Sida 1 av 1

Det blev en kort säsong i år

Postat: tis maj 04, 2010 8:02
av Don Tomaso
Efter att kört ca 30 mil totalt i år tog det slut i söndags. På väg in till stan för att hämta ena dottern knackar det till högt och tydligt under huven, bara att stanna och stänga av motorn. Får stå en stund och provar att starta men startmotorn orkar knappt dra runt. Bara att bogsera hem eländet. Rev ner lite igår kväll, av med ventilkåporna ser helt ok ut. Tappar ur oljan, ser ok ut fast redan ganska svart. Bestämmer mig för att ta bort topparna, av med insuget och där i lyftargalleriet ser jag något som inte skall vara där, gula metallrester. Plockar bort topparna, kolvar hela på ovansidan ialla fall, fina cylinderväggar, provar att dra runt motorn med spärrnyckel på svängningsdämparen går inte att rubba :cry: :cry: Mer hann jag inte igår, fortsättning följer ikväll. Skall försöka få bort tråget men det är trångt så det är väl bara att lyfta ur skiten. Misstänker att ett vevstakslager gått i lilländan men det visar väl sig när motorn är ur.
Bytte motor i vintras till en ganska nyrenoverad 350 (300 mil, corvettemotor från -84) med Edelbrock RPM toppar, RPM insug och RPM kammen, orginal smidda kolvar, orginalstakar, slipad vev, och den blev betydligt trevligare men säg den lycka som varar. :cry:

Re: Det blev en kort säsong i år

Postat: tis maj 04, 2010 10:08
av Chrillothekid
Aj vad jag lider med dig. Inget kul när sådant händer. Hoppas du hittar ett litet fel och kan få fixat det billigt och snabbt så du kan hinna ut på vägarna i sommar! :wink: Konstaterar bara att jag fått 6år av problemfri motor pga att min fru envisades med att jag skulle köpa en ny motor och inte sätta i nån gammal sleten motor från 70-talet. :|

Re: Det blev en kort säsong i år

Postat: tis maj 04, 2010 18:06
av Ricky
Fan vad tråkigt. :(

De gula metallresterna, är det lagerbitar som letat sig hela vägen upp i lyftargalleriet?

Re: Det blev en kort säsong i år

Postat: tis maj 04, 2010 20:45
av inge
Skittråkigt!
Hade lika på min 350 till båten för ett antal år sedan, hade den på helrenovering på en motorfirma i Skåne, fick tillbaka den till Midsommar och körde några timmar och den gick sämre och sämre. Fick lagerester(glimmade) i oljan. Vid rivning konstaterades att det satt fel lager i, veven var inte slipad men det satt lager för slipad vev.Dom fick göra om hela renoveringen, men den sommaren var nästan körd.
Hadde tänkt köra ihop med dig till Emmaboda.Hoppas du hittar felet och får ihop den lite snabbt.

Re: Det blev en kort säsong i år

Postat: ons maj 05, 2010 7:33
av Don Tomaso
Felet hittat, det var inte mycket kvar av vevstakslagret på 8:ans cyl., staken kass och skador på veven som redan är slipad en gång. :cry: :cry: Det var mycket små gula lagerrester i tråget + överallt i motorn. Bara att riva ner allt och tvätta rent + att köpa ny vev + stake.
Ingen som har en vevstake till en C4 -84:a liggande? standard X stake med pressad kolvbult, det är nämligen en motor från en C4 -84:a som jag köpte i vintras, renoverad 08/09 och som gått ca 300 mil.

Förresten, välkommen till klubben och forumet Inge, såg i sista CM att du gått och köpte en Corvette, Emmaboda åker jag till med eller utan corvette.

Re: Det blev en kort säsong i år

Postat: ons maj 05, 2010 17:22
av kamikaze
Tråkigt, Jag vet om en 327:a som nog går att få loss ganska billigt.. Jag hjälpte en kompis med kontakten till en 350 besiktningsmotor som han behövde i sitt rodbygge, tyvärr eller vad man nu ska säga visade det sig att det var en 327:a han hade köpt...