Sida 1 av 1

74 med 350 L82 - Tips inför byte av Glykol

Postat: ons okt 02, 2013 19:05
av JohanLysen
Hello

Som ni säkert räknat ut nu så är jag ingen mekaniker i grunden.
Samtidigt har jag sedan någon månad en Corvette på halsen.
En bil som stått i många år och det finns massvis att fixa på den
Därav alla frågor på forumet...

Just nu planerar jag för att vinterställa den.
Före dess vill jag byta Glykol.
Den grumliga sörja som är där just nu litar jag inte riktigt på.


Frågan är vad jag bör tänka på, hur brukar ni göra, vilka tips/tricks finns, brukar nu byta något mer i samband med glykolbyte?

Re: 74 med 350 L82 - Tips inför byte av Glykol

Postat: ons okt 02, 2013 19:42
av Chrippe
Enklast för dig är att åka till OK alt. Biltema och köpa färdigblandad glykol.

Mvh. Christer

Re: 74 med 350 L82 - Tips inför byte av Glykol

Postat: ons okt 02, 2013 19:52
av JohanLysen
Jo, färdigblandad blir det nog.

Visst finns det några olika Glykol varianter,
Är det någon variant jag helst ska ha? någon variant jag absolut inte ska ha?

Häller ni någon form av "kylartätning" just in case på dessa gamla bilar?

Något tips när ni tömmer för att få ut allt?
Något tips när ni häller i nytt för att få i vätska i alla vrår och kanske skydda vattenpump?
Borde jag skölja ur några omgångar med vatten för att få bort grums?


Ja, ni fattar - försöker få ut de små tips och tricksen av er :-)

Re: 74 med 350 L82 - Tips inför byte av Glykol

Postat: fre okt 04, 2013 21:46
av Johan Fräjdin
Det är inte så mycket hokus-pokus. Det finns en lågt belägen plugg på blocket som kan användas för att tömma allt, men det är överkurs bara för en vinterförvaring, och den är säker fastrotad iallafall.

Plocka loss en lågt placerad kylarslang för att tömma ut vattnet, och så plockar du loss termostaten och stoppar in trädgårdsslangen i blocket och spolar på tills det inte kommer brunt vatten i andra änden.

Köp den billigaste glykolen du kan hitta (men se till att du har rätt dosering för temperaturen där du vinterförvarar), och häll inte i nån kylargegga. Sådan kan du möjligtvis använda som en nödlösning om det blir läck på kylaren mitt under åksäsången.

Re: 74 med 350 L82 - Tips inför byte av Glykol

Postat: lör okt 05, 2013 19:01
av StingrayRacing
Kom ihåg att blanda glykol och vatten 50/50, dvs lika mycket av varje, om du köper koncentrat. Varken mer eller mindre. Lustigt nog (för en icke kemist) blir det högre frystemp (närmre 0) om du har i för mycket glykol. Med rätt blandning ca -35 grader Celsius. Förutom frostskyddet så skyddar glykolen emot korrision. Jag brukar köpa koncentrat, så slipper jag bära hem vatten... :roll:

//Lasse

Re: 74 med 350 L82 - Tips inför byte av Glykol

Postat: lör okt 05, 2013 19:45
av JohanLysen
Hello.

Mekonomen hade inget färdigblandad de kunde rekommendera till min bil.
Så det blev 'Peak' Etylelne Glycol (gul) och dest vatten.

Jag spolade igenom 3ggr m vanligt vatten (lät bilen gå varm varje gång)
Det fanns en tappkran i botten på kylarn som inte hade rostat fast.
Tömde även värmepaketet varje gång, lossade de slangarna.
Det som var i såg jättefint ut (blått) så manövern var kanske onödig, men jag har ingen historik kring bilen så jag bytte för att veta att det är sjysst.

Känns OK nu.

Lagade även tempmätaren. Tidigare ägare hade nog klippt sladden nånstans.
Hittade ingen grön sladd i närheten. (Ska finnas nära generatorhärvan).
Bara en grön sladd ut från mätaren och in i härvan.
Drog en ny helt enkelt.

Tycker dock den visar lite låga värden, men har inte dykt in i det än.

Tack för hjälpen.

Re: 74 med 350 L82 - Tips inför byte av Glykol

Postat: lör okt 05, 2013 20:06
av StingrayRacing
När jag luftar systemet, lossar jag kylarvätskebehållaren, håller den högt och lättar lite på kylarslangens anslutning emot insuget tills det bara kommer vatten/så att all luft försvinner.

Kanske finns bättre metod, men så brukar jag göra.. :)

//Lasse

Re: 74 med 350 L82 - Tips inför byte av Glykol

Postat: lör okt 05, 2013 20:36
av JohanLysen
Då kanske jag fuskat lite.
Först körde jag den på tomgång med öppet lock.
Micklade lite till o från med värmen i bilen så värmepaketet fick vara med.
Fyllde på tills det kändes fullt.

Sen körning runt kvarteret nåt varv (lock på!)
Sen lyfte jag på den röda spaken på locket och då skvatt det med vatten.
Tänkte det borde vara som ett element.