Sida 1 av 1
Efter vintervila
Postat: tis feb 28, 2012 19:56
av Roger.C
Hej. Kanske dum fråga men tänkte väcka min c5a idag men dött batteri. Den har stått på motorvärmartimer hela vintern=3 timmar varje dygn med en c-tec laddare. Tog ur batteri o ska ladda järnet dyget runt nu. Frågan är vad som händer när man kopplar in ett friskt batteri igen?. Ja vet att man måste prog om fob men händer det nåt mer? typ larmprob?. Tackar för svar.
Re: Efter vintervila
Postat: ons feb 29, 2012 11:06
av Fredge
Konstigt att ditt batteri var dött om du laddat det 3 timmar varje dag..? Jag kan bara svara för mig, har dock aldrig haft ur batteriet väldigt lång tid, inte för jag vet om det spelar roll, men har haft det urkopplat under diverse arbeten och dylikt. Då har inget särskilt hänt, fått ställa om klockan och radiokanalerna typ.
Re: Efter vintervila
Postat: ons feb 29, 2012 13:34
av velasoraptor
Du behöver inte programera om någonting för att byta batteriet mot ett nytt.Antingen så har du kortis i ditt batteri så det inte tar imot laddning.Batteriet är slut helt enkelt.Eller så har du något i bilen som drar ur batteriet.Med c-tek laddare inkopplad så ska du inte ha ett urladdat batteri om det är friskt.Jag skulle gissa på att batteriet har gjort sitt.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Re: Efter vintervila
Postat: ons feb 29, 2012 18:53
av Roger.C
velasoraptor skrev:Du behöver inte programera om någonting för att byta batteriet mot ett nytt.Antingen så har du kortis i ditt batteri så det inte tar imot laddning.Batteriet är slut helt enkelt.Eller så har du något i bilen som drar ur batteriet.Med c-tech laddare inkopplad så ska du inte ha ett urladdat batteri om det är friskt.Jag skulle gissa på att batteriet har gjort sitt.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Hej igen. Hade batteri på ladd hela dagen idag. Mätning visade 13.4V??. Det kan ju vara trasigt ändå för bilen behöver väl en del kräm vid start. Ang omprog av fob så kan en del 97-99 behöva det enl Anders på vette av nån anl.Har gjort det förut när den varit strömlös. Får väl stoppa tillbaka o prova igen annars blir det ett nytt batteri. Tack för svar.
Re: Efter vintervila
Postat: ons feb 29, 2012 23:57
av Mickee
Låt antingen batteriet vila ett dygn och mät sedan vilospänning. Bör väl vara runt 12.7-12.8 med "vanligt" batteri och närmare 13 med batterier i stil med optima.
Kontrollera även spänning när du kopplat i batteriet i bilen.
Hade ett batteri som mätte bra ur bilen. Men hade knappa 12v när det satt monterat.
Provade faktiskt samma sak som du med ctek inkopplad och 3h timer varje dag. Det funkade inte, visade sig att ctek drar ström när den är inkopplad och ingen spänning på. Står i något av dokumenten som följer med...
Mvh Micke

Re: Efter vintervila
Postat: tor mar 01, 2012 0:21
av Mange_C5
Mickee skrev:Provade faktiskt samma sak som du med ctek inkopplad och 3h timer varje dag. Det funkade inte, visade sig att ctek drar ström när den är inkopplad och ingen spänning på. Står i något av dokumenten som följer med...
Mvh Micke

Håller med.
En Ctek är inte som andra äldre laddare. Den skall vara inkopplad hela tiden eller åtminstone i längre perioder, laddaren motionerar batteriet i cykler.
Kör du bara 3h påslaget åt gången så nekar man Ctekladdaren att arbeta som tänkt vid underhållsladdning, med följd att man dränerar batteriet.
Mitt tips är: Koppla in Ctekladdaren och glöm den sedan tills vintern är över.

Re: Efter vintervila
Postat: tis mar 13, 2012 11:25
av Straightster
Om batteriet är helt dött så kommer nog larmet gå när det bilen får ström igen. Hände mig när jag skulle titta till pärlan efter vintervilan och batteriet var helt tomt. Testade med att få igång bilen genom att hjälpstarta med Volvon hemma. Satte batteriladdaren (c-tec) och nån dag senare så var batteriet fullt igen. Nu underhållsladdar det och jag väntar på att gruset ska försvinna på våra vägar.
Re: Efter vintervila
Postat: tis mar 13, 2012 19:53
av Hejdarn
Jag gör precis som du och har en c-tek laddare som går 3 tim per dygn. Inte optimalt men det är det alternativ jag har. Jag vevade igång V8an i helgen och den startade som en klocka så det är inte metoden det är fel på. Mitt batteri är dock rätt nytt.

