Sida 2 av 3

Postat: lör apr 12, 2008 9:59
av Corvgubben
Hej pojkar!
Har just lämnat in min C6 -05 för ombyggnad. Han kommer att montera originalspolare som sitter innanför karossen och kommer fram när man spolar. De täcks i viloläge av små lock som lackas i karossens färg. Mycket diskret och snyggt. När det gäller de röda avlånga sidolysena bak tror jag att dessa kan sitta kvar om du tar bort glödlampan så att de inte lyser. De sidoljus som monteras vid gälarna på min bil är små runda lampor och stör inte utseendet så mycket. Ombyggnaden och besiktning görs på en dag, men sen får man vänta ca 3 dagar på regskyltarna.
Någon som vet hur man gör för att få små USA skyltar? Ringde Vägverket och dom sa att det avgörs vid besiktningen, om stora får plats så får man det. Men om man tittar på C6-Vettar på Blocket t ex så har vissa små och vissa stora skyltar. Hur hänger detta ihop? / Carle :roll:

Postat: lör apr 12, 2008 14:01
av TwiZteD
Bara att tjata till dig små skyltar.
Annars printa ut massa bilder och annonser från C6or som har små skyltar och säg att dom har det, så kan du med få det.
Vi gjorde så på supraforumet, gick hur bra som helst.
Bara dom släpper genom på 2-3 st, så kan du med begära det.
Liksom en STOR skylt fram stör luftintaget samt finns ingen bra plats att ha den på

Ang spolarsystemet till lyktorna fram, så menade jag att man bara sätter dom provisoriskt, den från biltema, självklart inget man ska åka runt med annars, eller så får man byta ut lamporna till vanliga halogen.

// André

Postat: lör apr 12, 2008 17:52
av TwiZteD
Var har ni andra stämplat in chassi nr på era corvetter ?
Var är godkännt ?
Bild på placering?

// André

Postat: lör apr 12, 2008 20:00
av Richard408
TwiZteD skrev:Var har ni andra stämplat in chassi nr på era corvetter ?
Var är godkännt ?
Bild på placering?

// André
Sitter ju redan stämplat i ramen höger fram under huven på rambalken :wink:

Postat: sön apr 13, 2008 15:02
av TwiZteD
Richard408 skrev:
TwiZteD skrev:Var har ni andra stämplat in chassi nr på era corvetter ?
Var är godkännt ?
Bild på placering?

// André
Sitter ju redan stämplat i ramen höger fram under huven på rambalken :wink:
Har faktiskt inte äns kollat efter det :oops:
Då var det löst *ler*
Ska titta närmare när jag kommer hem...pinsamt

// André

Postat: sön apr 20, 2008 16:15
av TwiZteD
....

Postat: sön apr 20, 2008 21:40
av Lars Jakobsson
Hoppas du har tänkt att byta tillbaka tíll amerikanska lamporna sen, europa ser ut som skit... :?

Postat: sön apr 20, 2008 21:47
av TwiZteD
Lars Jakobsson skrev:Hoppas du har tänkt att byta tillbaka tíll amerikanska lamporna sen, europa ser ut som skit... :?
Självklart, ser inte klokt ut med euro lamporna....så mkt snyggare med USA, allt detta är bara till för besiktningen, sen skiter jag i det, jag kör med fina röda lampor sen....tänker inte borra heller på carbon front fenders, tar och klistrar fast dom så länge snyggt.

Men inväntar papper från ursprungskontrollen fortfarande.... :evil:

// André

Postat: sön apr 20, 2008 21:50
av Richard408
Jag har byggt spolning fram på Zan i helgen, ser för jävligt ut. Få se vad Bilprovningen säger. Lägger upp bilder sen om jag hinner.

Postat: sön apr 20, 2008 22:12
av Richard408
TwiZteD skrev:
Lars Jakobsson skrev:Hoppas du har tänkt att byta tillbaka tíll amerikanska lamporna sen, europa ser ut som skit... :?
Självklart, ser inte klokt ut med euro lamporna....så mkt snyggare med USA, allt detta är bara till för besiktningen, sen skiter jag i det, jag kör med fina röda lampor sen....tänker inte borra heller på carbon front fenders, tar och klistrar fast dom så länge snyggt.

