Miljövänligt

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Tja

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:Fast Jake och Ingo vet ju nått som ingen annan vet i hela världen. Det e ju helt klart bara media som har påverkat alla makthavarna i europa så ett så tokigt beslut har fattats... Helt emot alla miljötänkanden!!

:lol:
Jag tror att det finns många som vet och även de som ser problemen.
Fast säger Maud olofsson något så tror jag i och för sig på motsatsen direkt,rent reflexmässigt :D
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

tja

Inlägg av Ingo »

forsberg skrev:en annan tänkvärdhet i detta är ju att det idag finns lösningar på alla miljöproblem :roll:
MEN DET ÄR INGEN JÄVEL SOM VILL BETALA FÖR DET :shock:

tänk om..
alla företag såg till å rena sitt avloppsvatten innan dem skickade ut skiten i östersjön.. :roll:
fartygen gav fan i å släppa ut svartvattnet i havet.. :roll:
det planterades ny regnskog i brasilien.. :roll:
alla bensindrivna bilar skrotades.. :roll:
etc...etc...etc
ja då skulle jorden vara ett rent & miljövänligt ställe när det väl är dax att ge vika för solen.. :wink:
men egentligen så det du nämner som problem,nämligen bensinbilar,så är dom inget problem efter att katreningen infördes.Det är ju isåfall för koldioxidutsläppen,men all förbränning ger koldioxid,och naturen bryr sig föga om det är svedjebränning i sydamerika eller från en bensinbil.
Och man vill ju undra om det är sotet som får glacärerna att smälta eller koldioxiden :roll: ...
Men under historiens gånng har tydligen jorden varit isfri större del än den varit istäckt av istider.
Så att klimatförändringarna förutom lokalt ,är annat än naturligt är nog ytterst tveksamt.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vissa media pratar bara om lågenergilampor och halogen..,men ledlampor är på gång men finns ju inte än.
Bevisar ju återigen en del... Jag har haft ledlampor/led-spots/ledbelysning (vilket ni nu föredrar) i mitt badrum i 2 år nu. En ledspot drar 2w att jämnföra med dom 50w som mina gamla drog. Då är iofs inte ljusstyrkan att jämnföra... utan den lyser snarare som en 35w spot. Dock en enorm skillnad på energiförbrukningen!! Nackdelen är att dom inte går att dimra då... men den lyxen kan jag avvara i badrummet :wink:

Allt handlar om vad man vill ... tekniken finns som sagt inom det mesta som är miljövänligt. Ofta är dom produkterna inte lika "bra" men om alla väljer dessa tekniker så utvecklas dom snabbare och blir billigare.

Så det så! :P
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Led

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:
Vissa media pratar bara om lågenergilampor och halogen..,men ledlampor är på gång men finns ju inte än.
Bevisar ju återigen en del... Jag har haft ledlampor/led-spots/ledbelysning (vilket ni nu föredrar) i mitt badrum i 2 år nu. En ledspot drar 2w att jämnföra med dom 50w som mina gamla drog. Då är iofs inte ljusstyrkan att jämnföra... utan den lyser snarare som en 35w spot. Dock en enorm skillnad på energiförbrukningen!! Nackdelen är att dom inte går att dimra då... men den lyxen kan jag avvara i badrummet :wink:

Allt handlar om vad man vill ... tekniken finns som sagt inom det mesta som är miljövänligt. Ofta är dom produkterna inte lika "bra" men om alla väljer dessa tekniker så utvecklas dom snabbare och blir billigare.

Så det så! :P
Jo givetvis finns lågvoltsledlampor,vi satte in i dotterns hus bla under bardisken och i en vitrin.men går inte dom att dimma?
men dom är hiskeligt dyra jämfört med Halogen.
Hursomhelst så är det på gång lampor med vanlig sockel eller 240 volt,och sådana har jag då inte sett i butik.
Till bilar däremot börjar dom snart vara standard,men tillverkarna tycker dom är väl dyra än....
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ååååååå

Nej inga lågvolts! 230V e dom i mitt badrum!!!!!

