"Gul Bil" Z06 2002

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Ubbe !

Det beror ju lite på vad för slags olja du kör på, tunnare olja
borde bli varmare än tjock olja ?!
Men å andra sidan så blir det högre oljetryck med tjockare
olja än tunn olja o det är ju inte bra med för högt oljetryck ! :roll:
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej Peter! Det här med oljan är ju intressant.Jag har också tänk på oljan om man skulle testa med lite tjockare. Hur funkar din C4 med tempen? Vi har ju samma kam och motor :) Vilken temp har du när ligger och kör i 140 i en halvtimme? (Norrtälje - Stockholm).
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Ubbe !

Jag håller på att köra in min motor, så än vet jag inte riktigt hur den går !
Jag har ju andra toppar o annat insug nu så det skiljer ju lite mot din motor !
Din borde ha lite bättre kylning, för du har ju en C5 o jag har en C4.
När jag kan gasa fullt o den är mappad ordentligt, då kan jag kolla o meddela
dig hur det går ! Jag har oxå funderat på en extra oljekylare för motorn, men inte
monterat nån än, jag tänkte prova så här först ! :D

ps: Det sitter ett strokerkit i oxå ( 383 ) allt är smidda delar ! 8)
Fastjet
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Fastjet »

[quote="Ubbe"]Så här ser olje kylare ut. http://shop.vette.se/corvette-c5/motor/ ... r-nd-97-04
Jag tänkte montera den kylaren men fungerar den så dåligt så får man tänka om :shock:
Magnus!Var monterade du kylaren :?: Det var väl inte framför orginal kylaren :?: Den måste nog sitta på sidan eller där den inte tar kylning från orginalet :roll:

Hej,

Den sitter bakom kylaren, förskjuten åt höger. Framför styrservooljekylaren som sitter åt vänster. Det är en 19 raders (tror jag) Setrab kylare. Doug Rippie Motorsports säljer en liknande, men i 2 utföranden: 19 rader = Streeet, 25 rader = Track. Så det är nog EN anledning att det inte funkar. :( En annan är nog tillgången till (eller bristen därav) kall luftström.
Pfadt har en kylare som monteras i "regskyltshålet" vilket ger en egen kall luftström, som borde vara bättre. Inte speciellt mycket dyrare.

//Magnus
Corvette C6 Z51 Cab 2006, Corvette C5 Z06 2002.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Ubbe skrev: Ricky! Man blir ju riktig avis på din bil, den fungerar klock rent :P
Vad händer om man tvingar fläktarna gå på tidigare eller om man kan styra dom manuellt och låta dom gå på under hela racet :?: Hur har ni gjort :?:
Jag har nog bara haft lite tur med materialvalet och några lyckade modifieringar. :)
Men så är det ju "bara en bil" så plötsligt är det ju något man måste mecka med..

Fläktarna kan man ju lätt overrida med en brytare manuellt så de går då man önskar.
Men..
På min bil flödar det så bra genom kylaren att fläktarna aldrig startar under banpassen.
Vid kursen på Arlanda gick de däremot hela tiden sedan det blev så mycket stillestånd där.
Detsamma gäller i kökörning och liknande.
Men så fort man rullar på i 70 eller så, så svalnar allt. :)

Ubbe skrev: Det kanske är bättre att köpa en c6 z06 som Göran tycker eller köpa en C3 med släpkärra :mrgreen:
Att ge upp och köpa en C6 är ju det enkla alternativet, då slipper man ju lära sig hur sakerna funkar.
Ännu enklare måste vara att köpa en sån där lite Lotus som hårfrisörerna kör, de är billigare i drift också.. :roll:

C3 och släpkärra!! Now we are talking!! :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Fastjet skrev: Doug Rippie Motorsports säljer en liknande, men i 2 utföranden: 19 rader = Streeet, 25 rader = Track. Så det är nog EN anledning att det inte funkar. :( En annan är nog tillgången till (eller bristen därav) kall luftström.
Pfadt har en kylare som monteras i "regskyltshålet" vilket ger en egen kall luftström, som borde vara bättre. Inte speciellt mycket dyrare.
//Magnus
Fler celler = mer kylning och oljevolym. :)

Annars är det nog som du säjer att det är avsaknaden av luftström som kan vara en del av problemet.

För varför skulle en 405hk LS motor få så mycket varmare olja än en 460hk gammal bigblock av gjutjärn?

Något jag tänkte på då jag hade min motor ur och gjorde i ordning motorrummet var att det inte ENDAST är av vikt att få INN luften genom kylaren..
Man måste även få UT den uppvärmda luften ur motorrummet!

Annars bildas mottryck och luftströmmen avstannar eller blir svagare.

