Sida 1 av 2

Beslutsångest däck

Postat: sön jan 15, 2012 16:32
av Fidde
Hej!!!

Jag har fått beslutsångest om vilka däck jag ska ha för att köra på bana och även kunna köra till banan.
Bilen är en Z06 08.

Alternativen är
1. Michelin pilot Sport PS2 ZP ( likadana som man kan få på nya ZR1 och Z06)

2. Michelin pilot sport cup ( utvecklade för Porsche och Bmw)

3. Hoosier R6 ( inte gatlegala, inte ens for highway i USA)

4. Toyo 888 (måste ha 18 tum runt om)

Någon som har kört på de olika alternativen?
Hur nära ligger Michelin pilot Sport PS2 ZP ett R däck?
Finns det fler alternativ i storlek till en Z06?

Re: Beslutsångest däck

Postat: sön jan 15, 2012 16:56
av Corinthian
Fidde skrev:Hej!!!

Jag har fått beslutsångest om vilka däck jag ska ha för att köra på bana och även kunna köra till banan.
Bilen är en Z06 08.

Alternativen är
1. Michelin pilot Sport PS2 ZP (likadana som man kan få på nya ZR1 och Z06)
2. Michelin pilot sport cup (utvecklade för Porsche och Bmw)
3. Hoosier R6 ( inte gatlegala, inte ens for highway i USA)
4. Toyo 888 (måste ha 18 tum runt om)

Någon som har kört på de olika alternativen?
Hur nära ligger Michelin pilot Sport PS2 ZP ett R däck?
Finns det fler alternativ i storlek till en Z06?
1. Michelin är mycket bra däck men ganska dyra. Jag kör på Dunlop SportMaxx GT som är väldigt prisvärda och är så nära ett r-däck man kan komma med ett gatdäck (1'30.1 som bäst på mantorp har jag kört med dessa)
2. Alla som jag känner till som har kört med Pilot Sport Cup säger att dom är värdelösa. Troligtvis för att dom egentligen är gjorda för Porsche och inte tunga ekipage som vettar
3. Hoosier är slicks och fungerar inte allt på blött underlag, så att ha dom till/från bana är inte det smartaste draget.
4. Du behöver inte köra 18" runt om för att köra Toyo. Det finns uppsättningar som funkar på 18/19" (Z06 orig) som även jag troligtvis kör på iår.. det finns även passande för 19/20"

Re: Beslutsångest däck

Postat: sön jan 15, 2012 20:10
av Fidde
Ska man köra Toyo och 19 tum bak får man nöja sig med 305/30/19, jag tycker det känns lite mycket att gå ner två dimensioner.
Jag körde Toyo på min C5 och var väldigt nöjd med dem.

Re: Beslutsångest däck

Postat: sön jan 15, 2012 23:33
av Corinthian
Fidde skrev:Ska man köra Toyo och 19 tum bak får man nöja sig med 305/30/19, jag tycker det känns lite mycket att gå ner två dimensioner.
Jag körde Toyo på min C5 och var väldigt nöjd med dem.
Toyo är lite bredare i stommen än andra däck så det kommer inte se så konstigt ut.
Marcus i Insane Racing kör 305/30/19 på 12" runt om på sin 900+ hästars C5'a och det funkar ju ganska bra.

Re: Beslutsångest däck

Postat: mån jan 16, 2012 19:10
av Fidde
Corinthian skrev:
Fidde skrev:Ska man köra Toyo och 19 tum bak får man nöja sig med 305/30/19, jag tycker det känns lite mycket att gå ner två dimensioner.
Jag körde Toyo på min C5 och var väldigt nöjd med dem.
Toyo är lite bredare i stommen än andra däck så det kommer inte se så konstigt ut.
Marcus i Insane Racing kör 305/30/19 på 12" runt om på sin 900+ hästars C5'a och det funkar ju ganska bra.
Jag tycker det borde ha betydelse för balansen i bilen att gå ner två dimensioner, det är ju dock mindre gummi i asfalten.
Du fick väl din bil understyrd när du gick ner en dimension fram.

Jag förmodar att du sänkt din bil, det ser riktigt lågt ut på bilderna.
Hur mycket har du sänkt?

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis jan 17, 2012 11:01
av Corinthian
Fidde skrev: Jag tycker det borde ha betydelse för balansen i bilen att gå ner två dimensioner, det är ju dock mindre gummi i asfalten.
Du fick väl din bil understyrd när du gick ner en dimension fram.

