BlueBull skrev:
Funderar på lite projekt och ett är redan beslutat, kuggstångsstyrning
Generellt skulle jag vilja veta vilka enkla förbättringar som man kan göra på bilen för att få den mera stabil och leverera bättre repsons vid aggresiv körning.
Krängningshämmare, bärarmar, dämpare, chassi etc.
/Emanuel
Jag kan bara tala för mina egna erfarenheter så dessvärre har jag inte så mycket annat än slitet originalskick att jämföra min egen bils modifieringar med.
Dock tycker jag att den blivit riktigt rolig att köra.
Det första året jag körde min orenoverade bil på bana tändes definitivt gnistan, dock kände jag att chassiet var mjukt och bilen var lite "oberäknelig" in i svängarna, man kände liksom hur den "föll över" då färdriktningen ändrades från fart framåt till fart i kurva.
Ofta släppte bakdäcken och man fick uppställ även i moderata hastigheter.
Lite läskigt men det gick bra sedan man visste det skulle komma, sedan gick det ju inte gick speciellt fort heller.
Framvagn.
Vintern efter bankörningen så renoverade jag framvagnen med nya bärarmar, fjäder etc.
Det viktigaste här var nog att alla gummibussningar ersattes med poly och alla glapp försvann.
De nya övre bärarmarna (är förvisso lättare än original) tillåter lite andra vinklar som i sig gör bilen stadigare i höga farter.
Jag kan inte rättvist jämföra bärarmarna mot de gamla sedan jag aldrig prövat original med polybussningar men bilen är i dag betydligt stabilare än innan.
Dock kan nämnas att man i årtionden tävlat Corvette på tex LeMans och Daytona med originalbäramar så dessa duger uppenbarligen aldeles utmärkt.
Jag monterade en tjock 1-1/8 krängningshämmare fram och jag tror att boxningen (förstärkning) av de främre rambenen är en absolut nödvändighet om man inte ska föra över kraften från denna krängningshämmare till ramen så flex uppstår i rambenen.
Jag monterade även ett tvärstag mellan fjäderbenen (spreader bar) och stumma motorfästen (polyfäste för växellådan) för att syva upp samtidigt som jag då motorn var ur helsvetsade hela den främre delen av ramen samt lade in vissa förstärkningar enligt Corvette Racing Manualen (mer detaljer om detta i min egen tråd).
Resultatet av allt detta jobb tillsammans med kuggstången blev en betydligt mer lättkörd och stadig bil, dock var jag inte nöjd med bakvagnen som även denna var orenoverad sedan 1972..
Bakvagn.
Här var det ingen vacker syn med söndertrasade gummibussningar, glappa stötdämparfästen, hjullager och även rostiga och spruckna trailing arms..
Beg fräsha och helsvetsade trailingarms införskaffades och lämnades till Svempa för lagerinstallation/schimsning.
Jag bytte ut strutrods:en mot "Racing" jysterbara dito som har uniballs i stället för gummibussningar.
Då bakvagnen var bortplockad helsvetsade jag rambenen även här.
Jag byggde även en liten störtbåge som förrutom säkerheten även styvar upp ramen.
Samtliga bussningar (även snubber) ersattes med poly.
Jag monterade även en krängningshämmare bak sedan min smallblockbil saknade sådan.
Fjädring.
Då jag köpte bilen satt det redan en 360lb glasfiberfjäder bak, denna råkade jag dock skada och bytte då till en VBP Dualmount fjäder och här blev det absolut skillnad till det bättre.
Brorsan kör med org stålfjäder på sin -68 som han uppfattar som "lite mjuk", Min DualMount fjäder har jysterbar hårdhet i 4 steg och ger ett stabilt intryck.
Fram bytte jag från gamla smallblockfjädrar till VBP glasfiberfjäder, ett kitt som innehöll även kompletta nedre bärarmar m polybussningar. Funkar mycket bra och även denna fjäder är jysterbar i 4 steg.
Stötdämpare.
Det första jag gjorde då jag köpte bilen var att byta till Bilsten Sport.
Jag tyckte då att bilen var lite "stutsig" i bak och började forska i andra stötdämpare men blev bara förvirrad och bytte aldrig.
Efter att ha renoverat bakvagnen och fått bort glappet i stötdämparfästena gick denna "stutsighet" över och upplägget funkera i dag mycket bra tycker jag.
Jag hadde i ett tidigt skede funderingar på Coilover men struntade i detta med motivationen att jag med bladfjädrarna nu har stora möjligheter att både jystera rideheight och fjäderns hårdhet.
Sen är det ju priset också då..
Det vore absolut roligt att höra feedback från någon som kör med Coilovers och kanske se en sådan bil i action.
Flera av mina modifieringar kan väl heller knappast heller beskrivas som "enkla" och ska man försøka sumera något under rubriken "enkla" så blir det nog: Byt ut alla gummibussningar till poly och gör en seriös fram och bakvagnsinställning.
Vart ett långt inlägg det här..
Hoppas inputen kan vara värd något även om jag inte kan jämföra olika delar eller system sedan detta är det enda jag provat.
Nu återstår bara att få testa den nya bakvagnen på en bana, något som dessvärre inte kunnat ske ännu pga arbete och andra plikter.
Men jag planerar en onsdagskvälls körning på Gelleråsen i juli och hoppas detta går att få till.
//Ricky.