Feedback på hjälp från forumet
Postat: mån jan 16, 2012 22:33
Hej på er!
Läste tråd om aktiviteten på forumet och tänkte att jag borde återkoppla till er, vette.se och alla andra som var vänliga nog att ge goda råd när min C5 coupé 2002 plötsligt började ge felkoder. Jag hade varit på verkstan och de hade felsökt tills jag inte hade råd längre - slutsatsen de drog var att antingen fel på ECM eller kablaget till densamma. Med hjälp av era tips nollade jag felkoder och gjorde rent alla elkontakter jag kunde komma åt och körde sommaren 2011 och det gick bra tills jag drog på fullgas - då kom "check engine" lampan.
Nu under julledigheten när jag gjorde ren batterihållaren så skruvade jag loss den för att se så det inte suttit något dåligt batteri som läckt på kabelstammen eller på styrenheten (ECM) som sitter precis under batteriet. Inget läckage men när jag synade kabelstammen närmare så visade det sig att den skruv som håller batterihållaren hade legat mot kabelstammen och gnagt på denna. En sladd var nästintill av och gick helt av när jag lyfte upp härvan lite grand. Två sladdar var skavda men bara plasthöljet, den som var helt av är brun och den har jag nu lött samman + lagt krympslang på och de andra två eltejpade jag. Ett råd jag fick var att vänta med att byta ut ECM, och det var helt rätt! Tack alla som hjälpte mig och tack för ett bra forum!
Ps. Jag flygpendlar mellan Sthlm och Karlskrona, är sugen på att köra med Corvetten till sommaren, är det säkert att ställa den i Södertälje hamn tror ni? (Pendel sista biten).
Många hälsningar
hangus
Läste tråd om aktiviteten på forumet och tänkte att jag borde återkoppla till er, vette.se och alla andra som var vänliga nog att ge goda råd när min C5 coupé 2002 plötsligt började ge felkoder. Jag hade varit på verkstan och de hade felsökt tills jag inte hade råd längre - slutsatsen de drog var att antingen fel på ECM eller kablaget till densamma. Med hjälp av era tips nollade jag felkoder och gjorde rent alla elkontakter jag kunde komma åt och körde sommaren 2011 och det gick bra tills jag drog på fullgas - då kom "check engine" lampan.
Nu under julledigheten när jag gjorde ren batterihållaren så skruvade jag loss den för att se så det inte suttit något dåligt batteri som läckt på kabelstammen eller på styrenheten (ECM) som sitter precis under batteriet. Inget läckage men när jag synade kabelstammen närmare så visade det sig att den skruv som håller batterihållaren hade legat mot kabelstammen och gnagt på denna. En sladd var nästintill av och gick helt av när jag lyfte upp härvan lite grand. Två sladdar var skavda men bara plasthöljet, den som var helt av är brun och den har jag nu lött samman + lagt krympslang på och de andra två eltejpade jag. Ett råd jag fick var att vänta med att byta ut ECM, och det var helt rätt! Tack alla som hjälpte mig och tack för ett bra forum!
Ps. Jag flygpendlar mellan Sthlm och Karlskrona, är sugen på att köra med Corvetten till sommaren, är det säkert att ställa den i Södertälje hamn tror ni? (Pendel sista biten).
Många hälsningar
hangus