En långdragen renoveringshistoria...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Erik Beijnoff skrev:Jag vill tro att min sitter tvärtom, en kvart roterat, mot bilden. Fast jag kan inte svära på det, kan inte kolla på bilen tyvärr.

Är de inte olika stora för att man inte skall råka vända flexikopplingen ett halvt varv fel? Eller tänker jag helt snett?
En gissning är att de är olika stora för att passa kopplingar äldre än -69 där hålen verkar vara olika stora och hela klabbet går då bara att få ihop åt ett håll som du säger.
Men efter -69 så ska pinnarna vara lika tjocka och läggas i spåren istället för hålen för att ge en "mjukare" styrning med med mer "flex" innan det blir metall mot metall!?

Tankevurpa igen?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Sandberg skrev: Men vad jag förstår så ska ju flexkopplingen kunna ta up en vinkelskilnad mellan rattstång och styrväxel, och hur ska det fungera om medbringarna är fastdragna med bultarna?
Blir det inte så att medbringaren är fastdragen i flex-skivan och kopplingens undre del också fastdragen i skivan fast med 90 graders förskjutning, så den övre och undre delen (Koppling och medbringare) kan "flexa" mot varandra genom skivan?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Håller med Erik!
Min ser inte heller ut som Sandbergs, min är vriden 90 grader.
Dvs, jag har inte bultarna i gluggarna/urtagen, utan i hålen.

Sandberg:
Vad är det som håller ihop ditt montage och tar upp kraften i axiell riktning?
Det ser ju ut som rattstången inte är fastskruvad mot styrsnäckan!!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

gbak skrev:Sandberg:
Vad är det som håller ihop ditt montage och tar upp kraften i axiell riktning?
Det ser ju ut som rattstången inte är fastskruvad mot styrsnäckan!!
Fast det är ju en annan konstruktion före -69.
Rattstången är väl kostruerad på så sätt att även om "flex-disken" skulle totalhaverera så skulle inte delarna tappa kontakt med varandra. Tror han nämde nått om det i "artikeln". Något annant som talar för att "Sandbergs" koppling är rätt monterad är ju om hålen har olika storlek precis som pinnarna, för då går inte bultarna dit!?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Sandberg skrev:Hej, var nere och tog några bilder för att ilusterera hur det ser ut på min 68a, dom två "pinnbultarna" av olika storlek passar i hålen på den övre medbringaren, dom två normala bultarna fixerar flexkopplingen vid nedre medbringaren, pinbultarnas ogängade del har olika diameter.
Bild

Detta är den grövre "pinnbulten" notera flänsen för att dra fast pinnbulten i flexkopplingen.
Bild

Shit ser nästan ut som lite rost på medbringaren :evil: :evil:

Janne
Sandberg, din koppling måste vara felmonterad, precis som gbak skriver. Pinnbultarna ska ligga i "gluggarna" och bultarna i hålen !
Nu har du ett förband som inte sitter ihop !
Om du lossar rattstången och drar denna bakåt in i kupén så kommer du att kunna dra isär kopplingen. Rotera rattstångskopplingen och styrsnäckskopplingen 90 grader i förhållande till varandra och sätt ihop flexkopplingen igen.

Du löper en klar risk att mista kontakten mellan ratt och hjul som din koppling är monterad nu !

Mvh,

Hagge
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Var nere och skuvade lite idag och klart är att min var felmonterad, men nu är det nog rätt. Tack för hjälpen.
Hoppas att det hjälpt dig "Janbanan"

Bild
Bild
Bild
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Sandberg, nu ser det klart stabilt ut ! :D

Kommer ihåg att jag själv pysslade en del med att få ihop kopplingen efter demontering av den gamla sunkiga flexskivan. Det har ju hänt mer än en gång att man förbannar sig själv för att inte ha använt digitalkameran innan man har plockat isär grejerna...
Och så slutar det med att man får titta i pärmen med dåliga fotostatkopior från GM för att få ihop allt igen.
Fast det är också en del av tjusningen med att ha en gammal "udda" bil dvs att ibland blir mer deckarjobb än mekande.

//Hagge
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Fick tag på rätt utbytesdel idag:

Bild
Man ser ganska tydligt här att bultarna är olika stora men inte pinnarna.

Blev tipsad och hjälpt av arbetskompis att tillverka denna mojäng av locket till den gamla huvudbromscylindern:

Bild

Så kan jag trycksätta bromssystemet med kompressorn och sätta lämpligt tryck också! 8) ...inför den kommande luftningen!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ny fråga:

När man sätter ihop rattstången igen, hur ska man få allt att hamna rätt så att returen av blinkers fungerar som den ska?

Det funkar bara åt ena hållet för mig!