Här som ett bevis eftersom ni inte orkar googla själva... Den här sidan va första jag fick upp och de va inte billiga där. Det e dom inte där jag inhandlar dom heller .... jag återkommer med pris på vad jag betalar för dom

http://www.led1.de/shop/index.php?cName ... -c-128_239

Jo nu så.. 215kr st betalar jag. Dom e på 10K h brinntid... dom har inte slocknat på 2 år. Vanliga 230v spottar slocknar ju på några månader så jag har dredan sparat in dom pengarna.
Användarens profilbild
V8
Rookie
Rookie

Inlägg av V8 »

http://www.kjell.com/

Jag köper mina LED:s här.

Mycket billigare än 215:-/st.
Finns med de flesta socklar och både 230 som 12V.
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Miljövänligt

Inlägg av forsberg »

Ingo skrev: Exempelvis räknas storstadsutvidgningen vara ett av världens absolut största miljöproblem.
faktum är ju att det nästan föds ett nytt Sverige varje månad.. :shock:
jordens befolkning ökar med ca 8 miljoner människor varje månad. :shock:
dvs..om ytterligare 10 år så är vi över 7 miljarder människor.. :shock:
Vilket enligt mig kommer att leda till det första världskriget som handlar om naturresurser och inte religion.
det finns helt enkelt inte plats för hur många som helst.. :roll:
sen om det tar 20 år eller 100 låter jag vara osagt :roll:
å då kan det kanske skännas tryggt å veta att grannen minsann valde en miljöbil.. :lol:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

V8 skrev:http://www.kjell.com/

Jag köper mina LED:s här.

Mycket billigare än 215:-/st.
Finns med de flesta socklar och både 230 som 12V.
mm Jag ser att priserna har rasat på 2 år :D:D 90kr :D e ju skitbilligt ju!

Och brinntiden e ju inta alls som jag sa utan ännu längre.... 30K h!!! Enormt bra ju!!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

en annan tänkvärdhet... :roll:
vi är så duktiga i sverige på att återvinna och satsa på miljön å välja ledlampor å miljöbilar... :shock:
...men utlandsresorna till t.ex thailand bara ökar år efter år...
å gissa hur mycket dem släpper ut :roll: :?: :idea:
å hur många har inte köpt en stor fet minst 42 tums plastma tv :?: :?:
nu snckar vi inga 2w ledlampor :lol: :lol: :lol: :lol:
sikken jävla dubbelmoral det finns..
varför inte bara erkänna att vi skiter i alltihop :? för det är ju det vi gör..
Senast redigerad av forsberg den ons dec 10, 2008 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

forsberg skrev:
Ingo skrev: Exempelvis räknas storstadsutvidgningen vara ett av världens absolut största miljöproblem.
Vilket enligt mig kommer att leda till det första världskriget som handlar om naturresurser och inte religion.
å då kan det kanske skännas tryggt å veta att grannen minsann valde en miljöbil.. :lol:

Jo det finns ju många sett att se på saker och ting... jag hade som sagt inte tackat nej till en höjning av havsnivån på typ 6m. Det blir en fin brygga nedanför berget hemma :) Havsutsikt och allt :D
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Jag läste en liten kul grej här på forumet om att det var någon som tyckte att Toyota Prius var en bra bil.

