Sida 1 av 1
Bättre muller
Postat: fre okt 18, 2013 13:34
av Krillebeijer
Vill ha bättre ljud från min C6a, tips på luftfilter eller avgassystem eller annat man kan göra?
Re: Bättre muller
Postat: fre okt 18, 2013 14:10
av Corinthian
Callaway Honker Luftfilter/NW 102mm Spjällhus/Fast 102mm Insug ger ett trevligt vinande ljud vid gaspådrag (och ca 54 rwhp om jag inte missminner mig).
(jag har fortfarande orig. ljuddämpare, Z06 mullrar tillräckligt)
Re: Bättre muller
Postat: fre okt 18, 2013 14:58
av Hejdarn
Jag skulle sikta på ett dual exhaust så du inte blir idiot om du ska åka längre sträckor.
Jag har det här:
http://www.akracing.se/corvette-c6/avga ... ipor-09-13
Re: Bättre muller
Postat: fre okt 18, 2013 18:09
av sven erik
Finns bara ett avgassystem som slår sönder basljudet och det är corsa.dem har patent på detta....corsa xtreme är melodin.tyst vid krusin....våldsamt ljud vid gaspådrag....
det bästa jag köpt till min bil

Re: Bättre muller
Postat: fre okt 18, 2013 18:29
av Corinthian
sven erik skrev:Finns bara ett avgassystem som slår sönder basljudet och det är corsa.dem har patent på detta....corsa xtreme är melodin.tyst vid krusin....våldsamt ljud vid gaspådrag....
det bästa jag köpt till min bil

Jag körde Corsa på min förra men tycker nog Dual-Exhaust är bättre... superskönt med ljudlös körning på långa sträckor.
Re: Bättre muller
Postat: fre okt 18, 2013 21:38
av sven erik
Jag åker med mindre drone än ett b&b med stängda spjäll.102NW och FAST ger dej max 5 hk så det är pengarna i sjön.
Re: Bättre muller
Postat: fre okt 18, 2013 22:30
av Larzzon
Har ett Corsa system på min C5a tycker det är kanon, Tyst och fint vid landsvägs körning och det ryter rejält ur det vid gaspådrag
/Marcus
Re: Bättre muller
Postat: lör okt 19, 2013 9:44
av Wetty
Själv kör jag på fattigmans BB bullets = Originalsystem minus ljuddämparna bak. Men då låter det HELA tiden.
Inget att rekomendera om du är känslig eller ska köra många långsvängar.
Gjorde det mest på skoj och för att det var billigt

. Ljudet blir lite "osofistikerat" också, men det är alltid kul att testa.
http://www.youtube.com/watch?v=T6Js-sNoEQ4
Nackdelen med avgassystem är att man inte kan prova hur det låter innan man köper det riktigt. Lite trist om man ska lägga ut 10-20K kan man tycka.
Re: Bättre muller
Postat: lör okt 19, 2013 10:37
av andsan
Hej.
Jag har en 2012 Grand sport convertible med original dual mode (NPP) avgassystem på den.
Låter mycket trevligt med öppna ventiler och tyst och fint med stängda.
Har köpt till fjärrkontrollen så att jag slipper att hålla på och ta ut säkringen.
Bra att ha om "länsman" visar sig.
Håll till godo
http://www.youtube.com/watch?v=NRry8a4eKlU
http://www.youtube.com/watch?v=BEt4qDMasD0
Ha det bra.
Re: Bättre muller
Postat: lör okt 19, 2013 11:03
av ak-racing.se
sven erik skrev:102NW och FAST ger dej max 5 hk så det är pengarna i sjön.
Det stämmer inte riktigt, jag har gjort så många bilar och kört på dynon före/efter och vet att det ger mer.
C6a med LS3 +40-45hk på bakhjulen med luftintag, NW102, FAST102, Headers samt mappning
Z06a +50-55hk på bakhjulen med luftintag, NW102, FAST102, Headers samt mappning
Ovanstående har alltså originaldämpare. Det finns inte mycket att vinna på en Z06a med andra dämpare, när ventilen är öppen är det helt friflödande samma sak med C6/LS3 som har tillvalet med ventil på dämparna.
C6 med LS3 enligt ovan men utan NW102/FAST102 ligger kring +30-35hk på bakhjulen, Z06an +35-40hk på bakhjulen. NW/FAST ger alltså mer på en större motor.
Om +10-15hk med NW/FAST är pengar i sjön kan diskuteras, ett avgasystem ger omkring +5hk i bästa fall och kostar lika mycket så det är väl mest en fråga om vad man vill lägga sina pengar på.
Oavsett pengar och effekt så kan inte originaluppsättningen matcha den gasrespons som NW/FAST ger.
När det gäller dämpare så är väl huvudanledningarna till att man byter ljudet och utseendet. Det finns en anledning till att det finns omkring 60-70 olika dämparmodeller att välja på för att tillfredställa alla smaker

