Sida 1 av 1

regbesiktning

Postat: tis jan 12, 2010 11:09
av lois
hej undrar om detta stämer

kan jag eller kan jag inte ta bort xenon och lägga halogen lampor så slipper jag borra och göra om i fronten för Strålkastar spolningen

är det någon som har gått och fått detta godkänt hos regbesiktningen med halogen lampor istället för xenon lampor

Re: regbesiktning

Postat: tis jan 12, 2010 11:53
av Corinthian
det finns lite olika trådar i detta ämne, bla denna: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... gen#p61705

sök på "halogen" så får du massor med träffar

Re: regbesiktning

Postat: mån jan 18, 2010 21:26
av JOFR
Hej!
Får första ta bort framhjulen för att kunna göra denna operation.
Jag skruvade ut Xenon lamporna och skruvade i HBF4 halogen lampor
med fästplattan från Xenon lampan. kopplade jord och drog ut säkringarna för vänster respektive höger Xenon ( tror det var 19 o 20 )
satte i + rakt ner i säkringshållaren. Nu startar halvljuset automatiskt.
Gick genom besiktning utan problem.

Mvh:Johan

Re: regbesiktning

Postat: mån jan 18, 2010 21:51
av Corinthian
är det någon som vet hur vanligt det är att en bil som har genomgått regbesiktning sedan blir underkänd på vanlig besiktning för att den saknar strålkastarspolning?

Re: regbesiktning

Postat: mån jan 18, 2010 23:05
av Lars Jakobsson
Våra besiktningsmän har aldrig sagt ett ord om det, och vi har inte den fula strålkastar spolning heller.

Bara att köra!

Re: regbesiktning

Postat: fre feb 05, 2010 19:06
av 640Flipper
Tycker att det är bättre att fixa bilen på ett seriöst sätt , byter dom personal på stationen så är man rökt ........

Re: regbesiktning

Postat: fre feb 05, 2010 23:44
av Lars Jakobsson
Det tror jag knappast!

Är nog knappt 1/1000 som får problem på besiktningen.

Sen får man nog värdera själv om det ska anses seriöst med strålkastarspolning på en sommarbil samt snyggt inborrade parkeringsljus.

Re: regbesiktning

Postat: tis apr 06, 2010 15:47
av malte
Hej ! Ny här på forumet. Jag håller på att reg besikta min ny importerade C6a.
Satte i HB4 lampor men det gick ej, för svag ljusbild enl min besiktningsman. :(
Han krävde att strålkastarspolning monterades på ena eller andra sättet !

Re: regbesiktning

Postat: tis apr 06, 2010 15:52
av Corinthian
malte skrev:Satte i HB4 lampor men det gick ej, för svag ljusbild enl min besiktningsman. :(
Gjorde du exakt som JOFR nedan i denna tråd? han använde HBF4 lampor... (om det nu är nån skillnad?) kanske måste köra med 100W?

Re: regbesiktning

Postat: tis apr 06, 2010 16:04
av malte
Corinthian skrev:
malte skrev:Satte i HB4 lampor men det gick ej, för svag ljusbild enl min besiktningsman. :(
Gjorde du exakt som JOFR nedan i denna tråd? han använde HBF4 lampor... (om det nu är nån skillnad?) kanske måste köra med 100W?
Nu skall jag inte garantera detaljerna runt det hela, eftersom jag inte gjorde det själv. Men han som hjälpte mig med det, påstår att det var så !
HBF4 hittar jag ingen lampa som heter !

Re: regbesiktning

Postat: tis apr 06, 2010 22:59
av Johand82
Jag registreringsbesiktigade min bil förut idag, någon som sett nazisten som jagar judar i inglorious basterds? Han var besiktningsman idag iallafall.

Fick 2:a på:

1. Ingen instruktionsbok (så han inte kunde få ut tankvolym och effekt, fastän jag googlade fram det åt han med iphonen)
2. Inget intyg för strålkastarregleringen
3. Strålkastare fram, Uppfyller ej krav för direktiv, är ikke EU-godkända (han hittade nåt nummer längst fram på dem å sa, dessa ärju för usa, du måste ha strålkastare som är EU-godkända) Jag hade tom borrat in parkeringslampa i dem.
4. Stänkskydd bak, uppfyller inte föreskrivna krav
5. dimljus, bländande
6. Slitbana på däck för bred

Var skitnöjd när han gav mig lappen, det är bara åka hem, köpa nya framlampor, 18 000 styck och så får du köpa nya fälgar och däck och ta med dig instruktionsboken nästa gång, så får du fixa intyg för nivårigleringen med. Och han medgav att han visste att det inte fanns C6:or med nivåreglering och att det inte behövdes, men han ville ha intyg för 2700 spänn ändå.

Vad driver dessa människor?

