Sida 1 av 1

74, 350L82, Quadrajet - vilket vaccumuttag till fördelaren

Postat: sön sep 22, 2013 22:17
av JohanLysen
Hello

Har en 74, 350L82, Quadrajet och HEI fördelare.

Jag har tändningen, vid ca 800rpm, på 15grader Advance just nu.
(Har provat allt mellan 12-18 grader och hittills känns 15 lagom då jag fortfarande kämpar med att renovera den och 'släcker' fel efter fel. )


Vilket vaccumuttag till fördelaren förespråkar ni?

Alt 1) Det som sitter på primärsidan närmast gas-sidan
(vaccum redan vi tomgång, kallas manifold vaccum tror jag)

Alt 2) Eller det som sitter åt Chokehållet till.
(inget vaccum på tomgång, men sedan, kallas Ported vaccum tror jag)

När jag köpte bilen nyttjades Alt2)
Hittat webbsidor som surrar om båda alternativen, med Alt2) som 'normalt'
Vill nu kolla med er hur ni har den ansluten??

Re: 74, 350L82, Quadrajet - vilket vaccumuttag till fördelar

Postat: mån sep 23, 2013 6:49
av Punken
Alt 2 ska det vara. Du vill ju inte ha förhöjd tändning redan på tomgång.
hei fördelaren jobbar både med mekanisk omställning (slungor) och vakuum.

Re: 74, 350L82, Quadrajet - vilket vaccumuttag till fördelar

Postat: mån sep 23, 2013 7:39
av Smuggler
Du skall ha direktvakum och inget annat.
Se, redan 2 motsatta åsikter om ämnet och fler lär det bli... det här kan bli spännande 8)

Vad ger din mekaniska tändförställning och vid vilket varvtal?
Vilket vakum har du?
Vid vilket vakum drar din vakumklocka?
Hur många grader ger din vakumklocka?

Re: 74, 350L82, Quadrajet - vilket vaccumuttag till fördelar

Postat: mån sep 23, 2013 8:02
av JohanLysen
http://www.hotrodders.com/forum/port-fu ... post150858

Jaha, det är som vanligt : det beror på...

Är 'helt ny' i denna värld så jag lär mig något varje dag.
Jag har ingen vaccumklocka - än.
Jag har inte mätt hur många grader min vaccum Advance förflyttar tändningen, och vid vilket vaccum.
Med Ported vaccum får jag lägre tomgång.
Med Manifold vaccum får jag högre, kanske jämnare tomgång.

Med Vaccumslangen utdragen och pluggad kör jag med 15grader Advance vid 800rpm
Om jag kör Ported vaccum behöver jag inte lossa Vaccumslangen för att mäta in 15grader eftersom det inte är något vaccum där vid 800rpm.
Har inte kollat när det kommer vaccum där, inte ens om det kommer...

Jag har inte prylar nog att mäta in 34-36 grader Advance vid 2200rpm och 'full Advance' i HEi fördelaren - annars skulle jag gjort det.
Har istället provat mig fram mellan 12-18 i Advance på tomgång och tycker 15 grader gav bäst gång på tomgång och normalkörning (gut feeling metoden).
Högvarv (säg >4000rpm) har jag helt släppt, är inte riktigt där i min renovering än...

Re: 74, 350L82, Quadrajet - vilket vaccumuttag till fördelar

Postat: mån sep 23, 2013 8:52
av Punken
Ja det är spanande med olika åsikter, du verkar ju ha provat alla alternativ, välj det som får motorn att gå bäst ;-)
Som jag förstått det är vakuum till för att höja tändningen (minska bränsle förbrukningen) vid landsvägskörning på jämn gas.

Re: 74, 350L82, Quadrajet - vilket vaccumuttag till fördelar

Postat: mån sep 23, 2013 12:25
av Smuggler
En bra start på att få en väl fungerande tändning är att läsa Lars Grimsruds artiklar kring detta. Läs dom gärna ett par gånger och därefter börja med att systematiskt gå igenom del för del i tändsystemet.
Jag har hans tekniska artiklar som pdf om du är intresserad. Skicka ett pm i såfall.

Mvh Daniel

Re: 74, 350L82, Quadrajet - vilket vaccumuttag till fördelar

Postat: mån sep 23, 2013 21:04
av Chrippe
Den har jag läst , kanon bra !
Är det 250hk L82 skall det vara full vacuum.

Re: 74, 350L82, Quadrajet - vilket vaccumuttag till fördelar

Postat: mån sep 23, 2013 21:43
av peter.holm
Den här artikeln om HEI-fördelare är bra och visar även hur man moddar fördelarens tändkurva etc:
http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... um_advance

Kontentan av artikeln är att standardbetonad motor använder direktvakuum medans en motor med "mera" kam ska ha portat vakuum.

Peter