Sida 1 av 2

Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: fre nov 19, 2010 17:33
av dannec5
Lite sugen på att slänga på Toyo R888 på bilen till våren, men finns givetvis inte i samma dimensioner som ska vara på bilen.

Bak är det närmaste 295 30 18, funkar det eller kommer det se knepigt ut/bli nått knas med Active handling?

Fram finns 255 40 17 eller 275 40 17 att få tag på..

Nån som vet vad man ska köra?

Finns det andra R-däck i rätt dimensioner kan det också vara intressant..

Mvh Danne

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: lör nov 20, 2010 6:26
av Miraculix
Varför bara 295 bak? Jag planerar att köra med 18" bakdäck fram också pga. den relativt låga vikten på z06 speedline fälgarna och har planerat 285 fram och 315 bak som enligt Toyo är optimalt för dom fälgarna. Kör så brett som fälgarna tillåter så du får ner mer gummi i marken.

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: lör nov 20, 2010 6:31
av Miraculix
http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888
Klicka på "Sizes and Specifications"

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: lör nov 20, 2010 11:13
av dannec5
Jo, det kan hända att det blir så ifall det inte finns i rätt dimension, men då tror jag att 295 30 18 ligger närmast tillhands..

och fram förmodligen då 255 40 17..

Blir inget knas med nå active handling eller så? har för mig ja läst nått om att man ej fick ändra rullomkretsen för mkt..?

Mvh Danne

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: mån nov 22, 2010 19:08
av GP
En kompis till mig har en C5 FRC, han kör med 285/30-18 fram och 315/30-18 bak. Funkar hur bra som helst.

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tis nov 23, 2010 12:09
av 745
Miraculix skrev:Varför bara 295 bak? Jag planerar att köra med 18" bakdäck fram också pga. den relativt låga vikten på z06 speedline fälgarna och har planerat 285 fram och 315 bak som enligt Toyo är optimalt för dom fälgarna. Kör så brett som fälgarna tillåter så du får ner mer gummi i marken.
Hej Thomas!
Inge fel med mycket gummi i marken :twisted: om man kan ställa in bilen och ska köra på en slät bana, jag skulle gissa att på du kan spara någon sek/varv :D , men på gatan kan bilen spåra i ojämnheter & upplevas nervös :( .

Så om du vill att bilen ska gå bättre på bana, bredare däck med lägre profil, agressivare chassiinställningar & om du vill att den ska gå bättre på gatan smalare däck med högre profil & snällare chassiinställningar.

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: ons nov 24, 2010 23:06
av Mange_C5
dannec5 skrev:Jo, det kan hända att det blir så ifall det inte finns i rätt dimension, men då tror jag att 295 30 18 ligger närmast tillhands..

och fram förmodligen då 255 40 17..

Blir inget knas med nå active handling eller så? har för mig ja läst nått om att man ej fick ändra rullomkretsen för mkt..?

Mvh Danne
Står inte i klarspråk men jag antar att du tänker köra med 9,5 x17 och 10,5 x 18 fälgar?
Det har tidigare blivit konstaterat att 2,5% eller större rullomkrets bak funkar.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ullomkrets
Annars så går det ju alltid att stänga av barnvakten så slipper du fundera på rullomkrets.. :wink:
Brett är bra så länge man får upp tempen, ställer också högre krav på hjulinställningarna om man vill ha jämn temp och nyttja bredden och det potentiella greppet fullt ut.

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tor nov 25, 2010 0:20
av Ralph
Hej,
jag har hittills kört r-däck (Kumho och Toyo) i dimensionerna: 275/40-17", 315/30-18"

Det ser inte snyggt ut, faktiskt - 3,9% mindre diam. bak än fram men tractionsystemet klarar detta i "Competitive mode". I "allt på" jobbar bakbromsarna mycket. Jag ser inga problem med att köra i Competitive mode på bana bara bra om man tar i för hårt.....

Med original Z06-fälgar, 9,5" / 10,5" vore idealet:
275/40-17" resp. 305/35-18" det finns R888 i dom dimensionerna på Toyos hemsida men jag har inte hittat 305/35-orna hos ngn däckleverantör på nätet.

