Sida 4 av 4

Re: Sidepipes

Postat: fre jan 29, 2010 16:58
av adde2k3
micvette skrev:
StingrayRacing skrev:
Bilstereo och multimedia = Nej

Vaddå!! V8 är ju Multimedia på riktigt, inget bjäfs

//Lasse
Det är bara att hålla med, stereo i Corvetten satt jag in första säsongen andra så svetsade jag ihop ett nytta avgassytem med hedders och hela köret inte f-n ville jag lyssna på nån stereo då int

Finns ju iofs radio hörselskydd om man ska brumma länge
/micke[/quote]

Precis, hehe. Jag gillar musik, stora högtalare, biffiga förstärkare, plattskärmarn osv, men inte i bilen, och framförallt i en sportbil! 8) Precis samma logik som att jag inte hänger upp avgasrör och annat som hör bilen till inomhus.. :roll:

Re: Sidepipes

Postat: tis mar 02, 2010 3:01
av jyrgil
Hej!

Tack! kolla http://www.garaget.org/?car=98185

Motorn är 463", alltså borrad 454 med edelbrock rpmtoppar och vass lunati cam. Sista delen på sidepipsen (den raka, med väremskölden på) är hookers. Den rostfria 90gradersböjen som går på utsidan av bilen köpte jag av en kille på forumet här som jobbar med rostfritt. Resten, allt under bilen fram till headers, har jag tillverkat själv.

Jag har Hookers maxFlow 2,5" insatser i pipesen, flödar 600cfm per sida, så med h-pipe bör det ge hyfsat flöde för min motor.[/quote]


Gillar verkligen ditt koncept och ljud vill göra nått liknande.Sista delen på sidepipsen (den raka, med värmeskölden på) som är hookers har du längden(artikelnr)?Är det hookers värmesköld?Köpte du det på nått ställe med bra pris?Tackar på förhand har varit inne på ett ställe http://www.spiralturbobaffles.com/corvette.html och undrar om någon har erfarenheter av dessa insatser? Informationen verkar ju intressant iallafall här är några ljudklipp http://www.youtube.com/watch?v=RhxjCs9msq4 http://www.youtube.com/watch?v=DJHQ7YRSzZo skön musik när det e kallt ute och våren är på gång

Re: Sidepipes

Postat: tis mar 02, 2010 18:45
av adde2k3
jyrgil skrev: Gillar verkligen ditt koncept och ljud vill göra nått liknande.Sista delen på sidepipsen (den raka, med värmeskölden på) som är hookers har du längden(artikelnr)?Är det hookers värmesköld?Köpte du det på nått ställe med bra pris?Tackar på förhand har varit inne på ett ställe http://www.spiralturbobaffles.com/corvette.html och undrar om någon har erfarenheter av dessa insatser? Informationen verkar ju intressant iallafall här är några ljudklipp http://www.youtube.com/watch?v=RhxjCs9msq4 http://www.youtube.com/watch?v=DJHQ7YRSzZo skön musik när det e kallt ute och våren är på gång
Hej, kul att du gillade det;)
Värmeskölden: http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050G
Sista delen (den raka): http://www.summitracing.com/parts/HOK-65284HKR/

Kolla denna länk http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... ral-3.html och läs på lite om de olika insatserna. Jag valde MaxFlow. Flödar bra och låter rimligt mycket. Spiral-insatserna måste man borra om det ska vara till någon prestandamotor och då låter de nästan lika mycket som helt utan insatser...

"Hooker Quiet side pipes The most Quietest and the most restrictive
Hooker Glass Pak Louder and less restrictive
Sweet-Thunder 2” insert Similar to above
Sweet-Thunder 2.25” insert Louder and less restrictive than 2”
Sweet-Thunder 2.5” insert Louder and less restrictive than 2.25
Spiral Turbo Baffles (undrilled) About the same a the 2.5 above
Hooker 4” Max Flow Louder and less restrictive than above
Spiral Turbo Baffles (drilled) Louder and less restrictive than Max Flow
Open Tubes Loudest and least restrictive

Re: Sidepipes

Postat: tis mar 02, 2010 23:12
av jyrgil
En fundering, ser du någon skillnad på "Den rostfria 90gradersböjen som går på utsidan av bilen köpte jag av en kille på forumet här som jobbar med rostfritt" och den coatade hooker pipen som du valde?Värmeskölden som du valde"stingray"är bokstäverna typ rakt igenom värme skölden?Om det vore så fick jag en fundering att man kunde lacka pipsen i bilens färg(om det funkar) och sätta sin egna färg på "stingray"då det lyser igenom?Tackar så mycket för dina tidigare svar

