Sida 1 av 1
Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: ons aug 04, 2010 17:33
av hangus
Hej på er!
Läste om hög laddspänning här på forumet, det slog ut styrboxen på min C4. Generatorn laddade för mycket. Kostade mycket att byta! Grejen är att jag sedan köpte en C5 och nu har den styrenheten blivit utslagen!? Men laddningen har jag inte kollat mer än att den ger ok värden när man kör. RT Jonsson i Jönköping felsökte bilen i fem timmar i dag och kom fram till att det med största säkerhet är styrenhet som är kaputt. Kolla gärna min tidigare tråd om man kan läsa felkoder i C5 display. Ett byte av styrenhet kostar tio papp så nu ställer jag av bilfan. Det känns konstigt att jag råkar ut för samma fel som jag hade på min C4, dvs byte av styrenhet? Är det jänkarna som är kassa på elektronik eller? Min C5 har gått 4000 mil. C4 hade gått 11000 mil.
Suck...
Kan någon förklara så känns det lite lättare!
hangus
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: ons aug 04, 2010 17:45
av Vettemannen
hangus skrev:Hej på er!
Läste om hög laddspänning här på forumet, det slog ut styrboxen på min C4. Generatorn laddade för mycket. Kostade mycket att byta! Grejen är att jag sedan köpte en C5 och nu har den styrenheten blivit utslagen!? Men laddningen har jag inte kollat mer än att den ger ok värden när man kör. RT Jonsson i Jönköping felsökte bilen i fem timmar i dag och kom fram till att det med största säkerhet är styrenhet som är kaputt. Kolla gärna min tidigare tråd om man kan läsa felkoder i C5 display. Ett byte av styrenhet kostar tio papp så nu ställer jag av bilfan. Det känns konstigt att jag råkar ut för samma fel som jag hade på min C4, dvs byte av styrenhet? Är det jänkarna som är kassa på elektronik eller? Min C5 har gått 4000 mil. C4 hade gått 11000 mil.
Suck...
Kan någon förklara så känns det lite lättare!
hangus
Med styrenhet....menar du ECM:en då eller? Vad händer? Hur fungerar bilen om den nu fungerar över huvud taget? Tacksam för svar!!
/Benny
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: ons aug 04, 2010 20:24
av hangus
Jo det är ECM. Det som händer är att motorn får för mycket bränsle, framförallt på en av cylindrarna, styrenheten fixar inte att blanda bränsle och syre, ungefär som en dåligt inställd förgasare. Det som händer är att bilens motor kränger när datorn blandar fel, känns som om motorn håller på att lägga av helt, inträffar när motorn är varm, på tomgång, bara att stänga av. Det är inte alls den pigga motorn som satt i när jag köpte bilen, för att köra hem bilen låg jag på ganska hög hastighet, det kändes som om den gick jämnare i 170...Men så var jag förbannad också! Det enda jag vet som är gemensamt är att jag hade en Cteck puls laddare på C4, samma flyttade jag över till C5 och det är den enda gemensamma nämnaren emellan bilarna. Men jag har kopplat allt rätt och på verkstaden sa de att detta fel på styrenheten har inte med laddningen av batteriet att göra. Men vad vet jag? Vore bra om flera som har koll på detta kan delta i diskussionen, jag känner att mitt förtroende för "the heartbeat of America" är på väg att erodera med en hastighet av fyra tusen mil, dvs samma som färddatorn i min bil...Bildatorn/styrenheten kan verkstaden byta men förtroendekapitalet är inte líka lätt att ersätta.
Anser hangus

Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: ons aug 04, 2010 21:31
av Vettemannen
hangus skrev:Jo det är ECM. Det som händer är att motorn får för mycket bränsle, framförallt på en av cylindrarna, styrenheten fixar inte att blanda bränsle och syre, ungefär som en dåligt inställd förgasare. Det som händer är att bilens motor kränger när datorn blandar fel, känns som om motorn håller på att lägga av helt, inträffar när motorn är varm, på tomgång, bara att stänga av. Det är inte alls den pigga motorn som satt i när jag köpte bilen, för att köra hem bilen låg jag på ganska hög hastighet, det kändes som om den gick jämnare i 170...Men så var jag förbannad också! Det enda jag vet som är gemensamt är att jag hade en Cteck puls laddare på C4, samma flyttade jag över till C5 och det är den enda gemensamma nämnaren emellan bilarna. Men jag har kopplat allt rätt och på verkstaden sa de att detta fel på styrenheten har inte med laddningen av batteriet att göra. Men vad vet jag? Vore bra om flera som har koll på detta kan delta i diskussionen, jag känner att mitt förtroende för "the heartbeat of America" är på väg att erodera med en hastighet av fyra tusen mil, dvs samma som färddatorn i min bil...Bildatorn/styrenheten kan verkstaden byta men förtroendekapitalet är inte líka lätt att ersätta.
Anser hangus

