Sida 1 av 1

Hjälp! Död C5'a!

Postat: ons maj 09, 2012 21:14
av chevette
Kom hem igår och stannade utanför garaget och stängde av motorn i vanlig ordning, tog ur nyckeln. 3 minuter senare ska jag köra in bilen men då startar den inte. Allt ser normalt ut när jag slår på tändningen. Den kör sin test och ingen "security" som lyser eller blinkar efter det. Däremot lyser motorlampan men det gjorde den inte då jag körde hem. Kommer inte säkert ihåg ur det varit, motorlampan kanske slocknar först då motorn startat? När jag sedan vrider på startnyckeln händer inget alls. Inte ett klick, ingenting förutom att allt blir svart så länge jag håller nyckeln i startposition.

*Då plockade jag ur batteriet och bilen har stått så ett dygn.
*Idag köpte jag ett nytt batteri.Ett DEKA 775MF med starteffekt 720 CCA som då ska vara bra. http://www.batterilagret.se/product/141 ... -deka.aspx

Men det är precis likadant med nytt batteri. Död!

Kollade felkoder men det var "History" på alla:
10 PCM -Inga felkoder
28 TCS C1255 H -EBTCM Internal malf
AO-LDCM B2262 H -Horizontal position sensor circuit
AO-LDCM B2264 H -Vertical position sensor circuit
BO-RFA U1096 H -Loss of communication with IPC
BO-RFA U1064 H -Loss of communication with BCM
Jag har ingen koll på vad felkoderna betyder? Är det något att jobba vidare med trots att de är H?

Vad mer kan jag kolla/göra? Behöver verkligen hjälp nu hur jag ska gå vidare!

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: ons maj 09, 2012 21:22
av Kjell.Magnusson
Hejs

Nu kan jag inte så mycket om elektroniken i en C5:a men...
T-lås eller startmotorfel? Har du ampermätare så testa om det drar mycket ström eller inget när du vrider till startläget.

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: ons maj 09, 2012 21:36
av chevette
Tack för tipset. Ja, det är värt att testa. Får bli imorgon.

Men jag tror inte att det är problemet. Känns som att det är nåt i elektroniken som säger ifrån. Att allt (radio, klima och instrumentbelysning) blir svart under startförsöket är nog normalt för att all kraft ska skickas enbart dit den behövs.

Men som sagt. Tror, vet inte.

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: tor maj 10, 2012 8:19
av Peter Anjou
Hejsan !

Jordfel ?! Kan det ju vara o då kan
det bli väldigt konstigt ! :roll:

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: tor maj 10, 2012 17:49
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det kan förståss vara så att det är något som måste uppfyllas, vet inte om du har manuell eller automat men på manuell kanske man måste trycka ner kopplingen för att starta, på aut. måste friläge eller parkering vara i och kanske trycka på bromsen? I vilket fall så måste dessa brytare fungera! Sedan kan det också vara matning till t-lås, ev. startrelä, kabel mellan t-lås startmotor och minus som Peter skrev. Eller något elektroniskt. Finns en del att leta i...

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: tor maj 10, 2012 18:58
av chevette
Ja, det finns massor att leta i. Därför så tar jag tacksamt mot alla tips. Hoppas såklart att någon råkat ut för nåt liknande och vet en enkel lösning. Men det är ju sällan livet är enkelt. :roll:

Det är en automat. Och det är rätt tänkt, Magnum, att växeln måste vara i rätt läge. Jag har provat i alla möjliga lägen. Har tänkt på att hålla bromsen nedtryckt också för den minan har jag gått på förut för många år sedan på en Taurus. Bromslyset lyser när jag bromsar men jag vet inte om det är samma signal som används (eller ens om bromsen måste vara nedtryckt?).

Den drar ingen ström när jag håller nyckeln i startläge. Och inte hittar jag några trasiga säkringar. Är det någon som vet om lägesgivaren för Parkeringsväxeln sitter i växellådan eller spaken? Hur kollar jag den?

En annan fundering är när motorlampan ska slockna? Är det efter att den kört sin test när man slår på tändningen eller är det först när motorn startats? Motorlampan lyser i alla fall hela tiden nu när jag har tändningen på.

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: tor maj 10, 2012 19:57
av MickeW
EBTCM Internal malf

Är inte detta svaret?

mvh
MickeW

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: tor maj 10, 2012 20:41
av chevette
MickeW skrev:EBTCM Internal malf
Är inte detta svaret?
mvh
MickeW
Jo, kanske det? Men jag förstår inte varför det ska hindra motorn från att starta? EBTCM (Electronic Brake and Traction Control Module) sköter ju ABS-bromsarna och antispinn. Och det är ju ett History.

Kan du utveckla det lite så jag förstår hur och varför det kan förhindra start av motorn?

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 0:19
av Hejdarn
Här har du en radda tips för C5or som inte startar.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... QxN5XjYZ_w

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 7:04
av vette.se
Inte så mycket till hjälp men .... ingen av felkoderna har med startproblem att göra.

