Sida 1 av 1

Justera styrservo.

Postat: ons feb 17, 2016 20:46
av Rosetta
Jag undrar lite om det går att minska glappet i ratten genom att justera typ ventiler på servon. Jag har en 1972 smalblock. Känns som om det är för dyrt att byta till nån annan typ.

Re: Justera styrservo.

Postat: ons feb 17, 2016 20:53
av Don Tomaso
Du får justera på styrsnäckan, finns en justerskruv där.

Re: Justera styrservo.

Postat: ons feb 17, 2016 21:02
av Rosetta
om du menar spårskruven med en låsmutter så har jag gjort det men glappet är detsamma. Det enda som händer är att styrningen blir trögre.

Re: Justera styrservo.

Postat: ons feb 17, 2016 22:21
av Kjell.Magnusson
Hejs

Är det snäckan som glappar eller något annat?

Re: Justera styrservo.

Postat: ons feb 17, 2016 22:24
av Rosetta
Ja vet inte...

Re: Justera styrservo.

Postat: ons feb 17, 2016 22:41
av Kjell.Magnusson
Hejs

En tittar och en annan styr lite höger/vänster.. :wink:

Re: Justera styrservo.

Postat: ons feb 17, 2016 22:48
av Rosetta
Ja så har vi haft det hela sommaren frugan och ja. Men ja ska se efter när det blir lite varmare. Det går att justera ventiler och jag ska byta slangarna. Verkar vara en spricka i en av dom. Ska finnas nån handbok som förklarar hur man justerar. Tack för tips å råd.

Re: Justera styrservo.

Postat: ons feb 17, 2016 22:53
av StingrayRacing
Rosetta skrev:om du menar spårskruven med en låsmutter så har jag gjort det men glappet är detsamma. Det enda som händer är att styrningen blir trögre.
Hoppas du inte gjort det på känn utan instruktioner.... Den ska man nog inte röra, om man inte vet hur.

Re: Justera styrservo.

Postat: tor feb 18, 2016 12:40
av Rosetta
Jag vred skruven medurs ett kvarts varv men glappet var detsamma, bara det att styrningen blev trögre så jag ändrade tillbaks den igen. Verkar som om snäckan är ok och att glappet är i servon. Har läst att det glappet går att justera. Dock måste det vara ett litet glapp där för att det är den fjädringen som styr ut trycket till respektive sida. Tänkte att det var någon på forumet som visste hur man justerar.

Re: Justera styrservo.

Postat: tor feb 18, 2016 21:51
av StingrayRacing
Har gjort det en gång, men det var ca 10 år sen, så jag minns inte så väl (surfa på nätet). Det du kan kolla på också är om ragjointen gjort sitt (textilkopplingen mellan rattaxel och snäckan). Om utgående axel ur snäckan glappar (undertill), samt länkagen/lederna i största allmänhet. Kräver dock att du kan stå under och kika med hjulen belastade.

//Lasse

Re: Justera styrservo.

Postat: tor feb 18, 2016 22:19
av Rosetta
Måste säga att jag är tacksam för all förståelse och hjälp jag får här. :!:

Re: Justera styrservo.

Postat: fre feb 19, 2016 12:47
av jerkee
Hade också glapp. Slutade med en ny styrsnäcka. Glappet försvan helt.

/Erik

Re: Justera styrservo.

Postat: lör feb 20, 2016 7:32
av Terner
Fick också byta min, skaffade en Borgeson.
Var på några veckors rundresa i USA i höstas och passade på att titta in på deras fabrik i Torrington, Connecticut för att få köpa en snäcka och se hur dom hade det.
Dom har ingen shop men lyckades genom att maila lite fram och tillbaka och till slut få ett ja att besöka dom. Tyvärr fotoförbud innanför besöksentren men en liten rundvandring blev det.
Kolla gärna deras grejor på hemsidan fantastiskt sortiment för bilbyggare. Och dom tillverkar grejorna från grunden ingen Kinaimport där inte.

Snäckan är på plats, verkar bli riktigt bra ska provköra lite längre tur när vädret tillåter :D

/Terner

Re: Justera styrservo.

Postat: lör feb 20, 2016 11:17
av Rosetta
Har någon prövat?
glapp_styrning.pdf
(318.28 KiB) Nerladdad 514 gånger

Re: Justera styrservo.

Postat: lör feb 20, 2016 12:23
av Terner
Jadå har gått igenom hela den justeringssvängen med ett par styrsnäckor. Det är rätt omfattande jobb och oftast så är det för sent att göra det när glappet är så stort att det känns besvärande.
Snäckan slits ju inte lika mycket över hela rattutslaget så det är lätt hänt att man får den trög vid fullt utslag så den inte går tillbaka av sig själv i bilen.
Hur kul är det när ratten fastnar på fullt utslag.
Ofta får man gå igenom hela processen flera gånger och hitta kompromisslägen.

På en av snäckorna sprack innanmätet på grund av ovanstående orsaker.

Man ska aldrig justera på den lilla skruven uppe på snäckan innan man gjort den radiella justeringen med mätning av moment (se pdf:n)

Så man kan nog säga att upplever man ordentligt rattglapp så köper man en ny snäcka alternativt en renoveringssats om man är en riktigt duktig mekaniker med mycket fingertoppskänsla. Jag valde att köpa ny till Vetten jag har nu, har köpt begagnad med nån gång men det är ju ett lotteri eftersom de kan vara fuskjusterade!!

/Terner

Re: Justera styrservo.

Postat: mån feb 29, 2016 10:36
av Rosetta
Vilken olja är rätt för styrservon?

Re: Justera styrservo.

Postat: tis mar 08, 2016 11:48
av C3 454-72
Hej.

För att justera glappet i styrsnäckan så ska du justera på den stora muttern i bakkant. Lossa på låsmuttern och justera sedan på muttern tills det inte glappar mer. Dra sedan fast låsmuttern.

Guy Ejremyr

C3 454-72 med M-21 låda

Re: Justera styrservo.

Postat: tis mar 08, 2016 13:17
av Terner
C3 454-72 skrev:Hej.

För att justera glappet i styrsnäckan så ska du justera på den stora muttern i bakkant. Lossa på låsmuttern och justera sedan på muttern tills det inte glappar mer. Dra sedan fast låsmuttern.

Guy Ejremyr

C3 454-72 med M-21 låda

Det där är en sanning med modifikation. Snäckan ska vara löskopplad och man ska dra åt samtidigt som man har en momentnyckel kopplad så man kan mäta att det krävs rätt moment för att dra runt snäckan. Momentet är dessutom olika beroende på hur stort utslag du har på snäckan.
Har du den i mittläge och "drar åt tills det inte glappar mer" så fastnar troligen hjulen på fullt utslag när du svänger och i värsta fall så spräcker du snäckan.

/Terner

Re: Justera styrservo.

Postat: tis mar 15, 2016 10:50
av stingray L46
hejsan, det finns oftast mycket bra beskrivningar på youtube, testa det.