Sida 1 av 2
Inte en Corvette, men nästan!
Postat: fre okt 02, 2009 13:59
av Erik@torq
Efter en mycket lång natt, och få timmar sömn så har man precis kommit till jobbet med min och Torq's nya projektbil! Kan inte säga mycket annat än WOW, vilken underbar bil!
Egentligen så var det en 2010 GT500 som lockade mest, men så fort jag provkörde denna och deala till mig ett bra pris så vart jag såld. Sen så öppnar den även nya dörrar för oss då våran största kundklientel är Mustangägare, och vi vill nå ut till en bredare marknad. Det finns ingen i Florida som har byggt en 2010 Camaro ännu, så det är ju stort.
Lite spec om bilen:
2010 Camaro SS/RS
6.2L V8
425hp/550nm
6-växlad manuellåda (vad annars)
Bluetooth, Onstar, 50G hårddisk, analog och digital ingång, Satellit Radio (världens BÄSTA uppfinning f.ö.), ambient lighting och allt annat skoj som inte brukar finnas i USAbilar
Lite bilder! Dessa är snabbt tagna nu kl 06:45 på morgonen, så det kommer bättre bilder sen och under projektets gång.
Min säljare och en mycket lycklig jag. Det är en helt galen känsla att få köpa en fabriksny bil med 14km på mätaren!

Även Helena får vara med!

Precis anlänt till jobbet! Det var nog den roligaste resan till jobbet hittils





Brembobromsar runt om

Den ser arg ut!

Ett mycket trevligt "kontor" att sitta på


Redan på dynon efter 8mil på mätaren

Inte illa för en originalbil, men mera kommer!

Listan med planer på bilen är lååååång. Men den ska vara klar till våran Grand Opening som jag skrev om i min andra tråd, 7:e Nov. Då ska den visas upp! Chassi, större bromsar, toning runt om (tack Florida för att ni inte har någon allmän besiktning) HRE fälgar, lack, inredning och sist men inte minst TURBO'S. Det blir ett custom twin turbokit som vi håller på att skissa på. Hela projektet kommer dokumenteras, alla dynokörningar mm kommer redovisas (en ny pull efter varje mod, avgassystem, CAI, tune mm m).
/Erik
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: fre okt 02, 2009 17:25
av Mr SIXPACK
GRATTIS Erik.
Grym bil...
Lycka till med ditt nya projekt!!
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: lör okt 03, 2009 15:33
av Ingo
Camaro ja..
Efter att ha haft en 2010 som hyrbil i LA,är jag helimpad.
Vad det var för motor har jag ingen susning om,men gissar på V6,an på "bara 300 hästar",vilket verkar stämma när jag jämför utrustning på gms hemsida.
Men vad som tilltalade mig mest var hur bred den är över skuldrorna,och hur trevlig den var att köra på skitvägarna runt Los Angeles.
Synd bara att man skulle måsta sitta på helspänn på grund av all trafik bara.
Men jag skulle mycket väl kunna ha en sådan som bruksbil,men antar att sexa automat är vettigare då
Fick in våra stora resväskor i skuffen också efter lite trixande,samt att baksätet också verkar fungera,så det är en fungerande bruksbil,helt klart...
var sollucka på min hyrbil,men det tror jag nog får gå bort,även om det inte var några problem runt skallen som det oftast är i bilar med sollucka.
Att det sitter rejäla handtag istället för elkontakter gillar jag också jämfört med Corvette C6,an,även om dörrarna blir låsta när man lägger in driven på den här också..
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: lör okt 03, 2009 17:02
av COOLMACHINE
Den ser ju väldigt "RÅÅ" ut måste jag säga men den har inte fått så bra kritik hos de motortidningar som har testat den här i Sverige

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: sön okt 04, 2009 15:41
av Ingo
Har läst några test,och man funderar om dom kört bilen överhuvudtaget.
Men det var ju priset i förhållande till vad man får för bil vissa reagerade på.
Och det var ju sidoimporterade med ockerpriser som var testade.
Sedan klagades det på att bilen var hård när man åkte på gatan och för mjuk direkt man körde hårt..

