Sida 1 av 1

Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: fre okt 21, 2016 23:10
av Vettefan
Har haft lite svårt att förstå på vilka grundvalar myndigheterna har bestämt vilken fordonsskatt vi skall betala, jag
kan bara relatera till bil och mc.
För mc är det viktbaserat och bil är det baserat på utsläpp, dvs. hur mycket våra bilar KAN släppa ut när vi är ute och
kör, men det är en sk. platt skatt, kostar lika mycket oavsett du kör eller inte.. det har jag svårt att förstå.
Om jag bortser från detta faktum, är det någon annan här som har upplevt att er fordonsskatt på corvetten inte stämmer,
typ är för låg detta år? Tänker inte påpeka detta faktum till berörd myndighet dock. ;)

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: lör okt 22, 2016 10:14
av Peter Anjou
Hejsan !

Så länge det finns människor som vill köra bil, så länge kommer det att finnas
alla möjliga och omöjliga skatter för bilisterna ! :roll: :?

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: lör okt 22, 2016 10:42
av malte
Ja fordonsskatten har blivit lägre för vissa importerade bilar. Någon ny regel som finns att läsa om
på transportstyrelsen jag hittar det inte nu men har läst om det.
Min usa importerade ZR1a som jag tog in 2010 har gått från att vara högre skatt på än svensksålda
till att nu vara lägre :D

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: lör okt 22, 2016 18:13
av Torch Red
Samma här. Min privatimporterade Grand Sport från 2011 fick skatten sänkt med 30 %. Jag ringde inte Transportstyrelsen och frågade varför.

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: lör okt 22, 2016 20:54
av Vettefan
Min är en EU bil som är importerad från ett annat EU land (Brexit), får återkomma med summan när 2016 är till enda...

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: sön okt 23, 2016 9:33
av malte

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: tor okt 27, 2016 7:34
av Tersan
Vettefan skrev:Har haft lite svårt att förstå på vilka grundvalar myndigheterna har bestämt vilken fordonsskatt vi skall betala, jag
kan bara relatera till bil och mc.
För mc är det viktbaserat och bil är det baserat på utsläpp, dvs. hur mycket våra bilar KAN släppa ut när vi är ute och
kör, men det är en sk. platt skatt, kostar lika mycket oavsett du kör eller inte.. det har jag svårt att förstå.
För att krångla till det ytterligare så gäller den utsläppsbaserade skatten bara för nyare bilar (från 2010), äldre bilar beskattas fortfarande efter vikt.

Importbilar kan avvika åt alla håll jämfört med svensksålda IMHO.

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: fre okt 28, 2016 19:06
av Vettefan
Idag damp det ner ett brev från Transportstyrelsen där man bekräftade att bilen var avställd och 398:- kommer att återbetalas.

Jag har betalat 1195:- i maj och får nu tillbaka 398:- av TS, bilen har varit påställd i 7 månader, så TS verkar ha missat att skicka ut en period,
undrar hur lång preskriptionstid det är på en sådan tabbe.

Min bil är en 2008, tagen i trafik 2009 i utlandet och kom till Sverige 2010 och det står att skatten är 4782:- per år och den är tyvärr koldioxid beskattad
Tersan skrev:För att krångla till det ytterligare så gäller den utsläppsbaserade skatten bara för nyare bilar (från 2010), äldre bilar beskattas fortfarande efter vikt.

Importbilar kan avvika åt alla håll jämfört med svensksålda IMHO.
Bild

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: lör okt 29, 2016 8:55
av malte
Det är nog så i detta ibland stelbenta land att dom räknar när den kom till Sverige. Det är samma på min 2009 som kom hit 2010.

Re: Koldioxidbaserad fordonsskatt

Postat: sön okt 30, 2016 18:34
av Tersan
Fel av mig när det gäller åren... gränsen 2010 avser lätta lastbilar (min firmapickis är från 2011, jag hade sparat in många sköna tusenlappar om jag hittat en från 2010 istället), för personbilar är det 2006 och nyare som beskattas för utsläppen. Men importbilar är fortfarande lite av ett mysterium. :?