Sida 1 av 1
Vevaxelglapp
Postat: sön apr 28, 2013 21:41
av peter.holm
Hej!
Plockade bort växellåda och turbin i helgen och märkte när turbinen skruvades bort att det finns ett glapp i rotationsriktning i veven. Svårt att förklara men man kan alltså vrida flexplattan lite fram och tillbaka, flexplattan sitter fast så där är inget fel.
Det som skulle kunna vara fel isf är väl vevstakslager, kolvbultar, kolvringar?
Motorn är en nybyggd csb på 388 cui.
Normalt eller onormalt med detta glapp om ca 5mm?
Peter
Re: Vevaxelglapp
Postat: mån apr 29, 2013 7:00
av Smuggler
Låter märkligt! Går veven att dra runt lätt i 5mm för att sedan plötsligt gå trögt? Ligger felet i en viss position eller går det att få fram i vilket läge på veven som helst?
Jag tänker att om det är en kolv/stake som spökar så borde felet uppstå i samma läge varje varv då just den detaljen går i typ övre eller nedre vändläge. samtidigt är det ju 7 andra vevstakar/kolvar som ligger och bromsar så det borde inte kännas så tydligt.
Lät inte motorn konstigt när du körde med den?
Kan det vara nått i andra änden på motorn, tänker då på svängdämpare, remskivor eller AC/generator?
//Daniel
Re: Vevaxelglapp
Postat: mån apr 29, 2013 13:06
av peter.holm
Motorn går och låter bra. Vrider jag fram och tillbaka på flexplattan får jag samma rörelse på svängningsdämparen så det är nog inget på den sidan.
Ska prova att vrida motorn ett halvvarv för att se om glappet kvarstår. Kan kanske tänkas att det kan finnas ett litet glapp om motorn är i något speciellt vändningsskede?
Peter
Re: Vevaxelglapp
Postat: mån apr 29, 2013 13:24
av Ricky
Lite slack i kamkedjan kanske..?
Re: Vevaxelglapp
Postat: mån apr 29, 2013 13:30
av peter.holm
Tror att du läser mina tankar Ricky!
Satt just och insåg att jag har ett fladder när jag försöker ställa tändningen, tändmarkeringen fladdrade fram och tillbaks sist jag skulle ställa in tändningen.
Kamkedjan är helt ny men dennkanske kan ha slitits ner ändå!? Läste också någonstans att om blocket är linehonat ska man ha en kortare kamkedja?
Vet iofs inte om detta är gjort på blocket men det renoverades på 80-talet så det är inte omöjligt att det gjordes en linehoning då.
Visst måste väl oljetråget bort för att ta bort kamkåpan? Då kan man ju börja med att riva det först, då ser man ju om glappet finns runt veven eller inte.
Peter
Re: Vevaxelglapp
Postat: mån apr 29, 2013 14:06
av Ricky
Tror inga kedrjor är 100% glappfria.
Kamkedjan "sätter" sig som jag förstått det då motorn går pga motståndet i fjadrar etc och slacket uppträder på "läsidan".
Detta kollar man då man monterar kammen och justerar om nödvändigt med tex offset-kilar eller olika hål på kamdrevet som sitter på kammen.
Jag tror inte lite slack (rimligt slack) kamkedja är något att oroa sig för så länge slacket är konstant och kammen är i rätt läge.
Observera att jag inte är någon motorbyggare och att detta är vad jag tror.
Re: Vevaxelglapp
Postat: mån apr 29, 2013 21:44
av peter.holm
Ricky, du slog huvudet på spiken!
Insåg att jag inte skulle få ro i kroppen innan jag löst detta så i kväll revs oljetråg och där inne såg allt bra ut. Stakar och kolvar rörde sig direkt när jag juckade på flexplattan.
Fortsatte med att demontera fläkt, vattenpump, remskivor, flexplatta, kamkåpa och kände direkt att det var ett slapp i kedjan. Kröp under bilen och juckade flexplattan fram och tillbaka och mycket riktigt var det glappet i kamkedjan jag hade känt.
Blir en resa till Persåker i morrn för att köpa nya grejer.
Såg på Summit att man kunde köpa kamdrivning för block som är linehonade, hur kollar man att blocket är linehonat?
Någon som har något bra tips på en kamdrivning som håller? Köpte även den gamla hos Persåker men den borde väl inte bli så slack efter enbart några hundra mil?
Den var ju sträckt vid montering:
Ska man satsa på kamdrev istället? Verkar dock som att man kan ledsna på vinandet från dem.
En följdfråga, jag monterade kamdrivningen nollad enligt märkena. Ska man satsa på att grada in kammen ordentligt vid montage?
Peter
Re: Vevaxelglapp
Postat: tis apr 30, 2013 6:08
av Ricky
Cloys True Roller är ett gammalt känt märke som jag använt mig av förr i tiden.
Denna faktiskt inte allt för kostsamma kamdrivning är den som nu sitter i min egen motor på inrådan av "Jonas motorbyggare":
http://www.summitracing.com/parts/cca-3110
Personligen skulle jag absolut mäta in kammen, om inte annat så bara för att verifiera att den ligger rätt.

Re: Vevaxelglapp
Postat: tor maj 02, 2013 19:22
av gbak
Har en Cloys Hex-A-Just (med Torrington lager bakom) och är väldigt nöjd med den.
Har även testat en Comp Cams men den både kändes och såg smäckigare ut!
Den liknade väldigt mycket den Ricky länkade till, men den funkar säkert bra också!
Re: Vevaxelglapp
Postat: tor maj 02, 2013 21:33
av peter.holm
Det var en Cloyes jag hade och Persåker hade ingen bättre att erbjuda så jag köpte helt sonika en ny kedja och nu blev det i princip stum. Dock uppmärksammade jag att jag hade ett axialspel på drygt 0.6mm vilket är långt över spec. Tog isär bakre lagret men allt såg fint ut.
Blev idag en resa ut till Åker och köpte en ny ramlagersats och ny packbox. Var ganska enkelt att få ihop allt igen och nu blev axialspelet 0.05mm utan att ha roterat eller bankat på axeln så nu är axialspelet inom toleranserna.
Vet inte vad som kan ha hänt, kollade nog inte axialspelet vid första monteringen och tycker heller inte att lagret ser slitet ut.
Peter
Re: Vevaxelglapp
Postat: tor maj 02, 2013 22:18
av gbak
Jag har nog en gradskiva liggandes i nån kartong om du behöver låna!