Re: Sidepipes

Postat: tis mar 02, 2010 23:35
av adde2k3
jyrgil skrev:En fundering, ser du någon skillnad på "Den rostfria 90gradersböjen som går på utsidan av bilen köpte jag av en kille på forumet här som jobbar med rostfritt" och den coatade hooker pipen som du valde?Värmeskölden som du valde"stingray"är bokstäverna typ rakt igenom värme skölden?Om det vore så fick jag en fundering att man kunde lacka pipsen i bilens färg(om det funkar) och sätta sin egna färg på "stingray"då det lyser igenom?Tackar så mycket för dina tidigare svar
sorry! det är crome:ad jag har och inte coatad... ändrade länken i förra inlägget så ingen går å köper coatade istället;) tryckfelsnisse skyller jag på! De följde med bilen så hade inte så bra koll på länkarna:) Skillnad i yta/finish mellan polerad rostfritt och chromead är inte speciellt stor. Rostfritt har en gulare nyans medan chrome är lite blåare, men det ska mycket till om man ska märka nån skillnad i daglig mening. Blir de "as-varma" så blir rostfritt gult och chrome blått, men bilen brinner nog upp innan sidepipsen blir så varma hehe. Men headers brukar det synas på..

http://www.summitracing.com/parts/HOK-65284HKR/ Här ska vara den chrome:ade iaf...

(coatade har jag ingen som helst erfarenhet av)

Angående värmeskölden. Bokstäverna och flaggan är skurna ur skölden, så ja, man ser genom. Tror inte röda sidepipes skulle vara så snyggt dock:)

Re: Sidepipes

Postat: tis mar 02, 2010 23:55
av jyrgil
Man kanske kan maskera bakom texten om man känner för det?Att jag frågade om skillnaden mellan böjen och pipsen var att det finns en pipes i rostfritt så det borde ju smälta ihop bättre kanske(tror den va dyr men rostfritt e rostfritt).Kommer säker att fråga dig mera saker men som sagt jag gillar ditt koncept.Har du någon erfarenhet med vad du hade tidigare och det du har nu typ ,vrid, piggare, bottendrag, etc positiva och negativa erfarenheter MVH

Re: Sidepipes

Postat: ons mar 03, 2010 17:15
av adde2k3
jyrgil skrev:Man kanske kan maskera bakom texten om man känner för det?Att jag frågade om skillnaden mellan böjen och pipsen var att det finns en pipes i rostfritt så det borde ju smälta ihop bättre kanske(tror den va dyr men rostfritt e rostfritt).Kommer säker att fråga dig mera saker men som sagt jag gillar ditt koncept.Har du någon erfarenhet med vad du hade tidigare och det du har nu typ ,vrid, piggare, bottendrag, etc positiva och negativa erfarenheter MVH
Det är bara att fråga på! Hehe, jo tidigare "version" av bilen var som den kom från USA. Det satt fel motor i (en smallblock, ska vara bigblock orginal) som gick på 5-7 cylindrar utan tomgång så man fick hålla foten på gasen hela tiden. Sidepipsen satt det reverse flow dämpare, men det spelade nog ingen roll för motorn hade kanske 100hk kvar ändå:) Däcken var från tidigt 80-tal och dämparna kunde man trycka ihop förhand så att det "klonkade". Ena hälften av bussningarna var borta och andra hälften såg ut som.. ja inte så bra.

Min erfarenhet av att byta från sunk-motorn till en nybyggd motor med 554 bromsade hästar och hela drivlinan + hela chassit renoverat... är begränsad. Jag har bara kört upp och ner för garageuppfarten än :wink:

H-pipen gör enorm skillnad i ljudvolym, framförallt under 2000rpm. Från outhärdligt högt (lomhörd efter 10 min) till lagom på tomgång med endast en h-pipe. Jag har spelat i hårdrocksband så jag är inte jättekänslig för höga ljud, men 11 i komp och bigblock med maxFlow-dämparna är högt UTAN h-pipe. Med h-pipe så fördelas pulserna på bägge sidorna, funkar kalas. Jag tycker inte karaktären på ljudet ändrades.

Skulle jag köpa allting nytt (men jag hade ju sidepipsen redan) så skulle jag välja rostfritt. Så ta rostfritt du;)