Men inväntar papper från ursprungskontrollen fortfarande.... :evil:

// André
du behöver inte borra i framskärmarna. finns orginalhål för C6-blinkers bakom ZO6 emblemen. bara att ta bort dom och limma fast dom ovanförblinkersen, som det är på alla europabilar :)

Postat: sön apr 20, 2008 23:46
av TwiZteD
Ja jag läste det på forumet i usa faktiskt :D
Blir väl att dra det där genom, så kan man köpa nya klistermärken om dom andra pajas.....bra idé

Får väl göra de, så det ser fint och prydligt ut så dom inte kan gnälla på en massa saker..

// André

Postat: mån apr 21, 2008 10:56
av TwiZteD
Så nu har man fått besiktningstid, dags att koppla om resten av lamporna och göra sig klar för att få den reggad.
Spännande !!

// André

Postat: ons apr 23, 2008 21:47
av TwiZteD
Nu är alla lampor inkopplade och fixade så dom blinkar rätt m.m
MEN i och med vi har kopplat fram/sido/bak blinkers på 1 kabel, så blinkar det för snabbt, precis som om en lampa hade gått eller felkopplat på en normal bil.

Så frågan är hur ska jag få den att blinka saktare?
Blinkers relä går ju inte, det är inbyggt i dator boxen.
Ska jag sätta 1 till lampa på samma kabel så det blir 4 st ?
Så det blir rätt mottstånd ?

Någon som har gjort detta innan som har lite koll ?
Behöver svar ASAP, besiktning innan helgen..

// André

Postat: fre apr 25, 2008 19:32
av TwiZteD
...

Postat: fre apr 25, 2008 22:22
av Richard408
Godtog dom din lösning på spolningen?

Så här gjorde jag, skit fult men det funka :D

Bild

Bild

Temporär lösning?

Postat: fre apr 25, 2008 22:59
av badass
Har för mig att det nånstans står att en lösning inte får vara 'temporär' när det gäller blinkers o såna saker vid besiktning. Uppenbarligen så funkar ju tillfälliga lösningar 8), så ni som har fått igenom era bilar, vad har sagts vid besiktningen? Har de haft synpunkter o varit griniga, har ni åkt på bakslag av nån nitisk nisse eller funkar det utan problem med dessa sköna lösningar som åker av så fort man kommer hem?

Postat: lör apr 26, 2008 10:14
av TwiZteD
Vadå 'temporär', vi ska köra med bilarna såhära :wink:
Men sen om det ramlar av på motorvägen kan man inte hjälpa ju, hehe.
Samt min spolarmunstycke inkoppling funerade med fin fint :)

Rickard, var köpte du dina positionsljus ?
Nissan ? Dom var riktigt små samt fina...

// André

Postat: lör apr 26, 2008 10:16
av Richard408
C5 orginal, tog från min andra vette :D

Postat: lör apr 26, 2008 20:58
av 60z
Bra tråd. "En" fråga hur gör ni med DRL? Programerar om? Har själv reg bes nästa vecka så tiden börjar bli knapp, lyktspolningen orkar jag inte koppla in, man får väl ta en ombesikting. MVH. Tom.

Postat: sön apr 27, 2008 0:21
av TwiZteD
60z skrev:Bra tråd. "En" fråga hur gör ni med DRL? Programerar om? Har själv reg bes nästa vecka så tiden börjar bli knapp, lyktspolningen orkar jag inte koppla in, man får väl ta en ombesikting. MVH. Tom.
Var inga problem för mig med DRL (Daytime Running Lights).
Fungerade kanon, tror dom switchade på något annat på spaken så det lös ändå..

Lycka till

// André

Postat: sön apr 27, 2008 12:44
av bengtsson
Eller gör som jag gjorde, åk in och besiktiga utan spolning, det fungerade oxå bra.. :wink:
Lagom fart du har på blinkersen, jag har försökt med extra lampor och allt möjligt, men jag fick ingen ordning på det. Det blinkade samma fart i alla fall tills jag fick kopplat på ännu en lampa, och då slocknade hela skiten.. Jag ringer dej nog senare så får vi bena ut ett och annat..