Som vi alla vet så är det ju en hybridbil vilket innebär att den både går på bensin och el.
Till och börja med så går väl bensinmootrn igång om du kör i över 50kmh(rätta mig om jag har fel), och vi som inte bor innne i stan kör ju mycket på 90 vägar,
och 90 kmh=bensinmotor= lika mycket "miljöbov" som en vanlig bil om ni förstår vad jag menar.
Så om du bor i en storstad och bara kör inne i stan och aldrig kör mer än 50 kmh så är det ju bra med en sån bil.
Men om man bor så nära jobbet så kan man väl lika väl cykla.
Har en storasyster som bor i Stockholm har ca 3-4 km till jobbet, och hon cyklar varje dag, hon har aldrig ägt en bil i hela sitt liv och har klarat sig alldeles utmärkt utan det. Hon har ju bott i storstäder hela sitt liv dock men gör man det och har hyfsat nära till jobbet så ser jag ingen anledning att ha en bil.Ska du åka bort så går det ju att åka med tåg och m.m.
Senast redigerad av GP den ons dec 10, 2008 18:32, redigerad totalt 2 gång.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Och så har vi då lite annan kul fakta om Toyota Prius.

Batteriet innehåller ett ämne som bryts i gruvor i Kanada,
sedan fraktas detta ämne till Tyskland där de tillverkar batteriet,
sedan bär det av till japan där bilen byggs och där elmotorn sätts i,
och sen till Sverige där någon som vill verka lite miljövänlig köper bilen :) .
Skulle vi då kolla på vad det blir för utsläpp i gruvorna, i Tyskland, där batteriet tillverkas, och i Japan där bilarna byggs och främst då transporterna runt hela hela jorden så kan man ju fråga sig om det verkligen lönar sig med en Prius.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Såg en kul sak på Top Gear när de provkörde nya Porsche 911 Turbo.
Att när man kör i en väldigt förorenad stad som tex Peking, Los Angeles m,fl, så är luften som kommer in i motorn giftigare än lutfen som kommer ut genom avgasrören.
Just på denna bil då, men det gäller nog fler bilar.
Corvette `88

Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

För att citera den gamla hederliga Kirchoff :
Alla laster e konstanta.
Kasta inte bäver i trähus.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Ok

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:ååååååå

Nej inga lågvolts! 230V e dom i mitt badrum!!!!!

Här som ett bevis eftersom ni inte orkar googla själva... Den här sidan va första jag fick upp och de va inte billiga där. Det e dom inte där jag inhandlar dom heller .... jag återkommer med pris på vad jag betalar för dom

http://www.led1.de/shop/index.php?cName ... -c-128_239

Jo nu så.. 215kr st betalar jag. Dom e på 10K h brinntid... dom har inte slocknat på 2 år. Vanliga 230v spottar slocknar ju på några månader så jag har dredan sparat in dom pengarna.
Dom där med skruvsockel hade jag inte sett förr,men däremot vridsockeln.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

forsberg skrev:
Exakt.
Allt handlar om uländerna PRECIS ALLT!!!!
Men det fattar inte miljömupparna.Kina har ju gjort något åt sin befolkningsökning,men tyvärr var dom ju lite väl många när dom drog igång.
Indien håller väl på att passera kina snart,och där vey ju ingen säkert hur många som bor på ca 2-300 miljoner :roll: ,men över miljarden är dom antagligen med säkerhet.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

forsberg skrev:en annan tänkvärdhet... :roll:
vi är så duktiga i sverige på att återvinna och satsa på miljön å välja ledlampor å miljöbilar... :shock:
...men utlandsresorna till t.ex thailand bara ökar år efter år...
å gissa hur mycket dem släpper ut :roll: :?: :idea:
å hur många har inte köpt en stor fet minst 42 tums plastma tv :?: :?:
nu snckar vi inga 2w ledlampor :lol: :lol: :lol: :lol:
sikken jävla dubbelmoral det finns..
varför inte bara erkänna att vi skiter i alltihop :? för det är ju det vi gör..
Det jag tycke rär nästan roligast ,är att alla nu ska göra sitt eget bubbelvatten... :lol:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:
forsberg skrev: faktum är ju att det nästan föds ett nytt Sverige varje månad.. :shock:

Jo det finns ju många sett att se på saker och ting... jag hade som sagt inte tackat nej till en höjning av havsnivån på typ 6m. Det blir en fin brygga nedanför berget hemma :) Havsutsikt och allt :D
mer än max 1 meter blir det aldrig,hur mycket det än tinar.
Grönlands islager höjer vattnet,och det som finns på glaciärer och på sydpolen.
Men Nordpolen är som en isbit i en grogg.
men en meter då borde jag få sjöusikt... :lol:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Stockholm

Inlägg av Ingo »

GP skrev:Jag läste en liten kul grej här på forumet om att det var någon som tyckte att Toyota Prius var en bra bil.

