Sida 1 av 1

Ställa på C6:an

Postat: mån mar 19, 2012 1:17
av rick.c
Hej!

Ny här på forumet då jag köpte mig en C6:a i höstas :).
Tänkte höra om det är nått speciellt ni gör efter vintern?. Någon stp i tanken?, inkörning?. Något att tänka på?.
Bilen har stått orörd hela vintern med full tank.

Tacksam för svar.

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 19, 2012 9:46
av sven erik
grattis till c6 an.bytt olja i höstas?annars rekomenderar jag att du kör på v-power i tanken...den lilla extra kostnaden är det värt..inte bara effekt utan v-powern är snäll mot insprutningen oxå.kör så det ryker:)

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 19, 2012 11:28
av Anders A
STP behöver du inte använda förrän den dagen när bränslemätaren börjar dumma sig.
Det har hänt mig 2 gånger sedan 2008, min bil är för övrigt en 08.
Det finns dom hävdar att det går lika bra med 3-4 decliter 2takts olja på en full tank också, men vem vill åka runt å lukta moped? :wink:

Mvh

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 19, 2012 20:54
av Erik_
Vad menar du med när bränslemätaren börjar dumma sig?

Och hur skulle lite STP kunna motverka det?

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 19, 2012 21:19
av Ubbe
Hej!
Dagens bensin smörjer inte lika bra (Etanolens fel).
Nu har dom blandat i etanol i v-power också :evil: tanka på OK 98 oktan som är billigare.
kolla länken http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... anded&sb=5
Jag fick broblem med min tankmätare när jag skulle ställa av den.Det blir nog att prova med lite olja i tanken.

Re: Ställa på C6:an

Postat: ons mar 21, 2012 2:27
av rick.c
Hej igen.

Japp, bilen fick en service i höstas. Jag tackar för era erfarenheter. Kanske bra med en skvätt olja i tanken :) .

Re: Ställa på C6:an

Postat: ons mar 21, 2012 9:07
av Peter Anjou
Hejsan !

Jag slår alltid i en skvätt Tri-pac bensinbooster
när jag tankar, den höjer både oktanet och
smörjer alla rörliga delar i systemet ! :D

Re: Ställa på C6:an

Postat: ons mar 21, 2012 9:35
av Hejdarn
Varför skulle man vilja höja oktantalet? Om du inte kör överladdat så klart. :)

Re: Ställa på C6:an

Postat: ons mar 21, 2012 10:22
av sven erik
ha ej i bensinbooster......förstör co2 avgassensorerna........anders på vette varnar för dessa boosters.....han har sett resultatet av dessa.........lite 2 taktsolja skadar säkert ej men tänk på att det skall va olja som ej förstör cattarna.....

Re: Ställa på C6:an

Postat: ons mar 21, 2012 12:50
av Anders A
För att klargöra:
Det som händer är att givaren för bränslemätaren kärvar lite och visar fel nivå.
Då hjälper det med lite 2-taktsolja som inte förstör cattarna eller spridar-rengöring/smörjning i tanken.
Vissa oljor, även 4taktsoljor gillas inte av catalysatorerna på C6.
Bensinboostrar förstör Lambdasensorerna!
Jag har använt STP spridar-rengöring som också smörjer när min tankmätare krånglat och då bara en halv flaska( ca 2dl) på full tank.
Dethar ordnat saken för mig utan följder.

Mvh

Re: Ställa på C6:an

Postat: ons mar 21, 2012 19:23
av Anders A
C5Z06 skrev:
Enligt det allvetande internet är det någon typ av beläggning som uppstår på givarens resistansyta som ger knasiga visarutslag, eventuellt är det svavelrelaterat. Detta kan tydligen vara kopplat till vilken typ av bensin man kör på. Det är alltså inte någon mekanisk defekt eller något som kärvar och behöver smörjning. Obs: Har ingen egen erfarehet av att hitta rotorsaken, utan detta är bara sådant jag snappat upp på diverse forum, så Anders A, har du mer kunskap i ämnet efter att ha disekerat givernen ber jag om ursäkt. :wink:
:D