Jag förmodar att du sänkt din bil, det ser riktigt lågt ut på bilderna.
Hur mycket har du sänkt?
De uppgifter jag har fått från vette.se + andra som kör mycket bana så får man bäst balans i bilen om bakdäcken är 30mm bredare än framdäcken, efter genomför 4-hjulsinställning såklart.
305 i r-däck har ju bättre fäste än 325 i gatdäck.

Jag hade kraftiga problem med understyrning, sant!
Doch är min sänkt (max original) utan genomförd hjulinställning.. samt att jag hade 265'or på fram (skulle egentligen vart 295'or)...
Annars kan man ju bromsa lite tidigare men hur kul är det, hehe?

M v h
Andréas

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis jan 17, 2012 16:08
av 745
Fidde skrev:
Corinthian skrev:Marcus i Insane Racing kör 305/30/19 på 12" runt om på sin 900+ hästars C5'a och det funkar ju ganska bra.
Jag tycker det borde ha betydelse för balansen i bilen att gå ner två dimensioner, det är ju dock mindre gummi i asfalten.
Du fick väl din bil understyrd när du gick ner en dimension fram.

Jag förmodar att du sänkt din bil, det ser riktigt lågt ut på bilderna.
Hur mycket har du sänkt?
Kom ihåg Marcus har modifierat sin bil aerodynamiskt vilket påverkar balansen.
Ger inte sänkning:
ett ökat luftmotstånd (= lägre hastighet på rakorna) :?:
en större förskjutning av marktrycket beroende på hastighet (= växling mellan över & understyrning beroende på hastighet) :?:

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis jan 17, 2012 20:52
av Fidde
Men visst måste det optimala vara att bara bättra på greppet med typ r-däck lika mycket fram som bak på en bil som GM har testat och provkört för att få fram rätt däcksdimensioner?

De har ju faktiskt lyckats rätt bra!!! :D

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis jan 17, 2012 22:23
av Mange_C5
Fidde skrev:Men visst måste det optimala vara att bara bättra på greppet med typ r-däck lika mycket fram som bak på en bil som GM har testat och provkört för att få fram rätt däcksdimensioner?

De har ju faktiskt lyckats rätt bra!!! :D
Ja, GM har lyckats bra med balansen fram- bakbredd för gatdäck.
R-däck kräver andra vinklar för att funka optimalt, också om man kör samma dimensioner som GM har testat fram och valt att utrusta Corvetter.
Kör du hårt på bana med en bil som har GM setup så kommer du förmodligen sakna bredd fram och inte så mycket bak (om inte gasfoten är väldigt tung och okänslig).

Med hjulinställning, lufttryck osv så kan man kompensera för andra dimensioner och balansen i stort.

Om man kör r-däck med gatdäcksinställningar så är det lite som att elda för kråkorna då man inte utnyttjar bredden och breda r-däck kräver att man kör därefter om man skall kunna utnyttja de extra mm man eftersträvar.

Toyo R888 har mjuk rundad övergång från slitbana mot sida och kräver normalt bredare fälg än jämförbar däck dimension, nyttjad bredd minskar därför inte lika mycket som dimensionen vill påskina.

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis jan 17, 2012 23:02
av 745
Fidde skrev:Men visst måste det optimala vara att bara bättra på greppet med typ r-däck lika mycket fram som bak på en bil som GM har testat och provkört för att få fram rätt däcksdimensioner?

De har ju faktiskt lyckats rätt bra!!! :D
GMs tekniker har gjort ett kanon jobb (det är därför vi kör Corvette :D ).

I princip borde det bara vara att bättra på greppet både fram & bak lika mycket, men eftersom bilen inte är inställd efter det greppet, måste mycket utav deras jobb göras om för att få ut max.

Satsa på en uppsättning med gatgodkända däck annars kanske du inte ens får komma ut på banan.

Kom gärna förbi & titta/delta när vi kör Corette Cup på en bana nära dig :D

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis jan 17, 2012 23:19
av Fidde
Jo jag förstår också att att där är mycket att göra med inställningar, men det är inget jag kommer att laborera med.

Jag ska inte tävla utan köra ett par trackdays och köpa en omgång fälgar och däck med bästa möjliga grepp och balans.

Det är möjligt att greppet fram är det som ger vika först, vilket jag inte trodde, men då kan jag förså att man vill ha bredare fram

Re: Beslutsångest däck

Postat: ons jan 18, 2012 14:02
av 745
Fidde skrev:Jag ska inte tävla
Den har jag hört förut :mrgreen:
Kom förbi när vi kör CC, alltid kul att snacka däck & bankörning.
6 - 8 juli Knutstorp
11-12 augusti Anderstorp
8-9 september Falkenberg
Välkommen :D

Re: Beslutsångest däck

Postat: ons jan 18, 2012 21:48
av Fidde
Jag tackar för alla svar, men har nog fortfarande lite beslutsångest.
Om man nu kör Toyo och går ner två dimensioner bak, har någon räknat eller rent av kört med det så att det inte blir för mycket skillnad på rullomkretsen fram och bak? :?

