En långdragen renoveringshistoria...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Hmm, skulle börja skruva lite häromveckan och upptäckte att handbroms-skorna jag beställt från Zip inte kommit!

...så det visade sig att av de två firmor jag beställde ifrån gjorde de i snitt ett fel per beställning! :lol:

Ett glädjeämne var dock att det helt utan förvarning damp ner ett brev från Cadillac-Sverige som intygar att min bil uppfyller divese krav! :shock: ...och jag som inte varit och visat upp bilen hos verkstan än!!??

Men det är väl bara att tacka och ta emot?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Hej janbanan24!
Vilka intyg var det du behövde? Själv behövde jag buller o bromsintyg på min -75, intyg som enligt mig är rena skämtet som e påkommet av byrokrater som inte förstår vad det handlar om. -Kentucky
-75 convertible
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Kentucky skrev:Hej janbanan24!
Vilka intyg var det du behövde? Själv behövde jag buller o bromsintyg på min -75, intyg som enligt mig är rena skämtet som e påkommet av byrokrater som inte förstår vad det handlar om. -Kentucky
Tror det var för buller broms och stöldskydd!?

Men jag fick med posten ett intyg från Cadillac Sverige ett intyg, av någon anledning? ...som intygade att min bil uppfyller gällande krav i
VVFS 2003:22:
10 Kap. 1 § p 3.

Vad nu det betyder?

Ny fråga till expertpanelen:

Jag har börjat lite smått med monteringen av parkeringsbromsen.
Det är ju en liten ledad arm som påverkar "skorna" när man drar i vajern. Hur i hela friden får jag dit den armen genom skölden? "Ankar-bulten sitter ju ivägen och den går inte att få bort p.g.a. att "navet" sitter kvar! :cry:
Måste jag loss med drivaxeln eller går det trolla genom att bara lossa skölden?
Någon?! :(

...denna fråga löstes i denna tråd!
Stingray skrev:Kan det vara nån tröst att mina dörrar också är ojämna i framkant....
Mer än du kanske tror! :wink:
Senast redigerad av janbanan24 den tor aug 25, 2005 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
ricco
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 21, 2005 21:38

Inlägg av ricco »

VVFS 2003:22:
10 Kap. 1 § p 3.

Det är att du klarar bullerkravet.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 ... oc38872773+

Observera att du ej får ha något extremt avgassystem. Intyget är skrivit för orginal system men dessa kan ju variera. Undvik alltså att sätta dit stuprören från huset.. Annars kan bilprovningen ifrågasätta intyget.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Det verkar som att det är två dekaler som sitter i bakkant på förardörren, en som berättar om ringtryck m.m., och en som har information om axeltryck och likande.

Båda dekalerna sitter kvar på min bil men det är svårt att se vad som står på dekalerna och jag har svårt att hitta ny dekal som berättar om axeltryck m.m.

Finns det någon i vårt avlånga land som skulle kunna vara snäll nog att fota sina dekaler och maila bilden till mig på janne@husvagnsforum.com :?:

...bromsarna är snart färdiga och jag är på väg att sladda iväg till bilprovningen snart! 8)

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Hmm, nu var det länge sedan corvetten fick någon uppmärksamhet!
...vaknade vid 3 i natt och kunde inte sova, så det blev några stulna timmar i garaget! :lol:

Så här kommer några före / efter bilder på bromsarna bak:

Bild

Bild

Bild

Bild
...notera att det nu sitter stålomspunna slangar också! 8) :oops:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

ser bra ut det där 8)
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tackar! :oops:

Fråga 1:
Nu när jag fått dit även fram-oken och börjat titta på monteringen av den nya huvudbromscylindern märkte jag att "tyg-kopplingen" på styrsnäckan var väldigt mjuk! :cry:

Så frågan är om man bara ska beställa tyget: Länk!

...fast jag blir lite osäker då denna: Länk! ...inte är speciellt lik den som sitter i min bil!?

Min ser mer ut så här: Länk!

Fråga 2:
När man ska ha loss "vindrutesprutarpumpen" som sitter under botten på spolarvätskebehållaren, hur i #¤@£$¤# kommer man åt muttern i botten på behållaren, och är det någon som vet hur stor den muttern är? ...man kan ju inte ens se den! :cry:

Hoppas någon där ute i cyberspace kan hjälpa!? :oops:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Fråga 1 beställ en sån där komplett som du visar i länken lika bra å byta,du kommer å märka skillnad i styrningen!
Fråga 2 har mekanisk pump på min så ja har ingen pump där.........
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...fast den kompleta var ganska dyr i jämförelse! När jag läst lite mer i länkarna kom jag att tänka på att de dom visar är ju undre delen, medan övre delen ser ut som min. (Det är ju som bara den man ser, så min undre del ser säkert likadan ut som den i den andra länken)

...och plåtbitarna behöver man väl knappast byta!?