Jag vet inte hur det ser ut i en C5:a men jag lade en del krut på att rensa upp för friare luftflöde vid "egg crate" luftutsläppen bakom de främre hjulhusen på min bil.

Man kan ju även montera en fläkt och en duct på oljekylaren eller se till att den sitter monterad framför vattenkylaren ganska tajt med densamme framför elfläkten så denna aktivt drar luft genom oljekylaren.
Bara en teori, jag har ju ingen aning om hur det ser ut på era bilar. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej på er!
Jag vet inte om ni har läst, mitt tips om element borsten i c5 tråden?Det kan vara en orsak till dålig kylning på c5.
Det där med kylare där nummerskylten sitter funkar kanske bättre, undra bara om den får plats där? det sitter ju en balk precis inanför plasten.
Om man tittar på den här bilen så ser man att han har skurit under fronten och har en huv med luft spjälor.
Ricky är nog inne på rätt väg :wink: och extra elfläkt är nog +++.
Bild

Peter! Jäklar vad du har roligt med dina pengar :P
Två gula bilar :P Jag måste få kolla på din c4 nästa gång i Nifsta :wink:

Hittade pdf på kylaren.Hittar inget pris :?: http://www.pfadtracing.com/docs/oil-cooler-kit.pdf
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

.
Senast redigerad av Ubbe den mån nov 23, 2015 22:22, redigerad totalt 2 gång.
3526/CORVETTE le mans
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Summit har en del kylare, kanske något där som funkar? :)

http://www.summitracing.com/search?keyw ... 0fan&dds=1
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Ricky skrev:Summit har en del kylare, kanske något där som funkar? :)

http://www.summitracing.com/search?keyw ... 0fan&dds=1
oljekylare med fläkt :P Vilken passar :?:
3526/CORVETTE le mans
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Ubbe skrev: oljekylare med fläkt :P Vilken passar :?:
Ja det var en bra fråga, jag har dessvärre ingen aning om vad som kan passa på en C5.
Det bästa man kan göra om man är osäker är att kolla leverantörens egen hemsida och eventuellt ringa och prata med dom för att få allt rätt. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Annars är det nog som du säjer att det är avsaknaden av luftström som kan vara en del av problemet.

För varför skulle en 405hk LS motor få så mycket varmare olja än en 460hk gammal bigblock av gjutjärn?

Något jag tänkte på då jag hade min motor ur och gjorde i ordning motorrummet var att det inte ENDAST är av vikt att få INN luften genom kylaren..

Annars bildas mottryck och luftströmmen avstannar eller blir svagare.

Jag vet inte hur det ser ut i en C5:a
Jag håller med dig Ricky 8)
Är det inte så att en 6 liters motor suger i sig ca 250 l luft / sek vid 5000 varv/min :?:
Och då borde det vara viss skillnad beroende på var luftintaget sitter i förhållande till kylaren.
Släpper inte dom flesta bilar ut det mesta utav den uppvärmda kylluften på undersidan :?:
Och om det är så borde t.ex. stora kraftiga headers blockera en del.
Tyvärr har jag inte studerat luftströmmarna eller pratat med någon som kan det så att ovanstående är bara spekulationer. :?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Hedders tar förmodligen mer plats än vad gjutjärns grenrör med endast ett rör ut under bilen gör.
Men allt är ju som vanligt en kompromiss och om alternativet är att avstå från att köra med hedders så skulle jag nog hellre försöka hitta en annan lösning.

Har någon mätt lufttrycket i motorrummet?
Och jämfört med lufttrycket framför kylaren?

Det jag menade med mitt inlägg var att jag städat upp och rensat vid luftutsläppen i skärmarna bakom hjulhusen. :)

Ang mätande av lufttryck så har jag funderat på att mäta flödet (vindhastighetsmätare?) genom slangarna för bromskylningen..
Har någon provat detta? Har någon en ide om vad man kan använda för instrument eller hur man kan göra detta?

Vore kul att veta vilken luftvolym man pressar genom kylslangarna vid en viss hastighet, tex 70 eller 100km/h. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Ricky! Här har du vindmätare :wink: Lite silver tejp och sen är det klart :mrgreen: http://feber.se/iphone/art/245792/vindm ... ll_iphone/

Göran! har du köpte Hedders ? Du ska ju köra orginal :roll:
Hedders bidrar nog med värme och täpper till luft utsläppet :wink:
Vi får jämföra våra bilar på Mantorp.
3526/CORVETTE le mans
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Skulle ju funka klockrent med en förlängningskabel! :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

I morgon så får jag reda på om det blir att kasta in handduken eller vetten får lite bling bling :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

NEJ!!! -INTE "BLING-BLING"!! :shock:

RACE-RACE ska det vara!! :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Hedders tar förmodligen mer plats än vad gjutjärns grenrör med endast ett rör ut under bilen gör.
Men allt är ju som vanligt en kompromiss och om alternativet är att avstå från att köra med hedders så skulle jag nog hellre försöka hitta en annan lösning.