Re: Beslutsångest däck

Postat: ons jan 18, 2012 22:59
av 745
Fidde skrev:Jag tackar för alla svar, men har nog fortfarande lite beslutsångest.
Om man nu kör Toyo och går ner två dimensioner bak, har någon räknat eller rent av kört med det så att det inte blir för mycket skillnad på rullomkretsen fram och bak? :?
Har du provat:http://wheels.corinthian.se/ :?:
Lycka till med däcken :D

Re: Beslutsångest däck

Postat: ons jan 18, 2012 23:35
av Fidde
745 skrev:
Fidde skrev:Jag tackar för alla svar, men har nog fortfarande lite beslutsångest.
Om man nu kör Toyo och går ner två dimensioner bak, har någon räknat eller rent av kört med det så att det inte blir för mycket skillnad på rullomkretsen fram och bak? :?
Har du provat:http://wheels.corinthian.se/ :?:
Lycka till med däcken :D
Man tackar :D

Re: Beslutsångest däck

Postat: tor jan 19, 2012 0:37
av Fidde
Då har man räknat lite och det innebär att man får gå ner en dimension fram också, då hamnar skillnaden pårullomkretsen på 3.5%.

Ska man behålla original fram så hamnar man på 2,4%.

Enligt Anders på Vette.se så ska det vara minst 3%.

Fin sida förresten, tack för tipset :D

Re: Beslutsångest däck

Postat: tor jan 19, 2012 10:43
av Corinthian
Fidde skrev:Då har man räknat lite och det innebär att man får gå ner en dimension fram också, då hamnar skillnaden pårullomkretsen på 3.5%.
Ska man behålla original fram så hamnar man på 2,4%.
Enligt Anders på Vette.se så ska det vara minst 3%.
Fin sida förresten, tack för tipset :D
Tackar! Jag har även lagt in funktionerna på http://www.teaminsaneracing.com/index.p ... d,3.0.html.

Ju mindre differansen är, ju snabbare slår anti-spin i. Corvetter har ca 4.3% i dif i rullomkrets mellan fram o bak.
Om man kör i "Competitive Mode" så ska det inte spela nån roll eftersom det bara är anti-sladd som är aktivt.

Jag hade samma rullomkrets fram & bak på en C5a en gång och den gick inte att köra alls utan att slå av anti-spinn...

Re: Beslutsångest däck

Postat: fre feb 17, 2012 21:55
av MatsC
Jag kör Michelin Sport Cup, utmärkta däck när de är uppe i temperatur. Ett utpräglat racegummi med snällare grepp än slicks. DVS de glider lite om man anstränger sig lite.

Passar inte när det är blött men funkar bra hem och från bana.

Mina dimensioner är 295 fram och 345 bak, i princip går det inte att få det att släppa om däcken är uppe i temperatur.

Lycka till!

Re: Beslutsångest däck

Postat: lör feb 18, 2012 0:11
av Fidde
Har kikat lite på sport cup, men enligt en del är det dåligt grepp.
Hur är livslängden då?

Re: Beslutsångest däck

Postat: mån feb 20, 2012 0:26
av sven erik
såg att dackonline hadde toyo racedäck nu i år...runt 5000 lakan styck

Re: Beslutsångest däck

Postat: mån feb 20, 2012 1:32
av Mange_C5
sven erik skrev:såg att dackonline hadde toyo racedäck nu i år...runt 5000 lakan styck
Vilka dimensioner tittade du på?
Tror att du kan hitta passande Toyo R888 däck för en femhundring-tusing mindre/styck

Re: Beslutsångest däck

Postat: mån feb 20, 2012 6:26
av sven erik
www.dackonline.se så kan du kolla själv 295 och 305 30 19 fanns m.m

Re: Beslutsångest däck

Postat: mån feb 20, 2012 9:15
av Mange_C5
Som exempel, racefactory.se listar de storlekarna du nämner till under 4000:-, hygglig skillnad i pris men det kan iofs vara annorlunda eller tvärtom i nån annan dimension så det allmäna rådet blir väl att det är värt att kolla runt för varje enskild storlek man tänker sig.

Re: Beslutsångest däck

Postat: mån feb 20, 2012 13:03
av Peter Anjou
Hejsan !

