Sida 1 av 1

Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 350th lådan

Postat: lör mar 24, 2012 19:12
av 3riksson
Ja för att vara helt öppen med mina kunskaper i det här ämnet
dom är noll.
Själva meckandet och skruvandet är inga som helst problem
Men vad man ska ha för delar och vilka kombinationer är jag helt lost på,
vilket gör att tex summits sida bara blir som en stor gröt med 100 olika saker som ser likvärdiga ut.

Mitt mål är helt enkelt att komma ifrån dom 165std hästarna och öka på det en del
och samtidigt rusta motorn med lager och packningar.
Så vart börjar jag?

Kolvar?
Toppar?
Insug?
Ny förgasare?
Kam?
Går det att åka med standard turbinen?
Bakaxeln ser ju ut att stå pall så den oroar jag mig inte direkt för
Vart handlar man?

Vore sjukt tacksam om någon kan peka mig åt rätt hål eller tom vägleda mig i det här.

Budget är väll inte direkt satt men lite lagom trimmpengar är jag beredd att lägga på det här.
10k hemma och klart kanske?

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: lör mar 24, 2012 21:18
av Johan Fräjdin
1) Kasta bort all avgasrening
2) Byt grenrören mot headers
3) Köp ett färdigt trimkit fråm Edelbrock (toppar, kam och förgasare), kolla hos Jegs eller Summit.

Låda och bakaxel behöver du inte oroa dig för än på ett tag.

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: lör mar 24, 2012 21:37
av axelg89
Vet av egen erfarenhet att budget 10k här hemma är väldigt svårt att hålla när man ska börja trimma.

Det första jag skulle göra är att kolla hur fräsch motorn är i nuvarande utförande. Börja med ett komp prov, så får du lite riktlinjer över hur saker står till.

Som föregående skrev så är headers och ett vettigt avgassystem en bra början som är relativt billig. Att se över tänddelar och se till att allt går som det ska ger ofta mer än vad man anar till ett mycket mindre pris.

Om underdelen är frisk är sedan ett top end kit ingen alls dum idé men du får nog dubbla din budget och oddsen för att underdelen från 1975 är så frisk att du får ut de hästar som edelbrock lovar på ett driftsäkert sätt är relativt liten, men väl existerande.

Annars är nog ett bättre insug, förgasare, en lite vassare kam mer inom din budget men utan komphöjjning och bättre toppar kommer man ju inte så långt.

Oj vad rörigt det blev, så här hade jag börjat:
1. Kontroll av friskhet och vilka delar som sitter på
--- Om frisk ---
2. Ställ in allt rätt
3. Headders och avgas.
3. Ett aluminiuminsug (sen om du väljer att köra med q-jet eller eftermarknadsförgasare gör nog mindre skillnad. Många hävdar att Q-jetten är mycket bättre)
4. Lite vassare kam
5. Höjja kompressionen genom nya toppar (mindre f.rum) och isf en ännu vassare kam.

--- Om mindre frisk ---
2. Ställa in allt rätt, se om man nöjjer sig med resultatet för ett tag
3. Lägga pengarna på en ordentlig renovering och i samma veva höjja kompet med kolvar. Och en lite vassare kam på det.
4-->. Från punkt 3 ovan.

Är själv långt ifrån en expert men har funderat länge och väl över samma frågor som du funderar över och kommit fram till att bygga ny motor från grunden med allt vad det innebär. Det räcker dock inte med 10k i budget längre :?

Annars är detta ett alternativ, speciellt om din nuvarande motor är sliten och inte matching#. Den är fortfarande värd 6kkr+ och motorn på länken står hemma för 25kkr, svårslaget att räkna hem om man ska bygga i den effektklassen.
http://www.jegs.com/i/GM-Performance/80 ... tId=755609

Mvh Axel

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: lör mar 24, 2012 21:42
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det här ska bli intressant! Jag är själv i nästan samma sits, min motor är dock lite trimmad men den är ju så klart för trött ändå :mrgreen: Jag vet inte heller vad jag ska köpa för delar och vet inte vad som redan sitter i motorn, önskvärt vore 400 pållar+ och då inte Gotlandsruss!

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: mån mar 26, 2012 23:00
av 3riksson
Först och främst, tack för all info
Headers och främst sidepipes är nog första ivesteringen pga looken.
Som då tar mig till nästa fråga.
Finns det dåliga headers eller är det bara firare andning man är ute efter och någelunda vettig rördragning?

Ang budgeten så har ni helt rätt, det räcker inte till en ny motor såklart men om man ska börja nånstans
så måste man ju kunna få ihop nånting så man blir lite gladare nån säsong =)
Eller bör man lägga pengarna på en insprutningsmotor istället? alltså en helt ny motor
fast från en nyare bil?
tex nån TBI variant?

Vart börjar man med inställningarna?
Grundinställa förgasare eller läser man mest stift och kör efter det?
Tänding tex vad ska den stå på org?

Hur hade ni betett er själva?

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: tor mar 29, 2012 13:29
av Hasse c5
Tror du skall satsa på en Ls 1 motor med insprutning, på köpet får du en
mycket snål motor och 350 standardhästar. kolla runt på skrotar eller annonsera efter en motor.

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: tor mar 29, 2012 20:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

LS motor har jag nog funderat på och gör så än! Bara väntar på att någon vill ge mej en... Men om det blir LS motor blir det nog en LS 3! Det tråkiga med det är en hel del ombyggnad och se måste jag sätta mej in i hur elektroniken fungerar (det jag vet om insprutning är inte värt att veta).