Re: regbesiktning

Postat: ons apr 07, 2010 8:59
av malte
Det tråkigaste med reg-besiktningarna tycker jag är att bedömningen är så olika !
Det som går bra för en besiktningsman är underkänt för en annan, det är inte lätt att vara kund !

Re: regbesiktning

Postat: ons apr 07, 2010 9:09
av Corinthian
Johand82 skrev:Var skitnöjd när han gav mig lappen, det är bara åka hem, köpa nya framlampor, 18 000 styck och så får du köpa nya fälgar och däck och ta med dig instruktionsboken nästa gång, så får du fixa intyg för nivårigleringen med. Och han medgav att han visste att det inte fanns C6:or med nivåreglering och att det inte behövdes, men han ville ha intyg för 2700 spänn ändå.
Shit va tråkigt! Beklagar verkligen! Enda skillnaden, vad jag vet, mellan USA lampor o EU lampor är ju parkeringsljuset?! Min har ju gått igenom med USA lampor och parkeringsljuset inborrat i dimljusen.

Hoppas att du hittar nån du kan låna lamport och fälgar av. Jag har en uppsättning Z06 originalfälgar liggandes om du är i sthlmstrakten... (om det är en Z06 du har?)

Re: regbesiktning

Postat: ons apr 07, 2010 9:48
av Johand82
Skall få låna fälgar av en skyst kille här ifrån stan idag.

Jag sa till han med att det är ju bara parkeringljuset, men han vägrade.

Skall plocka ut USA lamporna idag, sedan koppla på 12v och sätta upp dem mot en vit vägg, rita av ljusbilden, sedan skall jag sätta upp engelska lampan, fila ner metallplåten i reflektorn till xenon på mina engelska lampor tills jag får samma ljusbild som den avritade. Kommer fotodokumentera och lägga upp bilder här sedan om detta ingrepp fungerar. fredag morgon är det dags igen :) champange om den går igenom :) jobbigt man inte fick byta station heller...

Re: regbesiktning

Postat: ons apr 07, 2010 18:40
av Max M
Johand82...Kommer nu att bli rullad i tjära och fjädrar....men...din besiktningsman gjorde helt rätt. Han följde de lagar och bestämmelelser som finns och som ska gälla för oss alla.
Den besiktningsman som godkännde Lars Jakobssons kompressormatade C6 ska åtalas och avskedas. Lars bil godkänndes på plats A, Lars säljer och köpare B får inte bilen godkännd????? Vem tar den smällen???Lars????

Jag tycker att när lagen ska tolkas får det inte finnas något godtycke. Oavsett om det gäller bil, mord eller något annat....

Till ditt problem, fälgar har du fått låna, jag har två svarta EU-lampor liggande, komplett med glödlampor och allt. Bara att skruva dit. Dom finns i Blekinge utanför Karlskrona. Om du hämtar dom får du låna dom så länge det behövs.

// Max

Re: regbesiktning

Postat: tis apr 13, 2010 8:42
av Johand82
Så, det gick bra.

Jag lånade fälgarna. Sedan togg jag mina engelska framlampor och slipade ner metallkanten i dem så jag vände ljusbilden och sedan ställde jag in ljusbilden med besiktningsmannens instrument.

Gick igenom som ett smäck!

Re: regbesiktning

Postat: ons apr 21, 2010 23:48
av kuggen
tycker att jag har läst att lyktorna skall typgodkända (hela) detta borde innebära att utifall man byter ljuskälla, bör denna typgodkännande vara förverkad.
passa på så länge regbesiktarna inte fattar vad de håller på med.

hur man än bedömer borde alla bilar falla under samma dom. så är det ju inte idag. mycket märkligt.

Re: regbesiktning

Postat: ons apr 21, 2010 23:52
av kuggen
[quote="Corinthian"]är det någon som vet hur vanligt det är att en bil som har genomgått regbesiktning sedan blir underkänd på vanlig besiktning för att den saknar strålkastarspolning?[/quote]

Det borde inte gå att underkänna en bil som gått igenom en regbesiktning. regbesiktningen är ju ett helbilsgodkännande i sig. det är ju därför man har registreringsbesiktningar.

Re: regbesiktning

Postat: tis apr 27, 2010 16:25
av malte
Ja då var även min USA importerade ZR1a 2009 reg besiktad o godkänd.
Följande krävdes för godkännande.

Yttre bakljus med gul blinkers.
Sidoblinkers.
Parkeringsljus i dimmljusen.
Strålkastarspolare.
Släcka röda sidomarkeringsljusen bak.
Bullerintyg.
X-on intyg. (avsaknad av nivå regl.)

Samt att den noggranne besiktningsmannen skrev kaross cod öppen.
Så jag har nog den enda ZR1an med avtagbart tak 8)