Är det så att motorn går bra upp till c:a 45-50 grader... ung. 100 grader farenheit? I denna temperatur övergår den öppna loopen med förinställda värden att avslutas med att datorn tar över i den s.k. stängda loopen och motorn går like shit!!!!! Så har jag iaf.
/Benny
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: ons aug 04, 2010 21:46
av Bengt
Lamdasonderna ?
Ta reda på vilka koder bilen slänger ur sig. Sök i forumet hur.
PS. En ECU kostar 85$ på Ebay, blir inte 10000...
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 05, 2010 9:31
av hangus
Tack Bengt för tips om e-bay! Gick direkt in och kollade, hittade en för:
Corvette 2000 00 LS1 Engine Computer PCM ECM 9354896
Programmed to your VIN # for an exact vehicle match
89 dollar, utan att skicka min egen, guld!Men, är den svår att byta, var sitter den?
Här är felkoder för motorstyrning som jag fått fram med hjälp av er på forumet:
10 PCM P0174 H = Fuel trim System Lean Bank 2 (DTC från årsmodell 2000)
10 PCM P0300 H = Engine misfire detected (DTC från årsmodell 2000)
Hangus
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 05, 2010 11:34
av Bengt
Har det hänt av sig själv eller har någon gjort arbeten på bilen ?
Lamdasonder kan vara paj. eller om någon korsar kablarna fel vid arbete så går inte bilen bra...
Funkar den bra med 60% gas o mer så kanske iaf inte datorn vara paj. Då går bilen i PE mode
(power enrichment mode) och använder inte Lamdasonderna alls...
I normal drift(utanför PE mode) kör bilen i Closed Loop och förlitar sig på Lambda sensorerna(de främre)
efter att bilen blivit varm.
Sen används en HEL DEL andra tabeller som stöd men det är en annan historia...
Funkar bilen bra en liten stund ? Som Benny skrev körs bilen i Open Loop en stund innan
datorn kopplar om till Closed Loop(kör på lambda sensorern). Styrs av vattentempen bl.a.
Om den funkar en liten stund o sen packar ihop kan man misstänka att de främre sensorerna
antingen är paj(eller en av dem som det verkar), eller att nån kopplat dem fel...
Jag skulle ringa Anders på Vette.se o ta ett snack.
De är visst upptagna denna vecka men kanske på måndag..
En ny ECM är inte bara att koppla in. VIN koden måste in osv..
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 05, 2010 15:28
av hangus
Lambdasond bytte RT Jonsson mot en ny främre men det löste inte problemet. Nej det är ingen som rört bilen mer än verkstad som bytte olja på den i början av sommaren, har kollat viskositet 5-30 Kendall olja så det är inte felet. RT Jonsson körde felsökning på bilens OBD och testade spridare, tändspole för tändspole, stift mm. Det som återstår om det inte är styrenhet, ECM, är att felsöka kablaget till ECM. Kostar ytterligare tusenlappar givetvis. Jag ska försöka få tag i Anders som du tipsar om Bengt, låter som det kan lösa upp en del knutar. E-bay annons om ECM ger också information om att de programmerar styrenheten och jag ger dem VIN kod. Det ska bara vara att sätta dit den om jag förstått dem rätt? Det här med loop, jag tror att den går in i det ganska omgående, när jag körde hem kändes det som om motorn gick ojämnt hela vägen men inte mycket. Dessutom släckte RT jonsson Check engine lampan och den kom inte igen på vägen hem. De sa att jag bör åtgärda styrenhet om det är den som är fel, kör jag med bilen så kan katalysatorerna gå sönder.
Jag funderar som så här, om jag nu köper en ECM på E-bay för cirka 1200 kr inkl tull mm. Under förutsättning att jag kan montera den själv, då kommer jag att veta om det är den som är felet? Alternativet att felsöka hela bilen för 5000-6000 kr till känns inte som om jag har råd med. (jag har redan nu lagt ut 3500 kr) på det. Dessutom behåller jag min originalstyrenhet.
Vad tror ni här på forumet?

Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 05, 2010 16:07
av Vettemannen
hangus skrev:Lambdasond bytte RT Jonsson mot en ny främre men det löste inte problemet. Nej det är ingen som rört bilen mer än verkstad som bytte olja på den i början av sommaren, har kollat viskositet 5-30 Kendall olja så det är inte felet. RT Jonsson körde felsökning på bilens OBD och testade spridare, tändspole för tändspole, stift mm. Det som återstår om det inte är styrenhet, ECM, är att felsöka kablaget till ECM. Kostar ytterligare tusenlappar givetvis. Jag ska försöka få tag i Anders som du tipsar om Bengt, låter som det kan lösa upp en del knutar. E-bay annons om ECM ger också information om att de programmerar styrenheten och jag ger dem VIN kod. Det ska bara vara att sätta dit den om jag förstått dem rätt? Det här med loop, jag tror att den går in i det ganska omgående, när jag körde hem kändes det som om motorn gick ojämnt hela vägen men inte mycket. Dessutom släckte RT jonsson Check engine lampan och den kom inte igen på vägen hem. De sa att jag bör åtgärda styrenhet om det är den som är fel, kör jag med bilen så kan katalysatorerna gå sönder.
Jag funderar som så här, om jag nu köper en ECM på E-bay för cirka 1200 kr inkl tull mm. Under förutsättning att jag kan montera den själv, då kommer jag att veta om det är den som är felet? Alternativet att felsöka hela bilen för 5000-6000 kr till känns inte som om jag har råd med. (jag har redan nu lagt ut 3500 kr) på det. Dessutom behåller jag min originalstyrenhet.
Vad tror ni här på forumet?

Ja du, är det fel på kablaget vilket det kan vara så kan man ha tur med att dom hittar felet snabbt men det kan oxå vara fel på den sista kabeln givetvis. Hör av dig här i tråden hur det går med din bil.
/Benny
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 05, 2010 21:46
av hangus
Benny, tack för respons! Ja just nu så känns det inte så farligt, jag menar, det kanske är bäst att ställa av och fundera och själv se vad jag kan göra? Det är ju inte så att jag kör bilen till jobbet...Men å andra sidan har jag tyckt det var guld att dra iväg med den självklara V8-sången från motorn, jag hade dessutom en bytessäsong med C4:an där jag bytte spridare, sensorer, gud vet allt jag bytte innan jag till slut gav upp och lämnade in till verkstan. Den här gången tänkte jag göra tvärtom, lämna in till verkstan först och byta saker sen, men det gick inte det heller. Och vem vet? Det kanske bara är en enkel skitsak som det handlar om, ett jodfel någonstans? Jag ska försöka ringa Anders på vette.se nästa vecka. Återkommer!
hangus

Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 05, 2010 22:13
av Vettemannen
hangus skrev:Benny, tack för respons! Ja just nu så känns det inte så farligt, jag menar, det kanske är bäst att ställa av och fundera och själv se vad jag kan göra? Det är ju inte så att jag kör bilen till jobbet...Men å andra sidan har jag tyckt det var guld att dra iväg med den självklara V8-sången från motorn, jag hade dessutom en bytessäsong med C4:an där jag bytte spridare, sensorer, gud vet allt jag bytte innan jag till slut gav upp och lämnade in till verkstan. Den här gången tänkte jag göra tvärtom, lämna in till verkstan först och byta saker sen, men det gick inte det heller. Och vem vet? Det kanske bara är en enkel skitsak som det handlar om, ett jodfel någonstans? Jag ska försöka ringa Anders på vette.se nästa vecka. Återkommer!
hangus