Har någon mätt lufttrycket i motorrummet?
Och jämfört med lufttrycket framför kylaren?

Det jag menade med mitt inlägg var att jag städat upp och rensat vid luftutsläppen i skärmarna bakom hjulhusen. :)

Ang mätande av lufttryck så har jag funderat på att mäta flödet (vindhastighetsmätare?) genom slangarna för bromskylningen..
Har någon provat detta? Har någon en ide om vad man kan använda för instrument eller hur man kan göra detta?

Vore kul att veta vilken luftvolym man pressar genom kylslangarna vid en viss hastighet, tex 70 eller 100km/h. :)
Du har förmodligen rätt även när det gäller headders vara eller inte vara. 8) Men det kan vara bra att man har kolla innan man köper tex headders.
Ett förenklat sätt sätt att beräkna luftflödet till bromsarna borde vara 30 m/sek X 1dm2 = 300 l / sek men då har hänsyn ej tagits till motstånd typ krokiga slangar & ojämna slangväggar, utformning utav utloppet vid skivan, och ej heller sugeffekter från skivan och korrekt utformade fälgar.
Men det vore riktigt intressant att få ta del utav lufttrycks mätningar under huven samt vindhastighet i bromsslangar.
Ett enkelt alternativ till bromskylningen är annars Jakes vattenkylning, el från bromsljuskontakt styr spolarpumpen varifrån det går en slang till bromsarna. Nackdelen är att sidorna på bilen skitas ner men det går ju att tvätta bort och det är enkelt att koppla bort funktionen när man ej kör bana.
Ubbe
Köpt headers :?: nej, men tyvärr satt det ett Corsa system på bilen när jag köpte den vilket kan vara kul om man nöjer sig med att köra till korvkiosken med bilen men det är mindre kul den dagen man får svartflagg :evil:
Bling - Bling :?: Riktiga gubbar vänder inte kepsen bakofram.
Mantorp. Tyvärr kör jag CCS Racing Cup på Anderstorp den helgen.
Om du kör med folie slipper du ev. problem med att plasti-dip suger åt sig damm.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Hej Ubbe forsätter diskussionen om kylning och aerodynamik i din tråd, säg till om det inte är OK.
Tidigare diskussion om bromskylning på forumet:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ng+bromsar
Lite mer om aerodynamik:
http://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf
Så här har man löst motorkylningen på C5r
http://www.netcarshow.com/chevrolet/199 ... per_09.htm

Trevlig läsning :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ricky skrev: Fler celler = mer kylning och oljevolym. :)

Annars är det nog som du säjer att det är avsaknaden av luftström som kan vara en del av problemet.

Annars bildas mottryck och luftströmmen avstannar eller blir svagare
.

Jag vet inte hur det ser ut i en C5:a men jag lade en del krut på att rensa upp för friare luftflöde vid "egg crate" luftutsläppen bakom de främre hjulhusen på min bil.

Man kan ju även montera en fläkt och en duct på oljekylaren eller se till att den sitter monterad framför vattenkylaren ganska tajt med densamme framför elfläkten så denna aktivt drar luft genom oljekylaren.
Bara en teori, jag har ju ingen aning om hur det ser ut på era bilar. :)
Håller med Ricky, luften måste få ta vägen nånstans och på C5 och de flesta bilar är det normalt nedåt, om man inte öppnar ventilation i huv eller ut på sidorna tex till fake sidoventilationen.
En början är att säkerställa att ingen luft sipprar förbi kylet samt hålla kylet rent från löv och annan skit.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

.
Senast redigerad av Ubbe den mån nov 23, 2015 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
3526/CORVETTE le mans
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:
Kollar just nu på Le mans och där kör corvetten utan några vingar på difusern ? den är slet som en vanlig vinge :?:

Olje kylningen har jag inte fixat ännu men funderar på att köra med huven lite uppe,Kommer att flytta upp fästena, så att det blir ca 1cm springa. Annars kan man ju ta dos borren och borra några hål, det hade man gjort på en c6 :wink:
Hoppas att den fungerar att köra på Anderstorp.
Aerodynamik på tävlingsbilar är oftast anpassat till reglemente, därför sitter och ser vingar, diffusor, splitter mm som de gör. Behöver alltså inte innebära den optimala lösningen utan bästa möjliga och tillåtna lösningen.
Diffussorerna på Corvette har haft alla möjliga varianter som skiljer år från år.

