Sida 1 av 1

Autobahnkörning & kupéljud

Postat: ons apr 06, 2016 12:45
av Wakawo
Hej,

Jag & min fru kommer att köra ner till Italien i sommar & hade egentligen tänkt att ta min C6 Grand Sport då.
Dock är jag lite fundersam pga ljudvolymen från däcken bl.a.
Bakdäcken är rätt breda, 325 mm, & jag kan tycka att det låter en del redan vid normal svensk motorvägshastighet & är då förstås lite rädd för att
det kanske blir jobbigt högt när man förhoppningsvis kan köra märkbart fortare mellan varven på Autobahn!
Vad gäller avgasljudet så har jag Mild to Wild där jag manuellt kan stänga 2 av avgaspiporna så då blir det tyst avseende avgasljudet åtminstone.

Någon som har erfarenhet & kommentar kring ovan?

Med vänlig hälsning

Magnus

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: ons apr 06, 2016 13:57
av Torch Red
Jag har en Grand Sport 2011. 2014 körde vi ner till Italien. Inga problem, hustrun tyckte att komforten var bättre än i Volvon. I normal motorvägsfart så hörs inte motorn men ett visst däcksljud finns ju. Normalt har man ju packning i bagageutrymmet så däcksljudet dämpas rätt så bra. Sen dess har jag lagt in lite dämpmaterial under mattan bak samt runt kanten mot sätena. Då blev det lite tystare när man kör utan bagage. Sen har jag bytt däck, originalen låter ju mer än non runflats. Lite punkasprej och en luftpump så kommer man hem även om man får punka. Runflats kan man inte köra mer än 10 - 15 mil sen är det dags att hitta nytt däck. Vem har våra dimensioner i lager?

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: ons apr 06, 2016 14:35
av Corinthian
Torch Red skrev:...Lite punkasprej och en luftpump så kommer man hem även om man får punka...
köp lagnings-kit istället.. bättre än sprej då det inte sabbar fälgarna, samt klarar även ordentliga hål. Har alltid ett i bilen och det har kommit till användning då andra fått punka på ex. superstage-dagar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: ons apr 06, 2016 15:40
av johced1974
Torch Red skrev:Jag har en Grand Sport 2011. 2014 körde vi ner till Italien. Inga problem, hustrun tyckte att komforten var bättre än i Volvon. I normal motorvägsfart så hörs inte motorn men ett visst däcksljud finns ju. Normalt har man ju packning i bagageutrymmet så däcksljudet dämpas rätt så bra. Sen dess har jag lagt in lite dämpmaterial under mattan bak samt runt kanten mot sätena. Då blev det lite tystare när man kör utan bagage. Sen har jag bytt däck, originalen låter ju mer än non runflats. Lite punkasprej och en luftpump så kommer man hem även om man får punka. Runflats kan man inte köra mer än 10 - 15 mil sen är det dags att hitta nytt däck. Vem har våra dimensioner i lager?
Kul det du skrev om ljudet. Motorn är tyst men det är en hel del kupé ljud i C6:an. Jag fick mycket mindre kupé ljud när jag bytte från original run flats (sten hårda, dålig fäste) till mina Super Sports. Ska fundera lite på ljuddämpningen som du skrev. Vad änvände du för material? Biltema har tunga isoleringsmattor i skum med någon slags tung gummi sida - funderar lite på dem. Tänkte inte på att man kan lägga dem under matten - bra tips!

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: ons apr 06, 2016 15:42
av johced1974
Corinthian skrev:
Torch Red skrev:...Lite punkasprej och en luftpump så kommer man hem även om man får punka...
köp lagnings-kit istället.. bättre än sprej då det inte sabbar fälgarna, samt klarar även ordentliga hål. Har alltid ett i bilen och det har kommit till användning då andra fåt punkta på ex. superstage-dagar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/
Bra förslag! Paketet såg ju klockrent ut och det blir mer eller mindre en permanent lösning (beroende på skada).

