Sida 1 av 1

Värmetrött startmotor

Postat: tor maj 14, 2009 21:05
av chevette
Min startmotor är extremt trött när motorn är varm. Har sökt på forumet och sett att det bästa är att köpa en ministarter. Så det får bli så!

Men jag har inte hittat något om vilken ministarter som rekomenderas! Har pratat med Norrlands Custom som har tre olika Hitatchi att välja på.

1,4 kW, 160ft/lbs för 1423 kr. (även den här som är svagast påstås vara starkare än orginal)
2,0 kW, 180 ft/lbs för 1800 kr.
1,4 kW, 200 ft/lbs för 1988 kr

Är jag dumsnål om jag köper den minsta? Vilken och var har ni köpt?

Enligt overifierade uppgifter är min motor ombyggd enligt samma specifikation som LS5 från 1970 med komp 10,25:1. Vet inte säkert att det är det kompförhållandet men det hörs i alla fall att det inte är 73:ans låga 8,5:1 trots orginaltoppar.

Re: Värmetrött startmotor

Postat: fre maj 15, 2009 7:35
av Stefan G
Jag beställde min från en firma som heter x-parts, jag har haft den ett år och den fungerar perfekt. Ring och prata med killarna på x-parts så kan dom säkert hjälp dig. Adressen är http://www.x-parts.se

/Stefan

Re: Värmetrött startmotor

Postat: fre maj 15, 2009 10:48
av chevette
Tack för svaret. Men jag skulle vilja veta vad NI har och om ni är nöjda. Vilken storlek köpte du? En liten återkoppling från användarna så att säga. Även om säljaren är duktig så är han/hon just precis en säljare.

Verkar som att X-parts har samma ministarter som Norrlands Custom till i stort sett samma pris. Men Norrlands Custom bjuder på frakten vilket inte är helt obetydligt.

Re: Värmetrött startmotor

Postat: fre maj 15, 2009 12:23
av claesson
jag köpte min från summitracing http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
funkar kanon och bra mycket bättre snurr än orginalstartern

kollar man på x-parts billigaste 1,4kw så rekomenderar dem max 10,0i komp.
funkar säkert bra men jag skulle lägga någon hundring till och få lite kraftigare grejer.

Re: Värmetrött startmotor

Postat: fre maj 15, 2009 13:44
av R0ffe
Jag kör med den från X-parts och är jättenöjd, inga problem med 11.0 i komp!
Har inte vi medlemmar dessutom någon rabatt hos X-parts, jag tror mig minnas det... :wink:

Re: Värmetrött startmotor

Postat: fre maj 15, 2009 21:28
av chevette
R0ffe skrev:Jag kör med den från X-parts och är jättenöjd, inga problem med 11.0 i komp!
Tack för svaret! Det uppskattas, men tyvärr säger det inte så mycket då du inte berättar vilken du har. 1,4 kW eller 2,0 kW? Men jag förmodar att du har den starkaste med det kompet?

Jaja, på måndag beställer jag nog en 2,0 kW (mellanstorleken) om inget nytt framkommer.

Re: Värmetrött startmotor

Postat: fre maj 22, 2009 14:08
av Tararparn
FÖRMODLIGEN KOMMER DETTA SVAR VÄL SENT???, MEN JAG KÖPTE 1,4 Kw 200FT/LBS TILL MIN 350" MED HÖGKOMPBITAR - INGA PROBLEM SEN DESS. TÄNK BARA PÅ ATT SHIMSA IN DEN KORREKT SÅ SPARAR DU STARTKRANSEN I MÅNGA ÅR.. 8) ,
chevette skrev:
R0ffe skrev:Jag kör med den från X-parts och är jättenöjd, inga problem med 11.0 i komp!
Tack för svaret! Det uppskattas, men tyvärr säger det inte så mycket då du inte berättar vilken du har. 1,4 kW eller 2,0 kW? Men jag förmodar att du har den starkaste med det kompet?

Jaja, på måndag beställer jag nog en 2,0 kW (mellanstorleken) om inget nytt framkommer.

Re: Värmetrött startmotor

Postat: fre maj 22, 2009 16:42
av chevette
Precis, jag har redan köpt en 2,0 kW. Vågade inte snåla eftersom att det bara skiljer 400:-.

Och shimsat och grejat har jag gjort men får inte till det. Kuggarna går ihop bra med ett perfekt spel. Men spelet mellan drevet och startkransen är för litet. Alltså risk för att de slår ihop när motorn är igång. Spelet ska vara minst 1,6 mm (1/16") men jag har bara 1 mm och knappt det med extra shimsen monterade. Det är allstå schimsen som sitter inuti startmotorn som flyttar drevet framåt (bort från startkransen) som inte räcker till.

Ringde Norrlands Custom men de visste inget och hade inga extra. De ska kolla och ringa tillbaks till mig. Så nu går jag och väntar på telefonsamtal..........