Är dessutom tveksam till att öppna en springa vid framrutan som öppen huv innebär då den punkten är en högtryckzon. Borde snarare trycka in mer luft i motorutrymmet även om luft kan läcka ut vid sidorna. Bättre med ventilation ungefär strax framför mitten av huven (lågtryckzon).
Du kan tejpa fast tofsar på huven och testa, där de lyfter har du lågtryck, ligger de platt har du högtryckzon

Hur funkar din nuvarande diffusor? Svårt att se på bilderna men har du fått den tillräckligt långt ner för att inte luft skall läcka in från sidorna (gavlarna)?

Kul tråd för övrigt :D
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Min Bil Måndags exemplar :cry: :cry:
Har nu kanske fått ordning på bilen :roll: Är den klar för att åka på Anderstorp :?:
Bilen har fått åka till R- tune många gånger nu :roll: Är ganska trött på det är nu och har tittat runt på c6 z06 men det är ju ganska mycket pengar för några hästar till :wink:
Hade jätte glapp i ratten på grund av bulten till styrsnäckan var lös.
Andreas R-tune har nu bytt kablarna som går till knacksensorerna, isoleringen var bort nött och tur var så hade Andreas lite reserv kablar.
Har bytt alla oljor och nytt insugsrör.fått ordning på fel koder,inget skrammel från avgasröret :P
Anders har mappat om så att det inte får missfire :P Nu svarar den direkt och har fått några hästar till :P
Har kört den till jobbet utan några problem men fick eller har problem att den inte startar ibland, har bytt nyckel och rengjort nyckel hålet.
Kommer att foliera bilen till rätt racing stuk :mrgreen: (2014)
Visst kostar det ganska många kronor per hästkraft att byta från C5 till C6 men det är ju inte bara fler hästkrafter du får...... och tänk på alla pengar du sparar på att inte behöva modifiera och att du får en nyare bil med förhoppningsvis färre fel, dessutom torde du få igen en stor del utav pengarna den dagen du säljer din C6Z06.
Och när du vill börja tävla är det bara att peta in en restriktor så tror jag att du har en vinnarbil i CCS racing Cup 8) .
Ha det så trevligt på Anderstorp.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Min diffusor fungerar kanske inte helt optimalt när jag inte har spoiler fram. Vingarna går nästan i backen men saknar vingarna under ljuddämparna(det finns bilder på den i tråden), jag fick råd att inte täcka över dämparna pga värmen.Montera fram spoiler väntar jag med! den kommer säker gå sönder när jag ska åka färjan till Gotlandring.Jag vill ha c6 z06 men tycker att bilen har inte den charmen som C5 z06 har.Det är som min Audi tt gamla modellen, den är enklare och är mer rolig att köra.Nu ska jag titta klart på Le mans tävlingen :) Mange jag får väl klistra på några Maria tofsar på bilen så att man får reda på var det är bästa att borra :)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Har monterat bogserögla fram idag :P Hade tänkt att montera den bakom nummerskylten men jag orkade inte montera bort fronten :roll: Har ju fått ordning på bromskylningen och luftintaget nyligen och vill inte hålla på att justera in det igen :wink:
Har tagit hål med dosborren bakom nummerskylten och då såg jag att det går jätte bra att få dit en luftintag till kylaren via den vägen :P Det ska jag fixa lite länge fram på semestern och det blir en ny huv som jag ska göra lite dos hål i :wink: :wink:
Här är det lite bilder på bogseröglan som fixa till med plastat vajer.
Bild
Bild
Bild

När jag inte kör på banan, så är det bara att stoppa in den i hålet :mrgreen: Bild
3526/CORVETTE le mans
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Det är nog så här man måste göra om man ska få en bra kylning.Bild

Funderar stark på att borra hål i original huven :shock:
eller köpa en begagnad huv som man kan borra ut sina känslor :mrgreen:
I morgon bär det av till Anderstorp :P :P
3526/CORVETTE le mans
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Ubbe !

Allt kommer säkert att lösa sig till det bästa !

Du har i alla fall en gul bil o det är ju dom som går
fortast !! Det vet väl alla !! 8) :lol: !!
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Peter Anjou skrev:Hejsan Ubbe !

Allt kommer säkert att lösa sig till det bästa !

Du har i alla fall en gul bil o det är ju dom som går
fortast !! Det vet väl alla !! 8) :lol: !!
Du har ju två=dubbelt så fort :mrgreen:
När får man se din C4 :?:
3526/CORVETTE le mans
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Glöm inte att ta en massa bilder nu gubbar. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Ubbe !

Du kan få se den när du vill, vi bor ju inte så långt ifrån varandra !
Den är inte riktigt klar än, det är bromsarna som ska bytas oxå
jag väntar på lite delar som har varit beställda. Efter det så får
jag nog lugna mig ett tag innan det blir fler "uppdateringar" ! :roll: :lol: !!
Skriv svar