Det beror ju lite på vad för slags olja du kör på, tunnare olja
borde bli varmare än tjock olja ?!
Men å andra sidan så blir det högre oljetryck med tjockare
olja än tunn olja o det är ju inte bra med för högt oljetryck !

Jag har nog bara haft lite tur med materialvalet och några lyckade modifieringar.Ubbe skrev: Ricky! Man blir ju riktig avis på din bil, den fungerar klock rent![]()
Vad händer om man tvingar fläktarna gå på tidigare eller om man kan styra dom manuellt och låta dom gå på under hela racetHur har ni gjort
![]()
Att ge upp och köpa en C6 är ju det enkla alternativet, då slipper man ju lära sig hur sakerna funkar.Ubbe skrev: Det kanske är bättre att köpa en c6 z06 som Göran tycker eller köpa en C3 med släpkärra![]()
Fler celler = mer kylning och oljevolym.Fastjet skrev: Doug Rippie Motorsports säljer en liknande, men i 2 utföranden: 19 rader = Streeet, 25 rader = Track. Så det är nog EN anledning att det inte funkar.En annan är nog tillgången till (eller bristen därav) kall luftström.
Pfadt har en kylare som monteras i "regskyltshålet" vilket ger en egen kall luftström, som borde vara bättre. Inte speciellt mycket dyrare.
//Magnus
oljekylare med fläktRicky skrev:Summit har en del kylare, kanske något där som funkar?
http://www.summitracing.com/search?keyw ... 0fan&dds=1
Ja det var en bra fråga, jag har dessvärre ingen aning om vad som kan passa på en C5.Ubbe skrev: oljekylare med fläktVilken passar
Jag håller med dig RickyRicky skrev:Annars är det nog som du säjer att det är avsaknaden av luftström som kan vara en del av problemet.
För varför skulle en 405hk LS motor få så mycket varmare olja än en 460hk gammal bigblock av gjutjärn?
Något jag tänkte på då jag hade min motor ur och gjorde i ordning motorrummet var att det inte ENDAST är av vikt att få INN luften genom kylaren..
Man måste även få UT den uppvärmda luften ur motorrummet!
Annars bildas mottryck och luftströmmen avstannar eller blir svagare.
Jag vet inte hur det ser ut i en C5:a
Du har förmodligen rätt även när det gäller headders vara eller inte vara.Ricky skrev:Hedders tar förmodligen mer plats än vad gjutjärns grenrör med endast ett rör ut under bilen gör.
Men allt är ju som vanligt en kompromiss och om alternativet är att avstå från att köra med hedders så skulle jag nog hellre försöka hitta en annan lösning.
Har någon mätt lufttrycket i motorrummet?
Och jämfört med lufttrycket framför kylaren?
Det jag menade med mitt inlägg var att jag städat upp och rensat vid luftutsläppen i skärmarna bakom hjulhusen.
Ang mätande av lufttryck så har jag funderat på att mäta flödet (vindhastighetsmätare?) genom slangarna för bromskylningen..
Har någon provat detta? Har någon en ide om vad man kan använda för instrument eller hur man kan göra detta?
Vore kul att veta vilken luftvolym man pressar genom kylslangarna vid en viss hastighet, tex 70 eller 100km/h.
Håller med Ricky, luften måste få ta vägen nånstans och på C5 och de flesta bilar är det normalt nedåt, om man inte öppnar ventilation i huv eller ut på sidorna tex till fake sidoventilationen.Ricky skrev: Fler celler = mer kylning och oljevolym.
Annars är det nog som du säjer att det är avsaknaden av luftström som kan vara en del av problemet.
För varför skulle en 405hk LS motor få så mycket varmare olja än en 460hk gammal bigblock av gjutjärn?
Något jag tänkte på då jag hade min motor ur och gjorde i ordning motorrummet var att det inte ENDAST är av vikt att få INN luften genom kylaren..
Man måste även få UT den uppvärmda luften ur motorrummet!
Annars bildas mottryck och luftströmmen avstannar eller blir svagare.
Jag vet inte hur det ser ut i en C5:a men jag lade en del krut på att rensa upp för friare luftflöde vid "egg crate" luftutsläppen bakom de främre hjulhusen på min bil.
Man kan ju även montera en fläkt och en duct på oljekylaren eller se till att den sitter monterad framför vattenkylaren ganska tajt med densamme framför elfläkten så denna aktivt drar luft genom oljekylaren.
Bara en teori, jag har ju ingen aning om hur det ser ut på era bilar.
Aerodynamik på tävlingsbilar är oftast anpassat till reglemente, därför sitter och ser vingar, diffusor, splitter mm som de gör. Behöver alltså inte innebära den optimala lösningen utan bästa möjliga och tillåtna lösningen.Ubbe skrev:
Kollar just nu på Le mans och där kör corvetten utan några vingar på difusern ? den är slet som en vanlig vinge![]()
Olje kylningen har jag inte fixat ännu men funderar på att köra med huven lite uppe,Kommer att flytta upp fästena, så att det blir ca 1cm springa. Annars kan man ju ta dos borren och borra några hål, det hade man gjort på en c6![]()
Hoppas att den fungerar att köra på Anderstorp.
Visst kostar det ganska många kronor per hästkraft att byta från C5 till C6 men det är ju inte bara fler hästkrafter du får...... och tänk på alla pengar du sparar på att inte behöva modifiera och att du får en nyare bil med förhoppningsvis färre fel, dessutom torde du få igen en stor del utav pengarna den dagen du säljer din C6Z06.Ubbe skrev:Min Bil Måndags exemplar![]()
![]()
Har nu kanske fått ordning på bilenÄr den klar för att åka på Anderstorp
![]()
Bilen har fått åka till R- tune många gånger nuÄr ganska trött på det är nu och har tittat runt på c6 z06 men det är ju ganska mycket pengar för några hästar till
![]()
Hade jätte glapp i ratten på grund av bulten till styrsnäckan var lös.
Andreas R-tune har nu bytt kablarna som går till knacksensorerna, isoleringen var bort nött och tur var så hade Andreas lite reserv kablar.
Har bytt alla oljor och nytt insugsrör.fått ordning på fel koder,inget skrammel från avgasröret![]()
Anders har mappat om så att det inte får missfireNu svarar den direkt och har fått några hästar till
![]()
Har kört den till jobbet utan några problem men fick eller har problem att den inte startar ibland, har bytt nyckel och rengjort nyckel hålet.
Kommer att foliera bilen till rätt racing stuk(2014)
Du har ju två=dubbelt så fortPeter Anjou skrev:Hejsan Ubbe !
Allt kommer säkert att lösa sig till det bästa !
Du har i alla fall en gul bil o det är ju dom som går
fortast !! Det vet väl alla !!![]()
!!