Sida 1 av 1

Vilken soppa...

Postat: sön mar 20, 2005 19:18
av XiT
Hejsan,

Noterade på en amerikansk sida att rekommenderad soppa att tanka Corvette är 93 oktan. :shock:

Nå, nu har vi ju inte den oktanen här i Sverige men jag ställer mig frågande om det räcker med att tanka 95 oktan eller forlorar man mycket på att inte köra på 98 oktan?

Hej hopp

XiT

Postat: sön mar 20, 2005 20:10
av Max M
Jag kör min på 95. Har testat med 98 men märker ingen skillnad.
Max

Postat: sön mar 20, 2005 20:31
av Jake
lägger in en saxad text här

Hur jämför man oktantal i Sverige mot Usa?

Det finns två varianter att mäta Oktantal på. MON Som är det som speglar bäst hur en motor fungerar och RON det är på labbnivå. Motor Octane Number VS Resarch Octane Number. På labb är det lättare att erhålla ett högt värde då man använder fast tändning och har lägre temperatur och varvtal under själva mätningen. I Sverige använder vi det höga värdet RON. I Usa använder man ett genomsnitt av de båda. (Ron+Mon)/2 och får således ett lägre värde. Efter forskning på en motsvarighet i sverige så fann jag att Sveriges 98 på tex Shell har ett högre värde än Usa´s 92 Oktan. Den har 93.25. Statoil har 92.75 och OK 92.60 Enligt sina specar på bränsle. Man skall dock ha i åtanke att dessa bolag lånar bränsle från varandra så det kan diffa i kvalite ändå.

Postat: sön mar 20, 2005 21:19
av viktor10
Det finns (fanns) oktanboost att köpa som tillsats på Statoil 8)

Postat: mån apr 07, 2008 18:06
av forsberg
jag kör bara v-power och booster till det 8)

Postat: tis apr 08, 2008 8:23
av Conan999
Forsberg: Märker du nån skillnad när du häller i oktanhöjare i bensinen?

Re: Vilken soppa...

Postat: tis apr 08, 2008 10:38
av vette.se
XiT skrev:Hejsan,

Noterade på en amerikansk sida att rekommenderad soppa att tanka Corvette är 93 oktan. :shock:

Nå, nu har vi ju inte den oktanen här i Sverige men jag ställer mig frågande om det räcker med att tanka 95 oktan eller forlorar man mycket på att inte köra på 98 oktan?

Hej hopp

XiT
Med originalprogrammering av boxen så märker du ingen skillnad.
Det finns två tändtabeller, hög och låg. Hög används så gott som hela tiden, låg endast om soppan du fått i är riktigt dålig och/eller om bilen knackar extremt mycket. Dvs med 95, 98, V-power använder den 'hög' tabellen - ingen prestandaskillnad.

Skillnaden som kan gå att se är tex om det är varmt ute och/eller du kör bilen hårt så den är riktigt varm vilket får motorstyrningen att dra tillbaks tändningen tidigare med 95 än med 98 och du tappar effekt.

Postat: sön apr 13, 2008 7:55
av forsberg
Conan999 skrev:Forsberg: Märker du nån skillnad när du häller i oktanhöjare i bensinen?
jag har inte märkt nån skillnad i vetten än... :roll:
men i min förra racer ..en 911 med förgasarmotor märkte jag skillnad.
8)

Postat: sön apr 13, 2008 23:31
av barracuda
Blev lurad av shellpersonalen att jag skulle köra V-power i min c4.....Blev bara fattigare

Postat: ons apr 16, 2008 21:23
av targamannen
ja det kan man vell säga jag vart lika lurad ja när jag hade min bmw ända tills en på bmw bärettade det för mig :-)
barracuda skrev:Blev lurad av shellpersonalen att jag skulle köra V-power i min c4.....Blev bara fattigare