Skitsak......javisst, men det gäller ju att hitta den där "skitsaken" och det kan vara nog så jävligt. Ser fram emot din kommentarer här i tråden när du vet mer!
/Benny
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tis aug 10, 2010 20:20
av hangus
Nu har jag fått mer info från USA om att köpa styrenhet på e-bay, vore kul att veta om någon här på forumet känner till GM tech II? Här citerar jag mailkonversationen med företaget Spareecm:
"Dear spareecm,
I´m from Sweden and I have som trouble with my ECM at the Corvette Coupe 2002 that i have owned for two years. Is it possible to buy one ECM from you and just put i on to my vehicle without any programming at the car? What do I have to know to replace the ECM myself? I dont know wich options from the list you describe, Gen III etc I have to choose, could you give me advice? Most kind if you reply on this question.
(Spareecm:)Hello from Sweeden.
The listing that you contacted us through is for a custom tuned pcm for a stand alone application.
All "for export" GM applications have a requirement of a security relink by a GM dealer after installing the computer. The exception to this would be a vehicle that was a USA vehicle and then exported. At that point you would be able to install the computer, perform the security relearn yourself without the use of any tools, and then start your vehicle.
You would still need to have the CKP Relearn (crank position variation relearn procedure) processed using a shop level scan tool.
We also need to verify that we can program the unit to your vin number. We can program the majority of exported vehicles but we have run across a couple that we have not been able to so it is best to try it first before you by. If you would like to make a purchase send me your vin number and I can check the programming and then send you to the correct ebay listing for you to make a purchase.
(hangus:)Thanks for your response!
The information is very good and I see the problems but also the opportunities. I have to check here in Sweden if there is any firm who could help me with programming before I can make any purchase. Anyhow if there is an exported car I send you my vin nr so perhaps you could give me a notice if it´s possible to make a purchase? As I said, if I get to a firm here in Sweden who coul programme it for me in the car.
vin nr: 1G1YY22G025132238
I hope it´s not an inconveniance for you to take som time to help me sort this out!
(Spareecm:) It appears that the calibration file for your vin number is valid. We should be able to program the computer for you. You still need to be prepaired to have the security system reset with the GM Tech II.
hangus...
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 12, 2010 21:12
av mse
hangus skrev:, vore kul att veta om någon här på forumet känner till GM tech II?
Tech II är GM's serviceinstrument. Med det läser man felkoder, felsöker, gör mjukvaruinställningar, uppdaterar mjukvara och sånt. Det är samma som används till andra GM bilar, även opel , saab osv. Tror inte ens man kan köpa en ny TechII som privatperson, men på ebay eller liknande kanske det går att hitta någon begagnad(som kommit på villovägar?) Dom brukar vara rätt dyra.
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 12, 2010 21:46
av hangus
Tack för svar! Jag har kollat med RT Jonsson i Jönköping och de programmerar om jag köper ECM så det är ok. Däremot så går bilen som ett skott igen!? Kul, jag har bestämt mig för att köra med den tills Check engine lampan kommer upp igen. Men nu har det klarat sig ett par korta turer, till helgen ska jag köra en längre så får jag se sen.Tänds lampan igen så köper jag en ECM på e-bay och tar den med till RT Jonsson när jag tar ut bilen till våren.
hangus
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: tor aug 12, 2010 21:57
av Vettemannen
hangus skrev:Benny, tack för respons! Ja just nu så känns det inte så farligt, jag menar, det kanske är bäst att ställa av och fundera och själv se vad jag kan göra? Det är ju inte så att jag kör bilen till jobbet...Men å andra sidan har jag tyckt det var guld att dra iväg med den självklara V8-sången från motorn, jag hade dessutom en bytessäsong med C4:an där jag bytte spridare, sensorer, gud vet allt jag bytte innan jag till slut gav upp och lämnade in till verkstan. Den här gången tänkte jag göra tvärtom, lämna in till verkstan först och byta saker sen, men det gick inte det heller. Och vem vet? Det kanske bara är en enkel skitsak som det handlar om, ett jodfel någonstans? Jag ska försöka ringa Anders på vette.se nästa vecka. Återkommer!
hangus

När du hade din s.k. "bytessäsong".....kom verkstaden fram till vad felet var?
/Benny
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: fre aug 13, 2010 0:09
av hangus
Benny! Verkstaden sa att det de kunde lokalisera var att motorn fick fel värden av styrenheten, detta kunde bero på antingen styrenheten själv eller kablaget till den. Det som varit alternativet för mig hade varit att fortsätta felsökningen och gå igenom kablaget men det stoppade jag, främst av ekonomiska skäl men också av skäl som tilltron till att det faktiskt skulle kunna vara kablaget. Jag tror helt enkelt inte på det eftersom felet bara kommer vid vissa tillfällen. Men jag kan ju ha fel? Trots allt släcktes Check enginge lampan och tills den lyser igen så kör jag.
Ha det nu bra för nu avslutar jag denna tråd för min del.
Ps. tyvärr fick jag heller inte tag i Anders på Vette.se på telefon eller mail.
hangus
Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: fre aug 13, 2010 11:04
av Bengt
Skönt att det funkar !!!

Re: Styrenhet samma problem C5 som C4
Postat: fre aug 13, 2010 12:43
av hangus
Bengt och Benny!
Tack för all hjälp, det känns helt ok nu att åka när jag vet att jag kan köpa styrenhet själv och få den programmerad på verkstad. Jag tror att jag missuppfattade Bennys fråga, den gällde C4 jag hade och inte felsökningen nu på C5? När det gällde C4 så kom verkstaden fram till att den laddade för mycket, 16 volt ungefär istället för 13 volt. Det som hände var att styrenhet och sensorer fick för mycket ström vilket slog ut sensorerna och skadade styrenheten. Bilen gick som skit men nästa dag när jag kom till garaget så gick den helt ok ett par minuter men sen slogs sensorerna ut igen. Verkstaden upptäckte felet och bytte generator och styrenhet, sensorerna + spridare, tändstift, knacksensor mm hade jag bytt själv och det var inte dem det var fel på. Styrenheten bytte verkstaden också för att jag inte skulle få problem längre fram, den var antagligen skadad. Kostade runt 10´ om jag minns rätt?
Lev väl nu och kör så det ryker!
Corvette är en underbar bil och körupplevelse, jag ber om ursäkt om jag påstått något annat i början av denna tråd.
hangus