Som vi alla vet så är det ju en hybridbil vilket innebär att den både går på bensin och el.
Till och börja med så går väl bensinmootrn igång om du kör i över 50kmh(rätta mig om jag har fel), och vi som inte bor innne i stan kör ju mycket på 90 vägar,
och 90 kmh=bensinmotor= lika mycket "miljöbov" som en vanlig bil om ni förstår vad jag menar.
Så om du bor i en storstad och bara kör inne i stan och aldrig kör mer än 50 kmh så är det ju bra med en sån bil.
Men om man bor så nära jobbet så kan man väl lika väl cykla.
Har en storasyster som bor i Stockholm har ca 3-4 km till jobbet, och hon cyklar varje dag, hon har aldrig ägt en bil i hela sitt liv och har klarat sig alldeles utmärkt utan det. Hon har ju bott i storstäder hela sitt liv dock men gör man det och har hyfsat nära till jobbet så ser jag ingen anledning att ha en bil.Ska du åka bort så går det ju att åka med tåg och m.m.
Nej precis.
Jag kan faktiskt förstå hur miljöpartisterna i stockholm resonerar,men utanför mälardalen är ju en helt annan värld.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

GP skrev:Såg en kul sak på Top Gear när de provkörde nya Porsche 911 Turbo.
Att när man kör i en väldigt förorenad stad som tex Peking, Los Angeles m,fl, så är luften som kommer in i motorn giftigare än lutfen som kommer ut genom avgasrören.
Har för mig att Saab haft något liknande i sin reklam,och visst var det volvo som belagt sina kylare med något som gjorde om marknära ozon?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jisses Ingo! Samlar du på inlägg? :lol:
Det härliga med den här miljödebatten är att alla har rätt i många saker. Det finns ju 2 ändar på en korv menar jag.... Här kommer en lite rolig världsklocka om nån inte har sett den. Där kan ni hålla koll på kinesernas population bl.a. hahaha

http://www.poodwaddle.com/worldclock.swf

Kolla på population :)
Jämnför gärna kinas och indiens räknare ... det dröjer nog inte länge som sagt innan Indien e i kapp och förbi!!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Skumt nu när jag kolla på räknaren... även om det bara e statistiskt uträknat. men det blir alltså nära 60miljoner som dött i år! De e ju ganska mycke folk det.... och över 130mille har fötts!! 70miljoner + alltså... Hur ska maten räcka till alla??
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

frisk skrev:Hur ska maten räcka till alla??
Du får börja odla egen :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Ingo skrev:
GP skrev:Såg en kul sak på Top Gear när de provkörde nya Porsche 911 Turbo.
Har för mig att Saab haft något liknande i sin reklam,och visst var det volvo som belagt sina kylare med något som gjorde om marknära ozon?
Helt sant. funkar som EGR rening i motorn bara att det passerar genom olika motorer (och processer).. Dessutom så minskat möngden marknära ozon.

Lågenergilampor är ju bra i länder där man inte behöver värma huset. eller man bara värmer mycket korta delar av året. Men stolpskott till politiker som tror att det funkar lika dant i alecante och i kiruna.

Äh vi får se till att sluta knulla så är miljöproblemen lösta på 60 års sikt, Påven har gjort sin insats till miljön :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Äh vi får se till att sluta knulla så är miljöproblemen lösta på 60 års sikt, Påven har gjort sin insats till miljön
Hahaha Tvärtom för oss i Norden! Vi får gänga ofta och länge... varje dag så vi kan sänka uppvärmningen av våra hus! Vi får hålla oss varma helt enkelt genom motion! :lol: Jag ska medela frugan direkt om våra nya miljöregler!!!

