Sida 3 av 4

Re: Motorproblem

Postat: mån jan 16, 2012 12:16
av Ricky
Ta reda på vilket tråg du har om du har möjlighet, mitt eget är tex ett 6quart tråg och då blir det ju ganska enkelt. :)

Re: Motorproblem

Postat: mån jan 16, 2012 12:53
av Don Tomaso
Så här ser tråget ut.

Bild

Bild

Bild

Det är ju större än original iallafall, frågan är om det är 6 eller 7 qrt.

Re: Motorproblem

Postat: mån jan 16, 2012 14:39
av axelg89
känns dock som om oljenivån höjdmässigt ska vara samma som original, är ju bara breddat (förutsatt att det är ett omsvetsat orginal).. Om du kör en original oljepickup till det tråget kan du kanske be någon mäta nivån i ett originaltråg?

Re: Motorproblem

Postat: mån jan 16, 2012 17:23
av Ricky
Fyll upp vatten med kökets jouce-kanna till strax under skvalpplåten och se hur mycket det rymmer. :)

Re: Motorproblem

Postat: mån jan 16, 2012 19:36
av Chrippe
Om du har org. pickup är det väl bara fylla på till markeringen som vanligt!
Blir bara mera olja som kyler.
Du har mera oljemängd , det som man är ute efter med ett sånt tråg.

/Christer

Re: Motorproblem

Postat: mån jan 16, 2012 22:23
av Don Tomaso
Chrippe

Jag har inte original oljesticka till den. Har ju fyllt upp till markeringen med påföljd att vevaxeln badar i olja då stickan inte går ner tillräckligt djup. Jag tror att det är en orsak till att den dragit olja.
Däremot har jag original pickup.

Ricky.

Jo jag har tänkt att fylla och se hur mycket som går i, fast jag tar spillolja för tråget är inte lika rent idag som på bilden. :)

Kommer ihåg nu att när jag fyllde första gången för ett par år sedan, så nådde det inte upp till stickan efter 5,5 liter fyllde nog närmare 7 l.

Alltid lär man sig något nytt. 8) 8)

Re: Motorproblem

Postat: mån jan 16, 2012 22:30
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det vore bra om någon som har en orginalsticka vill mäta den från hålets ovansida i blocket och ner till maxstrecket, även jag har en kromad eftermarknadssticka som inte är att lita på!
Rost lät inte så kul Thomas, lycka till!

Re: Motorproblem

Postat: mån jan 16, 2012 23:02
av PG-son
Hej. hej!
Grattis nu är du nog på g.
Jag har mätt på min oljesticka.
Avståndet mellan övre kanten på blocket, till "fullstrecket" var 275 mm, alltså lika som Magnums mått.
För mig var det lätt att mäta eftersom hela röret som stickan sitter i kunde lyftas upp.
Det kan nog vara original sticka och rör jag har.
Jag har ett Moroso oljetråg, ser ut ungefär som ditt.

Re: Motorproblem

Postat: tis jan 17, 2012 8:33
av Don Tomaso
Tack för måtten. Skall mäta på torsdag då det är mekarkväll.

Re: Motorproblem

Postat: tis jan 17, 2012 17:12
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack till PG-son från mej också!

Re: Motorproblem

Postat: fre jan 20, 2012 8:43
av Don Tomaso
Nu har jag mätt tråget, 5l så går nivån precis över trågets skvalpplåt.

Har också mätt stickan och spetsen på min är 305 mm från blockkanten.

Så en lagom nivå i min motor blir att köra på nedre strecket (add), då behöver inte veven skvätta runt oljan.

Re: Motorproblem

Postat: fre jan 20, 2012 17:47
av Kjell.Magnusson
Hejs Thomas

Vad har du för mått från hålets ovansida i blocket och ner till maxstrecket?
Är det 270-275 eller?

Re: Motorproblem

Postat: fre jan 20, 2012 18:46
av Ricky
Don Tomaso skrev:Nu har jag mätt tråget, 5l så går nivån precis över trågets skvalpplåt.

Har också mätt stickan och spetsen på min är 305 mm från blockkanten.

Så en lagom nivå i min motor blir att köra på nedre strecket (add), då behöver inte veven skvätta runt oljan.
Tänk på att oljepumpen och picupen tar lite plats också. :)

Så om du mätt 5 liter till en punkt högre än skvalpplåten så kommer denna nivå att stiga ytterligare då du får en oljepump där också.

5 quarts är lika med 4,73 liter (enligt Convert).

Kan detta vara en riktig volym?

//Ricky.

Re: Motorproblem

Postat: fre jan 20, 2012 18:51
av Ricky
Såg att du misstänkte att ditt tråg rymde 6 eller 7 quarts.

Här är dessa volymer i liter (enligt Convert).

Corvettetrågen brukar nog inte rymma så väldigt mycket sedan att de måste vara ganska grunda pga markfrigången.

Mitt eget Morosotråg till 454:an som är utbyggt åt bägge sidorna rymmer endast 6 quarts.

6 quart = 5,68 liter
7 quart = 6,62 liter

//Ricky.

Re: Motorproblem

Postat: fre jan 20, 2012 23:21
av Don Tomaso
Kjell

Jag har nog inte mer än drygt 20cm från hålet i blocket för stickan ner till spetsen på den.
Nu har jag ju ett block från 84:a där stickan sitter på höger sida av blocket, men det borde ju vara lika ändå.

