Sida 1 av 1
Bilen kränger
Postat: tis sep 29, 2009 12:34
av Anders_H
Har problem med att bilen kränger när man drar på för fullt med hjulspinn.
Bilen är trimmad så där ju ganska bra drag i den.
Är det någon som kan hjälpa mig med att lösa detta problem.
Re: Bilen kränger
Postat: tis sep 29, 2009 15:49
av adde2k3
Menar du att bilen kränger åt något håll, alltså en sidorörelse? Du drar på och är påväg ner i diket? Eller menar du att bilen fjädrar ner mycket när du drar på, alltså lutar bakåt?
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Men iaf. Är fjädrar, dämpare, bussningar i bra skick?
Re: Bilen kränger
Postat: tis sep 29, 2009 16:45
av Anders_H
Bilen sladdar väldigt kraftigt när jag drar på så hjulen spinner. det är alltså bara när hjulen spinner som jag har problem.
Re: Bilen kränger
Postat: tis sep 29, 2009 18:12
av Tegman
Det kanske skulle hjälpa lite om du på ett ungefär vet hur många HK bilen e på !
Re: Bilen kränger
Postat: tis sep 29, 2009 18:53
av Anders_H
ca 400-450hk
Re: Bilen kränger
Postat: tis sep 29, 2009 21:53
av StingrayRacing
Anders_H skrev:Bilen sladdar väldigt kraftigt när jag drar på så hjulen spinner. det är alltså bara när hjulen spinner som jag har problem.
Är inte det rätt normalt eftersom friktionen är "borta"?!
Kanske dags för bättre/bredare däck med lite bättre grepp i.
Corvetter brukar komma iväg rätt bra, då motorn ligger bakom framaxeln (mittmotor..) och ger bra tyngd över bakhjulen.
//Lasse.
Re: Bilen kränger
Postat: ons sep 30, 2009 9:08
av Anders_H
Men bilen sladdar så mycket så jag måste släppa efter på gasen....inte roligt måste ju kunna testa bilen riktigt eller hur.....
kan jag ha något fel i bakvagnen kanske....
Re: Bilen kränger
Postat: ons sep 30, 2009 10:03
av Peter Anjou
Hejsan Anders !
Diffen kanske inte är riktigt OK ! Är det nån form av lamelldiff, så blir ju lamellerna
till slut nötta / brända. Är det så, så blir ju spänningen inte riktigt rätt då kan det
säkert bli som du har det !? Är allt OK borde ju spåren bli lika långa.
Hälsningar Peter A C-4 Cab - 93
Re: Bilen kränger
Postat: ons sep 30, 2009 10:42
av Anders_H
Jo men det ritar lika långa spår från bägge hjulen så diffen fungerar nog, men den ritar inte raka spår direkt....
Re: Bilen kränger
Postat: ons sep 30, 2009 10:51
av JoBy
* Dåliga bussningar som glappar?
* Felaktig hjulinställning?
* Någon broms som ligger på fram? (Eller ojämn bromsverkan fram om du vänsterbromsar)
Re: Bilen kränger
Postat: ons sep 30, 2009 13:28
av Anders_H
Har bytt alla bussningar utom de stor bussningarna till balken som sitter i ramen.....
jag tror inte det är bromsarna för jag vänster bromsar inte utan bara gasen i botten.....
Re: Bilen kränger
Postat: tor okt 01, 2009 6:05
av Chrippe
Sätt dit en krängningshämmare bak om du inte har det , det gjorde susen på min .
Re: Bilen kränger
Postat: tor okt 01, 2009 8:23
av StingrayRacing
Hej igen
Har du färska däck eller är det gamla puckar utan grepp?
Du ser datumstämpel i däcksida: 0809 står för vecka 8 år 9. Är det äldre däck kan det även vara 3 ställigt: 129 kan t.ex. stå för vecka 12 år -99.
Vet inte om krängninghämnare bak hjälper. Jag har ingen och den går spikrakt i alla fall.
Att något framhjul skulle bromsa kan vara en idé. Prova att mäta tempen med en laser, när du har varit ute och åkt utan att bromsat. Händer att bromsslangar separerar inuti och fungerar som backventil. Tryck går ut när du bromsar, men släpper inte sen. Det syns inte på utsidan av slangen heller.
//Lasse
Re: Bilen kränger
Postat: tor okt 01, 2009 9:17
av Anders_H
Däcken är nästan nya ca 5månader......
bromsarna är det helt nya grejor allt är bytt och dom ligger inte på......
Men jag har ingen krängningshämmare bak kan det hjälpa att montera en sådan tror ni.....
Re: Bilen kränger
Postat: tor okt 01, 2009 18:24
av Börje
Hej
Med fullgas och spinnande bakhjul får man oftast lite kast
men inte mer än att man lätt kan korrigera med ratten.
Om friktionen vore exakt lika på hö och vä sida går bilen rakt
(i teorin) men det är ju alltid lite skillnad på en väg.
Mera ideer. Hjulinställningen är mycket viktig.
Både fram och men särskilt bak.
Toe-in bak måste vara lika på höger och vänster sida.
Är den inte det kan man få det problemet du beskriver.
Ligger all toe-in på ena sidan vill bilen styra med bakändan.
Oftast märker man inte detta vid vanlig körning, man kompenserar
det lilla om behövs med ratten. Jag har själv inte haft detta problem
men om det är så att toe-in ligger fel borde bilen börja med att sticka åt
samma håll vid varje start. Men det kan vara svårt att märka man börjar ju
automatiskt kompensera så fort det går åt sidan.
Har du kollat hjulvinklarna?
mvh
Börje
Re: Bilen kränger
Postat: tor okt 01, 2009 18:34
av Kjell Dahlén
Om du har dåliga bussningar i bärarmarnas infästning vid ramen, så beter sig bilen på det sätt du beskriver.
Nu har du bytt skriver du, men just infästningen är något man kanske "hoppar" över.
Är lite arbete att åtgärda detta.
Föreslår uretanbussningar eller uniballs vilket jag har, perfekt.
Re: Bilen kränger
Postat: tor okt 01, 2009 20:57
av Chrippe
Krängningshämmare bak är att föredra annars skulle det inte sitta det på alla nyare Corvetter , men att det är en anpassad till den främre i storlek .
Sladdar den åt samma håll varje gång du får den att spinna ? i så fall måste du göra en 4-hjulsinställning .
Re: Bilen kränger
Postat: tor okt 01, 2009 22:21
av Börje
hej
Hoppar in igen. Håller med Kjell, dåliga bussningar i bärarmen
gör ju att toe-in ändras när armen rör sej fram och tillbaka.
Jag har också bytt till länklager och gått upp till 14 mm bult
istf 7/16.
mvh
Börje
Re: Bilen kränger
Postat: fre okt 02, 2009 22:25
av Peter Anjou
Hejsan !
Vad man än gör för inställningar, så borde man göra dom med föraren i
för väger man 90 kg, så blir det ialla fall så mycket till på förarsidan
som tynger ner ! Om en tom bil är 100% rätt inställd, så måste den ändra sig
om man sätter sig i !
Hälsningar Peter A
Re: Bilen kränger
Postat: fre okt 09, 2009 13:23
av Börje
Hej Anders
Hur har det gått?
Vore intressant att veta vad som var fel.
hälsn
Börje