Postat: sön apr 27, 2008 14:00
av TwiZteD
bengtsson skrev:Eller gör som jag gjorde, åk in och besiktiga utan spolning, det fungerade oxå bra.. :wink:
Lagom fart du har på blinkersen, jag har försökt med extra lampor och allt möjligt, men jag fick ingen ordning på det. Det blinkade samma fart i alla fall tills jag fick kopplat på ännu en lampa, och då slocknade hela skiten.. Jag ringer dej nog senare så får vi bena ut ett och annat..
Bilen känner ju av när där är för lite lampor eller för många, så då blir det ju så, vi kopplade på en extra lampa som vi dolde bakom bakljusen så länge.
Så antigen får man dra ifrån eller koppla på mera motstånd.

Vi drog ju alla blinkers på vänster sida på en och samma kabeln och samma på högersidan, sen kopplade vi på motstånd(h7 lampa) på varje sida , en på vänster sidans kabel och en på höger sidans kabel, så lugnade sig blinkersen, tror det var en 55 watt lampa, det fixade problemet , vi försökte innan med en 10 watt samt en 25 watt men det hjälpte inte.

Har lite svårt att förklara då jag inte är såååå jätte insatt på el, men min kompis kopplade det, så han har koll på allt :D
Så helt ärligt, dom som lägger 20-40k på att få allt fixat, slösar verkligen sina pengar.
Det enda man behöver, är köpa lite lampor sen USA importen, sen ha någon som kan sin sak, tar ca 4-6 h max att fixa allt på bilen :)

Lycka till

// André

Postat: mån apr 28, 2008 18:39
av TwiZteD
...

Postat: mån apr 28, 2008 22:05
av Micke-c5
Vad är de för typ av strålkastar spolning du monterat? ser ju väldigt diskret ut! Blev de godkännt?

Postat: mån apr 28, 2008 22:25
av TwiZteD
Micke-c5 skrev:Vad är de för typ av strålkastar spolning du monterat? ser ju väldigt diskret ut! Blev de godkännt?
Spolningsystem från Volvo, blev kanon :)
Ska börja tackla mitt positionsljus problem imorgon Tisdag...

// André

He he

Postat: tor maj 01, 2008 10:46
av jox_vette
Kul spolarlösning med stripes o skumplast :lol:

Frågan är vad som händer vid framtida besiktningar, samt vid ev. flygande besiktning? Om dom av en händelse skulle ha råkat ramlat loss tills dess... :roll:

Postat: tor maj 01, 2008 11:01
av Richard408
Det enda det står om det där är att mina positionslysen sitter utanpå liggande. Men har borrat in lysdioder i plasten under galset på huvudstrålkastaren som jag har som positionsljus nu. MYCKET snyggare :D

Re: He he

Postat: tor maj 01, 2008 11:15
av TwiZteD
jox_vette skrev:Kul spolarlösning med stripes o skumplast :lol:

Frågan är vad som händer vid framtida besiktningar, samt vid ev. flygande besiktning? Om dom av en händelse skulle ha råkat ramlat loss tills dess... :roll:
Vad mumlar du om, mina fungerar perfekt :wink:
Samt jag körde runt med en 600 hk supra som egentligen skulle bara haft 300 hk med massa trevliga saker på, under 3 år och inga problem där med ombesiktningar m.m

// André

Postat: mån maj 05, 2008 18:46
av Micke-c5
TwiZteD skrev:
Micke-c5 skrev:Vad är de för typ av strålkastar spolning du monterat? ser ju väldigt diskret ut! Blev de godkännt?
Spolningsystem från Volvo, blev kanon :)
Ska börja tackla mitt positionsljus problem imorgon Tisdag...

// André
Köpte du bara själva munstycket och skarva sen ihopa dig med slangarna till vanliga rutspolningen, eller de är ett helt kitt med egen pump och grejer?

Har du något art.nr på grejerna så hade de varit toppen, för de ser ju riktigt diskret ut. Kan man ju bara måla i bilens färg om man vill, eller du kanske ska riva bort de helt? Men då har du väl borrhål?

En fråga till, var köpte du dina baklampor?

/ Micke

Postat: mån maj 05, 2008 19:05
av TwiZteD
Du har PM

// André