Re: Bättre muller
Postat: lör okt 19, 2013 12:02
av sven erik
Ok.sist när jag fråga dej anders sa du så här.bättre gasrespons med större själl men inget högre nr på dyno.så skriver grabbarna i usa oxå.dem säger att spjället är bortkastade pengar.sedan avgassystem..köp va faen ni vill....men klaga ej sedan på basljudet vid1500-2000 varv där man är mest.akrapolic tex.vem är nöjd med det?
Re: Bättre muller
Postat: lör okt 19, 2013 12:24
av ak-racing.se
sven erik skrev:Ok.sist när jag fråga dej anders sa du så här.bättre gasrespons med större själl men inget högre nr på dyno.så skriver grabbarna i usa oxå.dem säger
Det är FAST insuget som ger effektökningen, spjället bidrar bara på maskiner med större volym. På en standard LS3 ger spjället i sig inte någon effektökning som är mätbar med en vanlig dyno. Det spjället ger är gasresponsen där skillnaden är väldigt kännbar mellan ett original och ett NW.
När det gäller dämpare är det alltid bäst att lyssna på polares bilar eller varför inte åka på nån av de större Corvetteträffarna där det finns ett stort utbud av system. Som sven erik säger så är den viktigaste faktorn för de flesta att systemet inte ger någon resonans i coupen vid vissa varvtal för det är fruktansvärt irriterande.
För att göra det ännu svårare så kan systemet vara utan resonans om du inte har headers men installerar du headers så kan du få resonans. Välj därför system efter om du tänkt ha headers eller inte på bilen, anledningen är att racekatalysatorerna som hör till headersen är helt friflödande och inte fungerar som ljuddämpare som original katalysatorerna.
Re: Bättre muller
Postat: tor okt 24, 2013 10:47
av Krillebeijer
Re: Bättre muller
Postat: tor okt 24, 2013 11:18
av Corinthian
Nae, ett sånt här:
http://www.akracing.se/corvette-c5/moto ... -kit-97-04
Det finns olika varianter för olika LS-motorer.. även olika spjäll
Re: Bättre muller
Postat: tor okt 24, 2013 18:16
av sven erik
För guds skull....börja med headers och avgassystem.det är nr1
Re: Bättre muller
Postat: sön okt 27, 2013 10:14
av Krillebeijer
Kan nån ge tips om vad man ska ha för hbeaders och för avgassystem? Finns de nån sida som säljer begegnade?
Re: Bättre muller
Postat: sön okt 27, 2013 11:38
av Corinthian
Krillebeijer skrev:Kan nån ge tips om vad man ska ha för hbeaders och för avgassystem? Finns de nån sida som säljer begegnade?
Det bästa systemet just nu är nog Pfadts Stepped Tri-y headers (
http://www.akracing.se/corvette-c6/avgassystem?page=7)
Re: Bättre muller
Postat: fre nov 01, 2013 11:29
av Krillebeijer
Har kollat på headers och avgassystem och hittat på ebay, betydligt billigare än i Sverige... Är de nån som har erfarenhet av ebay grejer till c6:or?
Re: Bättre muller
Postat: fre nov 01, 2013 12:52
av Krillebeijer
Måste man mappa bilen efter att ha bytt headers?
Re: Bättre muller
Postat: fre nov 01, 2013 19:38
av Lars Jakobsson
Ja du kommer behöva mappa bilen, den går inte rent annars.
Köp inte det billigaste..lönar sig att köpa kvalité, annars är ebay helt ok.