Eftersom däck är färskvara, så kan det ju vara "gamla"däck som är lite billigare !? Alla däck ska ju vara datumstämplade. Så man ska inte bara titta på priset utan också hur gamla däcken är. Alla borde få känna skillnaden mellan ett gammalt och ett nytt däck av samma fabrikat och typ. Det är stor skillnad, :shock: :roll: !!

Re: Beslutsångest däck

Postat: mån feb 20, 2012 15:12
av 745
Fidde skrev:Har kikat lite på sport cup, men enligt en del är det dåligt grepp.
Hur är livslängden då?
Grepp & livslängd beror på vilka däck du väljer, hur du ställer in bilen samt hur du kör, (det är inte svårt att köra slut på en uppsättning däck :( ).

Som exempel får man använda 8 st nya slicks per tävling i Carrera up & 14 st nya slicks / säsong i Camaro cup trots att bilarna väger nästan lika mycket & har samma effekt.

Michelin har en mängd olika däck för olika bilar & körning väljer man fel däck & ställer in bilen fel får man problem med grepp, livslängd m.m.

Om inte din däckhandlare kan hjälpa dig med att ställa in bilen & plocka fram ett däck som passar din körstil & plånbok, byt däckhandlare.

Det finns alltid däck med bättre grepp, men ska du få betydligt bättre grepp än ett R-däck valt efter dina önskemål får du välja slicks.

Re: Beslutsångest däck

Postat: mån feb 20, 2012 15:27
av Corinthian
Fidde skrev:Har kikat lite på sport cup, men enligt en del är det dåligt grepp.
Hur är livslängden då?
Pilot Sport Cup sitter ju original på Z06or från o med årets modell (2012)..
Här är en video när den spöar nästa års GT-R (2013) http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Vw3-vNxzRc

Med tanke på hur många testtimmar GM lagt ned på att besluta att dessa är bäst på en Corvette ska man nog inte dömma ut dom i förhand.
Dessutom sitter de ju på ZR1an om än dock i punkteringsfri version... ingen aning om de på Z06an åsså är EMT

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis feb 21, 2012 1:07
av zidewayz
Jag kör med Michelin Pilot Sport Cup Plus (+) bak vilket ska vara något annorlunda än icke plus...men jag vet inte om det stämmer dock. Sjukt nöjd med bettet på gatan när man fått upp lite temp..har inte hunnit prova på bana ännu..ska bli en trevlig ny sommar snart :)
Jag kör Z06 2006 Svensksåld.

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis feb 21, 2012 21:23
av Fidde
Corinthian skrev:
Fidde skrev:Har kikat lite på sport cup, men enligt en del är det dåligt grepp.
Hur är livslängden då?
Pilot Sport Cup sitter ju original på Z06or från o med årets modell (2012)..
Här är en video när den spöar nästa års GT-R (2013) http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Vw3-vNxzRc

Med tanke på hur många testtimmar GM lagt ned på att besluta att dessa är bäst på en Corvette ska man nog inte dömma ut dom i förhand.
Dessutom sitter de ju på ZR1an om än dock i punkteringsfri version... ingen aning om de på Z06an åsså är EMT
Jag tror nog att det är bra däck, men blev lite skeptisk när du nästan dömde ut dem tidigare i tråden.
De du hade hört från sa att de hade dåligt grepp och det var ingenting för tunga Vettar, men Vettarna är väl inte tyngre än Porsche

Re: Beslutsångest däck

Postat: tis feb 21, 2012 23:50
av Corinthian
Fidde skrev:Jag tror nog att det är bra däck, men blev lite skeptisk när du nästan dömde ut dem tidigare i tråden.
De du hade hört från sa att de hade dåligt grepp och det var ingenting för tunga Vettar, men Vettarna är väl inte tyngre än Porsche
Ja, jag var själv skeptisk till dom först men har sedan dess snackat med folk som kör dom på bana och är supernöjd med dom.. samt att jag nu vet att dom är originaldäck.
jag ska försöka få tag på ett set och prova... tyvärr är dom ju så satans dyra.

Jag tror porschar är lite lättare/motorsvagare än vettar men det är bara en gut-feelin' samt hörsägen

Re: Beslutsångest däck

Postat: ons feb 22, 2012 1:20
av 60z
Lite oklarheter om OEM däck här,,,,,
ZR1 OEM MPS2 zp, option MPSC zp.
Z06 OEM "nya" Good year,G2 zp, option MPSC zp, endast i 19-20 tum, samma som ZR1.
Mvh Tomas.