Ricky

Ja det verkar som att mitt tråg är ett 5qrt och då ca 5,5 qrt vid filterbyte.

Re: Motorproblem

Postat: lör jan 21, 2012 20:37
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ok

Re: Motorproblem

Postat: tor jan 26, 2012 9:14
av peter.holm
magnum skrev:Hejs

Det vore bra om någon som har en orginalsticka vill mäta den från hålets ovansida i blocket och ner till maxstrecket, även jag har en kromad eftermarknadssticka som inte är att lita på!
Rost lät inte så kul Thomas, lycka till!
Mätte stickan på min motor från överkant block till "Full"-markeringen och det är ca 276 mm. Detta verkar också vara någon eftermarknadssticka.

Peter

Re: Motorproblem

Postat: tor jan 26, 2012 18:32
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Peter! Då ligger nog det rätta måttet någonstans 270 - 280 mm.

Re: Motorproblem

Postat: tor jan 26, 2012 20:51
av Kjell.Magnusson
Hejs Thomas

Hur går det?

Re: Motorproblem

Postat: fre jan 27, 2012 8:32
av Don Tomaso
Motorn hopskruvad och bromsarna klara igårkväll. Så nästa vecka lyfter jag tillbaka motorn, sedan är det rosten i balken som skall lagas + div. småsaker. 8)

Re: Motorproblem

Postat: fre jan 27, 2012 9:16
av peter.holm
Don Tomaso skrev:Motorn hopskruvad och bromsarna klara igårkväll. Så nästa vecka lyfter jag tillbaka motorn, sedan är det rosten i balken som skall lagas + div. småsaker. 8)
Vi saknar bilder, sådant här är kul att se :)

Peter

Re: Motorproblem

Postat: fre jan 27, 2012 17:37
av Kjell.Magnusson
Hejs Thomas

Bra att du snart är färdig med din bil så du kan komma och hjälpa mej med min bil :wink:

Re: Motorproblem

Postat: ons maj 09, 2012 7:55
av Don Tomaso
Och inte F..N hjälpte något av vinterns arbete att hejda oljeförbrukningen. :evil: :evil: :evil:
Den drar fortfarande lika mycket trots liten "skyddsplåt" i ventilkåpan och ny pcp-ventil, inget glapp i ventilstyrningar, nya ventiltätningar, nya kolvringar mm.
Får se över vevhusventilationen igen men den skall vara rätt kopplad nu.

Drar nog ca 1l/20 mil, precis som innan. :cry: :cry:

Re: Motorproblem

Postat: ons maj 09, 2012 9:38
av Hejdarn
Det låter ju helt bizzaro! Är du säker på att det inte rinner ut någonstans? Om det kom genom motorn skulle du se det på de enorma rökmolnen bakom med den förbrukningen. :shock:

Re: Motorproblem

Postat: ons maj 09, 2012 9:41
av Hejdarn
Hejdarn skrev:Det låter ju helt bizzaro! Är du säker på att det inte rinner ut någonstans? Om det kom genom motorn skulle du se det på de enorma rökmolnen bakom med den förbrukningen. :shock:
En tråd jag smurfade upp om oljeläckande motorer. Vet inte om det står något vettigt i den.
http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... p?t=100206

Re: Motorproblem

Postat: ons maj 09, 2012 10:16
av Don Tomaso
Tycker också att det borde synas mer, ryker bara vid start när den är varm och vid "plattan i mattan".
Får ta och hissa upp den igen och kolla överallt efter läckor.

Tycker att det är helmysko.

Hade en gammal Ford Taunus GXL som rök något hemskt och den drog inte så mycket olja som corvetten, och på den räckte det med att byta ventiltätningar.

Re: Motorproblem

Postat: ons maj 09, 2012 12:03
av Hejdarn
Jag skulle lägga vit duk eller vitt papper under bilen och låta den stå över natten. Kolla efter fläckar innan du startar bilen. Om inga fläckar = starta och låt den gå en stund och varva lite. Kolla efter fläckar igen.

Re: Motorproblem

Postat: ons maj 09, 2012 21:09
av Kjell.Magnusson
Hejs

Mycket tråkigt att läsa Thomas... :cry:

Re: Motorproblem

Postat: ons maj 09, 2012 21:44
av Ricky
Don Tomaso skrev: Den drar fortfarande lika mycket trots liten "skyddsplåt" i ventilkåpan och ny pcp-ventil, inget glapp i ventilstyrningar, nya ventiltätningar, nya kolvringar mm.
Får se över vevhusventilationen igen men den skall vara rätt kopplad nu.

Drar nog ca 1l/20 mil, precis som innan. :cry: :cry:
Låter otroligt skumt det där..

Vart tar oljan vägen om det inte ryker ur avgasrören?

Om ALLT är nytt bytt och bra och kolvringarna sitter åt rätt håll och inga pölar under så måste ju loppen vara ovala om det ska försvinna så mycket olja..?

//Ricky.

Re: Motorproblem

Postat: tis maj 15, 2012 10:16
av Don Tomaso
Nu har jag hittat en läcka ialla fall, höger ventilkåpa läcker när motorn blir varm och ändå kör jag med gummipackning med stålkärna för att det inte skall läcka :evil: .
Bara att riva och täta.