Mycket bra slutsatts som vi har kommit fram till nu. Kan vi enas om en lagstadga i ärendet???
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

vidrigt

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:Jisses Ingo! Samlar du på inlägg? :lol:
Det härliga med den här miljödebatten är att alla har rätt i många saker. Det finns ju 2 ändar på en korv menar jag.... Här kommer en lite rolig världsklocka om nån inte har sett den. Där kan ni hålla koll på kinesernas population bl.a. hahaha

http://www.poodwaddle.com/worldclock.swf

Kolla på population :)
Jämnför gärna kinas och indiens räknare ... det dröjer nog inte länge som sagt innan Indien e i kapp och förbi!!
herregud vilken klocka!!! :D
Vissa tabeller var rätt så vidriga...
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

påven

Inlägg av Ingo »

Jake skrev:
Ingo skrev: Har för mig att Saab haft något liknande i sin reklam,och visst var det volvo som belagt sina kylare med något som gjorde om marknära ozon?
Helt sant. funkar som EGR rening i motorn bara att det passerar genom olika motorer (och processer).. Dessutom så minskat möngden marknära ozon.

Lågenergilampor är ju bra i länder där man inte behöver värma huset. eller man bara värmer mycket korta delar av året. Men stolpskott till politiker som tror att det funkar lika dant i alecante och i kiruna.

Äh vi får se till att sluta knulla så är miljöproblemen lösta på 60 års sikt, Påven har gjort sin insats till miljön :D
vad har påven gjort som är positivt menar du?
Att han är emot preventivmedel? :lol:
men ok då sprids ju aids ännu mer....
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Tja

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:
Äh vi får se till att sluta knulla så är miljöproblemen lösta på 60 års sikt, Påven har gjort sin insats till miljön
Hahaha Tvärtom för oss i Norden! Vi får gänga ofta och länge... varje dag så vi kan sänka uppvärmningen av våra hus! Vi får hålla oss varma helt enkelt genom motion! :lol: Jag ska medela frugan direkt om våra nya miljöregler!!!

Mycket bra slutsatts som vi har kommit fram till nu. Kan vi enas om en lagstadga i ärendet???
Vi måste nog bo rätt trångt om det ska hjälpa... :shock:
men uppvärmning är intressant ,jag stödeldar ju rätt mycket med ved,och fick hem 3 buntar med timmerbil härom veckan,så det lär ju räcka ett tag,och även ge en del värme innan det är upphugget. :(
MEN det finns tydligen inget som ger lika mycket astma och lungirritationer som vedeldning,så egentligen borde det bästa för miljön vara elvärme,och med direktverkande el finns inget som kan förgifta naturen till skillnad från gasen i värmepumpar eller glykolvattnet i vattensystem..
Och vi i norr får ju strömmen från vattenkraft...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: påven

Inlägg av Jake »

Ingo skrev:
Jake skrev: Helt sant. funkar som EGR rening i motorn bara att det passerar genom olika motorer (och processer).. Dessutom så minskat möngden marknära ozon.

vad har påven gjort som är positivt menar du?
Att han är emot preventivmedel? :lol:
men ok då sprids ju aids ännu mer....
Han har aldrig gökat själv, vilket innebär ett helt potentiellt harem med miljöbusar mindre :D... Fler borde göra som påven gör och inte som han säger ;) dvs avhålsamhet och celibat samt preventivmedel....
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

frisk skrev: Mycket bra slutsatts som vi har kommit fram till nu. Kan vi enas om en lagstadga i ärendet???
yupp...har redan informerat fruntimmret.. :shock: 8) :lol:
Kolla på Bettan här!
Skriv svar