Sida 1 av 1

Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 15:12
av blizzz_89
Hej!
Jag tog ut min corvette för luftning nu efter att den stått stilla under vintern men efter ett tag så tog inte bromsarna längre! (Mindre och mindre under turen tills att det knappt gick att få stopp när den rullade på tomgång)
Vad kan det vara som har hänt under vintern?

Jag lyfte locket på huvudbromscylindern och det fanns tillräckligt med vätska där, dock så var vätskan i den bakre behållaren missfärgad och nästan fylld upp till kanten. Bilen är en smallblock -68.

Kan det ha läckt in så mycket luft i systemet att det nu inte tar alls?!

Tacksam för all hjälp!

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 15:49
av Turbojet
Hej!
Har du pedaltryck? Är det en bil med bromsservo?
Pär

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 17:03
av blizzz_89
Det är en bil med servo. Jag har lite motstånd på pedalen men den går hela vägen ner i mattan :(

Funderar på om huvudbromscylindern kan ha gjort sitt?

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 17:45
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, mycket troligt att du har ett inre läckage i huvudbromscylindern! Om bromsvätskan finns kvar i båda behållarna.

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 19:33
av mpe
Vi hade något liknande problem på grabbens bil så vi byte huvudbroms cylindern men felet var kvar.Fick då tips på att byta broms slangarna och det gjorde susen,en av fram slangarna var det total stop i och även en av de där bak de andra var det inte heller mycket genomsläpp dok lite grann.Hans bil är en 70a så det var nog hög tid att byta,kanske ett tips.Fick bra bromsar efter detta

Mats

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 20:12
av Kjell.Magnusson
Hejs

Om det är stopp i bromsledningarna borde bromspedalen vara rätt stum, eller? Det är inte fel att byta slangar ibland eftersom dom knappast blir bättre med tiden!

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 20:30
av vett74
Kolla så det inte fuktar runt nån packning i bromsoken,men mest troligt är det cylindern brukar bli rost i botten på den..
Tar man lös den och drar ut själva innandömmet så kan man känna med fingret i loppet om det är rost...
Glöm inte att lufta cylindern innan du sätter fast den på bilen om du köper en ny!
annars får du lufta i en vecka för att få ut all luft....
bara dra två slangar från utloppen och ner i respektive behållare på cylindern,sen är det bara å fylla på olja och pumpa tills det är slut på luftbubblor 8)

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 20:37
av Ricky
Dom där bromsoken är ena riktiga lustigkurrar, förra året läckte mitt ena bak-ok och jag pilade iväg och handlade ett nytt..

Nu i år så läckte det andra bak-oket (har vart loss och tömt på olja och vilat hela vintern), detta ok har aldrig läckt förut..

Jag spände isär klotsarna så att kolvarna åkte hela vägen in, stäpte sedan och luftade bromsarna och då var det tätt igen..

Man undrar i sitt stilla sinne om det där tätningarna till kolvarna kommer ur läge om de får lov att gå för långt ut..?

//Ricky.

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 20:50
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag bytte packningar i mina bak ok för ett par veckor sedan då det ena helt plötsligt började läcka när bilen stod still och stått still ända sen September!
Kolv och cylinder verkar inte vara gjorda för varann! Jätte glapp utan packningen! Det är packningen och dammskyddet som styr kolven i cylindern!
Bytte även fram förra året men då till o-ringspackningar och dårmed också nya kolvar, detta kändes klart bättre!
Men om du har läckande ok så skulle också bromsvätskan försvinna ur behållaren och bromspedalen skulle inte gå i botten! OM det nu inte är en jätteläcka!

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 15, 2012 22:04
av blizzz_89
Nej någon jätte läcka har jag inte märkt och då skulle nog behållaren inte ha någon olja kvar. Tror inte heller att det är broms slangarna då det nog skulle kännas mer stumt i pedalen som magnum nämnde.

Men om jag nu ska ge mig på en renovering av huvudbromscylindern, är det någon som har någon erfarenhet av detta och kan tipsa om hur man på enklaste sätt tömmer och plockar bort cylindern samt tips om renovering och montering... ;)

Tack för alla svar och spekulationer så här långt!

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: mån apr 16, 2012 17:32
av Mr. Beam
Hej,

Grävde bland mina gömmor och fann några bilder på hur huvudbromscylindern ser ut isärplockad, samt vad du förmodligen hittar inne i loppet.... dvs knappt lönt att köpa en packningssats....

