Hej!
Tänkte försöka bidra med lite input inför ditt beslut att uppnå bättre körglädje.
Naturligtvis skall det vara manuellt på våra gamla bilar, så till vida om du inte har ambitionen att dragraca, då det tar för lång tid att växla ”traditionellt”.
Kan tyvärr inte hjälpa dig avseende svårighetsgraden med att konvertera, men det är nog inget större problem.
Det går säkert att köpa ett pedalställ från någon lämplig skrot i Svedala och eventuellt renovera det.
Samtidigt köper du resterande/tillhörande länkarmar osv.
Vidare behöver du en ”kopplingskula” som skall skruvas in i motorn, som säkert har ett gängat hål för det redan.
Sen behöver du ett fäste i rambalken mittemot, däremellan skall Z-baren (kopplingsarmen) ”gå”.
Placeringen av fästet är enklast att ”räkna ut” med allt på plats. Alltså rakt ut från kopplingskulan i motorblocket till rambalken, svetsas fast.
Inga problem så långt eller hur.
Eftersom du har automat idag, måste du köpa ett nytt kopplingshus, svänghjul, lameller samt urtrampningslager, du skall givetvis införskaffa ett justerbart fäste/kula till kopplingsarmen i kopplingshuset så att säga.
Kopplingshuset skall/måste centreras gentemot motorns vevaxel, det görs via 2 st styrstift som skall sitta i motorn. De är excentriska och kan därför justera läget på kopplingskåpan.
Hydralisk koppling, ville jag också ha, men hittade ingen som fick plats mellan växellådan och kopplingens ”fingrar”/tryckfjädrar. Det verkar som om kopplingshusen till Corvetterna är grunda, så att säga.
Här ser du en av leverantörernas krav (vilket var samma som de andras).
http://www.mcleodracing.com/content/tec ... c-bearing/
Det vore mycket intressant om någon kan återkomma avseende hydralisk koppling och vilka enheter som använts för att klara måtten.
Den koppling jag senare köpte är lätt trampad och fungerar utmärkt, vilket gjort att jag lagt ner önskemålet om hydralisk koppling.
OK, nu är det bara att välja låda, och utväxling.
Jag köpte min TKO 600 av Hurst, mest beroende på att dom hade sin egentillverkade växelspak, fungerar toppen.
På den tiden Kaisler hade en mycket bra instruktion avseende monteringen,
Här
https://shiftsst.com/media/wysiwyg/pdfs ... l_RevC.pdf
Hurst hjälpte mig med att föreslå rätt kardanstång samt storlek på knutkorsen, det kanske skiljer mellan BB och SB?
Utväxlingen hade jag bestämt till 3.70 i bakaxeln, original storlek däck, då visste Hurst vilka drev de skulle leverera tillsammans med vajern till växellådan.
PS vid min bestyckning och 5:e växeln och 2000 varv blir det 120Km/t.
Här kan du läsa lite mina framgångar och vedermödor.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=17452
Å du, du måste ha motorn ur bilen, annars blir det väldigt svårt att få ihop det, speciellt med centreringen av kopplingshuset.
Det besvärligaste skulle jag nog säga är att ta bort samt montera tillbaks instrument panelen runt ratten, det är inte roligt.
Tidsåtgång låt oss säga;
En kväll i garaget för att lossa allt inför lyft av motor och låda. Passa på att markera vart det yttre fästet för Z baren (kopplingsarmen) skall fästas.
En kväll för själva lyftet. (Jag brukar ta bort kylaren och dess ram)
En kväll för demontering instrumentkluster.
En kväll för byte av pedalställ.
En kväll för centrering av kopplingshus.
En kväll för att lyfta i motor och växellåda.
En kväll för återmontering instrumentkluster.
Tre kvällar för att byta utväxling i bakaxeln. (inkl allt)
En kväll för att ställa in lutningen på motor samt växellåda i förhållande till bakaxeln.
Sen bör det vara färdigt, men det tillkommer säker en hel det timmar.
Det finns inga genvägar, det bir bara dyrare.
Total tidsåtgång vid bortlämning säg 40 timmar.
Hoppas du blir lite med klokare
Svempa hjälper dig nog gärna med arbetet om du vill.