Sida 1 av 1

74 med 350 L82 - byta till ZZ4 Alu toppar (58cc)

Postat: mån aug 17, 2015 15:10
av JohanLysen
Hej

Jag har en - 74 med en 350 L82 / TH400

Det är en smogmotor på 250hk även om den kallades "High Performance" när den kom.
När man läser på om motorn på olika forum summerar jag följande
* Från fabrik har den rätt så OK kam, 4bult och smidda delar.
* Motorn har för klent avgassystem och en fördelare som inte är bra.
* Insuget räknas som dåligt
* Kam räknas som helt OK, även om moderna prylar är bättre.
* Topparna har 76cc och ger alldeles för låg komp (8.5-9.0 beroende vem som säger det)

Min motor har fått bättre HEI fördelare och bättre avgassystem (och nyrenoverad Quadrajet).
Rent generellt går motorn bra, startar och går mjukt och fint, den skjuter på rätt så ok från 3500rpm, jämna kompsiffror.
Har dock en blå rökpuff vid start då och då.

Övriga delar i motor och drivlina verkar vara gjord för lite mer än de 250 hk som smoggningen gav.

Största hindret för motorn just nu är kompressionen, och då är verkar mina 76cc i topparna vara största problemet.
(Visst, med högre komp kan man sedan titta vidare på kam och de delarna, men tanken är att vänta med det.)


Jag har nu möjlighet att testa med ett par ZZ4 Alu Toppar (58cc) med ett insug som ska passa min Quadrajet till ett bra pris.


Frågan är vad ni tror ni om dessa toppar?
- Kommer de passa min motor hyggligt, eller ser ni några problem?
- Blir det helt fel combo med min kam och mina kolvar mot dessa toppar?
- Är det galet att byta till Alu toppar på en så gammal motor?


Målbild? Ja, den är diffus...
- Jag är inte ute efter en perfekt setup med max antal HK.
- Jag är bara ute efter att få upp komp (och därmed vrid och hk) ett hack
- Jag förstår att storlek på in/ut inte blir perfekt samt att min kam inte kommer nyttja dessa toppar optimalt.
- Jag förstår också att jag helst borde renovera hela motorn alt köpa en crate eller liknande för att få ut max.


Mina förkunskaper?
- Generellt låga, läser mycket instr + forum + youtube för att lyckas.
- Jag har renoverat upp bilen från obrukbar till körbart skick. Lagt väldigt lite tid på motorn isig hittils.
- Mekar lite av varje, men det är första gången jag skruvar gammal bil och V8.

Re: 74 med 350 L82 - byta till ZZ4 Alu toppar (58cc)

Postat: tis aug 18, 2015 11:07
av M Nordin
Dessa toppar torde vara samma som kom med L98 i corvetterna i uppdaterad version gjutnummer 113. Inga dräpartoppar med dagens mått mät men bättre än de du har på nu. Notera att utblåsportarna är D-formade och sitter ngt högre upp vilket ge dålig passning mot grenör/hedders.

Körde själv sådana toppar på en -84 med L83 (crossfire), ngt vassare kam och rollertip vippor 1,6:1 men tyckte inte det gjorde så mycket extra. Jag känner helt enkelt inte skillnad på 20-30hk hit eller dit. :( Bilskrutten klarade väl 0-100 på strax över 7 sek.

M

Re: 74 med 350 L82 - byta till ZZ4 Alu toppar (58cc)

Postat: tis aug 18, 2015 22:47
av Chrippe
Jag har inget som helst problem med passning utav hedders på sådana toppar.

Re: 74 med 350 L82 - byta till ZZ4 Alu toppar (58cc)

Postat: tis aug 18, 2015 23:30
av JohanLysen
Tack för bra snabba svar så långt!

Re: 74 med 350 L82 - byta till ZZ4 Alu toppar (58cc)

Postat: ons aug 19, 2015 7:18
av M Nordin
Chrippe skrev:Jag har inget som helst problem med passning utav hedders på sådana toppar.
Well, du kanske har haft rätt hedders? Jag har iaf bilder på hur keso original L83 grenörrör (som är att betrakta som block hugger hedders) passar på L98 toppar. Grejorna går ju att bulta ihop men en flera mm utstickande kant kan knappast vara prestandaorienterat?

M

Re: 74 med 350 L82 - byta till ZZ4 Alu toppar (58cc)

Postat: lör aug 22, 2015 0:12
av JohanLysen
Hello

En websida/tabell säger att min kompression går från
8.5 till 10.2 om jag går från 76cc till 58cc toppar.
(Tydligen sa Chevrolet att det var 9 i komp, men att det var 8.5 om man räknade på det...)

Tror ni den höjda kompressionen resulterar i några extra HK? Gissning?

Edit: hittade en calculator som säger +13hk

/Johan

Re: 74 med 350 L82 - byta till ZZ4 Alu toppar (58cc)

Postat: lör aug 22, 2015 23:18
av JohanLysen
ZZ4 heads jmfr med L82/882 heads verkar ha:

* D formade exhaust portar så att vissa headers passar dåligt

* Vara ganska lika L98 / 113 Heads, men iprincip portade från fabrik för att få bättre flow
(L98/113 Heads har sämre flow än 882)

* ha 58cc chamber istället för 76cc på 882
Verkar kunna ge 10.2:1 i komp istället för 8.5-9:1 på 882

* vara lättare

* ha bättre förbränningsrum än 882 heads



Ska bli spännande att se om de verkligen passar och hur motor ändrar karaktär