Bild
Bild
Bild
/ Mr. Beam

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre apr 27, 2012 23:54
av Mardigan
Tjenna
Det kan vara så att ditt servo är kass och pressar in luft i huvudbromscylindern detta har hänt mig och jag kan lova dig att det inte var lätt att lufta när det pressades in ny luft så fort man tryckte ner pedalen :) .
Testa att lossa huvudcylindern från servot och be nån trycka på bromsen samtidigt som du känner i hålet på servot om det pressar ut luft där huvudcylindern ska sitta.

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: lör apr 28, 2012 22:25
av PercyBerg
I en av mina Corvetteböcker står det om detta fenomen (CORVETTE 1968-1982 av Tom Falconer).
Bromsoken kan, pga rost, pitting i cylindrarna läcka "internt" i systemet.
Detta är vad han skriver om detta.
"A curious feature of the Corvette caliper is that they can be absolutely dry externally but cannot be bled successfully, and then even if a hard pedal is archived it will collapse to the floor in a few miles. This happens because while the seal is sufficiently good to retain the fluid, external air is still drawn past the seal whanever the brake pedal makes its return, or upward stroke. When this occurs, the fluid level in the reservoir will rise".
Enligt denna herre så kom det rostfria sleeves i bromsoken kring 1976 och de har blivit billigare och billigare för varje år. I dag är det inte ens värt att renovera ett ok, utan billigare att köpa ett nytt med dessa fördelar.

Mvh

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 29, 2012 7:37
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, det där är ju sant Percy! Men då måste också nivån i behållaren öka, och det är ju precis vad blizzz_89 skriver "dock så var vätskan i den bakre behållaren missfärgad och nästan fylld upp till kanten" så nu har jag lärt mej något nytt igen! HELT RÄTT PERCY :D

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: sön apr 29, 2012 10:09
av blizzz_89
Okej, nu har jag lite mer att gå på. Men efter som det bara är den bakre behållaren som är full så bör oken fram vara okej va? Eller kan det kanske bli så om det nu skulle vara en intern läcka i huvudbromscylindern?

Mvh /Johan

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: tis maj 01, 2012 18:12
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har tyvärr ingen koll på om det är uppdelat så: Främre behållare = broms fram. Men vad du gör så ta bort fjädrarna till kolvarna och köp o-ringade packningar/kolvar! Det är mycket bättre passform på dessa! Jag har kört c:a 500 mil med dessa o-ringade fram och det fungerar strålande!

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 21:12
av Mikaelvbg
Dom där o-ringade kolvarna passar dom i orginal ok?

Vart köper jag dom mina läcker bägge fram

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 21:19
av Kjell.Magnusson
Hejs

Har du fodrade ok så passar dom! Köp på t.ex. http://www.vetteparts.se/ i Kolsva eller Corvette Central eller Ecklers m.fl. USA företag.

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 21:20
av Mikaelvbg
Hur ser jag om dom är fodrade?

Dumma frågor kanske :oops:

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 21:54
av Kjell.Magnusson
Hejs

Du ser på väggarna i cylindrarna att dom är "klädda" invändigt med ett annat matreal (rostfritt), det är som tunna rör intryckta i cylindrarna, hoppas du fattar! Jag kommer inte riktigt ihåg vilket år detta kom som standard, kommer förståss inte heller ihåg vad du har för årsmodell... Men är oken bytta någon gång så är det säkert fodrade.

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 21:56
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Jag såg att du har en -68:a den hade inte fodrade cylindrar så det är bara att hoppas att oken är bytta!

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 21:58
av Mikaelvbg
Blir att riva isär imorgon då :lol:

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 22:02
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag håller tummarna för dej! Om det är fodrade så hona cylindrarna lite innan du trycker ner dom nya kolvarna! Sen är det ett val till: fjädrar bakom kolvarna eller inte? Jag har nu kört 1,5 säsong utan fjädrar och det funkar utmärkt! Men det finns säkert delade meningar om detta!

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 22:16
av Mikaelvbg
Är väll inte så konstigt att det läcker på en bil som stått still i 28 år kan tänka mig att dom packningarna torkat rejält men jag hade väll inte räknat med nått annat.

Är jävligt nöjd med att den startade och går fint i automatlådan tanken är att köra med den ett år för att sen renovera

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: fre maj 04, 2012 22:20
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, 28 års stillestånd hjälper nog ingen packning, stor risk för läckage lite överallt :(

Re: Hjälp att felsöka bromsar!

Postat: mån feb 18, 2013 23:45
av Bred
Johan och Mikael. Hur gick det för er? Har problem med min nu som tycks suga in luft någonstans, nyfiken på ert resultat.
MvH Martin