Sida 1 av 1

Vakuum

Postat: fre jun 08, 2012 19:07
av Mikaelvbg
Lite frågor angående vacuumet jag har -0.5 bar vid ca 750 rpm tycker det verkar lågt vad är normalt?

Den går bra på tomgång och har bra respons på gasen men direkt jag lägger i drive eller backen så dör den får sitta och dubbeltrampa vid rödljus grymt iriterande har även provat vrida upp tomgången till 1000 går då ner till 600rpm i 30 Sek sen dör den. Vacuumet med växel i är -0.2 bar

Re: Vakuum

Postat: fre jun 08, 2012 19:53
av axelg89
Det låter ungefär som vad jag har i neutral, tror jag har 17 hg sist jag kollade.. Funkar vakumprylarna (lysen, torkarlucka)?

Re: Vakuum

Postat: fre jun 08, 2012 21:03
av Mikaelvbg
Ja alla vacuumet prylar fungerar

Lite funderingar om sekundärspjället såg att det satt en skruv under förgasaren som man kan justera är det nått man ska bry sig om.

Iriterande att behöva dubbeltrampa

Re: Vakuum

Postat: fre jun 08, 2012 21:56
av kungricky
kolla tändningen med och utan växel i. antagligen så funkar vaccum förställningen av tändning utan drive i men när du sätter driven i så orkar den inte förställa nå mer.. kolla om du har nå fler vaccum utag på gasaren å testa byt ställe

Re: Vakuum

Postat: fre jun 08, 2012 22:03
av Mikaelvbg
Har ingen vacuumfördelare kan det va nått annat med tändningen? Vad ska förtändning på tomgången va?

Re: Vakuum

Postat: fre jun 08, 2012 23:21
av kungricky
runt 12 på tomgång kan man ha å 36 vid fullt utslag. kolla fjädrarna i vikterna så dom inte är dåliga = vanligt. så att dom redan ger utslag på tomgång. det ser du när du mäter tändningen med å utan drive i. efter det så kan du justera in gasaren beroende på vilken det är med vaccummätare. skruva blandningsskruvarna så det blir så högt vaccum som möjligt. sen ställer du in så accpumpen duschar in soppa vid minsta lilla beröring. brukar bli glapp där , å då får den inte soppa direkt. å blir det inte bra nu så kan du prova ta ett kompprov

Re: Vakuum

Postat: fre jun 08, 2012 23:29
av kungricky
du kan ju eventuellt testa ställa blandningsskruvarna på tomgång med driven i

Re: Vakuum

Postat: lör jun 09, 2012 7:39
av Mikaelvbg
Ska prova ikväll återkommer med resultat

Re: Vakuum

Postat: lör jun 09, 2012 8:52
av kungricky
om du har hydrallyftare så kan det ju vara dom som börjar bli stumma och då håller inte ventilerna riktigt tätt , då sjunker vaccumet fort på lägre varv, så du kan ju även ta lös ventilkåporna och testa trycka ner vipporna som inte trycker ner ventilen nåt, du kan även testa släppa alla justermuttrar ett halvvarv, sätta tillbaks kåporna och prova starta. har du högre vaccum nu så är det dags att byta lyftare.... har själv utvecklat allergi mot hydrallyftare och kommer aldrig beblanda mig med såna igen. dom funkar när dom är nya, men efter några år på nacken så blir dom sämre

Re: Vakuum

Postat: lör jun 09, 2012 16:26
av Mikaelvbg
Dum fråga kanske?

Kan jag se om jag har hydrauliska lyftare utan att plocka bort insuget?

Re: Vakuum

Postat: lör jun 09, 2012 17:10
av kungricky
jodå. dom ska inte ha nåt spel, mekaniska ska man ställa spelet med bladmått. hydraliska ska dessutom kännas svampiga. när man trycker på dom så ska dom sjunka ihop sakta, å gör dom inte det. att dom känns stumma så är dom trasiga. att dom fastnat i ett läge.

Re: Vakuum

Postat: lör jun 09, 2012 17:24
av Mikaelvbg
Blir en helkväll i garaget ikväll märker jag :D

Re: Vakuum

Postat: sön jun 10, 2012 19:38
av Mikaelvbg
Har nu efter mycket skruvande fått ett mycket bättre och stabilt vakuum justerade blandningsskruvar och tändning det negativa är att den fortfarande dör efter en stund med växel i

Sitter en accel fördelare på bilen utan såna där centrifugal fjädrar har ej justerat brytare än tar det imorgon.

Var ute och körde en sväng och märkte att den spikade väldigt mycket kan det ha nått med brytare att göra?

Har nya tändstift och tändkablar fördelarlock och rotor var nya för 28år sen och har inte rullat nått efter det

Att bilen inte har rullat på 28år är väll inte heller så bra

Re: Vakuum

Postat: sön jun 10, 2012 20:31
av kungricky
oj det var länge den stått. borde kanske börja me att köra lite renande tillsatser i tanken. spikning låter inget vidare. å då är det viktigt å få veta på vilka varvtal spikningen sker och vid hur mycket gaspådrag, kan ju vara nå munstycken som orsakar eller för tidig tändning. men då borde den också hugga emot när du drar på starten.
ökar du avståndet på spetsarna så ökar du förtändningen också.
malloryfördelaren har centrifugalvikter men du måste skruva isär lite ovanifrån och öronen på fjädrarna brukar böja ut sig med årens lopp , å det brukar bara behövas böjas tillbaks dom.
fördelare utan centrifugalvikter funkar bara med datastyrd tändning

Re: Vakuum

Postat: sön jun 10, 2012 21:32
av Mikaelvbg
Sitter en helt ny holley 600 på nu

Ska prova justera brytare imorgon göra kompressionsprov hälla i lite octanbooster

Är tänkt att byta till brytarlöst sen men vill få igång den och köra med den lite innan man börjar renovera för mycket så man vet vad som är dåligt.

Re: Vakuum

Postat: sön jun 10, 2012 21:39
av kungricky
skruva bort locket som brytarna sitter på, därunder borde centrifugalvikterna och fjädrarna finnas, och jag tror fjädrarna har blivit för slappa där

Re: Vakuum

Postat: sön jun 10, 2012 22:01
av Mikaelvbg
Ska kolla det tack för hjälpen

Re: Vakuum

Postat: tis jun 12, 2012 6:36
av Mikaelvbg
Skruvade isär fördelare fanns inga vikter utan nån kullagrad konstruktion Accel 32202 läste om den på en amerikansk sida och var tydligen till hårt trimmade bilar som gick på höga varv svår att få gå bra på låga varv justerade brytarna så nu fungerar den ialla fall.

Funderar på att byta till en sån här http://www.blocket.se/halland/Hei_forde ... ?ca=16&w=3

Men vet inte om man ska satsa på en dyrare msd istället?

Re: Vakuum

Postat: tis jun 12, 2012 19:37
av kungricky
nog törs du satsa på en sån. kan ju fungera lika bra som en msd, är ju inga pengar i den där, så om den nu inte skulle funka så hinner du bara tjäna på den i väntan på en annan, går ju inge soppa då. :lol: