Sida 4 av 11
Postat: ons feb 15, 2006 23:41
av janbanan24
Erik Beijnoff skrev:Jag vill tro att min sitter tvärtom, en kvart roterat, mot bilden. Fast jag kan inte svära på det, kan inte kolla på bilen tyvärr.
Är de inte olika stora för att man inte skall råka vända flexikopplingen ett halvt varv fel? Eller tänker jag helt snett?
En gissning är att de är olika stora för att passa kopplingar äldre än -69 där hålen verkar vara olika stora och hela klabbet går då bara att få ihop åt ett håll som du säger.
Men efter -69 så ska pinnarna vara lika tjocka och läggas i spåren istället för hålen för att ge en "mjukare" styrning med med mer "flex" innan det blir metall mot metall!?
Tankevurpa igen?
Postat: ons feb 15, 2006 23:47
av janbanan24
Sandberg skrev:
Men vad jag förstår så ska ju flexkopplingen kunna ta up en vinkelskilnad mellan rattstång och styrväxel, och hur ska det fungera om medbringarna är fastdragna med bultarna?
Blir det inte så att medbringaren är fastdragen i flex-skivan och kopplingens undre del också fastdragen i skivan fast med 90 graders förskjutning, så den övre och undre delen (Koppling och medbringare) kan "flexa" mot varandra genom skivan?
Postat: ons feb 15, 2006 23:48
av gbak
Håller med Erik!
Min ser inte heller ut som Sandbergs, min är vriden 90 grader.
Dvs, jag har inte bultarna i gluggarna/urtagen, utan i hålen.
Sandberg:
Vad är det som håller ihop ditt montage och tar upp kraften i axiell riktning?
Det ser ju ut som rattstången inte är fastskruvad mot styrsnäckan!!
Postat: ons feb 15, 2006 23:54
av janbanan24
gbak skrev:Sandberg:
Vad är det som håller ihop ditt montage och tar upp kraften i axiell riktning?
Det ser ju ut som rattstången inte är fastskruvad mot styrsnäckan!!
Fast det är ju en annan konstruktion före -69.
Rattstången är väl kostruerad på så sätt att även om "flex-disken" skulle totalhaverera så skulle inte delarna tappa kontakt med varandra. Tror han nämde nått om det i "artikeln". Något annant som talar för att "Sandbergs" koppling är rätt monterad är ju om hålen har olika storlek precis som pinnarna, för då går inte bultarna dit!?
Postat: tor feb 16, 2006 0:23
av Hagge
Sandberg skrev:Hej, var nere och tog några bilder för att ilusterera hur det ser ut på min 68a, dom två "pinnbultarna" av olika storlek passar i hålen på den övre medbringaren, dom två normala bultarna fixerar flexkopplingen vid nedre medbringaren, pinbultarnas ogängade del har olika diameter.
Detta är den grövre "pinnbulten" notera flänsen för att dra fast pinnbulten i flexkopplingen.
Shit ser nästan ut som lite rost på medbringaren
Janne
Sandberg, din koppling måste vara felmonterad, precis som gbak skriver. Pinnbultarna ska ligga i "gluggarna" och bultarna i hålen !
Nu har du ett förband som inte sitter ihop !
Om du lossar rattstången och drar denna bakåt in i kupén så kommer du att kunna dra isär kopplingen. Rotera rattstångskopplingen och styrsnäckskopplingen 90 grader i förhållande till varandra och sätt ihop flexkopplingen igen.
Du löper en klar risk att mista kontakten mellan ratt och hjul som din koppling är monterad nu !
Mvh,
Hagge
Postat: tor feb 16, 2006 22:55
av Sandberg
Var nere och skuvade lite idag och klart är att min var felmonterad, men nu är det nog rätt. Tack för hjälpen.
Hoppas att det hjälpt dig "Janbanan"

Postat: tor feb 16, 2006 23:19
av Hagge
Sandberg, nu ser det klart stabilt ut !
Kommer ihåg att jag själv pysslade en del med att få ihop kopplingen efter demontering av den gamla sunkiga flexskivan. Det har ju hänt mer än en gång att man förbannar sig själv för att inte ha använt digitalkameran innan man har plockat isär grejerna...
Och så slutar det med att man får titta i pärmen med dåliga fotostatkopior från GM för att få ihop allt igen.
Fast det är också en del av tjusningen med att ha en gammal "udda" bil dvs att ibland blir mer deckarjobb än mekande.
//Hagge
Postat: fre feb 17, 2006 0:47
av janbanan24
Fick tag på rätt utbytesdel idag:

Man ser ganska tydligt här att bultarna är olika stora men inte pinnarna.
Blev tipsad och hjälpt av arbetskompis att tillverka denna mojäng av locket till den gamla huvudbromscylindern:
Så kan jag trycksätta bromssystemet med kompressorn och sätta lämpligt tryck också!

...inför den kommande luftningen!
Postat: mån feb 20, 2006 16:23
av janbanan24
Ny fråga:
När man sätter ihop rattstången igen, hur ska man få allt att hamna rätt så att returen av blinkers fungerar som den ska?
Det funkar bara åt ena hållet för mig!
...antar att det beror på något annat än hur rattstången är vriden!?
#2 Är det när man trycker på reglaget för "wipers" som det ska "spola"? ...min bil låter som ett flipperspel så fort jag rör i det reglaget!

Postat: tis feb 21, 2006 22:30
av janbanan24
Ska det vara speciellt fett i styrsnäckan?
Postat: tis feb 21, 2006 22:37
av Erik
#2 -> Ja, när man trycker in den knappen går spolarna igång. Det rasslar rätt bra om min också, men håller man in den fem sekunder så kommer spolarvätskan. Sen är det jäkligt meckigt att fylla på spolarvätska på en 72:a, men det är en annan detalj.
Postat: mån mar 06, 2006 19:14
av carl-johan
Hej
Har också en 79:a. Intagen som flyttgodis så den bör väl vara ungefär som din. Jag har bl.a haft kontakt med en finsk kille som heter Jani Ahola (jag tror hans epostadress är
jay@c3-r.com). Om du söker ideer så har han byggt om en 79:a med många fina detaljer.
Hans arbete, och en film, finns på
http://c3-r.com/
/carl-johan
Postat: mån mar 06, 2006 23:05
av janbanan24
carl-johan skrev:Hej
Har också en 79:a. Intagen som flyttgodis så den bör väl vara ungefär som din. Jag har bl.a haft kontakt med en finsk kille som heter Jani Ahola (jag tror hans epostadress är
jay@c3-r.com). Om du söker ideer så har han byggt om en 79:a med många fina detaljer.
Hans arbete, och en film, finns på
http://c3-r.com/
/carl-johan
Gahhhh!
Snacka om mitt i prick!
Vill minnas att jag någon gång i början av denna tråd sa att målet var att göra bilen svart med sidepipes och stora "PIMP-hjul"?
...kolla in här, vilken skönhet!!!!
...hade den bara haft Hooker-pipor, bubble-taillights och matt lack så hade det varit "bilden jag har i mitt bakhuvud"!

Postat: tor mar 09, 2006 20:26
av janbanan24
Äntligen! ...alla bromsdelar är på plats! Handbromsmekaniken & backar, 4 ok, huvudbroms-cylinder, stålomspunna slangar och nya bromsbelägg! Allt luftat och klart!
Vad jag lärt mig? ...köp inte era ok från Zip! Inte om ni vill ha nått som går bra att bara skruva dit utan att fixa gängor och skurna luftningsnipplar i alla fall! (Och inte svarar de på mail heller!)
Har bytt tändningslåset också så att man inte ska kunna starta bilen utan nyckel i fortsättningen men har stött på ett
problem:
När man ska sätta tillbaks "ratt-lås-plattan" sitter det en fjäder bakom och man måste trycka ihop den för att få dit C-clippet på rattstången. Vad för sorts omvänd avdragare kan man använda till detta? Har försökt med handkraft, men jag har för få händer!

..tacksam för tips!
*EDIT* Löste sig, fick tillverka en "Påtryckare" av fyrkantrör och gängstång!
Postat: lör mar 18, 2006 0:19
av janbanan24

Körde till OK-Q8 idag och han dra åt mig Polisens uppmärksamhet!
...lungt tänkte jag, det är ju i direkt samband med reparation/besiktning!
...inte lungt tyckte dom, jag hade ju glömt att "ställa på"!
Minus 800:- i kassan!
Nåja, fick bytt filter och två oljebyten i växellådan i alla fall! Hade bara fattats att man blivit stoppad på hemvägen också, men så'n otur hade inte ens jag!
Fråga: Vad händer om man råkar fylla för mycket olja till servopumpen?
Behållaren var i princip tom, så jag trodde det lungt skulle gå i en halvliter! ...men då började det rinna över!

Postat: lör mar 18, 2006 16:08
av StingrayRacing
janbanan24 skrev:Fråga: Vad händer om man råkar fylla för mycket olja till servopumpen?
Troligtvis trycker den bara ut det genom locket, då vätska blir varm.
Den är clean!

Postat: ons mar 22, 2006 23:45
av janbanan24
Nu ska vi snacka motor en stund!
Hittade ju inget motornummer på blocket i högra "framflygeln" ...där det tydligen ska finnas. Ser däremot ett nummer längst bak på motorn, närmast växellådan på vänster sida står det: 14010207 och på höger sida: 228
...kan man läsa ut något av detta?
När jag avlägsnat ventilkåporna för första gången ser jag att det på topparna står:3998820 samt på den vänstra: GM K19 och den högra: GM [M]5
Kan det vara orginal eller?
Så till problemet med den "knackande motorn":
MrV8 bad mig kolla om det var hyudraliska lyftare, men jag kan då inte få lyftarna att fjädra när jag bara trycker med tummen, vet ju inte hur hårt man behöver trycka dock!?
Det verkar ju sitta rullvippor och på dessa står det: Crane M614
Vad jag kan iaktta när jag startar motorn med ventilkåporna av är att det ju är tydligt att olja kommer upp dit, men jag ser inga tydliga "skvätt" direkt!? ...utom vid/ur den tredje eller fjärde ventilen framifrån räknat på den vänstra toppen, där kom det ganska mycket olja "ur vippan".
Hjälp!

Postat: tor mar 23, 2006 6:13
av pappi
Blocket är ett 350, årsmodell 80-85 2 eller 4 bult! Topparna hittar jag inte på mortech.
MVH Pappi
Postat: tor mar 23, 2006 9:33
av mrv8
Hej Janne
Precis som Pappi hittar jag bara motorn.
14010207 350 80-85 155-255hk car & Truck 2 & 4-Bolt Passenger stick
Topparna kolla igen är det rätt nummer?
Jag har skickat ett mail till dig om ventilerna så läss vidare där.
Mvh
MrV8
Postat: tor mar 23, 2006 15:33
av Sandberg
Skulle kunna vara
1972-74 350 #3998920
om ena 8'an är en nia.
Postat: mån mar 27, 2006 14:08
av janbanan24
Har tagit en bild och en filmsnutt som visar lite mer av "den fjärde vippan" som sölar.
På filmen hör man också knackandet.
Stötstången till denna vippa samt några stötstänger till "snurrar" inte heller!
Filmklipp!
Postat: mån mar 27, 2006 16:48
av M Nordin
I din situation skulle jag lyfta insuget (busenkelt jobb fast glöm inte att tappa av lite kylvätska först...) så att du kan kolla lyftarna samt stötstängerna (rakhet, skavmärken, hur ändarna ser ut) och kolla vipporna (lagring, rullar, skålarna). Det där med att lyftarna skall fjädra funkar möjligen på nya tomma lyftare, nyss körda så känns de stumma. Med de låsmuttrar du har så är det skitenkelt att känna när glappet försvinner och sedan dra lagom mkt till.
MVH
MN
Postat: tis mar 28, 2006 11:25
av janbanan24
Tack för hjälpen hittills allihopa!
Numren på topparna är som "Sandberg" säger, med en 9:a istället för en 8:a.
...känner att jag måste förklara vad jag menar med att stängrna "snurrar", alla går att snurra när de är obelastade men det är inte alla som "vandrar runt" när motorn står och puttrar på tomgång, även om de flesta gör det.
Jag vill minnas att oljetrycket var normalt innan jag monterade ur instrumentbrädan, men nu har jag svårt att kolla det. Tyvärr så kommer det bara olja till kanske hälften av vipporna, så jag ska pröva att skölja ur motorn med nå' "Crank Case Cleaner" från AcDelco och sedan byta olja och filter igen, för att se om jag kan börja få smörjning på alla vippor.
Postat: tis mar 28, 2006 15:27
av janbanan24
Kopplade in "mittkonsolinstrumentet" nyss men oljetrycksmätaren (som verkar vara helt elektronisk) står över "max" oavsett om motorn är på eller av.
Har jag förstört den när jag hade isär instrumentet eller?

