Sida 1 av 1

Torsk på besiktningen

Postat: fre mar 07, 2014 15:44
av Scania
Åkte dit på avgasvärden iår

HC över 500 :)
CO 0,1 så det var ju ok
Lambda 1,2 så det var också ok

Var ska man börja leta, HC är väl oförbränd soppa typ

Re: Trosk på besiktningen

Postat: fre mar 07, 2014 16:03
av Meatos
Har du bredbandslambda så du ser om den går fett? Chansen är väl rätt stor om du bytt spridare osv. Etanol får ju ner värdet lite iaf men skulle kolla blandningen först.

Re: Torsk på besiktningen

Postat: fre mar 07, 2014 16:08
av Scania
Nope ingen bredbandslambda

Re: Torsk på besiktningen

Postat: fre mar 07, 2014 16:14
av Meatos
Scania skrev:Nope ingen bredbandslambda
Såg nu din lambda så alltså går den bra i blandningen. Men du menar 1,02 väl? Vanlig service som tändstift, olja hjälper lite om det inte är gjort nyligen. Men högt hc tyder på problem med tändningen att den som sagt inte förbränner all bensin

Re: Torsk på besiktningen

Postat: fre mar 07, 2014 18:23
av Sven Labil
Tepåsarna på Claremont Corvette (som jag köpte min bil osedd ifrån :shock: ) hade monterat en eftermarknads MAF, (när felet egentligen var glapp i en kontakthylsa,) vilket gav följande resultat:
CO 9,923
CO2 8,63
HC 756
Lambda 0,781

Jag tror problemet var att en MAF med en centralt placerad temperatursensor inte klarade av att sitta direkt efter en 90° böj (på väg mot turboaggregaten) medan original Bosch med trådar som täcker det mesta av ytan hanterar en ojämn flödesfördelning bättre.

Du har givetvis inte samma problem, men kanske något annat MAF-relaterat...

Re: Torsk på besiktningen

Postat: sön mar 16, 2014 1:38
av Ingo
En klassiker förr för att klara koloxiden var ju att slå igen ett stift,då blev Co,n bättre men HC givetvis helt vansinnig.
Men brukar vara katen som spökar när HCn sticker i väg.
Var bilen ordentligt varmkörd?
service först och främst,rejäl varmkörning,och så blanda i minst 20% sprit i soppan(enklast tanka E85...)

Re: Torsk på besiktningen

Postat: tis mar 18, 2014 12:07
av Scania
Huvudkatten kollad ejag på när allt var nere för kopplingsbyte, insatsen satt där men gick att röra lite på
Skramla lite om höger förkatt men den behövs ju inte när bilen är varm.
Tänkte börja med olja,stift och kablar iaf
Nått fiffigt sätt att veta om katten är slut?
Tänkte kolla också eftersom y pipan var nere om det är så att det läcker luft där före O2 sensorn så torde det bli galet också

Re: Torsk på besiktningen

Postat: tor mar 27, 2014 15:46
av Scania
Kanske närmare lösningen, tog loss alla stift och två var blöte,luktade bensin
Lyft på fördelarlocket och det var ärgat och svetsat på insidan så det kanske är så enkelt trots allt :)

Re: Torsk på besiktningen

Postat: mån jun 02, 2014 7:10
av Scania
Så där ja, nya stift,gjorde rent fördelaren , kablar och olja samt 1/3 E85

Co - 0 (0,5)
Co2500 - 0 (0,3)
Hc - 38 (100)
Lambda - 1,17 (1,25) Finns eg inget övre värde då dessa bilar har luftpump

Lite skillnad mot 598 i Hc sist :D