Motorlampan är tänd när du vrider till 'ON' läget så det är normalt

Vilken växel den befinner sig i kommer från lådan

Det finns ett relä som har med startspärren att göra, jag ha varit med om en bil där det pajat och då händer precis som du beskriver. Inte helt hundra på var det sitter på en 97a men på lite nyare bilar så sitter det framför fötterna på passageraren - det är ett stort fyrkantigt relä som sitter för sig ovanför där alla säkringar är, det sitter två relän bredvid varandra ett av dem är startspärren. Det är inget standardrelä så det kan vara svårt att få tag på, enklast om du kan låna av någon C5 polare och prova.

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 7:23
av chevette
Hejdarn skrev:Här har du en radda tips för C5or som inte startar.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... QxN5XjYZ_w
Tack, den var bra. En del av det som står där har jag kollat, men inte allt. Ska fortsätta ikväll.

Ska också kolla jordpunkter enligt den här tråden: http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... -long.html

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 7:38
av chevette
vette.se skrev:ingen av felkoderna har med startproblem att göra. Motorlampan är tänd när du vrider till 'ON' läget så det är normalt.Vilken växel den befinner sig i kommer från lådan.
Då har jag i alla fall svar på några funderingar.
vette.se skrev:Det finns ett relä som har med startspärren att göra, jag har varit med om en bil där det pajat och då händer precis som du beskriver. Inte helt hundra på var det sitter på en 97a
I länken som hejdarn skickade så finns det beskrivet. Och enligt den så går det att bygla röd och lila för att se om det är fel på reläet. Får väl se i kväll om det är lika på en 97'a. Instruktionen verkar vara för 98'a och nyare.

TACK!

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 10:01
av Mickee
Hejsan!
Höll på med detta förra året. Visade sig vara både tändningslåset och solenoiden på startmotorn!

Prova att hålla nyckeln på start i 20sek och
se om den startar. Annars kan du prova det
klassiska och ge solenoiden en smäll, då startade
min direkt iaf :)


Med vänlig hälsning, Micke

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 10:13
av chevette
Tack, Mickee. Det där kan absolut vara något. Jag hade problemet att jag var tvungen att hålla kvar nyckeln i startläget i 5 sekunder innan den startade för 6-7 veckor sedan. Det gick över snabbt efter att jag laddat batteriet ordentligt. Nu har jag nytt batteri men det kan ju vara samma som dykt upp igen. Jag har provat att hålla på nyckeln men inte så länge som 20 sekunder. Och inte har jag knackat på solenoiden heller.

Nu har jag många uppslag till kvällens felsökning. Känns bra så långt i alla fall.

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 10:20
av Hejdarn
Det är många solenoider som geggat fast under årens lopp. :)

Re: FIXAT! Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 18:54
av chevette
:D :D :D
Nu startar den som den skall. Men det är inte utan att man känner sig lite dum :oops: . Typ det här har jag ju råkat ut för förr på gammelbilar. Men jag blev så fixerad på elektroniken.

Lösningen var att hålla nyckeln i startläget lääääänge. Att sitta och hålla 20sekunder känns länge. Efter 19 sekunder startade den. Jag tog tid. Tack Mickee, men du hade lite fel och missade med en sekund :wink:

Nu startar den direkt igen. Det är alltså solenoiden som kärvat och som nu kommit loss. Men det lär ju hända igen. Ska man repa eller köpa en ny? En ministarter satte jag i C3'an och var helnöjd. Men det här är ju en annan bil liksom. Hur har ni gjort?

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 19:08
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad beror detta på att hålla nyckeln i startläge i 19 sekunder? Varför startar den inte på en gång? Har det med värme att göra, att solenoiden blir varm eller vad?

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: fre maj 11, 2012 20:48
av Hejdarn
Det går mycket ström genom solenoiden och till slut släpper den. Köp en ny.

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: lör maj 12, 2012 11:24
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hmmm, Chevette skrev: "Den drar ingen ström när jag håller nyckeln i startläge" då kan inte solenoiden bli varm heller! Eller?

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: lör maj 12, 2012 12:04
av Hejdarn
Helt riktigt i så fall. Går det ingen ström igenom så har jag svårt att se att det är solenoiden. I så fall sitter felet tidigare. :)

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: lör maj 12, 2012 15:42
av chevette
Jag formulerade mig fel. Den drog inga stora mängder spänning (Volt). Jag kunde inte mäta strömmen. Och när jag gjorde startförsöket så sjönk inte spänningen i batteriet mer än 0,10 V.

Solenoiden är förhållandevis liten och drar ganska lite. Det är startmotorn som drar mycket. Och startmotorn aktiveras inte förräns solenoiden är dragen eftersom att det är den som släpper på spänning till startmotorn. Skulle strömmen till startmotorn gå genom tändningslåset och de kablarna skulle det bli en kabelbrand.

Ok, inte rätt sätt att mäta, men man gör vad man kan och får i bästa fall en fingervisning vartåt det lutar.

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: lör maj 12, 2012 15:57
av chevette
Nu har jag i alla fall beställt en sån här: http://www.ebay.com/itm/Starter-Solenoi ... 26&vxp=mtr
Under 500 kr inkl. frakt så det blir ju ingen tull och moms.

Re: Hjälp! Död C5'a!

Postat: lör maj 12, 2012 16:06
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja men då så, då är det säkert solenoiden! Lycka till!