Sida 1 av 1

Smallblock eller Bigblock

Postat: mån jul 11, 2011 23:26
av Magnus Norling
Om motorn inte är original i en C3, 68-71, hur kan man se (eller ta reda på) om det satt en smallblock resp. bigblock i den från början?

Magnus

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 9:10
av Chrippe
Chassienumret skulle jag tro ! I Blackbooken

/Christer

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 9:14
av Magnus Norling
Tyvärr så specificeras det inte i boken avseende 68-71.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 9:21
av Chrippe
Nä jag såg det !

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 9:30
av Ricky
Tank-lappen!

Vad det gæller delar som skiljer mellan SB och BB så kan ju allt bytas eller eftermonteras.

//Ricky.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 9:35
av Chrippe
Jag har hört att Bigblockarna orginal monterades det krängningshämmare bak från fabrik.

/Christer

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 9:38
av Ricky
Chrippe skrev:Jag har hört att Bigblockarna orginal monterades det krängningshämmare bak från fabrik.

/Christer
Japp, men alla ramarna har hålen før fæstena så det ær busenkelt att hænga dit en. :)

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 9:42
av Magnus Norling
Jag har funderingar själv på om en Bigblock-bil var kraftigare konstruerad i motorinfästningar eller ramen m.m. än en smallblock-bil?

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 9:44
av Chrippe
Det är samma Norling!

Jag har efter mont. krängninshämmare bak det är som du säger alla ramar har förberätt för det.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 10:13
av Magnus Norling
Det låter bra!
Då behöver man egentligen inte bry sig om det såvida man inte vill ha bilen helt original & då ser man det som vanligt på chassinumret.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 10:25
av Chrippe
Du kan ju göra som jag har gjort , ville ha både och. Satte i en smallblock m. bigblocksvrid en Sb 406cc. m.Vortec toppar , Extreme energi cam274H.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 10:30
av Magnus Norling
Ja, något sådant är jag nog ute efter!

Jag känner att jag är på väg in i en ny "tråd" nu så jag startar en ny i stället!

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 10:48
av Ricky
Magnus Norling skrev: Jag känner att jag är på väg in i en ny "tråd" nu så jag startar en ny i stället!
KUL!! :D

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tor jul 14, 2011 18:30
av Peter
Ett bra sätt är att titta om överfallen till drivaxlarna är av U-Bultstyp eller rejäla överfall.
BB-bilarna har rejäla överfall medans SB-bilarna har U-bultar över knutkorsen.
Visst kan det vara bytt,men sällan folk tänker på det.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: tis jul 19, 2011 10:55
av Stingray
Börja med att mäta tjockleken på krängningshämmaren bak. Smallblockarna har orginal tunnare material. Detsamma ser du på drivaxlarna.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: ons jul 20, 2011 9:02
av Turbojet
Hur grov är krängnigshämmaren bak på en BB? Vad jag fått veta så kom 3" drivaxlar
-72 på min -68BB sitter det 2,5" drivaxlar med överfall eller är det så att du menar
att det var grövre rör på BB? Jag frågade en konstruktör om varför dom bytte till
grövre drivaxlar -72 när effekten sjönk. Det svar jag fick var att det är ett sätt att spara in på material.
Pär

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: ons jul 20, 2011 9:12
av Ricky
Stingray skrev: Smallblockarna har orginal tunnare material.
Hadde verkligen basbilarna med SB krængningshæmmare bak som standard?

Var det egentligen inte bara den extrent ovanliga ZR1 som hadde det?

//Ricky.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: ons jul 20, 2011 11:30
av Ricky
Efter att ha kikat lite i dokumentationen kan jag inte se att Smallblock bilarna hadde någon krængningshæmmare bak som standard.

http://www.corvetteblogger.com/2008/09/ ... vette-ZR1/

In addition to the LT1, the ZR1 package included an M22 rockcrusher 4-speed heavy duty transmission, J56 Heavy duty power brakes, transistorized ignition, special aluminum radiator and a suspension that included special springs, shocks and front and rear stabilizer bars.

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: ons jul 20, 2011 11:32
av Ricky
Som det ser ut var det endast ZR1 och BB som hadde bakre krængningshæmmare orginal.

http://www.lt-1.com/details-specifications/

With the addition of the aftermarket rear sway bar (standard on the big blocks that year)

Re: Smallblock eller Bigblock

Postat: ons jul 20, 2011 11:36
av Ricky
GM:s eget specsheet før bakvagnen.

Detta tæcker inte ZR1 option.

Bild

Hær ser du grovlekarna på de fræmre krængningshæmmarna SB/BB (Stabilizer bar).

Bild