Sida 1 av 1
Tändinställning
Postat: sön aug 29, 2010 16:11
av Anders_H
Corvette 72 med automatlåda
Har en HEI fördelare med vakuum vilken tändiställning ska jag ha?????
Har problem med att bilen att den dör helt när jag trycker gasen i botten vid stillastånde gaspådrag...
Har en 350 med som är strokad till 383 med rullcam 230/ 050" och aluminium toppar som flödar 195...
Är det någon som har några förslag på vad som är fel.....
Tackar på förhand....
/Anders
Re: Tändinställning
Postat: sön aug 29, 2010 16:23
av Mr. Beam
Med den kammen kan du prova med 16+20+16. Är det en original HEI får du förmodligen hitta på ett sätt att begränsa det mekaniska tillskottet och förmodligen även vacuumet.
Kolla över så att din accpump fungerar.
mvh
/ Mr. Beam
Re: Tändinställning
Postat: sön aug 29, 2010 18:35
av Anders_H
Behöver man ha vakuumet inkopplat ..för det finns ju fördelare med eller utan vakuum...hur påverkar det motorn gång ????
/Anders
Re: Tändinställning
Postat: sön aug 29, 2010 20:23
av StingrayRacing
Hej,
Skulle använda vakumet om jag vore du. Det ger svalare gång och bättre bränsleekonomi.
Ta bort vakumslangen när du ställer tändningen bara

. Kör motorn varm, dra sen upp motorn till 3.000 varv.
Ställ tändningen till 36 grader vid det varvtalet. (Dra ner motorn på tomgång när du vrider fördelaren).
Kolla så att du inte får ännu högre tändinstaällning vid ännu högre varvtal...
Sätt tillbaka vakumet och åk en testsväng. Hör du spikningar måste du reducera tändningen ett par grader.
Annars förstör du vevlagrena..
Prova sen igen.
"Dör" vid gaspådrag så kan du kolla detta (Holley förg.):
-inga glapp i länkagen till accpumparna.
-att du har friska backventiler i accpumpshusen (röda "paraplyn"). Om du har den lilla metallkulan, skulle jag råda dej att byta..
-att ge fettare blandning på tomgångskruvarna.
-att sätta dit olika accpumpskurvor (Den röd/rosa nr 330 på skruv 2 ger mest på primären och du ska ha en brun nr 336 för 50cc på sekundären)
-sätta dit större accpumps-spridare/squirter, så att den kommer mer soppa på en gång.
-Justera primärrspjällen i viloläget till rätt höjd på slotet och sedan ställa tomgången på sekundärsidan (skruv på undersidan(?!) på passagerarsidan)
om det behövs (Jag tror att Lars Grimsrud har angett höjden i sina memoarer
Kan även vara att du behöver högre stallpeed på automaten.
//Lasse
Re: Tändinställning
Postat: mån aug 30, 2010 9:13
av Anders_H
Jag har edelbrock 750 , kan det vara fjädrarna till nålarna som är fel styrka på ??? har ett vacuum på 12-14 på tomgång...
Ska dom nålarana öppna vid fullt gaspådrag eller när öppnar dom???
Re: Tändinställning
Postat: mån aug 30, 2010 22:45
av Ricky
Då vakumet i insuget är lågt (full gas) trycker fjädern nålen upp och mer bränsle passerar munstyckena.
Du känner säkert till att det finns olika hårda fjädrar för att fin-tuna blandningen på alla varvtal.
En viktig sak som jag själv råkat ut för är att kolla så motorns vakum är tillräckligt för att dra nålarna helt ner på tomgång och HÅLLA dom nere.
Jag råkade efter ett kambyte ut för att nålarna bara stog och "hoppade" med den följden att blandningen blev tokfet.
Man kände hur nålarna "tickade" om man la fingrarna på locken då motorn gick på tomgång.
Fanns det inte med någon rekomendation om vilka fjädrar som skulle användas vid vilket vakom då du köpte förgasaren?
Kolla annars Edelbrocks hemsida om de har ett dokument som kan laddas ner.
Re: Tändinställning
Postat: mån aug 30, 2010 23:00
av Ricky
Om motorn dör då du "kliver på" så låter det som det kan vara accpumps relaterat.
Dessa förgasare har väl accpump av "cykelpumps-typ" och dessa är känsligare för slitage än tex Holleys membranpumpar.
En slut (internt läckande) accpump ger kanske inte den mängd bränsle som behövs för att ge liv i maskinen.
Själv gav jag faktiskt upp min Carter (som förgasarna då hette) och bytte till en holley i stället efter att jag inte lyckats få ordning på de hoppande nålarna.
Jo, det var kanske en lite för enkel väg att gå men så blev det.. -Och det blev skillnad.
Har din motor alltid uppfört sig på detta vis eller har det kommit succesivt eller momentant?
Re: Tändinställning
Postat: mån aug 30, 2010 23:20
av Ricky
Börjar jag bli tjatig nu..?
Detta bla står i Edelbrocks egen "Owner Manual" (PDF) som du hittar här:
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... manual.pdf
Long Duration Camshaft
If the engine has a fairly radical camshaft it may require an excessive amount of throttle opening for idle and/or have low idle vacuum levels. Either condition can lead to poor levels of
adjustability and erratic idles.
• Another fix for the above condition is to run as much spark advance as possible at idle. If the distributor is fitted with a vacuum advance unit, connect it directly to manifold
vacuum. If you are not able to employ vacuum advance for some reason, then the mechanical curve should have a low limit, which will allow you to use plenty of initial spark advance.
• Measure the manifold vacuum at idle. If it is below 7" Hg, there is a good chance that the Metering Rods are in the up (rich) position. When combined with a high idle air rate this can
cause the Nozzles to discharge fuel at idle. Use a weaker Step-Up Spring (see section on Step-Up calibration) to keep the Rods down at idle. With some cams, a stiffer spring (pink or
silver) is necessary. Experimentation is the best way to determine which is best for your application.