Postat: tis mar 28, 2006 23:47
av mrv8
Hej
Även Wynn´s oil system cleaner
verkar vara bra grejer fick fart på hydralyftarna i en opel som inte oljan var bytt på under 3år.
Kostar 99kr här i alla fall för en burk.
Mvh
MrV8
Postat: ons mar 29, 2006 7:26
av M Nordin
Allvarligt - har ni ngt mot att lyfta insuget för att kunna göra en visuell inspektion? Bättre nu än att i mitten av maj upptäcka att en kamnock är kass...
MVH
MN
Postat: ons mar 29, 2006 8:50
av pappi
Ang oljetrycksmätaren! Verkar vara ett elfel, har du kopplat rätt alla tåtar?
Jag skulle nog göra som Nordin sa, lyfta insuget och kolla hur det ser ut. Din bil har väl förmodligen stått ett tag och tidigare ägare kanske inte har bytt olja på ett tag så kamnockarna kan ju vara slut.....
Är du stadd i kassan så har ju "masken" en motor till salu. En 355 med Bowtie toppar, rull kam, dubbla förgasare, alla motor jobb gjorda. Han begär 35.000:- för den. Vore kul att få se din bil runt stan i sommar med 500 hkr under huven.
MVH Pappi
Postat: ons mar 29, 2006 9:20
av janbanan24
Oljetrycksmätaren funkade innan jag tog ur instrumentet, och det är ju inga "tåtar" då alla "kablar" ansluter med en stor kontakt. Ser ut som en SCART-kontakt nästan!

...kan hända att det löser sig när jag sätter tillbaks hastighets-instrumentet och ljus-kontakten kanske?
Jag ska nog lyfta insuget, men har inte tid just nu. Idag är sista dagen innan jag ska in med bilen för att få skrivet certifikat på broms, buller och stöldskydd inför reg-besiktningen.
Nu åker jag till OK och häller i mirakelmedlet! Håll tummarna!

Postat: tor mar 30, 2006 17:15
av vett74
Såg en gul corvette komma sladdandes i snöstormen idag,såg lite kul ut
vart motorn någe bättre med "mirakelmedlet"?
Postat: tor mar 30, 2006 18:52
av janbanan24

Jasså, du såg mig i morse?
...ja, nu kan jag inte skriva "Aldrig vinterkörd" när jag ska sälja!
Mirakelmedlet hjälpte inte på "knackandet" och jag har inte hunnit lyfta ventilkåporna och kolla om det hjälpte igång smörjningen av vipporna heller!
Hur som hellst: Kontrollen av buller, stöldskydd och bromsar gick bra!
Jag bad killarna på Vanservice kolla att jag hade oljetryck och kompression också och det såg bra ut. Bra oljetryck och komp mellan 9,5 och 11.
Knackandet trodde dom berodde på att jag troligen har hyudral-lyftare och att en av dessa "kladdat ihop", så det lutar mot att jag får ta och lyfta på insuget och kolla upp detta innan jag kör till Lycksele för besiktningen.
Tack för att ni höll tummarna! ...jag såg polisen på väg till Vanservice, så jag kunde köra en alternativ väg hem!