,vete sjutton vad man menade egentligen.
men jag upplevde inte att bilen jag hyrde var speciellt stötig,och styrningen kändes också helt ok,fast antar att manuella med största motorn är betydligt hårdare.
Att ratten var för stor,var då inget jag tänkte på heller,rätt bra matchad tycker jag.
Min hade väl inte extrainstrumenten,och det kanske var lika bra,för placeringen verkar lite knäpp.
Vad jag upplevde lite "praktiskt" nu när man börjar bli gammal,var att bilen var rätt så hög totalt sett ,vilket innebär enklare att ta sig in och ut ur bilen.
men som sagt köper jag en blir det sexa automat som bruksbil,ska det vara hobbybil,då ska det vara en "riktig" sportbil....
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: mån okt 05, 2009 11:28
av 745
COOLMACHINE skrev:Den ser ju väldigt "RÅÅ" ut måste jag säga men den har inte fått så bra kritik hos de motortidningar som har testat den här i Sverige

Har inte sett något test men oftast missar man det viktigaste, d.v.s. känslan av att köra en kul bil (men det är väll svårt att mäta, tyvärr).
Men det ska bli kul att följa bygget och se vad som händer.
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor okt 08, 2009 0:04
av Erik@torq
Då har man fått rutorna tonade! Det blev 35% runt om på alla rutor (utom vindrutan då) och blev så sjukt snyggt på en svart bil. Just nu håller han på att tona backlamporna, sidomarkörerna och bakljusen. Dom får sig en lätt toning utan att blir för svart. Kommer nog bli kanon, bilder kommer sen!
Var ute och provade med Performance boxen nyss, 0-100kmh = 5.01sek. 1/4 mil = 13.16. Detta helt original och med gatdäck. Blir spännade att se vad som händer sen med lite mera pulver.
Kooks grenrören och mid-pipe anländer imorgon, och i helgen åker Pfadt racing delarna på, fjädrarna, bromsbeläggen och lite annat.
Nästa vecka hoppas jag att topparna, kammen, CAI och cat-backen anländer.
/Erik
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor okt 08, 2009 15:12
av Erik@torq
Igår så körde vi en simulering på våran Dyno, 0-100 och 1/4 milen. Tiderna är exakta upp till 1/10 sek, och kan användas i all form av diagnostik, tuning och annat. Känns helt galet att köra en full 1/4 mile körning stillastående, men dte gick hur fint som helst. Våran Dyno klarar av att en full dragster gör en full simulering! Man kan göra alla möjliga intervaller, uppförsbacke, nerförsbacke, simulera utgången ur en kurva mm mm.
Tiderna blev 0-60mph på 5.01, och 1/4milen på 13.21 @ 110mph, nästan exakt enligt fabriksuppgifterna.
Här har ni en liten sneek peak på toningen! sidorutor, bakruta, sidomarkörer och backlljus. Dimljusen och bromsljusen är kvar, då han inte hann göra det igår. Tycker det bev sjukt jävla bra iallafall.


Idag anländer mina Customgjorda Kooks grenrör och midpipe, emblemen samt krängningshämmarna! Bromsbeläggen kom igår, och fjädrarna är här sen tidigare. I helgen ska vi försöka få på det mesta!
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: fre okt 09, 2009 19:27
av Erik@torq
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: fre okt 09, 2009 19:30
av Chrillothekid
Ruskigt snygg bil Erik!
Tänk om det hade funnits nån som jobbade med detta forum för då kunde dom ju ha flyttat denna tråd till garaget eller nått... Jag kanske får göra comeback här? Verkar som det behövs nån som styr upp här i fjollträsket som nån sa

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: fre okt 09, 2009 22:25
av Scania
Mötte en sån svart i Uppsala häromdagen. så jävla vacker. Gud vad jag vill ha en även om det inte är en Corvette
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: fre okt 09, 2009 22:40
av Chrillothekid
Vad säger du Scania?? Svär du i kyrkan?? hehe Men så heter du ju Scania också iofs....
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: fre okt 09, 2009 23:57
av MickeW
"Ditt meddelande innehåller för många smilies. Det maximala antalet tillåtna smilies är 2."
HeHe
mvh
MickeW
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: lör okt 10, 2009 17:47
av Peter
Chrillothekid skrev:Ruskigt snygg bil Erik!
Tänk om det hade funnits nån som jobbade med detta forum för då kunde dom ju ha flyttat denna tråd till garaget eller nått... Jag kanske får göra comeback här? Verkar som det behövs nån som styr upp här i fjollträsket som nån sa

Du har rätt.
Platsar ju klart bättre här.

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor okt 15, 2009 2:27
av Erik@torq
Lite uppdatering kanske är på plats
Som sagt så har delarna börjat ramla in, och monteras allt eftersom. Bilen körs på rullarna efter varje mod, både med en tune och utan så att vi kan se exakt vad varje del gör. Mycket jobb kan tyckas men kommer bli kanon i slutändan!
Kooks Custom grenrör, grövre krängningshämmare


Svarta emblem, fjädrar

Tanklock, tycker att typsnittet är lite småsnyggt.

Första riktiga mappningen! Vi använder oss av SCT's helt nyutvecklade programvara för 2010 Camaron

Paul jobbar hårt! Vi fick ut 10rwhp och 14rwtq med enbart en tune, bättre körbarhet, bortplockad fartspärr, skipshift borttagen samt torque management crap'et är borta. Vi gick från en 13.01 tid på 1/4 milen till 12.91 med tune'en. Film på det kommer strax också.


Upp på lyften för montering av avgassystem och krängningshämmare

Aningens grövre!


Bakre monterad och klar

Inget litet avgassystem som GM nissarna har designat!


3" custombyggt system

Avgassystemet monterat och klart! Blev riktigt nice, 12kg lättare och betydligt bättre andningsvägar.

Lite småjusteringar för att få slutrören inpassade

Imorgon kommer nästa dynoprov göras för att se hur stor skillnad systemet har gjort. 20hp sägs det iallafall, upp till bevis säger vi!
Sen ska det monteras ett Cold Air Intake, sen kommer grenrören, nya kattarna, fjädrar och lite annat smått innan det stora kommer. Och i helgen sker första bankörningen, ska bli intressant at se hur mycket krängningshämmarna gör för understyrningen.
To be continued!
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor okt 15, 2009 14:30
av COOLMACHINE
Kul att följa det här projektet, blir kanonbra, "keep up the good work"
Lätt att bli avundsjuk

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: ons okt 21, 2009 1:08
av Erik@torq
COOLMACHINE skrev:Kul att följa det här projektet, blir kanonbra, "keep up the good work"
Lätt att bli avundsjuk

Tack för dom värmande orden
Här är en liten film från banåkningen i helgen, kommer en hel del bilder i eftermiddag när jag får dom från fotografen!
Jag och Helena åkte ner för att testa bilen lite, och se hur mycket dom nya krängningshämmarna gjorde för väghållningen. Bilen var sjukt stabil, lätt att köra på gränsen och understyrningen var helt borta. Tider sparades, bilder från kurvtagning och annan data har samlats, och efter fjädrarna kommer och en hjulinställning så bär det av tillbaka till banan för mera testkörning. Bromsarna håller måttet utan tvekan, bromskraft finns det gott om, men det var fortfarande original bromsvätska och belägg så efter 7-8 fullgas varv så var det in i depån.
Nya skivor, belägg, vätska och ledningar ligger på hyllan för montering!
http://www.youtube.com/user/TorqSpeedla ... JmJlNXiu30
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor okt 22, 2009 1:40
av Erik@torq
Nya fälgarna! Dom är på väg från tillverkaren och bör anlända mån-tis! Bilen kommer se helt galet bra ut med dessa på

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor okt 22, 2009 17:19
av Erik@torq
I helgen var det dags för första bankörningen med Camaron, så vi åkte ner med grabbarna från Hooked On Driving till Miami Homestead Speedway för att ha iite kul och köra lite tester. Henry som äger HOD äger även ett tiotal Corvetter som han hyr ut för bankörning, och han är också med i styrelsen för lokala SCCA/NASA chaptern. Han hjälpte även mig med att fixa rejsinglicens under dagen.
Jag börjar med lite bilder på Camaron, sen kommer lite blandade från dom övriga bilarna. Det brukar vara flera galet maffiga bilar, men den här gången var det "bara" mestadels Z06 och Vipers.
I depån

Blacked out

Helena på väg ut på banan

Den ligger faktiskt hyffsat platt, mycket tack vare nya krängarna! Bilen styrde in direkt, var väldigt balanserad och lätt att köra på gränsen. Jag lyckades köra 2sek snabbare än vad motortrend gjorde med den dom testade, så det var ju riktigt kul. Banan är svårare än vad den ser ut, just vid övergångaarna från "bankningen" till infield banan. Det är lätt att bromsa på sig, trots att man knappt behöver bromsa alls.

Och inte niger den heller vid inbromsning! Det sitter 14.4" skivor bak och bromskraftsfördelningen är hyffsat jämn fram/bak, iallafall om man jämför med GT500 som har typ 70/30.

Lilla "Hero" kameran

Depå kompisen. Är en AA byggd M3:a med Rotrexkompressor, bur, racechassi, bromsar mm mm. Ägaren gav mig bilen under dagen för att ta ut på banan och testa lite för att justera in chassit. Efter ett par varv, och ett stopp i depån för att ställa in bakdämparna körde jag 1.42:4. Ca en halvsek efter han som hade pole position i hans "klass"
Har aldrig kört BMW på bana innan, och jag måste säga att det var en ren fröjd att köra M3:an.

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor okt 22, 2009 22:15
av puramuk
varför kan jag inte se bilderna?

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: ons okt 28, 2009 18:06
av Erik@torq
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: sön nov 01, 2009 13:11
av n_brio1
vi kan fortfarande inte se bilderna

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: sön nov 01, 2009 19:26
av Erik@torq
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tis nov 03, 2009 16:22
av Erik@torq
Nu har äntligen mina toppar och kam kommit, vi specade upp både toppar och kam dom och hade dom tillverkade av en av våra leverantörer. Vi väntar oss mellan 470-490rwhp med Kooks Grenrören, längtar efter att höra besten!
Lite spec på dom:
Topparna:
- 5 axis CNC machined
- Intake Flow Rate 360 CFM
- Exhaust Flow Rate 245 CFM (275 CFM w/ 1 3/4" Pipe)
- Manley Stainless 2.160 Intake Valves
- Manley Stainless 1.590 Exhaust Valves
- Super 7 locks
- dual coil valve springs good to ~ .690 lift
- titanium retainers
Kam:
- Intake duration: 224 @ .050
- Exhaust duration: 236 @ .050
- Intake lift: .581"
- Exhaust lift: .590"
- LSA: 115

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: ons nov 04, 2009 3:21
av Erik@torq
Så här ser det ut när man plockar isär en 3 veckor gammal bil

Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tis nov 10, 2009 22:39
av Erik@torq
Då har man fått på topparna, kammen, Kooks grenrören och insuget! Bilen låter helt galen IRL! Bilen står på rullarna just nu så mer video och siffror kommer
YouTube - Torq's 2010 Camaro SS, First start-up with heads, cam and long tubes
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor nov 12, 2009 3:17
av Erik@torq
Mappningem är klar, och nu det ut och testas!
497hk på bakhjulen är ganska nice
http://www.youtube.com/watch?v=Q3cZM1jCsPo
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor dec 17, 2009 13:50
av 62an
Förbaskat snygg bil!
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: ons dec 23, 2009 21:12
av Erik@torq
62an skrev:Förbaskat snygg bil!
Tusen tack!
Har ar en film fran PRI massan i Orlando dar vi stallde ut bilen ihop med Mustang Dyno. Nasta 100 1/4 mils korningar pa en helg! Ny koppling ar bestallt...
Power TV, Speed Channel och FOX Sports gjorde alla intervjuer med oss vilket var sa sjukt kul! Kanns bra att veta att man har natt ut till ca 1.3 miljoner manniskor som kollade pa FOX nar det visades i helgen
Har ar ett av dom:
http://video.streetlegaltv.com/video_de ... ?mId=11576
Re: Inte en Corvette, men nästan!
Postat: tor dec 24, 2009 0:37
av Erik@torq
Jag kan aven med stolthet namna att Mustang Dynomometer (varldens storsta pa alla form av dynos) anvander numera min Camaro som frontfigur for deras nya 1/4 simulations programm! Broschyrer, hemsidor, reklam mm mm.
Bilen och varat namn tillkommer aven pa forstasidan pa deras hemsida, samt sa har dom inbeddat min film direkt pa deras sida
Mustang Dynamometer :: Performance Racing Industry Page
As is typically the case at PRI, Mustang Dynamometer made a lot of noise and created quite a buzz with our outside dyno exhibit. This year Mustang featured a trailer-mounted portable AWD-500 Series dyno with our NEW ¼ Mile Sprint Simulation Software outside, While another AWD-500, MD-1100-SE, and an eddy current engine dyno were featured at our inside display. Joining us this year to support our efforts where the guys from TORQ, Appalachian Performance, SCT and Mechanical Simulation. The Torq 2010 Camaro SS was the star of the show making 1/4 mile run after 1/4 mile run for a total of 78 and a best time of 11.4 and a top speed run over 170MPH (in 5th gear...still 1 more gear to go). Mustang drew large crowds and gathered much of the media to cover the spectacle.
Jag visste att vi gjorde ratt med att kopa en Mustang Dyno da deras produkt kan jag med all sakerhet saga ar basta pa marknaden, men att vi skulle fa sa mycket PR tack vare det ar helt sjukt kul.