...antar att det beror på något annat än hur rattstången är vriden!? :oops:

#2 Är det när man trycker på reglaget för "wipers" som det ska "spola"? ...min bil låter som ett flipperspel så fort jag rör i det reglaget! :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ska det vara speciellt fett i styrsnäckan?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

#2 -> Ja, när man trycker in den knappen går spolarna igång. Det rasslar rätt bra om min också, men håller man in den fem sekunder så kommer spolarvätskan. Sen är det jäkligt meckigt att fylla på spolarvätska på en 72:a, men det är en annan detalj.
carl-johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 52
Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
Ort: Karlstad

Inlägg av carl-johan »

Hej
Har också en 79:a. Intagen som flyttgodis så den bör väl vara ungefär som din. Jag har bl.a haft kontakt med en finsk kille som heter Jani Ahola (jag tror hans epostadress är jay@c3-r.com). Om du söker ideer så har han byggt om en 79:a med många fina detaljer.
Hans arbete, och en film, finns på http://c3-r.com/
/carl-johan
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

carl-johan skrev:Hej
Har också en 79:a. Intagen som flyttgodis så den bör väl vara ungefär som din. Jag har bl.a haft kontakt med en finsk kille som heter Jani Ahola (jag tror hans epostadress är jay@c3-r.com). Om du söker ideer så har han byggt om en 79:a med många fina detaljer.
Hans arbete, och en film, finns på http://c3-r.com/
/carl-johan
Gahhhh!

Snacka om mitt i prick!

Vill minnas att jag någon gång i början av denna tråd sa att målet var att göra bilen svart med sidepipes och stora "PIMP-hjul"? 8)
...kolla in här, vilken skönhet!!!!
Bild

...hade den bara haft Hooker-pipor, bubble-taillights och matt lack så hade det varit "bilden jag har i mitt bakhuvud"! :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Äntligen! ...alla bromsdelar är på plats! Handbromsmekaniken & backar, 4 ok, huvudbroms-cylinder, stålomspunna slangar och nya bromsbelägg! Allt luftat och klart!
Vad jag lärt mig? ...köp inte era ok från Zip! Inte om ni vill ha nått som går bra att bara skruva dit utan att fixa gängor och skurna luftningsnipplar i alla fall! (Och inte svarar de på mail heller!) :evil:

Har bytt tändningslåset också så att man inte ska kunna starta bilen utan nyckel i fortsättningen men har stött på ett problem:
När man ska sätta tillbaks "ratt-lås-plattan" sitter det en fjäder bakom och man måste trycka ihop den för att få dit C-clippet på rattstången. Vad för sorts omvänd avdragare kan man använda till detta? Har försökt med handkraft, men jag har för få händer! :oops:
..tacksam för tips!

*EDIT* Löste sig, fick tillverka en "Påtryckare" av fyrkantrör och gängstång!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

:evil: Körde till OK-Q8 idag och han dra åt mig Polisens uppmärksamhet!
...lungt tänkte jag, det är ju i direkt samband med reparation/besiktning!
...inte lungt tyckte dom, jag hade ju glömt att "ställa på"! :?

Minus 800:- i kassan! :cry: :cry: :cry:

Nåja, fick bytt filter och två oljebyten i växellådan i alla fall! Hade bara fattats att man blivit stoppad på hemvägen också, men så'n otur hade inte ens jag! :lol:

Fråga: Vad händer om man råkar fylla för mycket olja till servopumpen? :oops:

Behållaren var i princip tom, så jag trodde det lungt skulle gå i en halvliter! ...men då började det rinna över! :lol: :oops: :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

janbanan24 skrev:Fråga: Vad händer om man råkar fylla för mycket olja till servopumpen? :oops:
Troligtvis trycker den bara ut det genom locket, då vätska blir varm.

Den är clean! 8)
Bild
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Nu ska vi snacka motor en stund! :lol:

Hittade ju inget motornummer på blocket i högra "framflygeln" ...där det tydligen ska finnas. Ser däremot ett nummer längst bak på motorn, närmast växellådan på vänster sida står det: 14010207 och på höger sida: 228
...kan man läsa ut något av detta?

När jag avlägsnat ventilkåporna för första gången ser jag att det på topparna står:3998820 samt på den vänstra: GM K19 och den högra: GM [M]5
Kan det vara orginal eller?

Så till problemet med den "knackande motorn":

MrV8 bad mig kolla om det var hyudraliska lyftare, men jag kan då inte få lyftarna att fjädra när jag bara trycker med tummen, vet ju inte hur hårt man behöver trycka dock!? :oops:

Det verkar ju sitta rullvippor och på dessa står det: Crane M614

Vad jag kan iaktta när jag startar motorn med ventilkåporna av är att det ju är tydligt att olja kommer upp dit, men jag ser inga tydliga "skvätt" direkt!? ...utom vid/ur den tredje eller fjärde ventilen framifrån räknat på den vänstra toppen, där kom det ganska mycket olja "ur vippan".

Hjälp! :oops:

Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Blocket är ett 350, årsmodell 80-85 2 eller 4 bult! Topparna hittar jag inte på mortech. :?

MVH Pappi
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Hej Janne

Precis som Pappi hittar jag bara motorn.

