Trollet är nu bortjagat och motorn färdig.
Problemet visade sig vara en läckande nålventil på secundären som inte visade sig förrän vid höga varv och ibland på tomgång.
Motorn svarar nu fint på förändringar och uppför sig skrämmande nära (igen) det som Jonas förutspått.
Med den gamla setupen (järntoppar och det låga LS6 insuget) låg max effekten och maxvarvet 5500rpm
Samma kamaxel men med nya toppar och 1-plans insuget drar nu glatt till 6000rpm.
Vi provade övervarvningsskyddet i t-boxen som visade sig funka fint, spärren sattes till 6400rpm med softstop som börjar släcka enstaka cylindrar vid 6100rpm.
Exakt på vilket varvtal det blir bäst at växla på måste provas fram under körning, men jag kan tänka mig att växlingsvarvet kommer hamna någonstans runt 5700-5800rpm, vi får se..
Vi provade som sagt olika bränslen, tändning och ett par olika spacers för att se vad som blev bäst för min combo.
Bästa resultatet 547hk/5800rpm fick vi med en 1" spacer, 98 oktan och 35gr tändning.
Den setup som förmodligen kommer att gälla i bilen (beroende på hur mycket plats det finns under huven) är samma som ovan men med den mindre 1/2" spacern och ljuddämpare som gav 526hk/5900rpm.
Skillnaden mellan att köra utan spacer och att köra med 1" spacern var ca 10hk.
Med ljuddämparna monterade förlorade jag 7hk.
Momentkurvan är flat och fin och genomsnittseffekten mellan 3800 och 6000rpm hamnade på 490hk som jag är väldigt nöjd med.
Stort tack till Jonas och Jimmy!
Sista pullet.
https://www.youtube.com/watch?v=o5O7mMsZP_4