För er som har ny Tremeclåda
Postat: lör maj 11, 2013 20:55
Tänkte dela med mig av mina nyvunna erfarenheter av min Tremec TKO 600 låda som jag köpte ny från staterna till mitt 69 projekt.
Har nu kört bilen och det var som en bal på slottet! Motorn gick perfekt och lådan är mycket trevlig. tätstegad 1-4 och en rejäl överväxel på 5:an. Har inte så mycket koll på vad jag varvar vid vilken fart än, men trots att jag har 3,70 i bakaxeln varvar motorn extremt lite, trevligt!
Extremt korta slag i spaken mellan lägena och inga som helst vibrationer i drivlinan. Verkar som min ombyggnad av linjeringen motor-låda föll väl ut.
Nu till det mindre bra. Backen är osynkad. Låter som en stenkrosss när den skall läggas i. Går dock att få tyst på den om man petar i 3:an direkt innan backen skall i. Då är det knäpptyst. Nu visste jag detta redan när jag köpte lådan så jag var beredd. Kände även till tricket med 3:an så jag har undvikit misshandel av kuggen.
BYT OLJA EFTER NÅGON/NÅGRA KILOMETER!!!
Gick en kurs i kullagerskador för 3 år sedan som hölls av en professor som jobbat på SKF. Han hade som vana att när han köpte ny bil, åka runt kvarteret och sen direkt in på verkstan för oljebyte i lådan. Hans förklaring till detta var hans livslånga erfarenhet av kullagerskador. Visst, han var "miljöskadad", lådorna funkar ju ändå i stort sett hela bilens livslängd.
Men, jag tog honom på orden och bytte oljan i min låda efter 3km körning. Det som kom ut var inte så roligt...
Oljan glittrade som metalliclack och efter en närmare studie hittade jag ca 10st frässpånor
i oljan.
Så noga rengör man lådorna i USA innan man monterar dom.
Nu blir det ett oljebyte till inom några mil. Chansar inte för att spara in någon tusenlapp i olja.
Har nu kört bilen och det var som en bal på slottet! Motorn gick perfekt och lådan är mycket trevlig. tätstegad 1-4 och en rejäl överväxel på 5:an. Har inte så mycket koll på vad jag varvar vid vilken fart än, men trots att jag har 3,70 i bakaxeln varvar motorn extremt lite, trevligt!
Extremt korta slag i spaken mellan lägena och inga som helst vibrationer i drivlinan. Verkar som min ombyggnad av linjeringen motor-låda föll väl ut.
Nu till det mindre bra. Backen är osynkad. Låter som en stenkrosss när den skall läggas i. Går dock att få tyst på den om man petar i 3:an direkt innan backen skall i. Då är det knäpptyst. Nu visste jag detta redan när jag köpte lådan så jag var beredd. Kände även till tricket med 3:an så jag har undvikit misshandel av kuggen.
BYT OLJA EFTER NÅGON/NÅGRA KILOMETER!!!
Gick en kurs i kullagerskador för 3 år sedan som hölls av en professor som jobbat på SKF. Han hade som vana att när han köpte ny bil, åka runt kvarteret och sen direkt in på verkstan för oljebyte i lådan. Hans förklaring till detta var hans livslånga erfarenhet av kullagerskador. Visst, han var "miljöskadad", lådorna funkar ju ändå i stort sett hela bilens livslängd.
Men, jag tog honom på orden och bytte oljan i min låda efter 3km körning. Det som kom ut var inte så roligt...
Oljan glittrade som metalliclack och efter en närmare studie hittade jag ca 10st frässpånor



Så noga rengör man lådorna i USA innan man monterar dom.
Nu blir det ett oljebyte till inom några mil. Chansar inte för att spara in någon tusenlapp i olja.