Kör man bredare fram tar det emot i bromskylarslangarna och för breda däck ger generellt sannolikt sämre grepp för att det blir svårare att få upp ordentlig temperatur. Säg gärna att jag kör för sakta men det är min erfarenhet att det skall vara hyggligt varmt på banan och man får köra ordentligt hårt om man skall nå upp till Toyos rekommenderade temperaturer.

För låg profil, 30, är heller inte speciellt lyckat enligt SpeedLab killarna, de rekommenderar faktiskt 40 profil för att kunna utnyttja däcket och fjädring bra.

Är det ngn här som vet var man kan hitta 305/35-18" R888 däck :?:

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tor nov 25, 2010 16:41
av 745
Ralph skrev:Det ser inte snyggt ut, faktiskt - 3,9% mindre diam. bak än fram men tractionsystemet klarar detta i "Competitive mode". I "allt på" jobbar bakbromsarna mycket. Jag ser inga problem med att köra i Competitive mode på bana bara bra om man tar i för hårt.....
Barnvakten är inte alls så dum som många tror (om man inte ska drifta :lol: ) det gäller bara att bli så bra så att man kan köra precis så att den inte stänger av och om man inte är så duktig kanske man ska ha den på.....
Om man ändrar förhållandet mellan hjulens rullomkrets, tror väll barnvakten att hjulen slirar lite hela tiden & tillåter mindre verkligt slir eller hur fungerar det :?:

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tis nov 30, 2010 10:33
av dannec5
Har också sett att det ska finnas 305 35 18 i dimension på r888.. om någon vet vart man kan få tag på dem så vore de kanon!

Mvh Danne

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: ons dec 22, 2010 22:04
av Corinthian
dannec5 skrev:Blir inget knas med nå active handling eller så? har för mig ja läst nått om att man ej fick ändra rullomkretsen för mkt..?
Det ska vara ca 4% skillnad i rullomkrets mellan fram o bakdäck. Så länge som du har det spelar dim/bredd ingen roll.
Använd min räknesnurra i min signatur. Räkna på originaldimensionerna först så ser du exakt hur mycket det ska diffa.
Man kan sedan gå +/- 1% men inte mer om du vill vara säker på att active handling ska lira.

Jag hade 2% fel på min C5'a och då sket det sig... bilderna efter krashen finns på min garagetsida, haha

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: fre jan 07, 2011 8:31
av dannec5
Nu har jag hört mig för hos jrm om r-däcken 305 35 18 och tydligen säljs dessa endast i USA och är ej e-märkta.

Nån som vet något annat bra däck? r-däck behöver det inte vara men helst nått med hård stomme..

Mvh Danne

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: mån jan 10, 2011 14:11
av 745
Har kört gata & lite konbana med Michelin Pilot Sport och varit mycket nöjd med dom :D
Dock har dom inte så hård stomme = tystare & behagligare vid gatkörning.

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: mån jan 10, 2011 17:12
av Corinthian
dannec5 skrev:Nån som vet något annat bra däck? r-däck behöver det inte vara men helst nått med hård stomme..
Jag kan rekommendera Dunlop SportMaxx GT. Riktigt bra däck som jag vet även används i Mellansvenska Långloppsserien...
Det behöver inte vara hård stomme men däremot bör du köpa däck som är förstärkta (reinforced).. i synnerhet om du har låg profil

Michelin Pilot Sport PS2 är även bra. Likaså Pirelli P-zero & Bridgestone Potenza.
Jag har även hört att Vredestein Ultrac Sessanta är helt ok.

Dessa är dock inte klassade som "R-Däck".. men Michelin PS2 & Dunlop SportMaxx GT är det närmsta man kan komma med gatdäck

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tis jan 11, 2011 17:04
av dannec5
Ringde tidigare idag till Gummihuset.se och frågade specifikt efter däck som liknade R-däck i stommen, alltså hårda.

