Sida 1 av 2
Chassinummer
Postat: sön jan 02, 2005 16:14
av frisk
Nån som vet om chassinummret på bilen e instannsat nånstans?
alltså ramnummer nånstans på bilen?

det enda jag hittar e på förarsidan på balken, chevrolet E02 TRIM 404 073 PAINT ????
Postat: sön jan 02, 2005 16:21
av Terner
Höger övre länkarm har en plåtskylt på min med chassinummer.
/Terner
Postat: sön jan 02, 2005 16:52
av frisk
Inte min!
e den stulen då?

Postat: sön jan 02, 2005 16:54
av mrv8
Min är visserligen från 75
Men på min finns det på rutrammen under klädseln på förarsidan.
Verkar som dom inte hitta det på reg besiktningen i Sverige heller.
Då dom skrivit i mitt reg bevis
T16A chassinumret åsatt i samband med besiktning
Chassinumret placerat på rambalk i hjulhus höger bak
Så sken dig inte ensam om att inte hitta det
Mvh
MrV8
Postat: sön jan 02, 2005 16:57
av frisk
Det kändes ju lite bättre men jag vill ju inte förstöra klädseln bara för att titta på ett nr !?
Postat: sön jan 02, 2005 17:01
av mrv8
Behövs inte
Min sitter med karborband och några skruvar
Så lossa försiktigt bara och titta.
Mvh
MrV8
Postat: sön jan 02, 2005 17:11
av frisk
Kan du vara ännu mer underbar och precisera dig? e det under pedalerna?
chassinr!
Postat: sön jan 02, 2005 17:51
av vetteforever
chassi nummret sitter på nedre delen av fram rutans stolpe på vänster sida,du ser det om du tittar utifrån och in .det ska vara ett ur tag i panelen där det sitter. lycka till!

Postat: sön jan 02, 2005 18:05
av Hagge
Hej !
Här kommer en text från Chiltons Repair Manual:
"The 1963 through 1967 Corvette vehicle serial number, body style, body trim number, and paint combination is located on the instrument panel reinforcing member directly under the glove compartment. The vehicle serial number plate is located on the top left of the instrument panel (1968 - 1976) and on the inside left windshield pillar post (1977 - 1982). The body, trim and paint number plate is located on the upper left hand door hinge pillar (1968 - 1978) and on the upper horizontal surface of the shroud (1979 - 1982). The vehicle serial number identifies the body style, model year, assembly plant, engine usage (1976-1982), and production number."
Så för din del Frisk så borde 72:an ha sitt VIN (chassinummer) nummer placerat på den övre vänstra sidan av instrumentpanelen.
Lycka till och hoppas att texten var till ngn hjälp !
/Hagge
Postat: sön jan 02, 2005 18:48
av Terner
Hagge skrev:Hej !
Så för din del Frisk så borde 72:an ha sitt VIN (chassinummer) nummer placerat på den övre vänstra sidan av instrumentpanelen.
Lycka till och hoppas att texten var till ngn hjälp !
/Hagge
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.
/Terner
Postat: sön jan 02, 2005 19:41
av frisk
JIPPIE!
såg ingenting först, lite mörkt, men med en 500W bygglampa hittade jag det ! Tusen tack everyhopa!

Postat: sön jan 02, 2005 19:49
av frisk
1Z37W2S508661
det betyder alltså att det var BB och nr 8661:a bilen som tillverkades.
efter så många bilar får man ju hoppas att allt blev bra på min bil hehe
eller också va dom trötta på alla momenten så dom sket i å göra det noga

Postat: sön jan 02, 2005 19:57
av Terner
Din bil är tillverkad i början av December -71, förmodligen den dagen dom drack Luciaglögg hela dan hehe.
/Terner
Postat: sön jan 02, 2005 22:09
av Stingray
Terner skrev:
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.
/Terner
Ej gå att skruva bort, jag tog bort min o har glömt att sätta tillbaka den men den är besiktad 2 ggr utan chassienummer *s*
Postat: sön jan 02, 2005 22:46
av Terner
Stingray skrev:Terner skrev:
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.
/Terner
Ej gå att skruva bort, jag tog bort min o har glömt att sätta tillbaka den men den är besiktad 2 ggr utan chassienummer *s*
Jo Stingray vi snacka regbesiktning och de gör du väl inte varje år förhoppningsvis? Fast med planer som dina italienska dörrar och sånt så vet man ju inte ...
/Terner
Postat: sön jan 02, 2005 23:40
av Hagge
Frisk, kul att du hittade chassinumret !
Var satt det ?
Terner, tack nu vet man lite mer
/Hagge
Postat: sön jan 02, 2005 23:46
av Stingray
OK, regbes, då hänger jag med *s* Sorry för missförståndet...
Njae, vi får väl se vad det blir, jag tycker bara det är kul att ha en bil som är annorlunda mot alla andras...
Postat: mån jan 03, 2005 13:19
av frisk
nuffrerna satt precis bredvid vänster framrutebalk, nertill. allt i svart såsom bilen

