Sida 1 av 1

Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 17:26
av mrcaspian
Hej.
Jag tänkte montera en tryckande elfläkt på min kyl. Hade tänkt använda en 14".
Räcker det med en eller skall man köpa två lite mindre?
Det finns färdiga satser med fläkt och styrning. Tänkte använda ett justerbart temprelä.

Är det något speciellt märke eller grejer man skall använda eller kan man köpa dom som tex. säljs
på blocket av flera firmor?

Bör man orginalfläkten sitta kvar eller skall man ta bort den?

MVH Peter Hallqvist

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 17:50
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ska du ha tryckande el fläkt så är det helt säkert en fördel om orginalfläkten är kvar! Elfläkt bra för cruising & köer, orginalfläkt bra för normal körning & att kyla ac kondensorn!

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 18:00
av Smuggler
Ett väl beprövat koncept är dubbla Spal 11"elfläktar. Dessa kommer inbyggda i en plastkåpa som passar direkt på kylaren i din C3.
Finns flera som åker med den uppsättningen här på forumet, bla. jag på min 69 427.
I satsen följer relän samt tempswitch med.
Du skall självklart ta bort din gamla fläkt samt kåpa.
Jag har försett mina fläktar med en override knapp så jag kan tvångsköra dom om nödvändigt. Det har dock funkat perfekt utan minsta antydan till överhettning.
Viktigt att se till att du har tillräcklig area på matarkablar till reläer då de tar en hel del ström. Har inte haft några batteriproblem trots min veka men nyrenoverade originalgenerator.

Du kan ju såklart bygga ditt eget system, bara att värdera hur mycket tid du kan lägga ned på det hela. Biltema har fläktar, Volvo S/V70 fläktar borde gå att operera in och säkert finns fler bra alternativ.

Edit: missade att du vill ha en tryckande fläkt.

Men varför det? Om din fläktkåpa sitter på plats på rätt sätt, är tätad enligt original runt kylarramen, du inte har en sån där värdelös rostfri eftermarknadsfläkt och kylaren är i bra skick så skall det inte vara några problem med kylningen på en Corvette.
Mycket viktigt att alla tätningar runt kylaren och inne i nospartiet sitter på plats dock.

Edit nr. 2 Spal är sugande och borde vara en mycket bra lösning för din 454:a. Fortfarande lika viktigt med tätningarna dock.

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 18:57
av PG-son
Hej hej!
Här har du fått två svar samma fråga, kompletterar med ett tredje :| '
Jag har en 14" tryckande fläkt, blev tvungen att montera den när jag uppgraderade motorn.
Gick varm i stadstrafik.
Har även en "sugande" fläkt som inte är orginal, utan snurrar hela tiden.
Den tryckande fläkten snurrar oxå hela tiden. Skulle nog kunna stängas av meddelst en termostat vid landsvägskörning.
Dock är det ju motorns termostat som reglerar motorns temperatur.
Köp en billig tryckande fläkt till att börja med.

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 19:07
av Ricky
Vad är anledningen till att du vill ha en tryckande fläkt?

Har du ett temperaturproblem och vill hjälpa originalfläkten vid långsam körning?

Har du fläktkåpa monterad till originalfläkten och ett fungerande slir-nav på fläkten?

Jag läste någonstans att effekten av en tryckande fläkt var betydligt lägre än hos en dragande, -kan dessvärre inte hitta länken för att bekräfta detta.

Jag kör med samma SPAL-kit som Smuggler och det funkar kalas. :)
http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html
Kostar några spänn men SPAL är lite klassat som fläktarnas Rolls Royce och tillsammans med kåpan funkar de kalasbra. :)

Bild

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 19:18
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vet inte om jag sett detta med en tryckande elfäkt & orginalfläkten kvar på en Corvette men jag har sett det på ett antal så kallade raggarbilar där funkar det perfekt! Så varför inte på en Corvette?

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 19:22
av Meatos
Ägaren innan på min bil bytte ut original fläkten mot en volvo sugande elfläkt med kåpa som han hittade på skroten för en billig peng, inte snyggt alls men det funkar så ska byta ut den mot nåt snyggare till våren, är en 427 bb. Han hade problem vid cruising innan men efter bytet var det inga problem längre. Sitter även justerbar tempstyrning som du pratade om.