14010207 350 80-85 155-255hk car & Truck 2 & 4-Bolt Passenger stick

Topparna kolla igen är det rätt nummer?

Jag har skickat ett mail till dig om ventilerna så läss vidare där.

Mvh
MrV8
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Skulle kunna vara
1972-74 350 #3998920
om ena 8'an är en nia.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Har tagit en bild och en filmsnutt som visar lite mer av "den fjärde vippan" som sölar.
På filmen hör man också knackandet.

Stötstången till denna vippa samt några stötstänger till "snurrar" inte heller! :?: :shock:

Bild

Filmklipp!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

I din situation skulle jag lyfta insuget (busenkelt jobb fast glöm inte att tappa av lite kylvätska först...) så att du kan kolla lyftarna samt stötstängerna (rakhet, skavmärken, hur ändarna ser ut) och kolla vipporna (lagring, rullar, skålarna). Det där med att lyftarna skall fjädra funkar möjligen på nya tomma lyftare, nyss körda så känns de stumma. Med de låsmuttrar du har så är det skitenkelt att känna när glappet försvinner och sedan dra lagom mkt till.

MVH

MN
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tack för hjälpen hittills allihopa! 8)

Numren på topparna är som "Sandberg" säger, med en 9:a istället för en 8:a.

...känner att jag måste förklara vad jag menar med att stängrna "snurrar", alla går att snurra när de är obelastade men det är inte alla som "vandrar runt" när motorn står och puttrar på tomgång, även om de flesta gör det.

Jag vill minnas att oljetrycket var normalt innan jag monterade ur instrumentbrädan, men nu har jag svårt att kolla det. Tyvärr så kommer det bara olja till kanske hälften av vipporna, så jag ska pröva att skölja ur motorn med nå' "Crank Case Cleaner" från AcDelco och sedan byta olja och filter igen, för att se om jag kan börja få smörjning på alla vippor.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Kopplade in "mittkonsolinstrumentet" nyss men oljetrycksmätaren (som verkar vara helt elektronisk) står över "max" oavsett om motorn är på eller av.

Har jag förstört den när jag hade isär instrumentet eller? :oops:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Hej

Även Wynn´s oil system cleaner

verkar vara bra grejer fick fart på hydralyftarna i en opel som inte oljan var bytt på under 3år.

Kostar 99kr här i alla fall för en burk.

Mvh
MrV8
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Allvarligt - har ni ngt mot att lyfta insuget för att kunna göra en visuell inspektion? Bättre nu än att i mitten av maj upptäcka att en kamnock är kass...

MVH

MN
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Ang oljetrycksmätaren! Verkar vara ett elfel, har du kopplat rätt alla tåtar?

Jag skulle nog göra som Nordin sa, lyfta insuget och kolla hur det ser ut. Din bil har väl förmodligen stått ett tag och tidigare ägare kanske inte har bytt olja på ett tag så kamnockarna kan ju vara slut.....

Är du stadd i kassan så har ju "masken" en motor till salu. En 355 med Bowtie toppar, rull kam, dubbla förgasare, alla motor jobb gjorda. Han begär 35.000:- för den. Vore kul att få se din bil runt stan i sommar med 500 hkr under huven. :D

MVH Pappi
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Oljetrycksmätaren funkade innan jag tog ur instrumentet, och det är ju inga "tåtar" då alla "kablar" ansluter med en stor kontakt. Ser ut som en SCART-kontakt nästan! :lol:
...kan hända att det löser sig när jag sätter tillbaks hastighets-instrumentet och ljus-kontakten kanske?

Jag ska nog lyfta insuget, men har inte tid just nu. Idag är sista dagen innan jag ska in med bilen för att få skrivet certifikat på broms, buller och stöldskydd inför reg-besiktningen.

Nu åker jag till OK och häller i mirakelmedlet! Håll tummarna! :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Såg en gul corvette komma sladdandes i snöstormen idag,såg lite kul ut :D
vart motorn någe bättre med "mirakelmedlet"?
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

:lol: :lol: :lol: Jasså, du såg mig i morse?

...ja, nu kan jag inte skriva "Aldrig vinterkörd" när jag ska sälja! :wink:

Mirakelmedlet hjälpte inte på "knackandet" och jag har inte hunnit lyfta ventilkåporna och kolla om det hjälpte igång smörjningen av vipporna heller! :?

Hur som hellst: Kontrollen av buller, stöldskydd och bromsar gick bra! 8)
Jag bad killarna på Vanservice kolla att jag hade oljetryck och kompression också och det såg bra ut. Bra oljetryck och komp mellan 9,5 och 11.

Knackandet trodde dom berodde på att jag troligen har hyudral-lyftare och att en av dessa "kladdat ihop", så det lutar mot att jag får ta och lyfta på insuget och kolla upp detta innan jag kör till Lycksele för besiktningen.

Tack för att ni höll tummarna! ...jag såg polisen på väg till Vanservice, så jag kunde köra en alternativ väg hem! :wink: :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Skriv svar