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: fre mar 30, 2012 19:38
av Enebris
Kan intyga att det är väldigt trevligt med en LS1 i C3,an.......

mvh Håkan

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: fre mar 30, 2012 23:40
av Chrippe
En bra början kan vara t.ex GM Performance Vortec toppar 64cc med en Extreme Energy cam XE 274 + Headers.
Jag har den kombinationen , en 12,5sec/402m.
Rekomenderar topparna starkt 672dollar/par finns att köpa på Summit bl.a samt Vortec insug RPM ca 189dollar
Comp cam EX 274 alt. XE 268 ca. 200dollar.

Finns hos Hansen Racing

/Christer

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: lör mar 31, 2012 23:22
av Kjell.Magnusson
Hejs Chrippe

Vad kan det ge i hk & vrid?
Chrippe skrev:En bra början kan vara t.ex GM Performance Vortec toppar 64cc med en Extreme Energy cam XE 274 + Headers.
Jag har den kombinationen , en 12,5sec/402m.
Rekomenderar topparna starkt 672dollar/par finns att köpa på Summit bl.a samt Vortec insug RPM ca 175dollar
Comp cam EX 274 alt. XE 268 ca. 200dollar.

Finns hos Hansen Racing

/Christer

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: sön apr 01, 2012 0:30
av Chrippe
Den är byggd på en 4 bultad sb400 10,3komp. 410Hk/5000rpm 635nm/4500rpm.
Holley 3310 vacuum

/Christer. Jag var mest ute efter vridet , Bosse Runefelt i cluben byggde den åt mig.
Vortec topparna är (fast burn) och kräver endast 31-32 gr. vid fullt utslagen tändning.
Hjärtformade förbränningsrum , topparna flödar bättre än camaro cups zz4 topparna.

Bild
Bild

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: sön apr 01, 2012 16:44
av Kjell.Magnusson
Hejs Chrippe

Jag ser att du har ett 400 block, hur mycket kan det göra kontra 350?
Du har "bara" toppar, insug & kam, eller har du bytt exempelvis till bättre kolvar eller något annat också?
Dom prylarna som du rekomenderar kostar 10-11000:- i Sverige + lite packningar och sånt, det är inte så farligt dyrt!

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: mån apr 02, 2012 19:13
av Chrippe
Vi satte i nya kolvar Hypereutectic kolvar som är mitt i mellan standard och smidda , blocket borrades 030 samt nya ram o vevstaks lager.

/Christer

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: mån apr 02, 2012 20:44
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Chrippe!

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: fre jan 25, 2013 0:06
av 3riksson
Dags att lyfta det här liket till tråd igen.
Motorn är ur och äntligen i delar.

Inga vändkanter alls
Ringspel 0.8 uppe och 0.7 nere
Slita lager vev, ram och kamlager
felfri vevaxel
Ståltopp-packningar
fina ventiler, oljesnusk på tallriken bara

Det är en helt std motor som satt i.
std nummer på blocket
järn insug
882 topparna

Planen just nu är följande
renovera motorn, "rebuild kit" i grova drag dvs alla lager, packingar och pump
fräsa in ventilerna alt slipa in dom
rusta förgasaren (om man klarar detta själv)

MEN SEN är det lite si och så med besluten, just nu är planen:
Har fått erbjudande om ett procom 22001 insug flångnytt, gör detta någon skillnad mot mitt org? - http://www.jegs.com/i/Procomp-Electroni ... tProductId
Ny fördelare, läste att tiderna på org fördelaren är hemska, alt modda org? vikter + ny klocka är detta möjligt?
Har redan headers och sidepipes så där blir det väll inte bättre
Är det värt att behålla topparna och gå upp lite i komp på kolvsidan? isf vilka ska man köpa?
Samma med kamaxeln, gör det skillnad med en ny isf vilken är att rekomendera?

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Postat: sön jan 27, 2013 22:01
av fty
3riksson skrev:Dags att lyfta det här liket till tråd igen.
Motorn är ur och äntligen i delar.

Inga vändkanter alls
Ringspel 0.8 uppe och 0.7 nere
Slita lager vev, ram och kamlager
felfri vevaxel
Ståltopp-packningar
fina ventiler, oljesnusk på tallriken bara

Det är en helt std motor som satt i.
std nummer på blocket
järn insug
882 topparna

Planen just nu är följande
renovera motorn, "rebuild kit" i grova drag dvs alla lager, packingar och pump
fräsa in ventilerna alt slipa in dom
rusta förgasaren (om man klarar detta själv)

MEN SEN är det lite si och så med besluten, just nu är planen:
Har fått erbjudande om ett procom 22001 insug flångnytt, gör detta någon skillnad mot mitt org? - http://www.jegs.com/i/Procomp-Electroni ... tProductId
Ny fördelare, läste att tiderna på org fördelaren är hemska, alt modda org? vikter + ny klocka är detta möjligt?
Har redan headers och sidepipes så där blir det väll inte bättre
Är det värt att behålla topparna och gå upp lite i komp på kolvsidan? isf vilka ska man köpa?
Samma med kamaxeln, gör det skillnad med en ny isf vilken är att rekomendera?
Fördelare, ja den har kanske för snäll tändkurva. Men som du säger finns det ju nya fjädrar och vikter ifall man vill ändra på det. Är den fräsch i övrigt? Eller är den glapp osv? Skicket får ju avgöra ifall du skall ha en ny eller ej.

Insuget, Det är säkert OK även om jag inte har hört något om just den modellen. Jag hade köpt ett edelbrock insug istället.

Kamaxel, tja kanske en Comp XE-262, om du ska behålla orginal topparna. Maila några olika kamtillverkare och se vad de rekommenderar. Orginalkam hade jag inte behållt.

Toppar, ja om du ska behålla orginaltopparna kanske du ska se över ventilfjädrar osv. Håller de måttet efter alla år och framförallt passar de till kammen.