Batteripols-adapter
Postat: sön apr 24, 2011 21:01
Har någon provat Norrlands Customs sido till topp-pols adapter? Ett nytt batteri kostar ju ungefär 2000:- och verkar ändå inte överleva så många vintrar i ide så jag skulle vilja hitta ett enkelt sätt att få i något från Biltema eller liknande...
Det verkar som om + kabeln kan bli lite för kort när anslutningarna hamnar högre upp.
Mitt AC Delco ACD75-60 batteri (som påstods vara nytt när jag köpte bilen i våras) verkar ha avlidit i vinter trots (eller möjligen tack vare) att jag regelbundet laddat det med en CTEK laddare. Större delen av vintern lyste laddaren grön och glad efter ett par timmar och jag lät den inte vara på mer än något dygn (fler bilar att pyssla om när jag kom ihåg, annars skulle den få vara konstant inkopplad) men framåt vårkanten lät jag den vara på ett par dagar i sträck och då började det lukta... bajs helt enkelt! Vätgas är ju luktfri men kan den ta med sig svavel eller vad är det frågan om?
Efter det här så provade jag några gånger för att verifiera att det inte var en slump och varje gång började det stinka efter några timmar. När jag skulle premiär-starta bilen i förrgår var den helt död. (10,3V över polerna) Efter ett dygns laddning (och stank) var spänningen uppe på 10,8. Jag testade laddaren på min Saab och den höjde spänningen från 11,8 till 12,6 på ett par timmar så det verkar som om en cell har tröttnat i Delco batteriet snarare än att laddaren skulle ha muppat ur.
Går det att fylla på vatten i ett sånt här batteri? (Brukar iofs. inte hjälpa men värt ett försök.) Det verkar helkapslat och jag har inte hittat något trots idogt surfande...
Det verkar som om + kabeln kan bli lite för kort när anslutningarna hamnar högre upp.
Mitt AC Delco ACD75-60 batteri (som påstods vara nytt när jag köpte bilen i våras) verkar ha avlidit i vinter trots (eller möjligen tack vare) att jag regelbundet laddat det med en CTEK laddare. Större delen av vintern lyste laddaren grön och glad efter ett par timmar och jag lät den inte vara på mer än något dygn (fler bilar att pyssla om när jag kom ihåg, annars skulle den få vara konstant inkopplad) men framåt vårkanten lät jag den vara på ett par dagar i sträck och då började det lukta... bajs helt enkelt! Vätgas är ju luktfri men kan den ta med sig svavel eller vad är det frågan om?
Efter det här så provade jag några gånger för att verifiera att det inte var en slump och varje gång började det stinka efter några timmar. När jag skulle premiär-starta bilen i förrgår var den helt död. (10,3V över polerna) Efter ett dygns laddning (och stank) var spänningen uppe på 10,8. Jag testade laddaren på min Saab och den höjde spänningen från 11,8 till 12,6 på ett par timmar så det verkar som om en cell har tröttnat i Delco batteriet snarare än att laddaren skulle ha muppat ur.
Går det att fylla på vatten i ett sånt här batteri? (Brukar iofs. inte hjälpa men värt ett försök.) Det verkar helkapslat och jag har inte hittat något trots idogt surfande...