Sida 1 av 1
Separat Oljekylare
Postat: tis sep 20, 2011 15:36
av Mickee
Hejsan!
Tänkte göra lite förebyggande åtgärder i vinter. Blir nog en automatlåde-kylare från vette, verkar smidigt att montera.
Tänkte även montera kylare för motoroljan, då man ska åka en tripp genom Europa nästa sommar.
Någon som har något tips på kit, eller vad som behövs, hur stor kylare, distributions block osv osv.
Tack på förhand!
Mvh Micke
Re: Separat Oljekylare
Postat: tis sep 20, 2011 20:40
av fryx
Bra ide´med bättre kylning!!
Använder själv en 2-radig kylare med oljekyl för motorn, automatkylet har jag satt med egen fläkt under/fram med luft från bromskylintagen i fronten. Kan även styra kylet manuellt med knapp i kupe´n
Re: Separat Oljekylare
Postat: tis sep 20, 2011 21:34
av Mickee
Hejsan!
2radig? Hur långa är de raderna då?
Hur gick du ut olja, något speciellt oljeblock eller så?
/micke
Re: Separat Oljekylare
Postat: tis sep 20, 2011 22:02
av fryx
alltså dubbelt så "tjock" ett litet helsike att få ner men det går, oljan tar du ur blocket / oljefiltret med spunna slangar till kylaren, till transmissionen har du ju redan en liten kalle anka kylare, klipp och kona sen på med slangar till nya kylet.
Re: Separat Oljekylare
Postat: tis sep 20, 2011 22:14
av Mickee
Ah då förstår jag
Finns det ett block i motorn nu? Fick för mig att man fick köpa ett oljeblock från nån racing firma i usa?

Re: Separat Oljekylare
Postat: tis sep 20, 2011 22:17
av fryx
beror hur du köper kylaren, köper du hel sats ingår block slangar och allt- eller så köper du blocket separat
Re: Separat Oljekylare
Postat: ons sep 21, 2011 19:23
av 745
C5Z06 skrev:Skall du inte köra på höga varvtal längre stunder behövs ingen motoroljekylare. Det är framförallt vid bankörning den kommer till nytta. Hög fart på autobahn ger inte hög oljetemp (om du inte konstant kör på en låg växel). Jag har marchat i ~>200 km/h långa stunder och det märks inte på oljetempen. Det är höga varvtal som värmer oljan. Bara ett tips så du inte köper något i onödan.
Jag skulle kunna tänka mig att motorn ger ungefär dubbelt så mycket värme vid bankörning jmf med autobahn körning i 200, vid körning i 200 borde motorn dessutom få dubbelt så mycket kylluft jmf med bankörning med 100 i snitt. Det borde innebära att du har 4 ggr så stort behov utav kylning vid bankörning. (Från en som vet hur varm oljan kan bli vid hård bankörning

)
Re: Separat Oljekylare
Postat: ons sep 21, 2011 19:36
av MickeW
C5Z06 skrev:Skall du inte köra på höga varvtal längre stunder behövs ingen motoroljekylare. Det är framförallt vid bankörning den kommer till nytta. Hög fart på autobahn ger inte hög oljetemp (om du inte konstant kör på en låg växel). Jag har marchat i ~>200 km/h långa stunder och det märks inte på oljetempen. Det är höga varvtal som värmer oljan. Bara ett tips så du inte köper något i onödan.
Zo6 har ju oljekyl som standard, kanske därför det inte blir så varmt?
mvh
MickeW
Re: Separat Oljekylare
Postat: ons sep 21, 2011 21:19
av MickeW
Nej, den har ingen motoroljekylare standard. Den har en styrservooljekylare om det är den du tänker på?
Ja det är säkert den jag tänker på...tyckte att den var kopplad till motorn..får kika lite nogrannare nästa gång
mvh
MickeW
Re: Separat Oljekylare
Postat: ons sep 21, 2011 22:17
av Ubbe
Hej! Kolla på Manual filmen z06.43,15 minuter in i pgm,Där visar dom en extra oljekylare+Lite om motorn,i början på pgm

Re: Separat Oljekylare
Postat: ons sep 21, 2011 22:47
av Ubbe
Ämnet

var väl att kyla oljan i motorn??