Fick då till svar att Bridgestone Potenza RE050A är det däck som är hårdast i stommen, samt är ett däck med bra grepp, dock har det fått lite klagomål på grepp i regnväder, men för mig så spelar det absolut ingen roll bara det är bra på torr asfalt.

Mvh Danne

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tis jan 11, 2011 23:33
av Ralph
Ett riktigt bra däck som inte heller säljs i sverige är Firestone Wide Oval. Finns i C5 Z06 dimensioner och får bra betyg i USA. Inget race däck men "most bang for the buck" på gatan.

Kolla in Tirerack.com, även med tull/moms/frakt lönar det sig att ta hem dessa däck till sverige.
Har handlat därifrån utan problem, vi var 3 som gick samman och det blev klart billigare än här hemma.

Danne,
Var hade du sett Toyo 305/35/18 i USA? Förstår dock inte varför just denna dimension inte skulle va e-märkt? Räcker det inte med "DOT" märkning eller vad är det för skillnad :?

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: ons jan 12, 2011 0:50
av dannec5
Ralph:

Det var det svaret jag fick av JRM när jag frågade om det gick att få tag på 305 35 18, han mailade då Europa Sheriffen och frågade fick exakt detta till svars:

Svar från leverantören:
Då har jag fått ett svar från toyos europa chef på 305/35R18 R888 : Tillverkas ej med e-märkning (men finns i USA).

Jag hittade dimensionen när jag surfade runt, har för mig att det vara på toyos hemsida, en lång lista med alla dimensioner.

Edit: Sökte lite snabbt och hittade dessa sidor direkt:
http://www.performanceplustire.com/tire ... roxes-r888
http://www.tiresdirect.net/TOYO_Proxes_ ... _P4211.cfm

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tor jan 13, 2011 17:21
av dannec5
Toyo R888 finns i dimension 315 30 18, rullomkrets blir 203 cm istället för original 208cm.. Funkar detta tror ni?

Kommer det se konstigt ut tror ni iom att profilen blir lägre..

Mvh Danne

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tor jan 13, 2011 18:29
av Corinthian
dannec5 skrev:Toyo R888 finns i dimension 315 30 18, rullomkrets blir 203 cm istället för original 208cm.. Funkar detta tror ni?

Kommer det se konstigt ut tror ni iom att profilen blir lägre..

Mvh Danne
det funkar så länge som skillanden i rullomkrets mellan fram & bak är den samma som med orig. dimensionerna (ca 4.3%).
kolla på min räknesnurra i signaturen så får du se exakt vad profilen blir

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: mån jan 17, 2011 3:32
av 62an
Bilen är mindre känslig för rullomkretsen än folk tror. Med detta menar jag att det inte måste vara exakt som från fabriken. Jag har kört med ett antal olika dimensioner som t ex följande utan några som helst problem:

275/40-17 Fram, 315/30-18 bak
275/40-17 fram, 335/30 18 bak
295/30-18 fram, 305/30-18 bak (Hoosier)
285/30-18 fram, 315/30-18 bak (kör detta just nu, Toyo R888)

Vill du köra Toyo R888 rekommenderar jag 275/40-17 och 295/30-18. Självklart kan du köra bredare, men max 295 fram och 335 bak med original offset. Har du spacers kan du eventuellt köra bredare. Eller installera mini tubs.

Framhjulen ska ha lite mindre rullomkrets än bakhjulen. Toleransen kan skilja mellan bilar.

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: mån jan 17, 2011 8:10
av dannec5
Okej! Det ser inte knepigt ut på bilen med 295/30 18 bak då? profilen blir ju bra mycket lägre..?

Mvh Danne

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: mån jan 17, 2011 14:22
av 62an
Jag tycker inte att någon av däckskombinationerna sett konstig ut. Om du passar på att justera bilens höjd också, så kan du få det att se riktigt bra ut. Avgör själv om det ser konstigt ut...

Kommer inte ihåg vad jag har här... Troligen 275/40-17 och 315/30-18
Bild

Den senaste kombon med Toyo R888, 285/30-18 fram och 315/30-18 bak.
Bild

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: tis jan 18, 2011 17:45
av 745
dannec5 skrev:Kommer det se konstigt ut tror ni iom att profilen blir lägre..