Du behöver inte be om ursäkt!
Helt ärligt, det som har funkat för mig är det tips jag fick på ett forum i USA 2009 och det var STP spridarrengöring/smörjning.
Senare har jag också läst om folk som löst det med 2-taktsolja.
Hur deras catalysatorer mår efter behandling med 2-taktsoljan förtäljer dock inte historien.
Jag tankar lite omväxlande 95/98 och Vpower.
Polaren som har en likadan bi tankar alltid 98 eller Vpower.
Bägge våra bilar stog vintern 08-09 med 98 i tanken.
Jag fick detta problem i juni 09, inte han.
Vintern 09-10 hade vi åter igen 98 i tankarna.
Han fick problem i juli 10.
Vintern 10-11 så hade han V-power medans jag hade 95.
Han fick åter problem i augusti, jag i september.
Han kör något kortare än vad jag gör per år.
Vi har inte testat med 2-taktsolja eftersom Katech avrått honom från det.
Jo, han känner dom personligen eftersom han säljer oljepumpar och vevstakar till dom.
Mer än så vet jag inte annat än att STP har löst just detta problem åt oss och att våra cattar har full funktion enligt besiktningen i höstas.
Vad som sen orsakar problemet tänker jag inte forska så mycket i, om inte min givare pajar helt då....
Till dess tänker jag njuta varje sekund av bilen! :D

Mvh

Re: Ställa på C6:an

Postat: ons mar 21, 2012 23:25
av zidewayz
Har provat att tanka V-power en gång på min Z06:a i höstas och det var sista gången. Dagen efter dog bensinmätaren och "service fuel system" dök upp i DIC:en. Körde slut kvarvarande bensin och fyllde på med OK:s 98 + STP rengöring och problemet löste sig sen. Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av V-power. Körde med V-power i många år på min Japs innan C6:an utan några som helst problem.

Re: Ställa på C6:an

Postat: tor mar 22, 2012 0:42
av Hejdarn
och jag ställde på min C6a idag och åkte första vårturen nu när de sopat gatorna och det har regnat ordentligt här om natten så saltdammet runnit bort. Sweeeeeeeeeet! :D

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 26, 2012 12:49
av Conan999
Shells V Power är numera en överflödig produkt på marknaden då även den är utblandad med etanol. Har snackat med Shell och detta enligt dom själva.

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 26, 2012 12:51
av Hejdarn
Det är väl bara 98 som inte är utblandat nu.

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 26, 2012 13:10
av Anders A
Jag ger mig f** på att 98 är utblandat med Etanol det med.... :(

Mvh

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 26, 2012 14:02
av Bengt
Egentligen inget problem, ur drift/effektsynpunkt, att man blandar i mer etanol i soppan förutom att man bör ändra stoich värdet i ECu:n till aktuell bensin/etanol värde om allt skall vara rätt. Med mer etanol blir motorn motståndskraftigare mot knackning. Höjer man då tändningen något får man lite mer effekt på köpet.

Gör man inget alls med datorn men blandar ut med 5% etanol kommer motorn att gå lite tunnare i PE(fullgasläge), p.g.a. att motorn körs på en "fast" mappning då, t.ex. över 4000rpm bara genom att mäta g/s LUFT genom MAF:en, och man tjänar lite effekt ändå eftersom GM har mappat lite safe.

När man kör lugnt går ju motorn i closed loop, o eftersom att lambdsensorerna talar om när man kör i Lambda 1 för datorn, o den justerar soppan därefter, så spelar det ingen roll heller med lite etanol. Lamda/o2 sensorerna skiter i vad man häller i tanken, de vet bara vad lambda 1 är för något !