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: ons apr 06, 2016 18:49
av Torch Red
Ljuddämpning. Jag köpte på Biltema. Tunna plattor med nåt tunt metalliknande på ena sidan, tungt svart i mitten samt klister på baksidan. Cirka 5 mm tjocka. Klippte remsor och fyllde fördjupningarna så bagagerumsgolvet blev platt. Sedan täckte jag hela golvet och hjulhusen så gott det gick med samma plattor. Därefter la jag tillbaka mattan samt la en ny matta från LLoyds överalltihopa. Syns inte att något är gjort men sänkte ljudet. Ha gärna handskar när ni gör detta för metallfolien är vass. Kostar inte många kronor.
Angående lagningskit så är det säkert bättre än punkasprej men Corvetten är låg och utan domkraft kan det vara knepigt att komma åt hålet. Att ligga och kräla på en motorväg i regn är inget som lockar. Ta med både sprej och kit.

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: sön apr 10, 2016 15:17
av Lars J
Jag har förutom lagnings-kit, en minikompressor 12v, samt en MYCKET liten och låg domkraft + en liten träkloss. Kan låta mycket men tar lite plats. Då kan man få in den lilla domkraften och lyfta så man kan dra runt hjulet och kolla var punkan är och enkelt åtgärda den. Alternativet kan vara att ha en försäkring i Falck eller annat bolag som täcker kostnadsfri bärgning till närmsta verkstad m,m. Har man lagnings-kitet själv så kan man låta bärgaren lyfta bilen och få hjälp att fixa det istället för bärgning. Ett Run Flat däck hjälper en bara att komma av vägen en bit så man inte står mitt i trafiken därefter får man oftast byta ut det om man kört en bit.

/Lars/

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: sön apr 10, 2016 21:15
av Vettefan
Angående punka, så har jag punkaspray och så kan jag rekommendera Assistansbolaget (Gensidige), för 290:- per år får jag hjälp utan
självrisk och det är inte knutet till enbart corvetten, kan ju vara bra när kör hoj också...

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: mån apr 11, 2016 8:17
av jurre
Ett par bra noise canceling hörlurar kanske ? Då blir det lugnt och tyst i kupén, man hör varken frugan eller däcksljud :P Nåja, det är framförallt däcksljudet som blir påfrestande. Jag åker visserligen C7 men den bullrar rejält. På den långtur(Nurburgring) jag varit på så hade jag bra hörlurar annars hade det vart jobbigt. Visserligen är vägarna tystare i Europa, betong och slätare asfalt, men ändå. Åkte även på en Europa resa i min dåvarande V70 och det var ju som att åka limousine jämfört med C7:an, tyst, sakta gungande som en jänkare på autobahn.

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: mån apr 11, 2016 17:57
av andsan
Hej på er.

Har en 2012 Grand Sport, Cab, automat
En av endast 89 tillverkade med den häftiga färgen Inferno Orange.

Angående däcksljudet så kan jag väl till viss del hålla med att det är lite högt.

Bytte till Dunlop ej punteringsfria och det blev bättre på alla sätt och vis.
Både buller, komfort och köregenskaper.

Angående punkaspray så har jag från en del håll hört att det ska vara döden för däckscensorerna.
Är det så så är dom ju inte helt gratis, runt en tusenlapp styck tror jag.
Dessutom så är det inte samma till EU och US bilar.

Hoppas att jag varit till någon hjälp.
Jag är i alla fall helnöjd med mina Dunlop istället för originalet.

Säsongen har börjat, pärlan kom ut i eftermiddags.

Vi hörs/ses.

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: mån apr 11, 2016 18:34
av Kjell.Magnusson
Hejs

HÖR ni däcksljud :shock:
Köp en C2/C3 med sidepipes och alla störande ljud är borta efter ett par år!
Man blir döv :D

Re: Autobahnkörning & kupéljud

Postat: mån apr 11, 2016 19:42
av johced1974
magnum skrev:Hejs

HÖR ni däcksljud :shock:
Köp en C2/C3 med sidepipes och alla störande ljud är borta efter ett par år!
Man blir döv :D
Skit kul! :D