det sitter en TH700-R4 i bilen (C4 -90) och då funkar alla
TH700-R4 från Vans, Camaro, Blazer Osv. eller?
Tacksam för svar
Håkan
Postat: tis aug 16, 2005 9:10
av M Nordin
Håkan, skriv gärna om du får reda på vad det är för fel. Är du hundra på att oljenivå och oljetyp är rätt + att filtrets tätning sitter rätt? Passa dig för verkstäder som vill blåsa folk på 20-25 000 för automatstrul. Corvettens 700-låda har annan strut + lite annat innanmäte så lådor från andra modeller passar ej om man inte börjar flytta över en massa grejor.
MVH
MN
Postat: tis aug 16, 2005 22:38
av Håkan
Jag har bara haft bilen ett par veckor och oljan i motor och låda
ska vara nybytt (även filter) så man kanske skulle ta en titt så
att filtret sitter som det ska (vad kan gå fel)?.
Annars ska jag till en GM-mekaniker på torsdag och få domen $$$$$$$
Återkommer...
Postat: tis aug 16, 2005 23:17
av Jake
Ring och hör med Alexandra engeneering, dom har hållit på med TH700or LÄNGE och kan fixa så det skriker i däcken mellan varje växling

.. som det ska va med andra ord.. Dom e ganska "billiga" också
Postat: lör aug 27, 2005 11:04
av Håkan
Nu har jag varit och fått bilen kollad, knutarna var OK
både på drivaxlar och kardan, lådan var det heller ingen
fara med sa dom.
Men jag ska nog lämna bilen till en firma som bara håller
på med växellådor för ytterligare en koll.
Tänkte passa på att byta filter och olja ochså så att jag
är säker på att allt är OK.
Det ska finnas någon som ska vara väldigt bra
på automater i Vattholma??
Återkommer med resultat
Postat: fre sep 16, 2005 16:40
av Håkan
Nu har jag fått automaten servad med olja och filter
den låter fortfarande fan när den växlar mellan 2-3
men ingen verkstad verkar tycka att det är onormalt.
Jag har kanske lite för höga komfortkrav (åkte BMW förut)
men det skulle inte förvåna mig och lådfan exploderar vilken
dag som helst.
Postat: sön feb 04, 2007 22:03
av Ozzy
Hej,
Har lådan exploderat ännu?
Gorde du nå'tt åt ditt problem eller har du kört vidare...?
Mvh
Pelle
Postat: mån feb 05, 2007 19:09
av Håkan
Nix,ännu håller det ihop.
Det smäller till ordentligt vid växlinen 2-3 om
man kör "normalt" men gasar man ordentligt
till man passerar 30km/h och då släpper gasen
så får i växeln ljudlöst!
Postat: mån feb 05, 2007 20:21
av Ozzy
OK,
Då kör jag oxå vidare och hoppas på samma tur..........
//Pelle
Postat: lör feb 10, 2007 14:30
av Lundgren
Det är samma med min 90-a, 2-3 med lite gas känns mycket mer än mellan de andra växlarna,mer gas så går det fint. Bytte olja och filter i somras men det är likadant. Men jag har ett annat problem, när jag bromsar in för rött ljus tex och han lägger ur växeln så kan det klunka till rätt bra ibland, vad är det som är fel då? Kan inte så mycket om automater, tacksam för svar!
Mvh: Lundgren -90.
Postat: lör feb 10, 2007 15:13
av Ozzy
Det där med rejält klonk vid inbromsning vid rödljus lider min bil oxå av men jag kör så länge det går.
Mvh
Pelle