Mvh Danne
Smaken är delad, en del föredrar bilen maxsänkt med stora tunga bling-blingfälgar & gummiband, själv föredrar jag 62ans look. Dessutom brukar han vara en utav de snabbare på banan så att välja samma som honom är nog inte helt fel om du vill ha en snabb bil.

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: fre apr 01, 2011 14:08
av dannec5
275 40 17 fram samt 295 35 18 bak bör fungera bra för antisladd osv?

Några invändningar mot det?

Mvh

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: fre apr 01, 2011 15:24
av Bengt
Vad har du för fälgar ? Du kan ju inte kränga på 275 fram på en 8.5" fälg. Då krävs det 9.5".
De dimensioner du specat kräver 9.5" fram resp 10.5" bak .
Däcken bak skall vara 2-5% större rullomkrets(sök bland trådarna).

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: fre apr 01, 2011 17:20
av dannec5
Har original z06 fälgar både bak å fram... original sitter där 265 däck, bredden på framfälgarna vet jag faktiskt inte..

mvh

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: fre apr 01, 2011 18:08
av 745
dannec5 skrev:Har original z06 fälgar både bak å fram... original sitter där 265 däck, bredden på framfälgarna vet jag faktiskt inte..

mvh
Enligt http://wheels.corinthian.se/ är storleken på fälgarna:
C5 Corvette Z06 17x9.5 front
C5 Corvette Z06 18x10.5 rear

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: fre apr 01, 2011 20:02
av velasoraptor
Jag kör i år med Micheline super cup 265X35x18 fram och dom nya Micheline super sport 305X30X19 bak.305orna är bra så breda.Hela 32,5 cm över anläggningsytan.Så man fattar inte hur dom räknar bredden ibland.Alla fyra däcken är också jäkligt mjuka.Så det blir intressant och se hur länge dom håller. Av det lilla jag hunnit provat dem så är dom sliskigt hala kalla.Men när man fått värme i dom verkar greppet helt suveränt fast det var +5g när jag var ute.Jag ska ge detta en chans i år.Även om 19 tum är lite stort och ökar vikten lite.Super cup däcken ska ju vara ett av dom snabbaste R-däcken på torr bana.Vi får väl se.Tvärt om vid regn haha.Annars får man väl gå tillbaka till orginal C5 Z06 fälgarna.

Kenta C5 Z06 Ls7 427a

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: sön apr 03, 2011 11:05
av 745
velasoraptor skrev:Alla fyra däcken är också jäkligt mjuka.Så det blir intressant och se hur länge dom håller. Av det lilla jag hunnit provat dem så är dom sliskigt hala kalla.Men när man fått värme i dom verkar greppet helt suveränt fast det var +5g när jag var ute.Jag ska ge detta en chans i år.Super cup däcken ska ju vara ett av dom snabbaste R-däcken på torr bana.Vi får väl se.Tvärt om vid regn haha.Kenta C5 Z06 Ls7 427a
Smakar det så kostar det, tyvärr blir det dyrt med bra fäste men det är en fantastisk känsla och man blir lätt beroende.
Att prioritera torr grepp framför våt grepp är tycker jag är helt rätt på Corvetten hur ofta pressar man den när det är vått :?:

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Postat: sön apr 03, 2011 12:06
av velasoraptor
Hejsan Göran!! Det var lite så jag tänkte.Man åker ju inte mycket i vått om man inte är tvungen.Funderar på att byta mina redan nya fälgar imot OZ Ultraleggera HLT.Inget fel på dom nya jag har.Snygga är dom också.Men jag vill komma ner i så mycket ofjädrad vikt som möjligt.Även om dom nyinköpte fälgarna är bland det lättare i sitt slag.Ska bestämma mig i veckan.Då blir mina 11X19 och 9,5X18 gloss black C6 2008 split spoke fälgarna till salu efter bara 4 mil haha.Man är ju snurrig i roten ibland.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a (under inkörning)