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 20:24
av PG-son
Ok
Skall du snygga till det hela, är det en god ide att föjla Rickys, och Smugglers råd, det blir snyggt och bra.
Jag har samma grejer för montage till min nya uppsättning.

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 21:02
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, givetvis det är mycket bättre med seriösa sugande el fläktar! Men också aningens tommare plånbok!

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 21:27
av StingrayRacing
Först och främst se till att du har helt tät runt kylaren, så all luft trycks genom kylaren och inte smiter runt. Det är som natt och dag.

Jag har kvar gamla originalfläkten med kåpa och allt, men har kompletterat med en tryckande SPAL på framsidan. Låt den inte gå hela tiden utan sätt den på relä eller via manuell av/på.

//Lasse

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 22:13
av mrcaspian
Tack för alla tips.
Jag har en ny kylare och alla tätningar runt om sitter bra och fläktkåpan sitter där
och är hel.
Bilen kyler bra, men ser en tendens när det är varmt och man står stilla en stund att
tempen stiger.
Tänkte motverka tempökningen med en extra kylfläkt med temprelä för att klara ev. crusing.
Är det ok att tex köpa dessa prylar:
www.mrtuning.se/c/elflakt-241/
Eller måste man köpa de dyra?

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 22:21
av Ricky
Anledningen till mina frågor var at bena ut vad du i dag hade för grejer och det verkar som du har koll på fläkt och kylare.

Om allt är i bra skick som du säjer skulle jag själv definitivt montera en tryckande fläkt för en 3-400:- för att stabilisera tempen. :)

Men jag skulle nog personligen inte välja den röda fläkten.. :roll:

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: lör okt 12, 2013 22:51
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hmmm, alla du hade i din länk är sugande.. om jag inte missade någon..

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: sön okt 13, 2013 9:00
av mrcaspian
Hehe. Nej inte den röda...
Såg också att dom hade bara sugande. Detta var det första stället jag hittade reläsatser.
Men det får nog bli en billigare fläkt och en reläsats.
Vill inte bygga om för mycket då bilen är orginal.

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: sön okt 13, 2013 17:23
av Punken
Vågar man chansa lite har biltema el fläktar i storlekarna 10. 12, 14 och 16 tum, vet några fall där Biltemas fläktar pajat så fläktbladen gått in i kylaren. Dom kan man vända på bladen så det går att få både sugande och tryckande. Kostar runt 200kr

När jag byter till el fläkt tar jag bort den remdrivna fläkten och div kåpor, tycket man får ett snyggare motorutrymme och det blir mer lätt åtkomligt fram på motorn om man ska mecka där.
Och så sparar men lite effekt speciellt då el fläkten inte går ;-)

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: sön okt 13, 2013 17:50
av Meatos

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: sön okt 13, 2013 18:08
av Ricky
Punken skrev:Vågar man chansa lite har biltema el fläktar i storlekarna 10. 12, 14 och 16 tum, vet några fall där Biltemas fläktar pajat så fläktbladen gått in i kylaren.
Du har ju egentligen redan själv svarat på frågan. :)

Var det MIN bil skulle jag satsa på kvalitet snarare än ett lågt pris.
Men jag kan ju bara tala från min egen synvinkel. :)

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: sön okt 13, 2013 21:55
av johanlu
Kör själv med dubbla spal 11" fläktar samt ett beecool kyl.
Kör gärna med en mekanisk fläkt på vattenpumpen som får fart på luften i motorrummet.
Elfläktarna blåser ju neråt och inte mkt på motorn.
Funkar för mig i timmeslånga köer på crusing men inte utan den mekaniska fläkten.

http://www1.garaget.org/archive/112/111 ... 143447.jpg

Försöker länka till en bild eftersom jag inte kan ladda upp en bild på detta forumet.

Re: Elfläkt till -72 454:a

Postat: mån okt 14, 2013 11:32
av johanlu
Har inte tätat runt kylet än. Blev ju ett nytt Beecool kyl i våras!.