Så egentligen är det ju bara bra med etanol, tänk hur helgerna skulle bli utan ! :wink:

Re: Ställa på C6:an

Postat: mån mar 26, 2012 18:21
av Anders A
Visst, jag är med på det resonemanget.
MEN då vill jag slippa betala fullt bensin-pris för dom 5% också!
Jag minns för många år sedan när OK blev stämda för att blanda i vatten i bensinen, det vart ett J-A hallå och OK höll på att gå under på grund av vikande kundunderlag.
Okej då, det är bara några ören per liter, men det irriterar mig!
Beklagar för offtopic!

Mvh

Re: Ställa på C6:an

Postat: ons mar 28, 2012 19:36
av rick.c
Nu är den itrafik och körd några mil. Har klarat sig bra i vinter. Har inte märk något på bränslemätaren, den rör sig fort nedåt :wink:

Re: Ställa på C6:an

Postat: fre maj 17, 2013 1:27
av rick.c
När jag var ute och körde idag, dök tankmätaren från halv tank till noll och service fuel system, low fuel dök upp på informations skärmen. Som jag läst tidigare skulle lite STP fixa detta problem. Vad tror ni om denna? http://www.skruvat.se/Complete-System-C ... 42057.aspx

Re: Ställa på C6:an

Postat: fre maj 17, 2013 2:05
av FLNZ
Det samma hände mig med förra året och jag slog då i en flaska Redline SI-1 samt tog bort felkoden med Tech2 och problemet har inte kommit tillbaka under de 800 mil jag kört sedan det hände.
Bild

Re: Ställa på C6:an

Postat: fre maj 17, 2013 11:30
av Hejdarn
Anders A skrev:Jag ger mig f** på att 98 är utblandat med Etanol det med.... :(

Mvh
Det är helt riktigt att även Statoils 98 nu är utblandad med etanol på många stationer men inte alla.
Så det finns lite eller ingen soppa som inte har etanol idag förutom Aspen då.

Re: Ställa på C6:an

Postat: lör maj 18, 2013 15:34
av Corinthian
zidewayz skrev:Har provat att tanka V-power en gång på min Z06:a i höstas och det var sista gången. Dagen efter dog bensinmätaren och "service fuel system" dök upp i DIC:en. Körde slut kvarvarande bensin och fyllde på med OK:s 98 + STP rengöring och problemet löste sig sen. Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av V-power. Körde med V-power i många år på min Japs innan C6:an utan några som helst problem.
Jag har aldrig tankat nåt annat än V-power och har aldrig haft problem.

Re: Ställa på C6:an

Postat: lör maj 18, 2013 17:59
av Hejdarn
Corinthian skrev:
zidewayz skrev:Har provat att tanka V-power en gång på min Z06:a i höstas och det var sista gången. Dagen efter dog bensinmätaren och "service fuel system" dök upp i DIC:en. Körde slut kvarvarande bensin och fyllde på med OK:s 98 + STP rengöring och problemet löste sig sen. Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av V-power. Körde med V-power i många år på min Japs innan C6:an utan några som helst problem.
Jag har aldrig tankat nåt annat än V-power och har aldrig haft problem.
V-power kom väl 2005 va? Trampcykel fram tills dess? :wink:

Re: Ställa på C6:an

Postat: sön maj 19, 2013 10:44
av Corinthian
Hejdarn skrev:V-power kom väl 2005 va? Trampcykel fram tills dess? :wink:
Nae, körde 99 oktan i min '98 zx9-r innan jag tog bilkort...

Re: Ställa på C6:an

Postat: sön maj 19, 2013 11:15
av Hejdarn
:lol:

Re: Ställa på C6:an

Postat: sön jun 02, 2013 21:30
av rick.c
Bränslemätaren fungerade inte när jag körde till macken. Slog i en flaska Red Line SI-1 och fyllde upp tanken med 95 oktan bensin. Fick i 40 liter. Startade bilen och bränslemätaren funkade direkt. Körde nästan slut på tanken och tanka i 98 oktan på Statoil. Har funkat sedan dess. Med 98 i tanken har medelförbrukning gått ned från 11.4 till 10.5 enligt datorn :) . Kanske Red Line SI-1 har något med detta att göra också?/ Tack för hjälpen