Sida 1 av 1

Mappning

Postat: tor apr 24, 2014 22:26
av Andreas K
Har bytt kam i min bil och behöver mappa. Har eget HP Tune. Slipper helst åka till sthlm, 40 mil enkel resa.

Har två alt. Carlos som gjort kammen kan mappa på distans. Hur blir kvalitén på det? Som jag fattar det får man köra och maila logg, han kan också köra live över nätet.

Annars finns lokala firmor med rullar men de kör mest turbomotorer och inte så många vettar.

Vad hade ni valt?

Re: Mappning

Postat: fre apr 25, 2014 8:05
av Christer
Hej, jag har också en kam ifrån Carlos.
Då jag köpte den så skickade Carlos en mapp upp till Anders på AK Racing.
Anders gjorde lite småjusteringar som att ställa ner tändkurvan lite.
Det har funkat jättebra!
Så är du lite kunnig på HP tunern så är det bara att köra vidare med Carlos.

Lycka till!

Re: Mappning

Postat: fre apr 25, 2014 9:41
av Corinthian
Om valet står mellan lokala firmor utan erfarenhet och Carlos bör du välja Carlos utan eftertanke!

Re: Mappning

Postat: fre apr 25, 2014 16:35
av Andreas K
Carlos klingar högre, men alternativet är ju då utan bredbandslambda, känns inte det oseriöst?

Re: Mappning

Postat: fre apr 25, 2014 21:02
av Bengt
Du kan mappa körbarhet med fueltrims men det finns inte en möjlighet i universum att mappa fullgas utan bredbandslambda. Orginal smalbandslambda vet bara vad lambda=1 är, d.v.s. Stoich=14,6 (gammal 98 oktan utan etanol). Vid fullgas kör man runt 12,8 för bästa effekt(fortfarande gammal hederlig 98 oktan utan etanol). P.g.a. Etanol i all soppa får man dock tänka om o prata lambda 0,86 osv eftersom att 12,8 inte gäller alls för t.ex. E10 ...

Vidare så lär du bara få en modifierad MAF kurva, ev. i kombination med AVSTÄNGDA VE tabeller, o den är dessutom beroende av varje bils unika insug m.m.. Att få en komplett mappning med korrekt VE tabeller i C6 kräver ett Bluecat verktyg, med det kan man hantera de viruella VE tabeller som kom i C6.
Jag tror dock att det inte finns nån i Sverige som använt det...
Man kan dock få till allt bra ändå - MED bredbandslambda...

Re: Mappning

Postat: lör apr 26, 2014 2:18
av Matte-P
Carlos utan tvekan. Samt uppgradera ditt HP till Pro versionen (bredbandslambda).

Re: Mappning

Postat: lör apr 26, 2014 7:45
av Andreas K
Kan man enkelt uppgradera HP tune eller måste man byta den?

Re: Mappning

Postat: lör apr 26, 2014 12:02
av Bengt
Maila support@hptuners.com
Har för mig att du skickar in din gamla.
Kan sedan slå ett slag för NGK AFX bredbandsmätare, med NTK sensor.
Enligt Greg Banish(GM Guru) är den en av de bästa...

http://www.ebay.com/itm/NGK-NTK-Wide-Ba ... 0b&vxp=mtr

Re: Mappning

Postat: sön apr 27, 2014 22:09
av sven erik
Man kan köpa bredbanslamba instrument.jag kommer montera ett i min bil för kontunerlig avläsning.1500 till 4000 lakan.ja bengt är inne på den linjen ser jag

Re: Mappning

Postat: sön apr 27, 2014 22:21
av Bengt
Diplayen hänger dock inte med, men man får ju en fingervisning. Interfacet till hptuners är mycket snabbare så där får man korrekta värden. Likså visar alla bredbandslambda runt 14.6x vid lambda 1, kör man med E10 visar displayen fortfarande 14.6x ..... Men i datorn ser man att det är 14.2 eller vad det nu är för E10(för att man justerat stoich i datorn efter den soppan man vill ha). Kontentan är att man mappar efter interface/hptuners o displayen blir mer kuriosa...

Re: Mappning

Postat: mån apr 28, 2014 16:36
av Andreas K
Jag beställde Innovate kit istället som går att se i datorn samtidigt som HP tune så får Carlos mappa på distans, han kan tydligen köra över nätet. Känns som den bästa lösningen. Sedan kan man lite senare köra den på rullar bara för att se effekten. Lite nyfiken blir man ju:
QM550, Headers, LSXR insug, 102mm spjäll, venom insug. USA siffrorna är ju inte så mycket att jämföra med.