Re: Efter vintervila
Postat: sön mar 18, 2012 22:57
av azer666
Mitt batteri var dött förrförra vintern. Laddkablarna hade hoppat av utan att jag märkt det. Hände dock inget speciellt alls efter uppladdningen. Bilen gick precis som vanligt och inga konstigheter förutom keyfob programmering.
Re: Efter vintervila
Postat: ons mar 21, 2012 19:59
av Roger.C
Hej igen. Har nu laddat batteri med ständig ström. ctec visade att det fulladdat. Satte tillbaks o prova. Svaret från bilen var ett klick?. Kan det vara batterihaveri ändå? Eller solenoid?. Tacksam för svar.
Re: Efter vintervila
Postat: ons mar 21, 2012 21:12
av Ricky
Låter som batteriet möjligen kan vara slut, men det kan ju även vara så att du har kontaktproblem med + eller - kabel.
Kolla batteriet först, ladda det så C-Tec:en tycker att det är fullt, ta bort laddaren och mät batterispänningen med en multimeter.
Låt multimetern sitta kvar på batteriet och pröva att starta, se sedan om du fortfarande har samma spänning i batteriet efter startförsöket.
Har du inte samma spänning är batteriet dött.
//Ricky.
Re: Efter vintervila
Postat: ons mar 21, 2012 21:20
av Hejdarn
Låter onekligen som ett dött batteri men prova enl ovan.
Re: Efter vintervila
Postat: tor mar 22, 2012 19:35
av Roger.C
Hej. Uppdatering. Har nu ett fulladdat bat enl ctec. Enl bilens egen volt mät 12.8V. Med egen volt mätare 11.9. Vid start ögonblick 11.2??. Men helt plötsligt startade den??. Var på verkstad o frågade vad dom trodde. Dom sysslar med V8 or dagligen o han sa förmodligen startmotor. Men jag är mer inne på batt. Var hittar man batt till den?. Var på mekonomen men dom var osäkra. Dom har batt med startström på 710 men på mitt står 770 coldcrank. Vad tror ni? nytt batt?. Tips om var köpa batt.
Re: Efter vintervila
Postat: tor mar 22, 2012 19:38
av Roger.C
Oj glömde. När den stod på tomgång visade multimetern 14.2V
Re: Efter vintervila
Postat: tor mar 22, 2012 20:20
av Roger.C
Lite off topic kanske. Mange c5. Brukar din c5a stå parkerad på norrstrand i karlstad?. Jag är där rätt ofta o har sett en c5 där.
Re: Efter vintervila
Postat: tor mar 22, 2012 20:51
av Ubbe
Roger.C skrev:Hej igen. Har nu laddat batteri med ständig ström. ctec visade att det fulladdat. Satte tillbaks o prova. Svaret från bilen var ett klick?. Kan det vara batterihaveri ändå? Eller solenoid?. Tacksam för svar.
Hej! Idag så startade jag bilen

Har haft batteriet bortkopplat hela vintern allt fungerade perfekt tom radion hade kvar inst+nyckelminnet.
Jag hade också bara ett klick ljud

provade att vrida om nyckel 3gånger och då startade den utan problem.Jag kommer inte ihåg om jag var för snabb dom första gångerna.Det kanske var start motorn som hade fastnat eller så är det en säkerhets grej

Är det fler som har haft samma problem

Re: Efter vintervila
Postat: tor mar 22, 2012 21:15
av Roger.C
Vet inte. Skumt problem. Jag har samma som dej. Man får prova flera ggr.
Re: Efter vintervila
Postat: tor mar 22, 2012 21:19
av Roger.C
Om du läser detta Anders på vette. Är detta vanligt. Har du några tips i dette fall?
Re: Efter vintervila
Postat: tor mar 22, 2012 22:02
av Ubbe
Hej igen!
Jag kom på att jag gjorde fel när jag hade köpt bilen.
Jag missade det där med att kopplingen måste vara nedtryckt
Men jag tror nog inte att det var det problemet nu.
Re: Efter vintervila
Postat: lör apr 14, 2012 16:40
av Hejdarn
Hejdarn skrev:Jag gör precis som du och har en c-tek laddare som går 3 tim per dygn. Inte optimalt men det är det alternativ jag har. Jag vevade igång V8an i helgen och den startade som en klocka så det är inte metoden det är fel på. Mitt batteri är dock rätt nytt.

Kan kommentera nu att mitt batteri har dött och enligt laddaren är "unrecoverable". Nästa vinter blir det laddning med batteriet inomhus.