Sida 2 av 2

Re: Burna med Automat

Postat: sön jan 25, 2009 16:22
av COOLMACHINE
Hur såg bakdäcken ut efter detta JoBy? :wink:

Re: Burna med Automat

Postat: sön jan 25, 2009 16:38
av Ingo
COOLMACHINE skrev:Hur såg bakdäcken ut efter detta JoBy? :wink:
helt klart Joby använder sin bil...
Men apropå "donuts",de riktigt hårda gör ju metkrokar.
I mitten av sjuttiotalet förfasade sig polisen i västerbotten över att man hittade sk metkrokar på asfalten efter e-fyran.
Man hade väl hört rykten om hur det gick till ,och för jorunalisterna förklarade man att det krävdes en mycket motorstark bil och omdömeslös förare..
(bilen som gjorde de flesta metkrokarna var en chrysler newyorker med 440..)
En metkrok går till på det viset att man med gasen i botten burnar bakåt,och sedan i farten lägger in driven.. :twisted:

Re: Burna med Automat

Postat: sön jan 25, 2009 19:04
av JoBy
COOLMACHINE skrev:Hur såg bakdäcken ut efter detta JoBy? :wink:
Det låg sprillans nya och väntade men däck är förvånadsvärt sega när man ska göra slut på dom.

Re: Burna med Automat

Postat: sön jan 25, 2009 19:11
av JoBy
Ingo skrev: En metkrok går till på det viset att man med gasen i botten burnar bakåt,och sedan i farten lägger in driven.. :twisted:
Det låter som det är värre för växellådan än för motorn...

När jag hade relativt nytaget körkort gjorde jag metkrokar med en 2.0i Scorpio. Trixet var att stanna i början av en brant nedförsbacke och lägga i backen. Sedan rulla så att man får upp bra fart och sedan varva upp och släppa kopplingen. Bilen gjorde då två svarta streck medans den tappade fart och till slut backade uppför backen igen. Det blev ganska långa metrkrokar. Man visste väl inte bättre då men all belastning hamnar på fel sida på kuggarna i bakaxeln så det är lite konstigt att den aldrig pajjade.

Re: Burna med Automat

Postat: mån jan 26, 2009 15:03
av Ingo
JoBy skrev:
Ingo skrev: En metkrok går till på det viset att man med gasen i botten burnar bakåt,och sedan i farten lägger in driven.. :twisted:
Det låter som det är värre för växellådan än för motorn...

När jag hade relativt nytaget körkort gjorde jag metkrokar med en 2.0i Scorpio. Trixet var att stanna i början av en brant nedförsbacke och lägga i backen. Sedan rulla så att man får upp bra fart och sedan varva upp och släppa kopplingen. Bilen gjorde då två svarta streck medans den tappade fart och till slut backade uppför backen igen. Det blev ganska långa metrkrokar. Man visste väl inte bättre då men all belastning hamnar på fel sida på kuggarna i bakaxeln så det är lite konstigt att den aldrig pajjade.
Tja Ford är väl kvalitet.. :D
men helt klart är det kraftöverföringen som tar stryk..

Re: Burna med Automat

Postat: tis jan 27, 2009 22:27
av forsberg
JoBy skrev: men däck är förvånadsvärt sega när man ska göra slut på dom.
så sant :mrgreen:

Re: Burna med Automat

Postat: tis jan 27, 2009 22:29
av forsberg
JoBy skrev:

En doughnut beställd?
http://www.joby.se/video/joby/MyVette.mpg

Och en film till från samma tillfälle.
http://www.joby.se/video/joby/smokey.mpg

Detta var september 1999 sedan när corvetten fortfarande hade en helt orginal Cross-Fire under motorhuven.
så ska det se ut :mrgreen: supernice

Re: Burna med Automat

Postat: lör jan 31, 2009 18:27
av Peter Anjou
Hej !
Däck är färskvara, i stället för att slänga dom gamla kan man lika gärna ha lite roligt :lol: &
sen köpa nya däck. ( Carpe Diem )
Hälsningar
Peter A / -93 Cab

Re: Burna med Automat

Postat: lör apr 11, 2009 18:54
av Tommy Larsson
Hej på er och Glad Påsk.
Har en fråga att ställa,tog ut min bil en C5 97:a automat den 5/4 för att åka till Elmia men skulle ha på nya sulor innan och tänkte "bränna" av dom gamla ordentligt först,men, med vänstern lätt på bromsen och "järnet "med högern ,2:an ilagd ,Traction System Off så bara "staalade" motorn dvs,den ökade inte varvet ,utan bara "bluddrade", efter upprepade försök med olika variationer,gav jag upp och gjorde en vanlig start då hände samma sak vid full gas dvs,varvet la av .Men bilen gick att köra hem normalt.
Nu till frågan ,kan motorstyrningen"tappas om bilen stått ostartad under vintern ,och varit strömlös? :oops:

Hercules

Re: Burna med Automat

Postat: tis apr 14, 2009 19:46
av forsberg
hercules skrev:Hej på er och Glad Påsk.
Har en fråga att ställa,tog ut min bil en C5 97:a automat den 5/4 för att åka till Elmia men skulle ha på nya sulor innan och tänkte "bränna" av dom gamla ordentligt först,men, med vänstern lätt på bromsen och "järnet "med högern ,2:an ilagd ,Traction System Off så bara "staalade" motorn dvs,den ökade inte varvet ,utan bara "bluddrade", efter upprepade försök med olika variationer,gav jag upp och gjorde en vanlig start då hände samma sak vid full gas dvs,varvet la av .Men bilen gick att köra hem normalt.
Nu till frågan ,kan motorstyrningen"tappas om bilen stått ostartad under vintern ,och varit strömlös? :oops:

Hercules
köp manuell :lol:

Re: Burna med Automat

Postat: fre apr 17, 2009 8:06
av M Nordin
hercules skrev:Hej på er och Glad Påsk.
Har en fråga att ställa,tog ut min bil en C5 97:a automat den 5/4 för att åka till Elmia men skulle ha på nya sulor innan och tänkte "bränna" av dom gamla ordentligt först,men, med vänstern lätt på bromsen och "järnet "med högern ,2:an ilagd ,Traction System Off så bara "staalade" motorn dvs,den ökade inte varvet ,utan bara "bluddrade", efter upprepade försök med olika variationer,gav jag upp och gjorde en vanlig start då hände samma sak vid full gas dvs,varvet la av .Men bilen gick att köra hem normalt.
Nu till frågan ,kan motorstyrningen"tappas om bilen stått ostartad under vintern ,och varit strömlös? :oops:

Hercules
Vet inte hur mkt "självinlärning" C5 har jfr min tidiga C4 men den behövde definitivt köras ngr mil med varierande belastning om batteriet varit bortkopplat. Det finns ju en grundmapp i datorn men den har viss adaptiv förmåga. När jag stoppade i en vassare kam trodde jag att det blivit generalfel då bilen gick bluddrigt och tjuvstannade men efter ett tag gick den prima!


MN