Postat: fre sep 19, 2008 18:16
av Mr. Beam
Drar upp en gammal tråd här pga av att jag fått hem bilen till Sverige och skall till att brottas med SBP....
Har tidigare gått över hela ramen med stålborste och kan inte dra mig till minnes att jag sett något nummer instansat någonstans, men om jag förstår tidigare inlägg rätt så bör det finnas någonstans på ramen?
Kan någon ge lite fler tips om var det kan finnas?
Edit: Alltså inte plåtbiten på A-stolpen, den vet jag var den är.
/Mr. Beam
Postat: fre sep 19, 2008 21:29
av BB
Hej
När jag renoverade min ram så hittade jag ett stansat chassienr här ( har en 69:a ).

chassienummer
Postat: fre sep 19, 2008 22:14
av Turbojet
Hallå Mr Beam!
Chassienumret skall finnas ovanpå ramen ca framkant på höger dörr, men det går ju inte att se utan att lyfta karossen. du får stansa in ett nytt inför reg bes, som skall vara lätt synligt tex framför höger bakhjul eller på rambalken innanför höger framhjul. var noga med att kolla att sifferstorleken blir rätt. Där BB visade är ett rätt vanligt ställe att stansa in numret, men som sagt GM har inte stansat in dom synliga ramnummer som SBP vill se. Kolla gärna med någon expert på reg bes av Corvette: tex Per i Kalmar.
Postat: lör sep 20, 2008 14:45
av Mr. Beam
Tack för tipsen,
Det blir till att stansa in numret. Finns inget synligt i hjulhusen varken vid kick-upen bak eller bakom framhjulen.
var noga med att kolla att sifferstorleken blir rätt.
Är det minst 7 mm bokstavsstorlek som SBP vill ha?
mvh
/ Mr. Beam
Postat: lör sep 20, 2008 15:05
av Mr. Beam
Svarar på min egen fråga eftersom jag fick fram VVFS 2003:22
I kap 4 § 5-7 står att läsa att primär identifieringsmärkning skall ha minst 7mm som standard, men får minskas till 5 mm för årsmodeller äldre än 1981. Bilar med självbärande karosseri skall dessutom ha en sekundär märkning med 4 mm.
mvh
Mr. Beam
Postat: sön sep 21, 2008 0:30
av Chrippe
Mr Beam ! du får inte stansa in chassienumret själv du måste lämna in
till en auktoriserad bilverkstad för att få intyg om instansing av numret
på ramen.
Det var en besiktningsman på bilprovningen som sa så till mig förra
året.
Postat: sön sep 21, 2008 11:49
av Mr. Beam
VA!? Skall jag verkligen behöva lämna in bilen för detta?

Postat: sön sep 21, 2008 15:11
av banka
Yes, tyvärr är reglerna för detta otroligt petiga!
Jag gjorde det själv och åkte in med den, fick nedslag dels på att jag gjort de själv och dels för att eftersom vette-ramen är så jäkla hård så blev inte stansningen tillräckligt djup.
Lämnade in det till yrkesverkstad som stansade om det och åkte ner själva och först då efter en del övertalning eftersom stansningen fortfarande var i vekaste laget(enligt besiktningsmannen) så gick den igenom!
Regbes. e inget roligt
Hoppas det går smidigare för dig!
Mvh danne
Postat: sön sep 21, 2008 17:37
av Mr. Beam
Att det skall vara sånt krångel...
Hade hoppas att det skulle vara liiite enklare att få in den i svensk trafik iom att det är en flyttgodsbil, men jag har blivit varse om att det snarare är motsatsen efter en långdragen batalj med Vägverkets ursprungskontroll med allsköns krav på BEVIS om allt uppenbart, samt med tullverkets rutiner vid hantering av flyttgods... och det verkar bara vara början...suck.
Jaja, ingen mening att gnälla mer, bara att kavla upp ärmarna och göra det som skall göras.
Tack för er hjälp på traven.
/Mr. Beam
Postat: sön sep 21, 2008 19:31
av KrilleN
Man kan göra det själv, kompisen gjorde det i våras på sin vette 72a som han tog hem från usa. Vid första regbes godkänndes inte då han inte hade stansat in numret. Han tog en gravyrmaskin och en "stensil" som hade alla bokstäver och nummer, det blev riktigt proffsigt och snyggt. Och det godkänndes av bilprovningen.
Att slå in det med stansar är i princip omöjligt
Postat: sön sep 21, 2008 23:35
av joasol
Att gravera in chassinr är inte ok enl sbp, men det kan gå vägen om man har tur. Chassinr ska stansas eller pressas in.
Postat: mån sep 22, 2008 11:00
av CoolvetteC3
Det känns väldigt godtyckligt och upp till besiktningsmannens egen välvilja om det skall gå vägen.
När jag skulle regbesiktiga min bil förra sommaren så lånade jag en uppsättning 8 millimetersstansar och stansade in VIN-nummret i ramen.
Jag valde att sätta det inne i motorrummet, på höger ramtass, bredvid motorn. Platsen valdes för att slippa göra jobbet inne i hjulhuset.
På grund av att det var så djupt ner fick jag göra en förlängare till stansarna och stansa med en stor slägga.
Ramen studsade vid slagen och några tecken blev dubbla och relativt svåra att avläsa, knappt jag själv kan tyda det men besiktningskillen var nöjd med vad han såg och godkände det...