Det var bara demontering av mekanisk pump som togs upp i "Haynes-boken" så det känns lite motigt att få loss min elektriska pump! :cry:

Fråga 3: När man Luftat huvudbromscylindern och ska lufta alla oken, ska man ta dem i någon särskild ordning, tilta bilen eller liknande?
Alla tips mottages tacksamt!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Fråga 1:
Innan du byter bara "tygbiten" kolla upp att dina hål i plåtarna inte har blivit ovala, för då har du ju kvar glappet.

Fråga 2:
Har kastat bort min pump och kör med Biltema's behållare/pump= dålig pump!

Fråga3:
Du börjar med den som har längsta ledningen dvs höger bak och tar sedan näst längsta osv....

$40 tar Midwest.....ser ut ungefär som den jag har.
http://www.madvet.com/shop?frame=4.3640
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Fråga 3:Börja med å lufta den inre vänsterbak sen den yttre,sen samma på höger bak sen tar du vänster fram å höger fram
det är lite omvänt enligt manualen....
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Fråga 1: "Tygbiten" heter Hardyskiva. Den finns hos bl. a Hansen Racing, standard Chevapryl, kostar inte många kronor heller.
//Frasse
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Här finns det massor med tips om div bl.a luftning av bromsar
http://wiki.corvettefaq.com/index.php?title=Main_Page

Här står det massor om "tygbiten" också:
http://jimshea.corvettefaq.com/wp-conte ... 03JN05.doc
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Ang fråga 2.

Min pump var stendöd så jag tog en behållare från en volvo som jag hade liggandes i garaget. Funkar klockrent! och framförallt så blev det en billig lösning. :D

MVH Pappi
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...ja, inte för att jag håller på med någon orginalrenovering, men jag har redan köpt en ny pump till den befintliga behållaren. :?

:oops: Jag ville väl minnas att jag fått hjälp om detta tidigare! Hittade tråden nu! Spolarvätskepump!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Det var det jävl...e!
Läste vad pensionisten skrev om "tygbiten".
Nu snackar vi detaljkunskap, han vet nog vilken gummiblandning som användes när man tillverkade skiten också!
Är i alla fall djupt imponerad, och böjer mitt huvud i vördnad.
//Frasse
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...ja, de länkarna var bra! Har CorvetteFAQ bland bokmärkena nu! 8)

Så nu har jag börjat bada grejjorna i rostolja, inhandlat "Hardyskiva" och lite olja/filter till växellådan, samt någon form av "conditioner" att stoppa i lådan för att mjuka upp packningar och liknande. Någon som har erfarenheter av detta?

Har även beställt en "12-kantshylsa" 7/16-tum, för att få lös "Hardy-hållarna" på styrstången.
Egentligen en chansning! Någon som vet om ½-tum är rätt storlek?
(När jag mätte utanpå "taggarna" så var det ca 13 mm.)
Senast redigerad av janbanan24 den fre feb 10, 2006 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Prova med en ringnyckel.

Mvh janne 289
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ringnyckel hjälpte! ...för då kom jag fram till att det var en 7/16 12-kanthylsa" jag behövde! :lol:

Sen följde jag "artikeln" från corvettefaq som "gbak" länkade till.

...sänkte ratten:

Bild

Tog loss den gamla kopplingen, som inte var så tight!

Bild

...och skulle sedan börja installera "renoveringssatsen"

Bild

1. Gamla flexkopplingen
2. Bult-pinnar från repsatsen
3. Nya flex-skivan
4. Bultar muttrar och brickor från satsen
5. Monteringsanvisning till repsats

Så, en liten fråga:

Är det inte lite konstigt att det är typ 4 olika "pinnar" (nr2 på bilden) ...alla med olika tjocklek!? :roll:
De gamla pinnarna verkar ju inte gå att återanvända då de är nitade och måste slipas bort!?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Tjena JanBanan !

Jag har gjort samma byte (ca två år sedan) som du är på väg att göra nu, ser onekligen lite skumt ut att alla pinnar har olika dimension. Ska kolla på min när jag kommer hem hur jag satte ihop min flexkoppling.

Hmm, knackade jag ut de gamla pinnarna månntro :roll:

Nåja, jag återkommer.

//Hagge
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Hyggligt!

Fast jag tycker att det verkar svårt att återanvända pinnarna, kolla här:

Bild

...den delen av pinnen man inte ser p.g.a. "flexskivan" är ju "utsvängd" till en större diameter så de går ju inte att knacka ur!?
Eller har jag gjort en tankevurpa igen? :oops: :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Bytte min flex koppling i våras och vad jag kommer ihåg så var det två bultar med mutter för att fästa flexkopplingen vid ena medbringaren, och sedan två typ pinnbultar med mutter som drogs fast med muttrarna i flexkopplingen och där dom utstickande pinnarna med olika storlek passade i därför avsedda hål i den andra medbringaren.

