Sida 1 av 1

Blandade fragor...

Postat: fre maj 29, 2009 19:29
av Isak
Hej

Jag tankte hora mig forr lite angaende nagra saker pa min Corvette.

1. Tankmataren lever sitt eget liv, funkar nar man tankar fullt. Kan funka hela tiden men ibland sa gar den i botten och "low fuel" varningen kommer upp.
Har nan haft liknande problem?

2. Vet att jag har minst en synkring som ska bytas till hosten.
Ska man passa pa att byta allihopa da?

3. Ska ocksa byta olja samt filter nu innan sasongen drar igang pa riktigt.
Finns det nat speciellt oljefilter som ar att foredra till en LS6?

4. Jag har en C5 Z06 - 2001, vilka har LS6:an med 385hk original men i reg beviset star det 302Kw vilket ar effekten pa LS6:an som kom 2002.? :shock:
Har inte kollat VIN numret an, kan ju vara en 2002 som ar tagen i trafik 2001?

5. Min bil har bortplockade "kattar", blir det nan effektokning da? Han later gott iaf :mrgreen:

Ja jag ar iaf helnojd med att vara nybliven corvette agare och ser fram imot att aka pa alla traffar i sommar!

Re: Blandade fragor...

Postat: fre maj 29, 2009 20:52
av Conan999
Angående oljefilter så är väl Delco att rekommendera. Servade min bil häromveckan och nu är det tydligen Kendall olja eller Mobil 1 som är GM:s rekommendation. Grattis till en kul bil.

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 8:54
av Isak
Conan999 skrev:Angående oljefilter så är väl Delco att rekommendera. Servade min bil häromveckan och nu är det tydligen Kendall olja eller Mobil 1 som är GM:s rekommendation. Grattis till en kul bil.
Ja jag tankte anvanda Mobil 1 0W-30W alternativt 5W-30W.

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 9:01
av Conan999
Isak: Jap det är rätt viskositet.

Lite konstigt med motoreffekten där. 283 kw borde det ju varit för 385 hk som det är i 2001:an

Tänkte höra med dej hur det ser ut nu där kattarna satt. Har du ett rör emellan med klämmor och sedan sätter du dit kattarna igen när du skall besikta? Tror nämligen oxå att kattar är en liten propp så lite ger det säkert.

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 9:11
av Isak
Conan999 skrev:Isak: Jap det är rätt viskositet.

Lite konstigt med motoreffekten där. 283 kw borde det ju varit för 385 hk som det är i 2001:an

Tänkte höra med dej hur det ser ut nu där kattarna satt. Har du ett rör emellan med klämmor och sedan sätter du dit kattarna igen när du skall besikta? Tror nämligen oxå att kattar är en liten propp så lite ger det säkert.
Ja jag blev lite fundersam nar jag sag reg beviset med 302kw... Ska som sagt kolla VIN numret och se om det kan vara sa att det ar en 2002 som ar reggad 2001. Annars har val bilprovningen inte vetat att effekten varierar fran 2001 till 2002.?

Ska jag vara arlig sa har jag inte kollat narmare pa hur det ser ut dar kattarna satt...
Kopte bilen for 4 veckor sedan men va tvungen att aka ivag pa jobb nastan direkt sa har inte hunnit kollat eller kora skonheten knappt.

Men angende besiktning sa har jag ett intyg som sager att den inte har nagra avgaskrav, antar att den reg besiktigades utan kattar? :mrgreen:

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 11:03
av Miraculix
Min bil är reggad som Z06 med 344 hästar hos vv
Det är en -02 med 405 hp (en gång i tiden)

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 12:09
av Isak
Miraculix skrev:Min bil är reggad som Z06 med 344 hästar hos vv
Det är en -02 med 405 hp (en gång i tiden)
Med andra ord sa har dom ingen vidare koll pa effekten nar dom reggar in bilar..?? :P

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 12:12
av Isak
Ar det ingen som haft problem med tankmataren?

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 15:13
av Isak
C5Z06 skrev:
Isak skrev:Ar det ingen som haft problem med tankmataren?
Det är ett vanligt fel. Sök på forumet så hittar du info. I bland vaknar den til liv om man tillsätter någon typ av insprutningsrengöring. Problemet beror på avlagringar på givaren i tanken.

Det är snarare regel än undantag att Z06:or har fel effekt i regbevet. Jag är lite skeptisk till de bilar som har fel effekt, skall man hårddra det så kan ju tex försäkringen vägra att ersätta skador då uppgifterna inte stämmer med verkligheten. Sen vet jag inte vad som skulle hända om någon på SBP ser skärmemblemet tex, ny regbes?
Vanlig typ "injector clean" ?

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 18:25
av MickeLina
BG44K heter den jag kört med i min C5/C6:a och har varit det enda som funkat för mig, finns att läsa om på forumet här.
När jag fick strul på C5:an så blev det en en burk vid nästa tank och sedan en till innan vinterförvaringen, hade aldrig mer strul efter det.
I C6:an skickade jag i en burk i förebyggande.

Re: Blandade fragor...

Postat: lör maj 30, 2009 20:28
av Isak
MickeLina skrev:BG44K heter den jag kört med i min C5/C6:a och har varit det enda som funkat för mig, finns att läsa om på forumet här.
När jag fick strul på C5:an så blev det en en burk vid nästa tank och sedan en till innan vinterförvaringen, hade aldrig mer strul efter det.
I C6:an skickade jag i en burk i förebyggande.
Tack for infon :D
Sokte pa google, finns BG44K att kopa pa typ AD Center eller Mekonomen?
Hittar inte det, sag att Vettesmaland tydligen saljer.?