Lät lite konstigt när jag läste det men hoppas du förstår vad jag menar. :oops:

det var typ som det ser ut på beskrivningen under 5 på din bild.

Dock så var det bara två "pinnbultar" i mitt kit.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Ja, nu har jag kollat. Håller med Sandberg, min hopskruvade koppling ser ut som din bild 5 gör.
Det som är konstigt med den sats du har köpt är just att pinnbultarna verkar vara av olika dimensioner !

Sandberg, kommer du ihåg om du smärjlade bort nitskallarna från den del som Janne håller i bilden ovanför ? Jag tror att jag gjorde det för att få dit de nya pinnbultarna, dvs nitskallarna ersätts med gängdelen på de nya pinnbultarna så att man dra fast dem med muttrarna som följer med kitet.

Janne, vilken årsmodell har du, är det en 78:a ? Var har du köpt repkitet ?

//Hagge
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Min bil är en 68a men där så var det bara två pinnbultar, dock ej med någon nitfläns i den ogängade ändan. Det kan ju kanske skilja på årsmodeller och att ditt kit ska klara olika modeller.
Mina såg ut som de två som ligger i mitten under 2 på bilden, gängor i ena änden sedan en fläns i mitten för att kunna dra fast den i flexskivan och sedan två ogängade styrpinnar som skulle i hålen på medbringaren, dessa styrpinnar hade olika diameter vilket även hålen hade. Flexkopplingen är alltså bara fastskruvad i ena medbringaren och sitter sedan med dessa styrpinnar i den andra.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Jag har en -79

Repkittet köpte jag på UmeåVanservice och det är av märket "Help" eller "Rescue".

Det är ju ett kit som ska passa alla möjliga GM bilar m.m. och om det var olika dimentioner på pinnarna -68 så verkar ju detta kit passa bättre till en sådan bil än min.

Jag åkte till "Vanservice" igår för att köpa "hela klabbet" istället, men det var mycke större hål för "splines-axeln" ut styrsnäckan på den de hade på hyllan!? ...så de ska få hem en som förhoppningsvis passar idag eller imorrn! :P

PS Verkar vara exakt samma kit de säljer på CorvetteCentral: Länk!

Även Zip har två olika tjocklekar på pinnarna! Länk!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Hej, var nere och tog några bilder för att ilusterera hur det ser ut på min 68a, dom två "pinnbultarna" av olika storlek passar i hålen på den övre medbringaren, dom två normala bultarna fixerar flexkopplingen vid nedre medbringaren, pinbultarnas ogängade del har olika diameter.
Bild

Detta är den grövre "pinnbulten" notera flänsen för att dra fast pinnbulten i flexkopplingen.
Bild

Shit ser nästan ut som lite rost på medbringaren :evil: :evil:

Janne
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Woow!

Hygglo att fota och lägga upp biler!

Verkar som att funktionen på medbringaren ändrades 68-69 eftersom att du har "bultarna" i "gluggarna" på "medbringaren" medan jag hade "pinnarna" i "gluggarna".

Nåja, hoppas grejjorna dyker upp imorgon vid lunch så man får montera lite! ...och gå vidare till spolarvätskepumpen innan huvudbromscylindern får monteras! :?

*EDIT* Hmmm nu blir jag osäker! Om min medbringare varit felmonterad... Pinnarna kanske ska vara i hålen och inte i "jacken"??? Det skulle ju medge mycke mindre "spel"!? Fast å andra sidan så är ju båda hålen lika stora! Jacken är ju större än hålen, men ändå lika stora som varandra! Ni som har bilar nyare än -68, sitter pinnarna i hålen eller jacken? *EDIT*
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Jag vill tro att min sitter tvärtom, en kvart roterat, mot bilden. Fast jag kan inte svära på det, kan inte kolla på bilen tyvärr.

Är de inte olika stora för att man inte skall råka vända flexikopplingen ett halvt varv fel? Eller tänker jag helt snett?
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Jag är inte heller hundra på att detta är rätt det var så det satt när jag bytte.

När jag nu läst denna
http://jimshea.corvettefaq.com/wp-conte ... 03JN05.doc
så verkar det ju snarare som att det ska vara stoppbultar i spåren på sidorna.
Men där står ju även
"FLEX COUPLING COMPONENTS
The flex coupling (refer to Figure A) consists of a flange with hot riveted stop pins that permanently attach a laminated rubber and cotton cloth disc to it. " och mina är definitivt inte "Hot riveted" men det verkar ju dina Janbanan vara om man tittar på den bilden du lagt upp på medbringaren.

Men vad jag förstår så ska ju flexkopplingen kunna ta up en vinkelskilnad mellan rattstång och styrväxel, och hur ska det fungera om medbringarna är fastdragna med bultarna?
Senast redigerad av Sandberg den ons feb 15, 2006 23:47, redigerad totalt 1 gånger.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Skriv svar